Jobb Bokning - Företag - 2 alternativ (HJÄLP)

Permalänk
Medlem

Jobb Bokning - Företag - 2 alternativ (HJÄLP)

Hej!
Ska försöka hålla detta kort.

Jag jobbar i ett litet företag där vi får våra pass på en hemsida - och kan boka nya pass - samt se lediga pass - och sist så kan vi även klicka på en dag och lägga som som "tillgängliga"

Alla vi anställda har ett eget login, och sedan kan vi se våra pass. Så vad jag förmodar är att chefen/schemaläggarna har en sorts admin panel där denne lägger in alla pass samt ombokar, flyttar, lägger ut lediga tider osv.

Nu är det så att iom detta lilla företag så har sidan inte gjorts om på hur länge som helst.
Den är ful, väldigt, och inte mobilanpassad alls.

Jag vill nu ta mig an uppdraget att göra denna sida mobilanpassad, och kanske tom en mobilapp så man enkelt kan boka och se sitt schema i appen.
Då jag inte har tillgång till sidans databas osv så antar jag att det finns två alternativ

1. Göra en app som körs "ovanpå" den ursprungliga sidan/göra den ursprungliga mobilanpassad på liknande sätt.
2. Göra en helt ny sida - vilket skulle medföra att alla medarbetare behöver få nya login, chefen nytt admin osv osv osv....
(3) Få tillgång till datasbas och allt till sidan...vilket aldrig kommer hända eftersom ingen har ansvar för det.

Jag kan själv inte mycket programmering alls. Kan lite html och css vilket jag antar inte hjälper ett sk*t

Men jag skulle vilja få råd om hur jag kan gå tillväga, helst på enklaste sätt.
Tjänster/website builders
Tutorials, guider, metoder
Egentligen allt som kan hjälpa mig på traven här

Tack på förhand och har ni frågor ställ gärna dem, men snälla dumförklara inte pga bristande kunskaper hos mig. Jag förstår mycket väl att det kan ta tid detta. Men jag vill inte leta mig fram i ett hav utan få riktlinjer på vad jag ska lära mig osv!

Permalänk
Medlem

Hur kommer det sig att du inte kan få access till databasen? Låter ju ändå som en väldigt bra idé, att få nytt liv i sidan med ett fräschare interface samt en mobilanpassad sida. Har du pratat med din chef om detta?

Om du får access till databasen så kanske det vore bra att läsa lite på PHP samt SQL. HTML vore också bra!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Finns det inget API eller något du kan nyttja för att få tillgång till databasen?

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blu3n0va:

Hej!
Ska försöka hålla detta kort.

Jag jobbar i ett litet företag där vi får våra pass på en hemsida - och kan boka nya pass - samt se lediga pass - och sist så kan vi även klicka på en dag och lägga som som "tillgängliga"

Alla vi anställda har ett eget login, och sedan kan vi se våra pass. Så vad jag förmodar är att chefen/schemaläggarna har en sorts admin panel där denne lägger in alla pass samt ombokar, flyttar, lägger ut lediga tider osv.

Nu är det så att iom detta lilla företag så har sidan inte gjorts om på hur länge som helst.
Den är ful, väldigt, och inte mobilanpassad alls.

Jag vill nu ta mig an uppdraget att göra denna sida mobilanpassad, och kanske tom en mobilapp så man enkelt kan boka och se sitt schema i appen.
Då jag inte har tillgång till sidans databas osv så antar jag att det finns två alternativ

1. Göra en app som körs "ovanpå" den ursprungliga sidan/göra den ursprungliga mobilanpassad på liknande sätt.
2. Göra en helt ny sida - vilket skulle medföra att alla medarbetare behöver få nya login, chefen nytt admin osv osv osv....
(3) Få tillgång till datasbas och allt till sidan...vilket aldrig kommer hända eftersom ingen har ansvar för det.

Jag kan själv inte mycket programmering alls. Kan lite html och css vilket jag antar inte hjälper ett sk*t

Men jag skulle vilja få råd om hur jag kan gå tillväga, helst på enklaste sätt.
Tjänster/website builders
Tutorials, guider, metoder
Egentligen allt som kan hjälpa mig på traven här

Tack på förhand och har ni frågor ställ gärna dem, men snälla dumförklara inte pga bristande kunskaper hos mig. Jag förstår mycket väl att det kan ta tid detta. Men jag vill inte leta mig fram i ett hav utan få riktlinjer på vad jag ska lära mig osv!

1. Det går helt klart att göra men då måste din nya sida läsa in den gamla sidan via html och sedan visa innehållet som du vill. När du ska göra ändringar så kallar du på den gamla sidan med typ html post. Det jobbiga är att läsa in den gamla sidan och extrahera det du vill ha ut. Fördelen är ju att du (antagligen) inte kommer kunna förstöra något. Du kanske inte måste göra om admin sidan? Då sparar du massor av tid!
2. Inte något att rekommendera, det är väldigt mycket jobb med att sätta upp allting och börja från noll.
3. Detta är ju att rekommendera eftersom det antagligen kommer vara lättast, du behöver bara kunna SQL och typ php.