Permalänk

Behöver jag skrivare?

Ska flytta hemifrån snart, och platsen till allt är inte lika stor som nu, jag tänkte därför fråga er om jag ska investera i en skrivare, Har ni en skrivare hemma? Använder ni era skrivare till räkningar eller andra viktiga papper? Gör ni allt digitalt? Ligger tråden fel så får gärna mod flytta tråden till lämligt ställe.

Permalänk
Medlem

Skriver ut foton ibland, annars är min skrivare bara en dammsamlare. Räkningar osv sköts digitalt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

usch, nej

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Skannar in mina kvitton och fakturor. Det är väldigt sällan jag skriver ut något.
Sambon köpte fotopapper och nya patroner för någon månad sen; hon skulle minsan skriver ut saker ... Allt står fortfarande orört! (y)

Om du har nära till ett bibliotek eller kan skriva ut papper på jobbet så skulle jag skippa skrivare!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk

Det är väldigt individuellt.
Personligen skriver jag ut kanske två papper om året.
Då använder jag kompis, föräldrarna, jobb eller biblioteket.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 | MSI MAG B560 TOMAHAWK WIFI | Intel Core i5 11600K | MSI GeForce RTX 3060 12GB VENTUS 3X OC | ASUS ROG Strix 850W | Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz | Noctua NH-U12S | Samsung 970 EVO Plus 2TB | W10

Permalänk
Medlem

@MuffinManxD: Det har funnits ett par tillfällen som jag har velat ha en skrivare, men nästan allt kan skötas på annat sätt. Jag har behövt en skrivare i genomsnitt 1 gång på två år (även om jag har haft mycket papper som ska skickas fram och tillbaka). Du kan få blanketter, räkningar, ansökningspapper etc etc hemskickat till dig om det behövs och bibliotek kan ofta agera utskrivare åt dig (för en summa på 2-5kr per sida) om det skulle krisa sig.

Så... nej. Satsa hellre på en läsare och ett par säkra hårddiskar för digital lagring av analoga papper

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt skrivare. Hade ingen innan.
Är väl lite från person till person om man behöver en eller inte. Har man någon i familjen med skrivare och sällan skriver ut så kan man maila över det man behöver ha utskrivet.

Jag tröttnade dock på det. Sällan som jag behöver en skrivare, men om jag behöver skriva ut något så vill jag göra det direkt och inte vänta på att folk är hemma.
Men jag är även lite så som person, vill inte vara beroende av andra. Köper ofta det jag behöver även om det bara är att jag behöver det en gång eller under en kortare period.

Permalänk
Medlem

Sålde min 8 månader gamla skrivare idag pga flytt , en laser med inbyggd scanner.
Blev paff när jag kollade loggen, har skrivit ut 1152 sidor och scannat 55 sen jag köpte den.

Vet inte vad man ska dra för slutsats då jag inte tyckte jag använt den alls speciellt mycket, antar att man har mer att skriva ut än man tror...

Permalänk
Medlem

Jag pluggar, brukar skriva ut labbhandledningar och lite allt möjligt.
Har en liten Samsung M2022W (?) som både tar liten plats och är trådlös, klockren enligt mig.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Köpte en laserskrivare för 199kr. Skriver ut kanske 2-5 papper per år. Perfekt då.

Permalänk
Medlem

Nej, har du jobb kan du alltid skriva ut det enstaka pappret där, eller hos föräldrarna eller biblioteket. Det som behöver (eller kan vara bra att) sparas från skatteverket, räkningar, kvitton osv. skriver jag till pdf och lagrar digitalt.

Recept tar jag från surfplatta eller fotar skärmen på datorn med mobilen. Ofta kan man få blanketter hemskickade om man inte har skrivare och det inte finns pdf:er som går att fylla i digitalt eller att man kan signera med bankid.

Nu bor jag fortfarande hemma med tillgång till skrivare så händer att jag skriver ut någon enstaka gång när det känns behändigare med papper. Men skulle inte investera i en när jag flyttar

Permalänk
Skrivet av Pan.Pan:

@MuffinManxD: Det har funnits ett par tillfällen som jag har velat ha en skrivare, men nästan allt kan skötas på annat sätt. Jag har behövt en skrivare i genomsnitt 1 gång på två år (även om jag har haft mycket papper som ska skickas fram och tillbaka). Du kan få blanketter, räkningar, ansökningspapper etc etc hemskickat till dig om det behövs och bibliotek kan ofta agera utskrivare åt dig (för en summa på 2-5kr per sida) om det skulle krisa sig.

Så... nej. Satsa hellre på en läsare och ett par säkra hårddiskar för digital lagring av analoga papper

Läsare? Som en scanner typ, så man kan scanna in papperna i datorn? Det hade varit rätt bra kanske. Får ju räkningar på papper som sen betalas digitalt, o spara de mer ''permanent'' på hårddisk

Skrivet av l4nky:

Köpte en laserskrivare för 199kr. Skriver ut kanske 2-5 papper per år. Perfekt då.

Det var ju billigt för en skrivare. Vilken modell köpte du?

Permalänk
Medlem

Låt bli att köpa och se om du saknar den. I så fall är det bara att köpa.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

@MuffinManxD: Precis, scanner heter det =P

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Enda gången jag skriver ut är för att bokföra föreningen för då är det krav att ha det i fysisk form. Annars aldrig. Bibliotek har så man kan skriva ut för någon krona oftast så behöver man inte köpa en skrivare. Scanner använder jag destå mer. Viktiga papper och dokument är bra att ha lagrat någon annan stans om huset brinner ner eller man tappar bort ett litet papper

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Har företag och många vill fortfarande ha en pappersfaktura så det blir en hel del utskrivet här hemma, ska snart byta toners för första gången, skrivaren är 4 månader gammal och har redan mäktat med runt 1500 utskrifter, helt ok för en färglaser som bara kostade 2500:-, det var nån kampanj hos Dustin så jag fick den för halva priset. Toners däremot är dyrt, original från Dustin går loss på strax över 4000, men då får man iofs 6000 sidors toners.
Privata saker som skrivs ut är nog nästan lika med noll, skulle aldrig köpt en skrivare för privat bruk, det är så öerhört sällan man använder den att det bara blir en sak till att damma av.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om det bara är plats och inte pengar som är problemet, köp små portabla enheter (nuförtiden är kvaliteten mer än tillräcklig även på dessa), exempelvis:

Skrivare dokument & foto: http://www.canon.se/printers/inkjet/pixma/pixma_ip110/
Scanner: http://www.canon.se/scanners/document-scanners/imageformula_p...

Inte det minsta prisvärt, men smidigt...

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Om man undrar om man behöver skrivare behöver man nog ingen, gäller väll egentligen allt i livet. Jag som har barn kan säga att jag skriver ut massor (färgläggningsbilder). Men innan barnen var det väll egentligen bara speciella foton man skrev ut, typ julkort och sådant...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

De enda gångerna jag tyckte att jag behövde en egen skrivare var när jag skulle skriva ut på något annat än vanligt skrivarpapper: dekalpapper eller overhead-film.
Stanna sent på jobbet tills man är ensam kvar, för att vara säker på att man får skrivaren för sig själv... näe.
Numera gör jag såna utskrifter på morsans skrivare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuffinManxD:

Läsare? Som en scanner typ, så man kan scanna in papperna i datorn? Det hade varit rätt bra kanske. Får ju räkningar på papper som sen betalas digitalt, o spara de mer ''permanent'' på hårddisk
Det var ju billigt för en skrivare. Vilken modell köpte du?

Ricoh SP 112, kostar 399kr på prisjakt nu. Fortfarande prisvärt. Du får ca 200 utskrivningar från första tonern. Ny toner kostar 700~ och räcker till 2000 tror jag

Permalänk
Medlem

Funderade en stund på att köpa skrivare men insåg att behovet inte stod i proportion till priset och värdesänkningen. Fick bli att skriva ut från jobbet istället. För din del bör du nog fundera på hur mycket du verkligen tror att du kommer att skriva ut, och om du absolut inte kan fixa det på något annat sätt

Permalänk
Skrivet av Ojorå:

Funderade en stund på att köpa skrivare men insåg att behovet inte stod i proportion till priset och värdesänkningen. Fick bli att skriva ut från jobbet istället. För din del bör du nog fundera på hur mycket du verkligen tror att du kommer att skriva ut, och om du absolut inte kan fixa det på något annat sätt

Har tänkt på det mer och så sällan jag skriver ut grejer kan jag göra det hos päronen istället. Är ju onödigt att ha något man använder så sällan.

Permalänk
Medlem

@MuffinManxD: Tror nog du är inne på rätt spår där om det bara handlar om basbehov. Det kanske blir något mer krångel och logistik men du sparar några hundra och någon minuts dammande

Permalänk
Medlem

Morsan,bror,två syrror har alltid haft skrivare då dom tycker det är nödvändigt och det ska vara färg då dom vill skriva ut bilder och då har det ju alltid blivit bläck då dom är billigare än laser (och oftas det allra billigaste skiten för stunden).

MEN dom använder dom knappt så efter (vanligast) 6-12mån så är skiten ihoptorkade (och då dom HAR köpt ny patron så har det varit skrivhuvuden som torkat=onödigt patron inköp)!
Och JA det händer hela tiden oftas vid dom två tre gångerna per år jag behöver skriva ut 1-2 sidor så upptäcker jag att dom torkat och oftas ej går att köra en rengöring på.
Sammanlagt kansek dom har bytt 2-3 patroner under dessa tio år för att dom tagit slut.

Dom senaste tio åren har dom säkert haft över 50 skrivare tillsammans alla bläck.
Sen för lite över två år sedan köpte jag en svart/vit laser som var på rea för 350-400:- nånting.
Den funkade bra för en vecka sedan då jag skerv ut ett papper och kollade då hur mycket jag hade skrivit ut det var 18 sidor och då har jag skrivit ut en hel del som inte behövdes bara för att jag hade den här hemma plus en/ett par test sidor.

Sen för ca lite mer än ett år sedan så köpte jag 4st till på rea för 200-300:- nånting och gav dom till mor/bror/syrror bara för att tre av deras nyss hade torkat ihop.
Dom ville knappt ta imot dom för det var ju inte färg och dom kunde ju inte skriva ut kort/etc lämnade kvar dom i alla fall och efter ett tag så kopplades dom in när dom behövde en utskrift.
Frågade dom för ett tag sedan hur många kort dom hade tänkt skriva ut under det året dom haft lasern svaret var inga och NU börjar dom förstå att laser är bättre och att färg inte behövs.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!