Intel Core i7-6700K och i5-6600K "Skylake" hittar ut på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Hur många kärnor hade PS3 och Xbox 360 och hur stor påverkan hade det på hur många kärnor som effektivt användes på PC? Vi har haft fyra kärnor sedan 2006 och inte har det haft någon större påverkan på hur vältrådade spel är generellt. Vet du varför? Jo för att det inte bara är att tråda upp spel. Det finns en gräns innan det blir sämre prestanda när man börjar smeta ut det på flera kärnor för det lägger till massa extra trassel. Vissa delar kommer bli lite enklare med DX12 men det är inte en magisk lösning. Tror du att du hittar en enda spelutvecklare som skulle välja Jaguar med 8 kärnor före en Intel i3 med två kärnor? Båda har ungefär samma prestanda totalt sätt.

Xbox 360 har 3 kärnor och PS3 har 1 huvudkärna och 7 hjälpkärnor.
På PS3 så går vissa uppgifter inte att lägga på hjälpkärnorna och vissa saker kanske går, men att programmerarna tycker det är för mycket jobb, så de kör det på huvudkärnan ändå. Så för de uppgifterna så blir PS3 i princip enkelkärning, medan den blir betydligt mer flertrådad i de fall där man lyckas bra med att utnyttja hjälpkärnorna.
Men Xbox 360 då, med 3 kärnor och sen är det alltid lite saker med OSet, kanske någon nedladdning medan man spelar o dyl i bakgrunden.
Men spel som utnyttjar 2-3 kärnor på PC har det väl funnits en hel del i perioden mellan 2006 och 2013 ?

Sen betyder ju inte tillgång till fler kärnor att allt kommer utnyttja det jätte bra och skala nästan perfekt.
Men spelutvecklarna kommer troligen ändå lägga mer fokus på att försöka utnyttja fler trådar än de gjort förr.
Så jag tror ändå att generellt så kommer nog fler spel efter 2013 vara bättre på att utnyttja mer än 3 kärnor än det var före 2013.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

köper man en K-modell och inte överklockar, ja då är man bara dum.

Under perioden efter Hashwell kommit ut på marknaden, men innan Hashwell Refresh kom ut så skulle jag bygga en dator till mig själv och en dator åt någon annan.

Den till någon annan blev med en i5-4670K.
De som skulle ha datorn ville ha en snabb dator, men ändå prisvärd. Inget intresse av överklockning.
En i5 4670 utan K kostade ca 100-200kr MER än än 4670K.
På vilket sätt är man dum om man betalar MINDRE för en K modell ??

När jag byggde till mig själv så skaffade jag en i7-4770K.
Än så länge har jag kört standard klock och tycker det fungerar bra hittills. Men tanken fanns/finns att jag ska kunna klocka upp den vid behov.
Minns inte exakt priserna men en 4770 utan K var ungefär samma pris.
På vilket sätt hade det varit smartare att att först köpa en 4770 utan K för att senare när överklockningsbehov uppstår byta till en 4770K ?!?
(På den tiden visste vi inte att 4790K skulle komma)

Nä du....
Hade K modellerna varit betydligt dyrare så hade jag kunnat hålla med dig. Men när man kan köpa en K modell för samma pris eller lägre än en utan K så tycker jag snarare att det är den som resonerar som du som är dum.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av GuessWho:

Xbox 360 har 3 kärnor och PS3 har 1 huvudkärna och 7 hjälpkärnor.
På PS3 så går vissa uppgifter inte att lägga på hjälpkärnorna och vissa saker kanske går, men att programmerarna tycker det är för mycket jobb, så de kör det på huvudkärnan ändå. Så för de uppgifterna så blir PS3 i princip enkelkärning, medan den blir betydligt mer flertrådad i de fall där man lyckas bra med att utnyttja hjälpkärnorna.
Men Xbox 360 då, med 3 kärnor och sen är det alltid lite saker med OSet, kanske någon nedladdning medan man spelar o dyl i bakgrunden.
Men spel som utnyttjar 2-3 kärnor på PC har det väl funnits en hel del i perioden mellan 2006 och 2013 ?

Sen betyder ju inte tillgång till fler kärnor att allt kommer utnyttja det jätte bra och skala nästan perfekt.
Men spelutvecklarna kommer troligen ändå lägga mer fokus på att försöka utnyttja fler trådar än de gjort förr.
Så jag tror ändå att generellt så kommer nog fler spel efter 2013 vara bättre på att utnyttja mer än 3 kärnor än det var före 2013.

Xenon i Xbox 360 kunde köra två trådar per kärna. Hur många spel sen dess har effektivt använt 5-6 trådar? Xbox One har idag 6 trådar ledigt för spel då OS och bakgrundsprocesser (Kinect bland annat) tar två kärnor i beslag. Eller man kan under vissa omständigheter få tillgång till delar av en sjunde kärna om man inte använder en del andra saker.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Läser att Intel Core i7-6700K kommer att kosta under 4000 kr inkl moms i Sverige.
Samtidigt ligger Haswell-E kvar prismässigt betydligt högre med Intel Core i7-5930K kring 6000 kr.
Motsvarar det högre priset på 5930K jämfört med 6700K skillnad i prestanda som kan motivera att man istället för en helt ny processor från Skylake köper en Haswell-E som väl knappast kan ha hunnit bli föråldrad ?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andylindy:

Läser att Intel Core i7-6700K kommer att kosta under 4000 kr inkl moms i Sverige.
Samtidigt ligger Haswell-E kvar prismässigt betydligt högre med Intel Core i7-5930K kring 6000 kr.
Motsvarar det högre priset på 5930K jämfört med 6700K skillnad i prestanda som kan motivera att man istället för en helt ny processor från Skylake köper en Haswell-E som väl knappast kan ha hunnit bli föråldrad ?

Beror på vad du är ute efter. Du får fler kärnor och många fler PCIe-banor. Så om du håller på med saker som är extremt processorkrävande är det intressant eller om du ska ha fler än två grafikkort. Annars är inte Haswell-E så intressant jämfört med Skylake.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Beror på vad du är ute efter. Du får fler kärnor och många fler PCIe-banor. Så om du håller på med saker som är extremt processorkrävande är det intressant eller om du ska ha fler än två grafikkort. Annars är inte Haswell-E så intressant jämfört med Skylake.

Ja, det är stor skillnad på antal PCIe 3.0-kanaler ser jag. Hela 40 för i7-5930K och endast
16 för i7-6700K.
5930K har större cachar och 6/12 kärnor jämfört med 4/8.
Då inser jag att 5930K nog är mer lämpad som processor i en workstation än i en gamingdator.
Endast om man vill köra SLI x3 har man behov av 40 PCIe kanaler. Och spel brukar inte ha användning
för 6 kärnor utan som mest 4 har jag förstått.
Tack för svaret.