Netonnet Vattenkylare Garantiärende
Köpte tidigare i år en Coolermaster Seidon V 120mm på Netonnet. Varan var nedsatt till 299 kr. Standardpriset låg på 499 eller 549 då.
Den gick sönder i förra veckan varpå jag skickade in den på RMA, problemet konstaterades och dom ger mig följande alternativ:
- Presentkort 299
- Annan vara för 299
Dom vill inte skicka en annan vara (Göra en Omleverans?) med motiveringen att dom inte har någon likvärdig kylare. Corsair H60v2 är den som står närmst i pris på strax under 800 kr.
Dom anser då att skillnaden på vad jag betalade och vad dom får betala är för stor, samt att skillnaden på kylarna skiljer för mycket. Men garantin gäller produkten(?!) och inte summan man betalade för produkten? Och 200-300 kr kan knappast vara en skälig summa för att neka mig en produkt? Det är trotsallt en utlovad garanti?
Jag kontaktade Hallåkonsument och dom ansåg på rak arm att den kylaren från Corsair var rimlig att ge mig. Är ARN nästa steg? Kan köpa en annan kylare och ha under tiden, vill mer att rätt ska vara rätt.
Jag har alltid fått nya varor utan krångel av andra butiker så detta är nytt för mig. Någon med större insikt i sånt här för gärna hjälpa mig, jag vill bara ha en 120mm vattenkylare i min burk igen!
---------------------------------------EDIT---------------------------------------
Jag har efter telefonkontakt med Netonnet fått rätt i min sak och dom ger mig en mellanskillnad så att jag kan köpa en likadan produkt från en annan sida. Vi använde billigaste priset på prisjakt som referens.
Extra tack till @PeCe och @Eriksson_91 för vägledning, åsikter och länkar.
Händelseförloppet i stort:
- Netonnet vägrar mig min rätt till Omleverans enligt Konsumentköplagen.
- Netonnet erbjuder inte pengar tillbaka utan istället ett presentkort som INTE representerar produktens marknadsvärde.
- Jag bollar några mail med dom och förklarar flera gånger att jag endast är intresserad av att få en ny kylare oavsett märke eller modell bara det är rätt passform. Jag nekas detta. Jag föreslår att dom beställer en kylare dom anser är likvärdig, dom nekar mig även detta.
- Ringer till Netonnet och förklarar min situation för personen i telefonen, hänvisar till det länkade scenariot ovan. personen jag pratar med pausar samtalet 2 gånger för att rådfråga person på sin arbetsplats. Tillslut säger personen att jag absolut har rätt till pengar tillbaka på mitt köp samt att dom ska ersätta mig för mellanskillnaden (den extra kostnaden inklusive frakt).
Så allt löste sig på ett bra sätt till slut, jag får pengar insatt på mitt konto.
Alternativa korrekta lösningar hade varit:
- Omleverans (ny produkt som inte är sämre)
- Reparation (Ej möjlig i detta fallet)
Om någon annan råkar ut för något liknande så vill jag tillägga att detta hade INTE gått om produkten hade varit såld som t.ex Fyndvara eller 2:a-sortering, då den prisreduceringen förutsätter att produkten har nedsatt värde från början pga tex slitage.
Jag tycker det är synd att folk gör om en rättslig diskussion till en saklig diskussion. Men jag tackar för alla som bidragit med relevanta svar och försökt hjälpa mig. Om någon annan får liknande problem är ni välkomna att maila så gör jag vad jag kan för att hjälpa till.
Komponenter.