Bygglogg: Nybyggnation av Xperia Z2!

Permalänk
Medlem

Bygglogg: Nybyggnation av Xperia Z2!

Hej SweClockers!

Nu tänkte jag komma med ett litet annorlunda projekt, som jag hoppas ni kan tycka är intressant. Detta är då byggloggen, har även ett galleri som jag kommer att uppdatera under projektets gång.

Kan börja med lite historia:
Jag äger en Sony Xperia Z2, köptes på releasedagen i Sverige (som förövrigt är min födelsedag, 29e april). Efter bara 2 månader ungefär tappade jag den, inte speciellt högt, men såklart på ett betonggolv. Displayen sprack, och då la naturligtvis touchen av också. Jag kollade upp hos 3 som jag har som operatör, och de skulle ha 2800kr för reparation av det. Kollade med drulleförsäkringen, och de skulle ersätta 1850kr av dessa 2800kr. Glatt fick jag dessa pengar, men snål som man är hittade jag naturligtvis ett ställe som istället skulle ha 2000kr för jobbet.

Allt fungerade prima, men efter ett tag märkte jag hur övre högra hörnet på bakglaset började lossna. Trodde bara det var att trycka dit, men då sprack glaset istället.
Och som sagt, snål som jag är tänkte jag inte lämna in telefonen. Köpte istället en egen baksida på ebay och bytte själv, vilket fungerade galant... till en början..

Återigen efter bara 1 vecka lossnade samma hörn igen, för att sedan spräcka baksidan. Köpte då ännu en baksida, bytte själv, samma sak hände igen.

Köpte en sista baksida, satt perfekt i början, för att sedan bli exakt samma sak igen. Denna baksida har jag på just nu, tejpad och sitter lös i många hörn.
Min slutsats? Själva ramen/chassit/stommen blev sne när jag tappade den i betonggolvet.

Och så till själva projektet:
Därför bestämde jag mig nu att byta ut hela stommen i telefonen, alltså ta bort baksidan, displayen, alla komponenter inuti, flytta till nya stommen och sätta ihop. Kollat en hel del "guider" på youtube och dyl. och måste ändå säga att jag känner mig rätt säker på att det kommer gå bra, är bara rädd för att stommen ska va ren skit då den är köpt från ebay (dock från UK, men ändå ).
Har beställt ny baksida, stomme, 3mm bred dubbelhäftande tejp, polymide (värmetålig) tejp och nya klisterlappar för att sätta dit baksidan och displayen på nytt.
Bara dessa jag väntar på innan jag kan börja pilla

Så ja, antingen fungerar det perfekt, eller så pajar jag hela telefonen och blir tvungen att köpa ny, vilken känns lite surt då jag får byta telefon om ca 6-7 månader. Men har du en Z2/Z3 liggandes hemma i bra skick kanske jag blir en kund om några få veckor hehe.

Skapar denna bygglogg redan nu för att se om det finns intresse från er att följa detta. Kommer som sagt även att uppdatera galleriet under projektets gång.

Skriv gärna vad ni tycker eller om det är något specifikt ni vill se, och hoppas ni kommer tycka det blir roligt att se!

Så tänkte börja med lite bilder redan nu:

Här är den första baksidan som sprack, den som inte jag bytte.

Här är en till bild på den första.

Här var en av de nya baksidorna jag köpte, fint inplastad och skickat i bubbelplast. Inte dåligt för att komma ifrån Kina

Hittade lite verktyg till projektet på Jula för 29.90kr. Ett pincettset, vilket behövs. Övervägde beställa från ebay, men har för dåligt tålamod för att vänta 1 månad extra.

Återigen, hoppas ni tycker det ska bli kul att se slutresultatet. Länkar galleriet igen ifall ni missade det ovan.

Byggloggen kommer att uppdateras mer när de första sakerna börjar trilla in!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

*Reserverad för framtida uppdateringar*

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk

Ska bli intressant att se resultatet /Robin

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Uppdatering 1/7 - 15!

Sådär, första saken kom in idag. Baksidan

Här är lite bilder på paketet och själva baksidan:

Mer uppdateringar kommer, häng kvar

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har nu genomfört hela projektet, och telefonen fungerar! Bilder kommer!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Har nu genomfört hela projektet, och telefonen fungerar! Bilder kommer!

När Kommer bilderna?! 20 Dagar sedan ju!

Visa signatur

Raijintek Metis Silver - Intel Core i5 6600K - ASUS Z170I PRO GAMING 1 - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - Corsair 32gb DDR4 3000MHz - PNY XLR8 1TB NVME SSD - be quiet! Dark Rock Pro 3 - be quiet! Power Zone 750w

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över att du valt att lägga så mycket energi på en sån skräptelefon

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av roobi:

När Kommer bilderna?! 20 Dagar sedan ju!

Haha sket i det, ingen verkade bry sig alls, ger lägsta betyg innan jag ens lagt ut bilder osv..

Skrivet av NiV3Rt:

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över att du valt att lägga så mycket energi på en sån skräptelefon

Mycket energi vet jag inte, tog väl 1 timme Och på vilket sätt är det en skräptelefon? Den har fungerat perfekt för mig

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | Nvidia Geforce RTX 4070 Ti 12gb | Corsair Vengeance DDR5 6000MHz RGB CL30 2x16GB | EVGA Supernova G2 750W | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Be Quiet! Dark Rock Pro 5
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaaX:

Haha sket i det, ingen verkade bry sig alls, ger lägsta betyg innan jag ens lagt ut bilder osv..

Mycket energi vet jag inte, tog väl 1 timme Och på vilket sätt är det en skräptelefon? Den har fungerat perfekt för mig

Behöver man fråga sig varför en telefon som spricker i tid och otid, på de mest fantastiska vis, inte är något bra?
Är så sjukt less på min att jag har lagt undan den nu. Blir spännande att se om den spricker av att kanske solen ligger på eller något annat helt otroligt

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Hjälpsam

Bytte nyligen batteri i min Z1 som hade puffat ordentligt. Inte mekat med telefoner innan (har aldrig haft behov av det).

Det var ganska kul och tillfredställande att pilla isär, fixa och få ihop snyggt igen

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI