Grafikkort runt 4000kr tips

Permalänk
Medlem

Grafikkort runt 4000kr tips

Tjena tänkte uppgradera spelburken lite med ett nytt grafikkort.
Har fruktansvärt dålig koll på alla nyare modeller osv. Så om någon mer kunnig en mig själv har något tips på vilket grafikkort man kan köpa. vill få ut så mycket prestanda som möjligt för pengarna (ca 4000kr) .
Tack på förhand

Permalänk
Antielefant

Det finns bara två grafikkort i den prisklassen, Geforce GTX 970 och Radeon R9 390.
De är likvärdiga så långt prestandan gäller, men GTX 970 är kallare och tystare.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin18:

Tjena tänkte uppgradera spelburken lite med ett nytt grafikkort.
Har fruktansvärt dålig koll på alla nyare modeller osv. Så om någon mer kunnig en mig själv har något tips på vilket grafikkort man kan köpa. vill få ut så mycket prestanda som möjligt för pengarna (ca 4000kr) .
Tack på förhand

390 under 4k, 390x över 4k.
I pcpers (en av de allra seriösaste hårdvarusidan på nätet) test av 390 så är det snabbare än 970 i alla speltest och i alla syntetiska test samt har bättre frame times och lägre frame time variance:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...

I slutet av varje speltest är där en enkel tabell som visar hur 390 i procent presterar jämfört andra kort, där kan du lätt o snabbt se hur det presterar jämfört med bla 970.

Skiljer ett par db i ljud mellan 390 o 970 beroende på kort och testare och 390 drar ca 60w mer än ett 970, dvs inget konstigt.
Dock verkar det som 390x skulle dra ganska mycket mer men inte riktigt fått bekräftat de siffrorna.

390/390x lider inte heller av 970is fragmenterade minne med en del snabbt och en del långsamt minne. Och 390 har även dubbelt så mycket minne.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk

Bra pris på denna just nu:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563

En annat populärt kort med bra reviews:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3194667

Tillägg
Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slowpoke66:

Oj det var riktigt bra, sapphires kylare anses vara den bästa, iaf på 290/290x, fast konkurrenterna verkar närmat sig på 390/390x men tror forfarande man anser att sapphires är den bästa.

Jag hade tagit Sapphire framför msi, och till det priset på netonnet är det svårslaget.
Se dock till att det får plats på längden i ditt chassi (kolla även om man ev kan ta bort en hdbur o få mer plats).

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av stimpen:

390 under 4k, 390x över 4k.
I pcpers (en av de allra seriösaste hårdvarusidan på nätet) test av 390 så är det snabbare än 970 i alla speltest och i alla syntetiska test samt bättre frame times och lägre frame time variance:
http://www.pcper.com/reviews/Graphics-Cards/Sapphire-Nitro-Ra...

I slutet av varje speltest är där en enkel tabell som visar hur 390 i procent presterar jämfört andra kort, där kan du lätt o snabbt se hur det presterar jämfört med bla 970.

Skiljer ett par db i ljud beroende på kort och testare och 390 drar ca 60w mer än ett 970, dvs inget konstigt.
Dock verkar det som 390x skulle dra ganska mycket mer men inte riktigt fått bekräftat de siffrorna.

390/390x lider inte heller av 970is fragmenterade minne med en del snabbt och en del långsamt minne.

Men om man överklockar så lär 970 prestera bättre än 390.
Sen enligt testet du länkade så är det 90W skillnad mellan 970 och 390, även om det kanske inte stämmer om man tänker överklocka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Men om man överklockar så lär 970 prestera bättre än 390.
Sen enligt testet du länkade så är det 90W skillnad mellan 970 och 390, även om det kanske inte stämmer om man tänker överklocka.

Inte om man också överklockar 390.

Permalänk
Medlem

390x går att få under 4k på rea (var en nyligen). http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=3196504
ska du däremot ha ett kort idag är det 390 eller 970 som gäller.
ska du överklocka ska du välja 970. ska du låta allt vara på stock ska du köra 390

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

@Zcenicx: 970 lär dessutom vara snabbare när man jämför båda överklockade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Inte om man också överklockar 390.

Skrivet av Fönstrputtsaren:

@Zcenicx: 970 lär dessutom vara snabbare när man jämför båda överklockade.

Ett överklockat 970 brukar prestera ungefär som ett oklockat 980. I Guru3D's recension ligger överklockat 390 mer än 1000 3Dmarks över ett oklockat 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Inte om man också överklockar 390.

Är du säker? Hittade inte så mycket om 390 överklockningar, men det verkar inte överklocka speciellt bra, runt 5-10% ungefär, 970 brukar överklocka betydligt bättre, mer kring 15-20%. Med de ökningarna borde 970 prestera bättre, i alla fall i 1080p.

Permalänk

Jayz testar 390 vs 970 inkl OC (om nån har missat denna...);

https://www.youtube.com/watch?v=k9cKZiJw6Pk

Visa signatur

|Asus Crosshair VIII Dark Hero|Ryzen 7 5800X3D|Corsair H115i Elite Capellix|2x 16GB Kingston Fury Renegade 3600MHz CL16|MSI RTX 3080 Suprim X|SSD1: WD Black SN750 1TB|SSD2: Samsung 860 EVO 1TB|Dark Base Pro 900|Dark Power Pro 11 1000W|Acer Predator XB273K|Corsair Strafe MX Red|Corsair Ironclaw RGB|OS: Win 11 Pro|

Permalänk
Medlem

Även värt att notera är att R9 390 är ett 8GB 290X som introducerades 2013.
Så en 2 år gammal grafikkrets som även ligger ett snäpp efter Maxwell (GTX970/980 etc.) i DX12 kompatibilitet.
Dock så är ju Hawaii (som 290X/390 kretsen heter) fortfarande en bra krets, och nu 2 år efter launch så har ju AMD även fått ordning på drivrutinerna skapligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Är du säker? Hittade inte så mycket om 390 överklockningar, men det verkar inte överklocka speciellt bra, runt 5-10% ungefär, 970 brukar överklocka betydligt bättre, mer kring 15-20%. Med de ökningarna borde 970 prestera bättre, i alla fall i 1080p.

Klickade du på länken?

EDIT: I recensionen överklockar 390 cirka 15%.

Skrivet av fufuheo:

Ett överklockat 970 brukar prestera ungefär som ett oklockat 980. I Guru3D's recension ligger överklockat 390 mer än 1000 3Dmarks över ett oklockat 980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Även värt att notera är att R9 390 är ett 8GB 290X som introducerades 2013.
Så en 2 år gammal grafikkrets som även ligger ett snäpp efter Maxwell (GTX970/980 etc.) i DX12 kompatibilitet.
Dock så är ju Hawaii (som 290X/390 kretsen heter) fortfarande en bra krets, och nu 2 år efter launch så har ju AMD även fått ordning på drivrutinerna skapligt.

Hawaii ligger både före och efter maxwell vad gäller DX12. Maxwell stöder feature level 12_1 men Hawaii stöder resource binding tier 3.

Permalänk

Ska komma med lite erfarenhet om r9 390 vs 970. Jo det var så att jag skulle köpa ett nytt grafikkort, cpu och moderkort för någon vecka sen. Då vände jag mig till sweclockers och alla sa att 390 skulle vara bättre. Så då köpte jag ett 390 och började jämföra mig i diverse spel mot en kompis som har ett 970. Det visade sig att han fick bättre scores i alla benchmarks och mer fps osv i spel.

Vet inte om jag fick någon halv defekt 390 men jag lämnade tillbaka 390 och bytte ut det mot ett gtx 970 istället och är mer än nöjd över bytet nu flyter allt på jätte bra. Bland annat spelar jag Final Fantasy XIV och där kan man inte ens köra med DX11 (vilket kom nyligen till det spelet innan var det dx9 som gällde) utan att spelet krashade kom faktiskt inte in i spelet.

Nu säger jag inte att r9 390 är sämre än gtx 970. Ville bara dela med mig av lite erfarenheter. Jag ville verkligen att 390:t skulle vara bättre kändes mer framtidssäkert med 8GB vram.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Ska komma med lite erfarenhet om r9 390 vs 970. Jo det var så att jag skulle köpa ett nytt grafikkort, cpu och moderkort för någon vecka sen. Då vände jag mig till sweclockers och alla sa att 390 skulle vara bättre. Så då köpte jag ett 390 och började jämföra mig i diverse spel mot en kompis som har ett 970. Det visade sig att han fick bättre scores i alla benchmarks och mer fps osv i spel.

Vet inte om jag fick någon halv defekt 390 men jag lämnade tillbaka 390 och bytte ut det mot ett gtx 970 istället och är mer än nöjd över bytet ny flyter allt på jätte bra. Bland annat spelar jag Final Fantasy XIV och där kan man inte ens köra med DX11 (vilket kom nyligen till det spelet innan var det dx9 som gällde) utan att spelet krashade kom faktiskt inte in i spelet.

Nu säger jag inte att r9 390 är sämre än gtx 970. Ville bara dela med mig av lite erfarenheter. Jag ville verkligen att 390:t skulle vara bättre kändes mer framtidssäkert med 8GB vram.

Vilket 390 köpte du? Överklockade du? Vilka tester gjorde ni? För tester från exempelvis Guru3D ger en annan bild.

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Vilket 390 köpte du? Överklockade du? Vilka tester gjorde ni? För tester från exempelvis Guru3D ger en annan bild.

Sapphire varianten. Nej jag kunde inte ens överklocka utan att kortet utan att bilden började flimra osv. Vi jämförde våra scores i 3dmark och Valley. Sen jämnförde vi våra scores i Final Fantasy XIV:s egna benchmark. Jag kunde ju inte använda DX11 där men då testade vi DX9 och han fick bättre scores där också. Han fick bättre fps i GTA V, FC3 och Tomb Raider.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av warmerspy:

Sapphire varianten. Nej jag kunde inte ens överklocka utan att kortet utan att bilden började flimra osv. Vi jämförde våra scores i 3dmark och Valley. Sen jämnförde vi våra scores i Final Fantasy XIV:s egna benchmark. Jag kunde ju inte använda DX11 där men då testade vi DX9 och han fick bättre scores där också. Han fick bättre fps i GTA V, FC3 och Tomb Raider.

Du måste ha fått ett defekt kort. I Guru3D recensionen presterar 390 bättre i GTA V , Tomb Raider och 3DMark Fire Stike Dock fanns inga tester på Final fantasy och FC3, men resultaten tyder på att ditt kort inte presterade som det skulle.

Permalänk
Medlem

Här är överklockat 390 mot överklockat 970 och 390 överklockat är snabbare än 970 överklockat:
https://youtu.be/k9cKZiJw6Pk börja vid 8:00 om ni vill slippa försnacket.

Så vet inte varför folk får för sig att 970 ska vara så bra på att klocka, AMD 390 plockar det när man klockar det så det verkar klocka minst lika bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Skrivet av fufuheo:

Du måste ha fått ett defekt kort. I Guru3D recensionen presterar 390 bättre i GTA V , Tomb Raider och 3DMark Fire Stike Dock fanns inga tester på Final fantasy och FC3, men resultaten tyder på att ditt kort inte presterade som det skulle.

Det där med Final Fantasy är drivrutins problem och vad jag läst så lider alla amd kort av det i just det spelet. Men ja det där andra känndes jätte konstigt och eftersom jag spelar det spelet väldigt mycket så orkade jag inte vänta på en ny drivrutin. Många har klagat på det men känns som amd inte bryr sig. Så det fick bli ett 970 ändå.

Visa signatur

|Phanteks Enthoo Evolv ITX|EVGA G2 750W|Asus H81i-plus + 4790K med en Cooler Master Evo 212|8GB 1600Mhz|ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC|

Permalänk
Medlem
Skrivet av fufuheo:

Klickade du på länken?

EDIT: I recensionen överklockar 390 cirka 15%.

Den länken var inte postad när jag började skriva mitt inlägg.
Men jag trodde standardklocken för 390 var 1050MHz, då stämde mina procent bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Den länken var inte postad när jag började skriva mitt inlägg.
Men jag trodde standardklocken för 390 var 1050MHz, då stämde mina procent bättre.

Standardklock är 1000 respektive 6000 MHz, hursomhelst presterar 390 bättre, även överklockat.

Permalänk
Antielefant

"Bättre" är väldigt spelberoende. Tar du ett randomspel som inte är jättepopulärt (eller, ännu värre, ett inte AAA-spel) så fungerar AMD-korten sällan jättebra. NVidia kostar lite mer för samma prestanda men presterar överlag och i första hand jämnare. Det är inte korten som är problemet utan - som vanligt - drivrutinerna. Det och att så många fler speltillverkare optimerar för TWIMTBP.

Oavsett så påstår jag att 970 och 380, för en Svensson som inte kör en massa OC och finslip, presterar så jämlikt att man (så länge drivrutinerna fungerar) inte märker någon skillnad (alltså synbar skillnad i spel).

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

"Bättre" är väldigt spelberoende. Tar du ett randomspel som inte är jättepopulärt (eller, ännu värre, ett inte AAA-spel) så fungerar AMD-korten sällan jättebra. NVidia kostar lite mer för samma prestanda men presterar överlag och i första hand jämnare. Det är inte korten som är problemet utan - som vanligt - drivrutinerna. Det och att så många fler speltillverkare optimerar för TWIMTBP.

Oavsett så påstår jag att 970 och 380, för en Svensson som inte kör en massa OC och finslip, presterar så jämlikt att man (så länge drivrutinerna fungerar) inte märker någon skillnad (alltså synbar skillnad i spel).

Men det är väl i AAA spel som prestandan behövs. Om man får 300 eller 500 fps i CS:GO spelar väl ingen större roll. Jag har också väldigt svårt att tro att prestandan på Nvidia skulle vara genomgående bättre för mindre spel, där borde den vara väldigt ojämn, även vad gäller Nvidia.

Om man inte kör en massa OC och finslip blir prestandagapet större. Att "vanliga svensson" inte skulle märka skillnad kan man säga om väldigt mycket. Skulle "svensson" märka skillnad på 970 och 980? I många fall nej. Skillnaden mellan 970 och 390 på cirka 10%-15% skulle kunna vara skillnaden mella 100 och 110 fps. Det skulle även kunna vara skillnaden mellan 44 och 54 (980 ligger på 52 i samma test), där jag tror att många skulle märka skillnad. Så med det resonemanget skulle Nvidia kunna slopa 980 helt, eftersom svensson inte märker skillnad.
För övrigt så ligger 390 över 970 i nästan alla spel som testades.

EDIT: Senare har det även gått sådär för optimeringen av exempelvis 700-serien.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av fufuheo:

Men det är väl i AAA spel som prestandan behövs. Om man får 300 eller 500 fps i CS:GO spelar väl ingen större roll. Jag har också väldigt svårt att tro att prestandan på Nvidia skulle vara genomgående bättre för mindre spel, där borde den vara väldigt ojämn, även vad gäller Nvidia.

Ett spel behöver inte ha höga krav bara för att det är AAA, inte minst är Blizzards spel typexempel på det, och likaså finns det gott om icke-AAA som är extremt tunga (särskilt om de använder tunga motorer som ARMA eller Cryengine).

Inte minst brukar icke-AAA-spelen vara sämre optimerade och därför kräva mer av drivrutinerna.

Citat:

Om man inte kör en massa OC och finslip blir prestandagapet större. Att "vanliga svensson" inte skulle märka skillnad kan man säga om väldigt mycket. Skulle "svensson" märka skillnad på 970 och 980? I många fall nej. Skillnaden mellan 970 och 390 på cirka 10%-15% skulle kunna vara skillnaden mella 100 och 110 fps.

Det skulle även kunna vara skillnaden mellan 44 och 54 (980 ligger på 52 i samma test), där jag tror att många skulle märka skillnad. Så med det resonemanget skulle Nvidia kunna slopa 980 helt, eftersom svensson inte märker skillnad.
För övrigt så ligger 390 över 970 i nästan alla spel som testades.

Om man inte kör en massa OC och finslip blir prestandagapet mindre eftersom 970-korten tenderar att vara relativt sett lite vassare klockade jämfört testkorten än AMDs dito. Folk köper inte referensklockade kort. Jämför de kort som faktiskt finns på marknaden, gärna från samma tillverkare, så får du ett mer realistiskt tal än de referenstestsiffror man oftast ser i grafikkortstest.

Det skiljer dock inga konstanta 10-15% på 970 och 390. Om så var fallet skulle 390 konstant prestera i klass med 980 (vilket konstant presterar 12~18% bättre än 970) men sanningen är att det inte gör det. De enda spel du normalt ser den skillnaden i är Farcry och Battlefield.

I resten skiljer det huvudsakligen mindre än 5% mellan korten och i en del (inklusive Witcher) är 970 faktiskt snabbare. Jag vill påstå att folk inte ser 5% (det betyder ~3 FPS kring 60) men skillnaden mellan 970 och 980 är mer eller mindre konstanta 15% vilket definitivt märks (50 vs 60 FPS gör skillnad.)

Det sagt påstår jag inte att 390 inte är det snabbare kortet. Vad jag påstår är att det inte nödvändigtvis är det bättre köpet.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ett spel behöver inte ha höga krav bara för att det är AAA, inte minst är Blizzards spel typexempel på det, och likaså finns det gott om icke-AAA som är extremt tunga (särskilt om de använder tunga motorer som ARMA eller Cryengine).

Inte minst brukar icke-AAA-spelen vara sämre optimerade och därför kräva mer av drivrutinerna.

Om man inte kör en massa OC och finslip blir prestandagapet mindre eftersom 970-korten tenderar att vara relativt sett lite vassare klockade jämfört testkorten än AMDs dito. Folk köper inte referensklockade kort. Jämför de kort som faktiskt finns på marknaden, gärna från samma tillverkare, så får du ett mer realistiskt tal än de referenstestsiffror man oftast ser i grafikkortstest.

Det skiljer dock inga konstanta 10-15% på 970 och 390. Om så var fallet skulle 390 konstant prestera i klass med 980 (vilket konstant presterar 12~18% bättre än 970) men sanningen är att det inte gör det. De enda spel du normalt ser den skillnaden i är Farcry och Battlefield.

I resten skiljer det huvudsakligen mindre än 5% mellan korten och i en del (inklusive Witcher) är 970 faktiskt snabbare. Jag vill påstå att folk inte ser 5% (det betyder ~3 FPS kring 60) men skillnaden mellan 970 och 980 är mer eller mindre konstanta 15% vilket definitivt märks (50 vs 60 FPS gör skillnad.)

Det sagt påstår jag inte att 390 inte är det snabbare kortet. Vad jag påstår är att det inte nödvändigtvis är det bättre köpet.

Vad menar du? I alla tester jag sett av fabriks överklockade och hemmaöverklockade fabriksöverklockade kort så är 390 snabbare än 970 så varför skulle det inte vara det bättre köpet även om det i vissa fall bara är 5% snabbare och i enstaka titlar är långsammare?
Och de brukar kosta lika mycket.

390 är snabbare overall i alla tester jag sett, samma pris, dubbelt så mycket minne, icke fragmenterat minne, lägre frame times och lägre frame time variance. Så jag har svårt att se varför det inte skulle vara det bättre köpet? Enda är att förbrukningen är högre men får man 10-15% mer prestanda i vissa spel etc så gärna för mig, annars kan man sluta klocka med då det tar mer effekt.

Typ alla testare säger det ger mest bang for the buck i nuläget, det klockar lika bra som 970 etc, jag kan inte se ngt till 970s fördel förutom förbr.

Vissa säger 970 är snabbare i 1080, i majoriteten/alla? test jag sett både med fabriksöverklockade och hemmaöverklockade fabriksöverklockade kort så har 390 overall varit snabbare. I vissa titlar har 970 varit snabbare men i flest är 390 snabbare.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

tack för alla svar gott folk.
det blir nog att jag köper mig ett 390. förmodligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563 som verkade vara riktigt prisvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av albin18:

tack för alla svar gott folk.
det blir nog att jag köper mig ett 390. förmodligen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3196563 som verkade vara riktigt prisvärt.

Låter bra imo, skitbra pris i övrigt för ett sapphire kort, de brukar kosta 3699kr annars.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Köp dig ett 390, låter som en bra idé