Reklamation av mobiltelefon

Permalänk
Medlem

Reklamation av mobiltelefon

Nu är det så att jag köpte en Lumia 830 i höstas när den släpptes och haft problem sedan dess. Skriver ned förloppet på allt nedan:

* Första telefonen får över 100 döda pixlar efter ca 2 månader, jag reklamerar den och får displayen utbytt efter att jag skicka in den en tredje gång. (De hade problem att se dessa döda pixlar tydligen, så de första två gångerna jag skickade in den så gjorde de inget, för de inte hittade felet).
* Första telefonen kommer tillbaks till mig efter dessa tre gånger inne på service, och de har nu bytt ut displayen. Nu har istället främre kameran på telefonen slutat fungera.
* Första telefonen reklameras igen, och de väljer då att skicka en ny telefon.
* Den nya telefonen får efter ca 2-3 månader massa döda pixlar på skärmen den med.
* Den nya telefonen reklameras och jag får displayen utbytt på första servicetillfället.
* Den nya telefonen har nu igen fått döda pixlar efter 2-3 månader.

Nu skickade jag ett mail och fråga om jag kunna häva köpet efter alla dessa problem, men fick detta svar:

Hej Johnny,

Tack för att du kontaktade X (Ger inte ut något namn på företag, vill inte hänga ut någon
Om samma telefon har samma fel tre gånger, kan vi ge dig pengarna tillbaka, men eftersom du har redan fått en ny telefon, kan vi inte göra det längre.
Vi kan endast skicka in det till ytterligare reparation.
Om du vill, jag kan skicka dig en fraktsedel för detta.

Är det såhär det ligger till alltså?

Tycker det är rätt sjukt att det inte gäller samma ''order'' så att säga, med det som hänt den tidigare telefon jag haft. För i sådant fall skulle en produkt som har något produktionsfel från fabrik kunna reklameras i en oändlighet, så länge de byter ut produkten efter två gånger?

Blir galen, snart gått ett år och jag har bara fått skickat in denna telefon gång efter gång.....

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

En omleverans är precis som en reparation ett försök till åtgärdande/avhjälpande. Antalet åtgärdandeförsök nollställs inte bara för att en omleverans sker. Du har genomfört ett köp, och du upplever nu fel för fjärde gången, varav samma fel för tredje gången. Du har all rätt att häva köpet. Om företaget vägrar så vänd dig till ARN (http://www.arn.se/).

Se även:
http://lawline.se/answers/15692
https://lagen.nu/arn/1992-5381

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En omleverans är precis som en reparation ett försök till åtgärdande/avhjälpande. Antalet åtgärdandeförsök nollställs inte bara för att en omleverans sker. Du har genomfört ett köp, och du upplever nu fel för fjärde gången, varav samma fel för tredje gången. Du har all rätt att häva köpet. Om företaget vägrar så vänd dig till ARN (http://www.arn.se/).

Se även:
http://lawline.se/answers/15692
https://lagen.nu/arn/1992-5381

Tror inte det funkar så riktigt utan det som butiken sagt gäller nog, så jag tolkat kkl iaf. Men kolla med ARN, dom har ju bättre koll. Sen så undrar jag ifall det kanske är något du gör som gör så att det blir döda pixlar utan att du tänker på det. Känns otroligt att 3-4 modeller skulle alla få samma problem efter ett tag...

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tror inte det funkar så riktigt utan det som butiken sagt gäller nog, så jag tolkat kkl iaf. Men kolla med ARN, dom har ju bättre koll. Sen så undrar jag ifall det kanske är något du gör som gör så att det blir döda pixlar utan att du tänker på det. Känns otroligt att 3-4 modeller skulle alla få samma problem efter ett tag...

Nej, det butiken sagt gäller inte. Pröva att följa länkarna i PeCes inlägg som du citerade.

Sen kan jag hålla med om att problemet låter suspekt, men det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Nu är det så att jag köpte en Lumia 830 i höstas när den släpptes och haft problem sedan dess. Skriver ned förloppet på allt nedan:

* Första telefonen får över 100 döda pixlar efter ca 2 månader, jag reklamerar den och får displayen utbytt efter att jag skicka in den en tredje gång. (De hade problem att se dessa döda pixlar tydligen, så de första två gångerna jag skickade in den så gjorde de inget, för de inte hittade felet).
* Första telefonen kommer tillbaks till mig efter dessa tre gånger inne på service, och de har nu bytt ut displayen. Nu har istället främre kameran på telefonen slutat fungera.
* Första telefonen reklameras igen, och de väljer då att skicka en ny telefon.
* Den nya telefonen får efter ca 2-3 månader massa döda pixlar på skärmen den med.
* Den nya telefonen reklameras och jag får displayen utbytt på första servicetillfället.
* Den nya telefonen har nu igen fått döda pixlar efter 2-3 månader.

Nu skickade jag ett mail och fråga om jag kunna häva köpet efter alla dessa problem, men fick detta svar:

Hej Johnny,

Tack för att du kontaktade X (Ger inte ut något namn på företag, vill inte hänga ut någon
Om samma telefon har samma fel tre gånger, kan vi ge dig pengarna tillbaka, men eftersom du har redan fått en ny telefon, kan vi inte göra det längre.
Vi kan endast skicka in det till ytterligare reparation.
Om du vill, jag kan skicka dig en fraktsedel för detta.

Är det såhär det ligger till alltså?

Tycker det är rätt sjukt att det inte gäller samma ''order'' så att säga, med det som hänt den tidigare telefon jag haft. För i sådant fall skulle en produkt som har något produktionsfel från fabrik kunna reklameras i en oändlighet, så länge de byter ut produkten efter två gånger?

Blir galen, snart gått ett år och jag har bara fått skickat in denna telefon gång efter gång.....

Tänk på att ny garanti tid gäller från utbytesdatumet då det är en ny produkt.
På grund av att det är en ny produkt så gäller 3 nya försök igen.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Tror inte det funkar så riktigt utan det som butiken sagt gäller nog, så jag tolkat kkl iaf. Men kolla med ARN, dom har ju bättre koll...

Den andra av länkarna i mitt inlägg är just en bedömning av ARN. Varan (en soffa) byttes först ut, men nästa hade ett identiskt fel. Sedan reparerades varan, men felet återkom. ARN skriver "Soffan har bytts ut en gång och reparerats en gång. Enligt nämndens mening skall R inte behöva goda [sic!] ytterligare försök, utöver dessa två, att avhjälpa felet."

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Den andra av länkarna i mitt inlägg är just en bedömning av ARN. Varan (en soffa) byttes först ut, men nästa hade ett identiskt fel. Sedan reparerades varan, men felet återkom. ARN skriver "Soffan har bytts ut en gång och reparerats en gång. Enligt nämndens mening skall R inte behöva goda [sic!] ytterligare försök, utöver dessa två, att avhjälpa felet."

Jaha där ser man. I yield. Lärt mig något idag:) Sitter på jobbet så länken öppnades inte, vissa sidor blockas av någon tredjeparts-tjänst dom hyr..

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En omleverans är precis som en reparation ett försök till åtgärdande/avhjälpande. Antalet åtgärdandeförsök nollställs inte bara för att en omleverans sker. Du har genomfört ett köp, och du upplever nu fel för fjärde gången, varav samma fel för tredje gången. Du har all rätt att häva köpet. Om företaget vägrar så vänd dig till ARN (http://www.arn.se/).

Se även:
http://lawline.se/answers/15692
https://lagen.nu/arn/1992-5381

Precis så jag har tänkt, tycker detta låter rimligt. Sedan ställer sig vissa i tråden mot detta, så lite osäker blir jag.

Till er andra som undrar hur felet kan uppstå: Jag har ingen som helst aning hur detta kan ha drabbat mig ett flertal gånger. Jag kan ju säga att jag som person är extremt försiktig med mina telefoner, har ALDRIG tappat eller lyckats använt någon form av våld som ska ha kunnat förstöra telefonen. Aldrig haft detta problem med mina tidigare Android-telefoner. Kan ju inte trycka så hårt på touchen att pixlarna ska paja tycker jag.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tänk på att ny garanti tid gäller från utbytesdatumet då det är en ny produkt.
På grund av att det är en ny produkt så gäller 3 nya försök igen.

Vad garantin beträffar så är det upp till tillverkaren/säljaren om de vill förlänga den vid omleverans. Vad gäller reklamationsrätten så räknas den från inköpstillfället, och omleverans innebär inte ngt nytt inköp. Då inget nytt inköp sker så gäller inte heller två nya avhjälpandeförsök för säljaren.

Att felet skall ha uppkommit tre ggr för att rätt till hävning skall föreligga innebär att säljaren kan misslyckas med avhjälpandeförsök två ggr, inte tre ggr. Den tredje gången får han bara verifiera felet, ej försöka avhjälpa det (t.ex. genom reparation), om kunden vill häva köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tänk på att ny garanti tid gäller från utbytesdatumet då det är en ny produkt.
På grund av att det är en ny produkt så gäller 3 nya försök igen.

Nu gäller tråden reklamationsrätt och inte garanti, men generellt sett har du fel i vad du skriver. Får man en vara utbytt mot en ny likadan startar varken reklamationsrätt eller garanti om utan gäller från det ursprungliga köpdatumet. Häver man köpet och skaffar sig en annan produkt räknas detta dock som ett nytt köp.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Tänk på att ny garanti tid gäller från utbytesdatumet då det är en ny produkt.
På grund av att det är en ny produkt så gäller 3 nya försök igen.

Nej stämmer inte. En utbytt vara har samma köpdatum som den första och garantin gäller från det datumet.

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

Nej du verkar ha haft en djävla otur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Hej Johnny,

Tack för att du kontaktade X (Ger inte ut något namn på företag, vill inte hänga ut någon
Om samma telefon har samma fel tre gånger, kan vi ge dig pengarna tillbaka, men eftersom du har redan fått en ny telefon, kan vi inte göra det längre.
Vi kan endast skicka in det till ytterligare reparation.
Om du vill, jag kan skicka dig en fraktsedel för detta.

Vänd på steken och be butiken hänvisa till den lagtext som bemyndigar dem att fatta egna beslut. Kan man inte styrka handling i ord är det inget annat än tomt prat.
Påminn dem om att lagen skrivits om 2014:11.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Svarade deras mail nyligen och fick detta svar typ direkt:

Hej Johnny,

Du kan tyvärr inte häva köpet då produkten har redan blivit utbyten och sedan dess har inte haft samma problem 3 gånger.

Vafan, är de ignoranta eller? Blir så less, hur fan gör jag nu då?

Har svårt att hålla mig till att skriva något dumt, men får chilla

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Svarade deras mail nyligen och fick detta svar typ direkt:

Hej Johnny,

Du kan tyvärr inte häva köpet då produkten har redan blivit utbyten och sedan dess har inte haft samma problem 3 gånger.

Vafan, är de ignoranta eller? Blir så less, hur fan gör jag nu då?

Har svårt att hålla mig till att skriva något dumt, men får chilla

Hänvisade du dem till ARN-beslutet jag nämnde ovan?
Ring din lokala konsumentvägledare och be denne kontakta företaget å dina vägnar. Hjälper inte detta dra det till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Hänvisade du dem till ARN-beslutet jag nämnde ovan?
Ring din lokala konsumentvägledare och be denne kontakta företaget å dina vägnar. Hjälper inte detta dra det till ARN.

Yes, det gjorde jag!

Ja, det tänker jag göra, orkar inte med företag som försöker spela bort kunder. Får tacka så hemskt mycket för all hjälp!

Har själv läst en del juridik, så är lite insatt själv, men var ett tag sedan - så var bra att få lite hjälp av er här och fräscha upp minnet.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Yes, det gjorde jag!

Ja, det tänker jag göra, orkar inte med företag som försöker spela bort kunder. Får tacka så hemskt mycket för all hjälp!

Har själv läst en del juridik, så är lite insatt själv, men var ett tag sedan - så var bra att få lite hjälp av er här och fräscha upp minnet.

Får man fråga vilket företag det rör sig om?

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Får man fråga vilket företag det rör sig om?

Misco.

Första och sista gången jag handlar därifrån.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Svarade deras mail nyligen och fick detta svar typ direkt:

Hej Johnny,

Du kan tyvärr inte häva köpet då produkten har redan blivit utbyten och sedan dess har inte haft samma problem 3 gånger.

Vafan, är de ignoranta eller? Blir så less, hur fan gör jag nu då?

Har svårt att hålla mig till att skriva något dumt, men får chilla

3 reparationsförsök sen har du rätt att häva köpet samt få skadestånd för eventuella utgifter/missade inkomster.

Se spoiler nedan, wall of text.
https://lagen.nu/1990:932#R40

Bortfall av rätt till hävning och omleverans
45 § Köparen får häva köpet eller kräva omleverans endast om han kan lämna tillbaka varan väsentligen oförändrad och oförminskad.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går dock inte förlorad, om
1. varan har förstörts, kommit bort, försämrats eller minskat genom sin egen beskaffenhet eller något annat förhållande som inte beror på köparen,
2. varan har förstörts, försämrats eller minskat till följd av en åtgärd som har varit behövlig för att undersöka om varan är felfri,
3. varan har använts av köparen för förutsatt bruk innan han insåg eller borde ha insett att det förelåg ett fel som ger honom rätt att häva köpet eller kräva omleverans.
Rätten att häva köpet eller kräva omleverans går inte heller förlorad, om köparen ersätter säljaren den minskning i varans värde som är en följd av att varan har försämrats eller minskat.

Varan skall anses felaktig,
1. om den avviker från vad som föreskrivs i första eller andra stycket,
2. om säljaren före köpet har underlåtit att upplysa köparen om ett sådant förhållande rörande varans egenskaper eller användning som han kände till eller borde ha känt till och som köparen med fog kunde räkna med att bli upplyst om, under förutsättning att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet eller,
3. om varan i något annat avseende avviker från vad köparen med fog kunnat förutsätta. Lag (2002:587).

Fel på varan
Vad som avses med fel
16 § Varan skall i fråga om art, mängd, kvalitet, andra egenskaper och förpackning stämma överens med vad som följer av avtalet. Den skall vara åtföljd av de anvisningar som behövs för dess installation, montering, användning, förvaring och skötsel.
Om inte annat följer av avtalet, skall varan
1. vara ägnad för de ändamål för vilka varor av samma slag i allmänhet används,
2. vara ägnad för det särskilda ändamål för vilket köparen avsåg att varan skulle användas, om säljaren vid köpet måste ha insett detta särskilda ändamål,
3. stämma överens med den beskrivning som säljaren har lämnat och ha de egenskaper som säljaren har hänvisat till genom att lägga fram prov eller modell, och
4. vara förpackad på vanligt eller annars försvarligt sätt, om förpackning behövs för att bevara eller skydda varan.

19 § Fel föreligger även om varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om varans egenskaper eller användning som säljaren har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Varan ska vidare anses felaktig, om den inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskaper eller användning som någon annan än säljaren, i tidigare säljled eller för säljarens räkning, har lämnat vid marknadsföringen av varan eller annars före köpet.
Första och andra styckena gäller inte, om säljaren visar att uppgifterna har rättats i tid på ett tydligt sätt eller att uppgifterna inte har inverkat på köpet. Andra stycket gäller inte heller, om säljaren visar att han varken kände till eller borde ha känt till uppgifterna.
Varan är felaktig också om säljaren har underlåtit att efter föreläggande enligt produktsäkerhetslagen (2004:451) lämna säkerhetsinformation om varan eller underlåtit att lämna sådan information om varans egenskaper eller användning som säljaren enligt marknadsföringslagen (2008:486) har ålagts att lämna. Detsamma gäller om föreläggandet eller åläggandet har meddelats varans tillverkare eller någon annan som i tidigare säljled tagit befattning med varan och säljaren har känt till eller borde ha känt till underlåtenheten att fullgöra föreläggandet eller åläggandet. En förutsättning för att varan ska anses felaktig enligt detta stycke är dock att underlåtenheten kan antas ha inverkat på köpet. Lag (2008:492).

Påföljder vid fel på varan
22 § Är varan felaktig enligt 16-21 §§, får köparen enligt 23, 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §. Lag (2003:162).

22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.
Utan hinder av 30 § första och andra styckena har köparen rätt till ersättning enligt 32 § för den skada han lider genom ett rättsligt fel som fanns vid köpet, om han varken kände till eller borde ha känt till felet.
Påföljder av ett rättsligt fel får även göras gällande, om tredje man påstår att han har en sådan rätt som avses i 21 a § och det finns sannolika skäl för påståendet. Lag (2003:162

Avhjälpande och omleverans
26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.
Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.
Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587).

Rätt till prisavdrag eller hävning
28 § Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.
Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.
Köparen har dock inte rätt till prisavdrag vid köp av begagnade varor på en auktion där köpare har möjlighet att personligen närvara vid försäljningen. Lag (2002:587).

29 § Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för honom.

Skadestånd
30 § Köparen har rätt till ersättning för den skada han lider genom att varan är felaktig, om inte säljaren visar att underlåtenheten att avlämna en felfri vara beror på ett hinder utanför hans kontroll som han inte skäligen kunde förväntas ha räknat med vid köpet och vars följder han inte heller skäligen kunde ha undvikit eller övervunnit.
Beror underlåtenheten att avlämna en felfri vara på någon som säljaren har anlitat för att helt eller delvis fullgöra köpet, är säljaren fri från skadeståndsskyldighet endast om också den som han har anlitat skulle vara fri enligt första stycket. Detsamma gäller om felet beror på en leverantör som säljaren har anlitat eller någon annan i tidigare säljled.
Köparen har alltid rätt till ersättning om varan vid köpet avvek från vad säljaren särskilt utfäst.

31 § Säljarens skadeståndsskyldighet enligt 30 § omfattar även skada som på grund av fel på den sålda varan uppkommer på annan egendom som tillhör köparen eller någon medlem i hans hushåll och egendomen är avsedd huvudsakligen för ändamål som faller utanför näringsverksamhet. Lag (2005:62).

Skadeståndets omfattning vid säljarens dröjsmål och vid fel på varan
32 § Skadestånd på grund av säljarens dröjsmål eller fel på varan omfattar ersättning för utgifter, inkomstförlust, sådan prisskillnad som avses i 33 § samt annan förlust på grund av dröjsmålet eller felet.
Skadestånd enligt denna lag omfattar inte i andra fall än som avses i 31 § ersättning för förlust som köparen tillfogas genom skada på annat än den sålda varan.
Säljaren och köparen kan träffa avtal om att ersättning enligt första eller andra stycket inte skall omfatta förlust i näringsverksamhet.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brainsplitter:

3 reparationsförsök sen har du rätt att häva köpet samt få skadestånd för eventuella utgifter/missade inkomster.

Två avhjälpandeförsök (reparation eller omleverans). Uppkommer / visar sig felet sig felet en tredje gång föreligger rätt till hävning.

Från kommentarerna till KKöpL 26§
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen..."

Ersättning för ekonomisk skada har du för övrigt rätt till vid varje reklamationstillfälle, inte bara om köpet hävs efter den tredje reklamationen för samma fel. Däremot kan du vid hävning även få skadestånd/ersättning för ett s k täckningsköp om införskaffandet av en likadan/likvärdig vara blir dyrare än det ursprungliga köpet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Två avhjälpandeförsök (reparation eller omleverans). Uppkommer / visar sig felet sig felet en tredje gång föreligger rätt till hävning.

Från kommentarerna till KKöpL 26§
"Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen..."

Var lite otydlig märkte jag, samt inte kom ihåg om det var vid eller efter så tog de andra. Koncentrerade mig mer på andra texten också. Tackar för ifyllnaden

Till TS:

Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök.

Dold text
Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem

@Ostbiten Meddela gärna här i tråden vad som händer i ärendet framöver. Hoppas att du inte tröttnar och ger upp; alltför många låter tyvärr oseriösa företag komma undan med sådant här.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Liten update: Har både fått mail och ringt till dom, där de säger att jag inte kan häva köpet eftersom att det enligt dom, är den NYA produkten som även den måste ha samma fel tre gånger. Ska tydligen vänta tills nästa vecka någongång då det skulle komma tillbaks någon från semestern som skulle utreda det här. Vet inte om de är helt okunniga på kundservicen, men den person jag pratade med bara repeterade ''Den nya produkten måste ha samma fel tre gånger''. Blir så jävla matt bara....

Får se vad den ''mer kunniga'' personen säger nästa vecka då, får se.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Update: Jag har nu fått svar efter att personen i fråga återvänt till jobbet efter sin semester, och jag fick rätt att häva köpet och få återbetalning av pengar.

Skönt att det löser sig, får tacka så mycket för all hjälp och tid ni offrade i denna tråd!

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Update: För att få denna hävning gällande och pengarna tillbaks skulle jag givetvis skicka tillbaks telefonen och visa att den har samma fel som förut (inget konstigt med det), dvs: fastsittande pixlar/döda pixlar. Har nu skickat in den två gånger, varav de ''inte hittar'' felet. Varken på deras service-ställe kallat Mobylife, eller Nokias egna, som de även skickat den till.

Hur fan går jag tillväga för nu? Ska jag gå vidare till ARN eller ringa konsumentrådgivare i kommun? Grejen är den att jag har tagit foton på dessa pixlar och länkat bilderna, som Misco i sin tur ska ha vidarebefordrat till service-stället. Här kan ni se bilderna jag försökt tagit för att bevisa pixlarna: OneDrive Lumia 830 Pixlar

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem

Ifrågasätt varför de skickar telefonen vidare. Om jag förstått det hela rätt så skall Misco endast konstatera att samma fel fortfarande finns och därefter häva köpa? De har ingen anledning att skicka telefonen till en verkstad då de utan problem kan undersöka och konstatera felet själva. Om du gjort allt rätt och enligt reglerna har rätt att häva så skulle jag gå till ARN om Misco inte löser det hela. Kontakta Misco och berätta om din avsikt att gå vidare med ärendet.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Update: För att få denna hävning gällande och pengarna tillbaks skulle jag givetvis skicka tillbaks telefonen och visa att den har samma fel som förut (inget konstigt med det), dvs: fastsittande pixlar/döda pixlar. Har nu skickat in den två gånger, varav de ''inte hittar'' felet. Varken på deras service-ställe kallat Mobylife, eller Nokias egna, som de även skickat den till.

Hur fan går jag tillväga för nu? Ska jag gå vidare till ARN eller ringa konsumentrådgivare i kommun? Grejen är den att jag har tagit foton på dessa pixlar och länkat bilderna, som Misco i sin tur ska ha vidarebefordrat till service-stället. Här kan ni se bilderna jag försökt tagit för att bevisa pixlarna: OneDrive Lumia 830 Pixlar

Jag hade ett liknande problem med en dator en gång i tiden, då gick jag till en lokal dator reparatör och fick en besiktning/felsökningsrapport från dom som pekade ut felet som säljaren "inte kunde hitta" och som jag sen skickade in (plus krav på ersättning för den) tillsammans med utdrag ur lagtexten. Jag satte också CC på allt till lokala Konsumentrådgivaren.

Gå in och snacka med en lokal mobilreparatör och hör om inte dom kan ge en besiktningsrapport på pixelfelet.