Permalänk

Passivt kylt chassi sökes

Hej!

Eftersom jag tröttnat på mitt 800D med ~12 fläktar pga ljudnivå och vikt tänkte jag bygga något mindre och passivt kylt. Dessutom är burken ~5 år gammal nu. Tänkte köra de här delarna:

Behöver mATX om kylaren + grafikkort ska få plats.

Är dock helt lost på chassin. Jag vill att datorn ska vara helt tyst under låg load, därav passivt kyld cpu och ett grafikkort som (enligt deras hemsida) stänger av fläktarna när det är "kallt nog" (typ 50*C). Att då sätta in en fläkt i chassit som går hela tiden vore ju rätt kontraproduktivt, även om det bara är typ 20dBa per fläkt.

Om man inte har några fläktar i chassit blir det helt andra saker man tittar på. En helt perforerad låda vore perfekt, men allt jag hittar är anpassat för fläktar. Eftersom värmen stiger och jag kör utan fläktar är det viktigt att toppen på chassit tillåter så mycket luftflöde som möjligt.

Det vore också väldigt bra om man kan montera grafikkortet så fläktarna blåser ut ur chassit, typ som på bitfenix prodigy.

Har ni något bra tips på chassi?

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Jag gillar ju Inwins d-frame. Kanske är något? Länk till miniversionen.

http://www.inwin-style.com/en/goods.php?act=view&id=D-Frame%2...

Permalänk
Medlem

Jag köpte nyss ett Fractal Define R4 som jag är väldigt nöjd med, gott om plats på insidan och rätt mycket mindre än ett 800d. inbyggd fläktkontroll och följer med 2 140 mm fläktar som är i princip knäpptysta på lägre volt.

Själv tror jag att en stängd bra låda med tysta fläktar alltid kommer låta mindre än en låda med hål överallt.

Men om du absolut inte vill ha nån fläkt alls i chassit tror jag det kan bli svårt att hitta något som passar

Permalänk
Skrivet av aSparrow:

Jag gillar ju Inwins d-frame. Kanske är något? Länk till miniversionen.

http://www.inwin-style.com/en/goods.php?act=view&id=D-Frame%2...

Den är mITX. Hittar inte någon motsvarande mATX-version?

Skrivet av Btxtb:

Jag köpte nyss ett Fractal Define R4 som jag är väldigt nöjd med, gott om plats på insidan och rätt mycket mindre än ett 800d. inbyggd fläktkontroll och följer med 2 140 mm fläktar som är i princip knäpptysta på lägre volt.

Själv tror jag att en stängd bra låda med tysta fläktar alltid kommer låta mindre än en låda med hål överallt.

Men om du absolut inte vill ha nån fläkt alls i chassit tror jag det kan bli svårt att hitta något som passar

Även storlek är en faktor. Har ett Define R3 som bara står, men vill ha något mindre.

Visa signatur

Pappy :"Backup: Skyddar mot datafel när du på fyllan raderar 200GB pr0n och laddar hem två säsonger teletubbies istället."
Jocke1100 :"Det är väl en mekanisk kylavledning... Typ analog kylpasta..."

Permalänk
Medlem

Det där chassit verkar inte vara anpassat för passiv kylning på bästa sätt.

Oavsett om du har aktiv eller passiv kylning så måste ju värmen transporteras från komponenterna.

Ett (bra) sätt att göra detta är att ansluta värmeledningsrör från CPU, grafikkort etc till själva dator chassit som då är väldigt bastant och skapt för att ta emot värmen och avleda den, oftast med kylfälnsar i sälva chassit.

Detta är inte lätta saker, jag menar att de väger en massa, och är tyvärr dyra också.

Om du hade kunnat tänka dig ett tyst istället för ljudlöst chassi så finns det mer att titta på.

Kan rekommendera denna site. Spendera några timmar och läs deras artiklar och forum så kommer du garanterat veta vilken väg du vill gå.

http://www.silentpcreview.com/

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Visa signatur

CPU I7 5820k @ 4.63 GHz GPU Gigabyte G1 gaming 980 ti RAM 32 GB @3000MHz MOBO msi x99a sli plus SSD 2 TB SSD HDD 3 TB HDD PSU 850w Evga G2 CASE InWin S-frame black n' gold

Gratis frakt på Inet: http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Den är mITX. Hittar inte någon motsvarande mATX-version?

D-Frame mini = mItx
D-Frame = Atx/mAtx

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem

@fille3002

Tror att du får bygga något liknande fast i mATX storlek.

Eller bara köpa ett Define Mini och ta bort precis alla fläktarna och hoppas på att det löser sig. Typ.

Tror inte du kommer undan fläktlöst med litet chassi och en i7a + ett 980ti.

Skulle satt en fläkt i botten som suger in kalluft med fläktfilter på och en LNA-adapter.

Har du funderat på nätaggregat, dem har för ofta fläkt och låter. Däremot har Seasonic ett 520w fläktlöst agg med platinum certifiering, för ynka 1500-1600 kronor.

*edit*

Missuppfattade hela tråden. Den ska vara tyst under låg load och ingen load alls?

Men då är det ju chill, bygg i ett Define Mini, köp PWM-fläktar, montera lite var som, styr med valbar mjukvara att bara starta vid 70-75 grader på CPU ish.

Sen blåser inte fläktarna på ett MSI 980 ti luften ut ur chassit, dem blåser mot grafikkortets pcb, sen hamnar den varma luften där den hamnar. Går inte att styra lika väl som med en grafikkortskylare av "blower-typ".

Permalänk
Medlem
Skrivet av fille3002:

Hej!

Eftersom jag tröttnat på mitt 800D med ~12 fläktar pga ljudnivå och vikt tänkte jag bygga något mindre och passivt kylt. Dessutom är burken ~5 år gammal nu. Tänkte köra de här delarna:

Behöver mATX om kylaren + grafikkort ska få plats.

Är dock helt lost på chassin. Jag vill att datorn ska vara helt tyst under låg load, därav passivt kyld cpu och ett grafikkort som (enligt deras hemsida) stänger av fläktarna när det är "kallt nog" (typ 50*C). Att då sätta in en fläkt i chassit som går hela tiden vore ju rätt kontraproduktivt, även om det bara är typ 20dBa per fläkt.

Om man inte har några fläktar i chassit blir det helt andra saker man tittar på. En helt perforerad låda vore perfekt, men allt jag hittar är anpassat för fläktar. Eftersom värmen stiger och jag kör utan fläktar är det viktigt att toppen på chassit tillåter så mycket luftflöde som möjligt.

Det vore också väldigt bra om man kan montera grafikkortet så fläktarna blåser ut ur chassit, typ som på bitfenix prodigy.

Har ni något bra tips på chassi?

Är väldigt svårt på gränsen till omöjligt att åstadkomma det du vill, med dom delarna.
Visst kan du nog ha CPU passivt kylt i ett bra vanligt ganska stort chassi, om du snålkör den lite, men DET kommer förutsätta att du har bra drag i lådan från flera fläktar..

Rikta istället in dig på att få ihop nått som är nära nog ljudlöst, men inte helt passivt kylt, det är ingen konst..

Alternativet är nog att du får custombygga chassit kanske där chassiet i sig agerar kylare.
Finns en del sådana framtagna för HTPC bruk, men då förutsätter det betydligt klenare delar..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300