Netonnet Vattenkylare Garantiärende

Permalänk

Netonnet Vattenkylare Garantiärende

Köpte tidigare i år en Coolermaster Seidon V 120mm på Netonnet. Varan var nedsatt till 299 kr. Standardpriset låg på 499 eller 549 då.

Den gick sönder i förra veckan varpå jag skickade in den på RMA, problemet konstaterades och dom ger mig följande alternativ:
- Presentkort 299
- Annan vara för 299

Dom vill inte skicka en annan vara (Göra en Omleverans?) med motiveringen att dom inte har någon likvärdig kylare. Corsair H60v2 är den som står närmst i pris på strax under 800 kr.

Dom anser då att skillnaden på vad jag betalade och vad dom får betala är för stor, samt att skillnaden på kylarna skiljer för mycket. Men garantin gäller produkten(?!) och inte summan man betalade för produkten? Och 200-300 kr kan knappast vara en skälig summa för att neka mig en produkt? Det är trotsallt en utlovad garanti?

Jag kontaktade Hallåkonsument och dom ansåg på rak arm att den kylaren från Corsair var rimlig att ge mig. Är ARN nästa steg? Kan köpa en annan kylare och ha under tiden, vill mer att rätt ska vara rätt.

Jag har alltid fått nya varor utan krångel av andra butiker så detta är nytt för mig. Någon med större insikt i sånt här för gärna hjälpa mig, jag vill bara ha en 120mm vattenkylare i min burk igen!

---------------------------------------EDIT---------------------------------------

Jag har efter telefonkontakt med Netonnet fått rätt i min sak och dom ger mig en mellanskillnad så att jag kan köpa en likadan produkt från en annan sida. Vi använde billigaste priset på prisjakt som referens.

Extra tack till @PeCe och @Eriksson_91 för vägledning, åsikter och länkar.

Händelseförloppet i stort:
- Netonnet vägrar mig min rätt till Omleverans enligt Konsumentköplagen.
- Netonnet erbjuder inte pengar tillbaka utan istället ett presentkort som INTE representerar produktens marknadsvärde.
- Jag bollar några mail med dom och förklarar flera gånger att jag endast är intresserad av att få en ny kylare oavsett märke eller modell bara det är rätt passform. Jag nekas detta. Jag föreslår att dom beställer en kylare dom anser är likvärdig, dom nekar mig även detta.
- Ringer till Netonnet och förklarar min situation för personen i telefonen, hänvisar till det länkade scenariot ovan. personen jag pratar med pausar samtalet 2 gånger för att rådfråga person på sin arbetsplats. Tillslut säger personen att jag absolut har rätt till pengar tillbaka på mitt köp samt att dom ska ersätta mig för mellanskillnaden (den extra kostnaden inklusive frakt).

Så allt löste sig på ett bra sätt till slut, jag får pengar insatt på mitt konto.
Alternativa korrekta lösningar hade varit:
- Omleverans (ny produkt som inte är sämre)
- Reparation (Ej möjlig i detta fallet)

Om någon annan råkar ut för något liknande så vill jag tillägga att detta hade INTE gått om produkten hade varit såld som t.ex Fyndvara eller 2:a-sortering, då den prisreduceringen förutsätter att produkten har nedsatt värde från början pga tex slitage.

Jag tycker det är synd att folk gör om en rättslig diskussion till en saklig diskussion. Men jag tackar för alla som bidragit med relevanta svar och försökt hjälpa mig. Om någon annan får liknande problem är ni välkomna att maila så gör jag vad jag kan för att hjälpa till.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

Köpte tidigare i år en Coolermaster Seidon V 120mm på Netonnet. Varan var nedsatt till 299 kr. Standardpriset låg på 499 eller 549 då.

Den gick sönder i förra veckan varpå jag skickade in den på RMA, problemet konstaterades och dom ger mig följande alternativ:
- Presentkort 299
- Pengar tillbaka 299
- Annan vara för 299

Dom vill inte skicka en annan vara (Göra en Omleverans?) med motiveringen att dom inte har någon likvärdig kylare. Corsair H60v2 är den som står närmst i pris på strax under 800 kr.

Dom anser då att skillnaden på vad jag betalade och vad dom får betala är för stor, samt att skillnaden på kylarna skiljer för mycket. Men garantin gäller produkten(?!) och inte summan man betalade för produkten? Och 200-300 kr kan knappast vara en skälig summa för att neka mig en produkt? Det är trotsallt en utlovad garanti?

Jag kontaktade Hallåkonsument och dom ansåg på rak arm att den kylaren från Corsair var rimlig att ge mig. Är ARN nästa steg? Kan köpa en annan kylare och ha under tiden, vill mer att rätt ska vara rätt.

Jag har alltid fått nya varor utan krångel av andra butiker så detta är nytt för mig. Någon med större insikt i sånt här för gärna hjälpa mig, jag vill bara ha en 120mm vattenkylare i min burk igen!

Skiljer det mer än 30% så brukar kostnaden vara för stor
Den du vill ha istället är mer än 100% dyrare.

Edit : dom borde kunna ge dig Enermax Liqmax II 120S är i samma prisintervall som den du har

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Nja, om de sålde varan på REA och sedan har tagit bort den ur deras sortiment, så finns det inte så många alternativ.
Att förvänta sig/kräva en vara som är dyrare, än den du köpte (även när den var satt till fullpris), kommer knappast hända.

Visa signatur

Main> Amd Fx-8120 , 16gb ram, Geforce gtx 960 2gb, 2x Asus PB287Q
FW-01> Intel Atom CPU D2500 2x1.86GHz 4gb ram
Raspberry PI 2 för labb
Raspberry Pi 2 B en som Fil-server och en för Kodi
Qnap TS-451 Backup station

Permalänk
Medlem

En likvärdig eller likadan är väl det som gäller?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

En likvärdig eller likadan är väl det som gäller?

Eller pengarna tillbaka...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Du köper en kylare för 300kr, denna går sönder och då påstår du dig ha rätt till en kylare som är mycket bättre, nyare och dyrare. Den är dessutom av annat märke än den ursprungliga kylaren.

***bort/mod*** Du får 300kr tillbaka och kan då köpa en lika bra kylare som du hade innan?

Men du är inte nöjd med detta du vill ha en produkt som nästan kostar 3x vad du betalade.

Missar jag något?

§1 /moderator
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

Gah.. GAAaaahh.. GAAAH.. (Lite min reaktion på att ständigt företag bemöter konsumenter såhär)..

Återigen, som i mååånga tidigare trådar; att varan var på REA spelar INGEN som helst roll. Varans värde är baserat på ursprungspriset. Du bör kunna få ut vara som är "Liknande" men som iadg är prissatt högre, det finns dock en del i KKL som styrker att det måste vara skäligt vid utbytet, priset får alltså inte skilja för mycket.

Skrivet av Matherat:

Du köper en kylare för 300kr, denna går sönder och då påstår du dig ha rätt till en kylare som är mycket bättre, nyare och dyrare. Den är dessutom av annat märke än den ursprungliga kylaren.

Du får 300kr tillbaka och kan då köpa en lika bra kylare som du hade innan?

Men du är inte nöjd med detta du vill ha en produkt som nästan kostar 3x vad du betalade.

Missar jag något?

Reapriset ska EJ påverka konsumenten vid ett garantiärende, bara för att butiken valt att sälja ut en vara för ett lägre pris ger dem inte rätt att ta detta priset i anspråk vid ett garantiärende. Det är ursprungspriset som gäller, inget annat. Annars skulle det alltid vara en risk att köpa någonting på rea, om det blir ett garantiärende.

§1 i citat och svar
Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Gah.. GAAaaahh.. GAAAH.. (Lite min reaktion på att ständigt företag bemöter konsumenter såhär)..

Återigen, som i mååånga tidigare trådar; att varan var på REA spelar INGEN som helst roll. Varans värde är baserat på ursprungspriset. Du bör kunna få ut vara som är "Liknande" men som iadg är prissatt högre, det finns dock en del i KKL som styrker att det måste vara skäligt vid utbytet, priset får alltså inte skilja för mycket.

Reapriset ska EJ påverka konsumenten vid ett garantiärende, bara för att butiken valt att sälja ut en vara för ett lägre pris ger dem inte rätt att ta detta priset i anspråk vid ett garantiärende. Det är ursprungspriset som gäller, inget annat. Annars skulle det alltid vara en risk att köpa någonting på rea, om det blir ett garantiärende.

Jag vet vad lagen säger. Det jag inte förstod är hur man kan agera som TS. Därav mitt förra inlägg.

Måste väl finnas någon annan kylare som ligger närmre i prisklass som den trasiga.

Svar på §1
Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

@vinylens:

Det är ju en del av frågeställningen, utgår man från produkten eller vad man betalade för den?
Jag vet att t.ex komplett alltid har utgått från produkten och inte en eventuell rea.

Jag har inte krävt något ännu.

Enermax har dom tydligen inte i lager.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Jag vet vad lagen säger. Det jag inte förstod är hur man kan agera som TS. Därav mitt förra inlägg.

Måste väl finnas någon annan kylare som ligger närmre i prisklass som den trasiga.

Mycket underligt hur du kan tycka att en konsument ska straffas för ett reapris, men orkar inte dra det vidare med dig.

Skrivet av Heimdall_swe:

@vinylens:

Det är ju en del av frågeställningen, utgår man från produkten eller vad man betalade för den?
Jag vet att t.ex komplett alltid har utgått från produkten och inte en eventuell rea.

Jag har inte krävt något ännu.

Enermax har dom tydligen inte i lager.

Man utgår inte för vad du betalade för den, du utgår från vad ordinariepriset är. Tycker hallåkonsument är på rätt väg, det är en bit upp till det dom har i lager men inte så farligt, känns definitivt inte oskäligt. Dom kanske har möjlighet att beställa in någon modell som ligger i deras mening bättre till?

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Gah.. GAAaaahh.. GAAAH.. (Lite min reaktion på att ständigt företag bemöter konsumenter såhär)..

Återigen, som i mååånga tidigare trådar; att varan var på REA spelar INGEN som helst roll. Varans värde är baserat på ursprungspriset. Du bör kunna få ut vara som är "Liknande" men som iadg är prissatt högre, det finns dock en del i KKL som styrker att det måste vara skäligt vid utbytet, priset får alltså inte skilja för mycket.

Reapriset ska EJ påverka konsumenten vid ett garantiärende, bara för att butiken valt att sälja ut en vara för ett lägre pris ger dem inte rätt att ta detta priset i anspråk vid ett garantiärende. Det är ursprungspriset som gäller, inget annat. Annars skulle det alltid vara en risk att köpa någonting på rea, om det blir ett garantiärende.

Fast det intressanta här är väl att köparen /ts inte kan välja? Om affären inte har samma sak längre så kan hen ju knappast bestämma hur affären ska kompenseral hen? Det funkar ju åt andra hållet också, själv köpte jag hörlurar på rea, och när de gick sönder två år senare så var ordinarie pris 200 lägre än vad jag gav.... Inte fick jag nya lurar och tvåhundra i näven....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

@vinylens:

Det är ju en del av frågeställningen, utgår man från produkten eller vad man betalade för den?
Jag vet att t.ex komplett alltid har utgått från produkten och inte en eventuell rea.

Jag har inte krävt något ännu.

Enermax har dom tydligen inte i lager.

Tja!

Kan varmt rekommendera Enermaxen, lätt den mest prisvärda kylaren jag någonsin haft nöjet att äga. Kolla med NoN om dom kan ge dig en sådan i utbyte, tro mig när jag säger att du blir MER än nöjd! : )

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

så om dem haft den på lager men den kostat 50 kr nu istället för 299kr så skulle du vilja ha en ny kylare plus 249 kr i näven ?

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Om jag inte minns fel så spelar det ingen roll att produkten var på rea. De ska erbjuda en produkt som presterar likvärdigt även om den kostar mer, enligt konsumentköplagen. Du ska dock vara glad att de erbjöd dig pengarna tillbaka, inte alla som gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Om jag inte minns fel så spelar det ingen roll att produkten var på rea. De ska erbjuda en produkt som presterar likvärdigt även om den kostar mer, enligt konsumentköplagen. Du ska dock vara glad att de erbjöd dig pengarna tillbaka, inte alla som gör det.

Han skall inte vara glad över att de erbjöd honom pengarna tillbaka, kan de inte erbjuda samma eller en likvärdig vara så skall de ersätta honom för ett täckningsköp. De som bara erbjuder pengarna tillbaka eller inget alls bör lära sig konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

@Gropenator:
Jag vet, men vissa stackare har ju inte ens blivt erbjuden pengarna tillbaka utan endast tillgodo eller annan vara (som skiljer sig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skiljer det mer än 30% så brukar kostnaden vara för stor
Den du vill ha istället är mer än 100% dyrare.

Edit : dom borde kunna ge dig Enermax Liqmax II 120S är i samma prisintervall som den du har

Man måste ju räkna från orginalpriset, vilket gör Corsair Hydro H60 v2 60% dyrare.

Eftersom jag skulle gissa (utifrån deras marginaler) att de inte kommer gå med på det och att Enermax Liqmax II 120S inte finns i lager bör nog TS rikta in sig på att begära att de ersätter honom för ett eventuellt (han behöver de fakto inte köpa något) täckningsköp.

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Nej men straffet är att man som kund i slutskedet får kompensation för en summa som var nedsatt. Enligt kkL ska du bli ersätt med en likvärdig vara, spelar ingen roll om den var nedsatt. Om du köper ett 980ti för 1500kr på någon supermegaduperrea och det går sönder, ska du bli kompenserad med ett nytt 980ti; inte ett 750ti tex.

Och ja det är olyckligt att Netonet ej har en likvärdig vara i lager, men det försämrar ej hans rätt enligt kkL, då de får finansiera ett täckköp via en annan leverantör.

Skrivet av fizzdan:

Fast det intressanta här är väl att köparen /ts inte kan välja? Om affären inte har samma sak längre så kan hen ju knappast bestämma hur affären ska kompenseral hen? Det funkar ju åt andra hållet också, själv köpte jag hörlurar på rea, och när de gick sönder två år senare så var ordinarie pris 200 lägre än vad jag gav.... Inte fick jag nya lurar och tvåhundra i näven....

Skickades från m.sweclockers.com

Oavsett om butiken har det kvar i lager eller inte påverkar inte heller tidigare frågeställning, som jag redan nämnt är det en likvärdig vara som gäller. Har de ej detta i lager kan de hjälpa kunden att finansiera ett täckköp via tredje part I ditt hörlursexempel ska du bli kompenserad med ett par hörlurar av samma "prestanda" vid garantitillfället, priset du gav för dom är helt irrelevant

Tagit bort tjafs /moderator
Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eriksson_91:

Nej men straffet är att man som kund i slutskedet får kompensation för en summa som var nedsatt. Enligt kkL ska du bli ersätt med en likvärdig vara, spelar ingen roll om den var nedsatt. Om du köper ett 980ti för 1500kr på någon supermegaduperrea och det går sönder, ska du bli kompenserad med ett nytt 980ti; inte ett 750ti tex.

Och ja det är olyckligt att Netonet ej har en likvärdig vara i lager, men det försämrar ej hans rätt enligt kkL, då de får finansiera ett täckköp via en annan leverantör.

Oavsett om butiken har det kvar i lager eller inte påverkar inte heller tidigare frågeställning, som jag redan nämnt är det en likvärdig vara som gäller. Har de ej detta i lager kan de hjälpa kunden att finansiera ett täckköp via tredje part I ditt hörlursexempel ska du bli kompenserad med ett par hörlurar av samma "prestanda" vid garantitillfället, priset du gav för dom är helt irrelevant

Vad är det som gör H60'n till en likvärdig vara då? det faktum att den är en sluten vattenkylning? isåfall kan ju man utan problem byta sitt trasiga 750ti mot ett nytt 980ti om det inte finns att tillgå med motiveringen att det är ett grafikkort.

Jag tycker detta är den mest korkade regeln som finns, det kommer antagligen leda till att affärer inte vågar sälja ut utgångna produkter till rabatterade priser och i sin tur inte ha möjlighet till att köpa in nya produkter, alla förlorar på det.
Eller ja.. inte 90-talisten.

Permalänk
Skrivet av Matherat:

Du köper en kylare för 300kr, denna går sönder och då påstår du dig ha rätt till en kylare som är mycket bättre, nyare och dyrare. Den är dessutom av annat märke än den ursprungliga kylaren.

Du får 300kr tillbaka och kan då köpa en lika bra kylare som du hade innan?

Men du är inte nöjd med detta du vill ha en produkt som nästan kostar 3x vad du betalade.

Missar jag något?

Ja du missade nog att det hela är en frågeställning gällande vad som gäller vid Garantiärenden.

Jag har inga problem med att köpa en ny kylare, men av tidigare erfarenhet har jag alltid fått en likadan vara eller närmsta möjliga bättre. Att Netonnet har gjort sig av med de flesta instegskylarna bör inte påverka min rätt till en ny produkt negativt.

§1 i citat och svar /moderator
Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Tja!

Kan varmt rekommendera Enermaxen, lätt den mest prisvärda kylaren jag någonsin haft nöjet att äga. Kolla med NoN om dom kan ge dig en sådan i utbyte, tro mig när jag säger att du blir MER än nöjd! : )

MVH

Tja! Tyvärr har dom inte den i webblager. Just nu pekar det mot att jag beställer en top-down luftlylare istället pga utrymme.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Skrivet av Defender:

så om dem haft den på lager men den kostat 50 kr nu istället för 299kr så skulle du vilja ha en ny kylare plus 249 kr i näven ?

Japp. Gärna ännu mer pengar!

Min rätt är att få en ny produkt som inte är sämre än den jag hade. Om den så kostar 50 öre är inte relevant. Jag får inga pengar för det och vill heller inte ha några.

Hade den varit sämre hade dom dock varit tvungna att kompensera mig om jag tolkar lagen korrekt.

Problemet i denna situationen är att jag EVENTUELLT får 299 för något som EVENTUELLT har ett "inbytesvärde" på 500-550 kr.

Dock så vill jag inte ha pengar, jag vill ha en fungerande kylare.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

En 750ti har varken samma prestanda, formfaktor eller specifikationer som en gtx980ti så det exemplet var lite kasst.

Att inte företag vågar sälja går jag inte med på, snarare är att de gunggar händerna för mycket med tanke på att de flesta konsumenter inte känner till lagarna. Och även om konsumentlagen skulle tas bort finns ju garanti från tillverkaren som säger att en likvärdig produkt ska ges till kund eller repareras inom garantitiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muunkie:

Vad är det som gör H60'n till en likvärdig vara då? det faktum att den är en sluten vattenkylning? isåfall kan ju man utan problem byta sitt trasiga 750ti mot ett nytt 980ti om det inte finns att tillgå med motiveringen att det är ett grafikkort.

Jag tycker detta är den mest korkade regeln som finns, det kommer antagligen leda till att affärer inte vågar sälja ut utgångna produkter till rabatterade priser och i sin tur inte ha möjlighet till att köpa in nya produkter, alla förlorar på det.
Eller ja.. inte 90-talisten.

Likvärdig vara? Ansett till prestanda kanske, hur mycket watt kylningen klarar av att effektivt kyla? Likvärdig vara är likvärdig, inte ser jag hur ett 750ti är ett 980ti eller har du värden som visar att de är likvärdiga? Du kan tycka att regeln är korkad men den finns för att skydda konsumenter från att bli lurade för hur annars skall någon våga köpa något på REA om det går sönder och man blir erbjuden glass som är 1% av värdet på produkten som gick sönder.

Om du köper en produkt för 90% REA kommer du sälja produkten lika billigt på Sweclockers marknad eller använda värdet som produkten är värd?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Heimdall_swe:

Ja du missade nog att det hela är en frågeställning gällande vad som gäller vid Garantiärenden.

Jag har inga problem med att köpa en ny kylare, men av tidigare erfarenhet har jag alltid fått en likadan vara eller närmsta möjliga bättre. Att Netonnet har gjort sig av med de flesta instegskylarna bör inte påverka min rätt till en ny produkt negativt.

Fast jag tror inte att du kan välja... Säger de pengarna tillbaka så är det bara att gilla läget...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

"Kommer" denna lagen leda till att företag inte vågar rea ut? Om jag inte minns fel så har denna lagen funnits ett bra tag, att sedan de som arbetar i butiken inte känner till det är ju en annan fråga. Nuförtiden är rykte och support allt då de flesta butiker har mer eller mindre samma priser och utbud, det som skiljer dem åt är kundsupport. De allra flesta kunderna är ju inte ute efter att utnyttja butikerna vilket vissa vill tro. Jag personligen är tveksam till alla nätbutiker eftersom man gång på gång får reda på hur de absolut inte använder sig av kunsumentköplagen i sina ärenden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Fast jag tror inte att du kan välja... Säger de pengarna tillbaka så är det bara att gilla läget...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då skall han få vad varan var värd och inte vad han betalade under REA.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Eriksson_91:

Mycket underligt hur du kan tycka att en konsument ska straffas för ett reapris, men orkar inte dra det vidare med dig.

Man utgår inte för vad du betalade för den, du utgår från vad ordinariepriset är. Tycker hallåkonsument är på rätt väg, det är en bit upp till det dom har i lager men inte så farligt, känns definitivt inte oskäligt. Dom kanske har möjlighet att beställa in någon modell som ligger i deras mening bättre till?

Nej dom var ganska tydliga att dom inte vill skicka någon vattenkylare. Så tänkte kolla vilka luftlylare dom tycker är okej. Tornkylare är inte speciellt välkomna i mitt bygge.

Håller också med om att prisskillnaden är stor, 250 kr om man ser på ordinarie pris men nästan 500 om man jämför mot vad jag betalade.

Vart kan man härleda till om det gäller inköpspris eller ordinarie pris? Det enda jag hittar är att varan inte får vara sämre vid en så kallad Omleverans.

Visa signatur

Komponenter.

Permalänk
Medlem

Skriv på deras facebook sida och hänvisa till lagen, så kanske de uppmärksammar dig. Skriv även till flera olika medarbetare på netonnet så de får upp ögonen och känner sig lite pressade. Vad är viktigare, att förlora 200 kr eller en kund för livet? Om personalen är normalbegåvade så borde de fatta att i det långa loppet vill man ha kunder som kommer tillbaka.

Permalänk
Skrivet av Heimdall_swe:

Nej dom var ganska tydliga att dom inte vill skicka någon vattenkylare. Så tänkte kolla vilka luftlylare dom tycker är okej. Tornkylare är inte speciellt välkomna i mitt bygge.

Håller också med om att prisskillnaden är stor, 250 kr om man ser på ordinarie pris men nästan 500 om man jämför mot vad jag betalade.

Vart kan man härleda till om det gäller inköpspris eller ordinarie pris? Det enda jag hittar är att varan inte får vara sämre vid en så kallad Omleverans.


22 a § Har varan ett rättsligt fel enligt 21 a §, får köparen enligt 23 § första och andra styckena samt enligt 24 och 26-29 §§ kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller häva köpet. Dessutom får han kräva skadestånd enligt 30-32 §§. Han får även hålla inne betalningen enligt 25 §.

Kommentar från Lagen.nu -> "Köparen kan kräva olika påföljder vid fel i varan och då i första hand avhjälpande eller omleverans och i andra hand hävning eller prisavdrag. Avhjälpande och omleverans ska försätta kunden i samma läge som om han från början fått en felfri vara. Vid hävning ska köparen försättas i samma läge som om avtalet aldrig ingåtts och vid prisavdrag i samma läge som om han från början köpt en felaktig vara. "

26 § Köparen har rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans, om detta kan ske utan oskälig kostnad för säljaren.

Vid bedömningen av om någon av påföljderna avhjälpande eller omleverans skulle medföra oskälig kostnad för säljaren skall särskild hänsyn tas till vilken betydelse felet har, vilket värde varan skulle ha haft om den varit felfri och om den andra påföljden skulle kunna fullgöras till väsentligt lägre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för köparen.

Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne.

Kommentar från Lagen.nu -> "Köparen har i första hand rätt att kräva reparation eller utbyte av varan. I båda fallen ska påföljden utföras utan kostnad för köparen. Alla reparationer ska utföras inom rimlig tid och utan väsentelig olägenhet för kunden. Omständigheter så som varans art och vilket ändamål köparen behöver varan till är vägledande för vad som ska anses som rimlig tid och väsentelig olägenhet. Säljaren kan inte avvärja köparens krav på avhjälpande med ett erbjudande om omleverans, om han inte först visar att avhjälpande är omöjligt eller oproportionellt. Inte heller kan köparens krav på omleverans med erbjudande om avhjälpande, om det inte visas att en omleverans är omöjligt eller oproportionellt. Proportionaliten ska ses som en jämförelse av kostnader mellan de olika påföljderna. Det är alltså förbehållet köparen att bestämma om erbjudandet om reparation eller utbyte av varan ska antas eller avvisas. Som regel brukar säljaren få maximalt två gånger på sig att reparera varan enligt fall hos ARN och Konsumentombudsmannen men det beror på om det för köparen är en väsentelig olägenhet, t.ex kanske kunden kan få ett låneexemplar under reparationstiden. Ett fel kan bli hävningsgrundande, dvs. väsentligt, om felet kvarstår efter två avhjälpningsförsök. "

Källa: https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL