Riktigt arg och jobbig kund - hur agera som säljare?

Permalänk
Medlem

Riktigt arg och jobbig kund - hur agera som säljare?

Hejsan svejsan!

Jag jobbar som säljare på en allt-möjligt-butik (nämner inte namnet av olika själ) där vi bland annat säljer radiostyrda saker. Idag kom det in en kund, en äldre herre (50-60 kanske) som hade varit inne i butiken andra dagar när jag inte jobbat. Han hade köpt en radiostyrd bil (en av de bättre och dyrare modellerna), och denna har han sedan fått lämna in på service pga att den inte har orkat "driva" motorn tillräckligt för att få någon fart på marken. Service hade vad jag såg på papprena bytt ut laddaren till bilens batteri, och detta skulle tydligen vara tillräckligt enligt serviceavdelningen för att få den att fungera igen (annars hade de bytt och rapporterat om fler saker som inte fungerade).
Idag kom han som sagt in igen och var väldigt upprörd och nästan förbannad. Nu var bilen i ett värre skick där den totalt dog efter 1 minut och 29 sekunder, han hade tydligen filmat detta! Han var så upprörd och anklagade oss för att ha sålt en trasig bil och att han krävde pengarna tillbaka eller en ny bil.
Vi har som policy att kommer man in med något trasigt så är det antingen ett utbyte till en ny samma produkt som ett garantiärende (förutsatt att det är inom 2 års tid som garantin gäller) eller eventuellt att vi skickar produkten på service (gäller mobiler, dyrare radiostyrda saker mm), och just på denna är det ju service vilket resulterade i att vi egentligen skulle skicka in den på service en gång till. Men innan jag hann säga det till honom så sa han själv att "jag exploderar om du säger att den ska in på service".
Det hela slutade med att jag fick ringa butikschefen och fråga hur fasen vi skulle göra, och vi landade vid att kunden skulle komma tillbaka imorgon och ta itu allt detta med butikschefen hur de ska göra.

Här är den intressanta frågan i det hela: Hur hade ni själva agerat om ni var i samma situation som mig? Visst jag som säljare skulle kunna stödda upp mig och säga som det är och neka honom pengar osv, men man vill ju fortfarande vara proffsig och inte bara "slänga ut kunden". Man vill ju egentligen inte heller hamna i en het diskussion om hur man ska lösa allting utan man vill ju lösa det på ett smidigt och enkelt sätt där båda parterna vinner på det.
Men som sagt, hur hade ni själva gjort?

Mvh trött säljare

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

känns som olaga hot att säga som han sa om att explodera.

din chef får ta hand om det som han ska också.

personligen hade jag berättat hur villkoren fungerat och säga att den skulle in på service igen, hade han exploderat hade han åkt dit för misshandel och troligtvis läst villkoren bättre i framtiden...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Bara att hålla sig lugn, förklara läget och ta skiten han kastar på en för det lär bara vara verbalt, att brusa upp själv och ta en het diskussion kan man bara förlora på.
Sen får man avreagera sig på något som tål det när idioten gått...

Permalänk

Hänvisa till konsumentköplagen och tala vänligt men bestämt om att du gärna hjälper honom när han lugnat ner sig då högljudd argumentationsteknik inte passar sig.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Skrivet av vompen:

Hejsan svejsan!

Jag jobbar som säljare på en allt-möjligt-butik (nämner inte namnet av olika själ) där vi bland annat säljer radiostyrda saker. Idag kom det in en kund, en äldre herre (50-60 kanske) som hade varit inne i butiken andra dagar när jag inte jobbat. Han hade köpt en radiostyrd bil (en av de bättre och dyrare modellerna), och denna har han sedan fått lämna in på service pga att den inte har orkat "driva" motorn tillräckligt för att få någon fart på marken. Service hade vad jag såg på papprena bytt ut laddaren till bilens batteri, och detta skulle tydligen vara tillräckligt enligt serviceavdelningen för att få den att fungera igen (annars hade de bytt och rapporterat om fler saker som inte fungerade).
Idag kom han som sagt in igen och var väldigt upprörd och nästan förbannad. Nu var bilen i ett värre skick där den totalt dog efter 1 minut och 29 sekunder, han hade tydligen filmat detta! Han var så upprörd och anklagade oss för att ha sålt en trasig bil och att han krävde pengarna tillbaka eller en ny bil.
Vi har som policy att kommer man in med något trasigt så är det antingen ett utbyte till en ny samma produkt som ett garantiärende (förutsatt att det är inom 2 års tid som garantin gäller) eller eventuellt att vi skickar produkten på service (gäller mobiler, dyrare radiostyrda saker mm), och just på denna är det ju service vilket resulterade i att vi egentligen skulle skicka in den på service en gång till. Men innan jag hann säga det till honom så sa han själv att "jag exploderar om du säger att den ska in på service".
Det hela slutade med att jag fick ringa butikschefen och fråga hur fasen vi skulle göra, och vi landade vid att kunden skulle komma tillbaka imorgon och ta itu allt detta med butikschefen hur de ska göra.

Här är den intressanta frågan i det hela: Hur hade ni själva agerat om ni var i samma situation som mig? Visst jag som säljare skulle kunna stödda upp mig och säga som det är och neka honom pengar osv, men man vill ju fortfarande vara proffsig och inte bara "slänga ut kunden". Man vill ju egentligen inte heller hamna i en het diskussion om hur man ska lösa allting utan man vill ju lösa det på ett smidigt och enkelt sätt där båda parterna vinner på det.
Men som sagt, hur hade ni själva gjort?

Mvh trött säljare

Då jag själv arbetar som säljare förstår jag verkligen din situation, det dyker alltid upp situationer där kunden på grund av tidigare erfarenheter är absolut rasande redan från första början. Av erfarenhet vet jag att detta leder till att jag snabbt kan bli defensiv och börja ställa mig i försvar mot kunden, dock leder detta till något positivt.

Det jag allt som oftast börja göra på senare tid är att bromsa kunden, oftast när kunden är så pass förbannad redan från start säger jag rakt ut att "Ta det lugnt nu så löser vi det här", kunden blir då ofta påmind om hur arg han framstår som och bromsar ner. Därefter reder jag ut ärendet NOGA och tänker hur vi på ENKLAST sätt kan hjälpa kund, med definition på enklast. I ditt fall hade jag aldrig kunnat tänka mig att kunden ska återkomma en gång till, utan hade gjort allt för att hjälpa honom på plats (nu förstår jag att det inte gick i ditt fall, bara jämför med mitt eget arbete). Allt som oftast slutar det med att jag lyckas vända dessa kunder och de vänder sig bort från kundmötet med ett leende på läpparna och är tacksam för bemötandet. En kombination av att i grunden lösa problemet så snabbt som möjligt men även att vara ärlig och be kunden att lugna sig utan att verka defensiv tror jag fungerar väldigt bra.

Visa signatur

2x GeForce GTX 760 SLI - Samsung SSD 840 EVO 120 GB - i5-4670K @ 3.4 Ghz - MSI Z87 - 2TB Seagate - Corsair 2x4GB
be quiet! 700W - Fractal Design R4 - Windows 8.1 - Asus ROG Vulcan - BenQ XL2411Z - Corsair KB & Mouse

Wii U Premium - Xbox One S - Huawei Nexus 6P - New 3DS XL

Permalänk
Medlem

om jag har fattat er policy rätt, så hade jag iaf sagt att det är service som gäller men även lägga till att om bilen fortfarande inte fungerar efter det så får han en ny enhet. Svårt att bli arg som kund i det ärendet.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Hade skickat produkten på service igen

Visa signatur

|MOBO:Asus Z170-Pro Gaming|PSU:EVGA SuperNOVA G2 750W|CASE: Fractal Design Define R5 |CPU:Intel Core i7-6700K|GPU: Gigabyte GeForce GTX 1080 G1 |RAM: 8GB x 2 Corsair Vengeance LPX|HDD:Intel 535 series 480GB + SAMSUNG HD753LJ 750GB + WDC WD5000AAKS-00A7B0 500GB |COOLING:Noctua NH-D15 + 2x 140mm Front fans

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med folk som försöker hota sig till att få rätt..

Det finns två vägar..
1. Kunden har alltid rätt och blir nöjd och återkommer..
2. Butikens villkor är stålsatta och kunden blir missnöjd och vräker ur sig en massa okvädningsord etc. innan han går.

I det första fallet så får ni troligtvis en kund som kommer tillbaka, men vill ni ha en kund som denna..?
I det andra fallet får ni en arg kund, som troligtvis inte kommer tillbaka och dessutom sprider ut till en massa andra hur dåligt bemött han blev..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Klart att man som kund blir väldigt irriterad som man köper en radiostyrd bil och vill köra, men den inte fungerar och det dröjer dagar på service och ledtider hit och dit. När allt kunde varit bättre om man tog kartongen jämte.

Har själv en läckande diskmaskin hemma som har varit trasig sedan 27 Maj, den är 2 månader gammal.
Samsung skickade hit en tekniker efter 1 månad som konstaterade att den läcker, men att han inte hittade vart ifrån eller hur han skulle fixa det. Samsung säger då att teknikern har varit ute och inte hittat felet. Ärendet är nerlagt. Har pushat på elgiganten där jag köpte den och dem hänvisar att ringa till samsung. Men dem vill inte ta i ärendet utan hänvisar att teknikern inte hittade ett fel. Och fick dessutom ryta ifrån ordentligt att inte betala service avgiften eftersom att dem inte hittade ett fel. Men han såg klart och tydligt att den läckte vatten. (Kanske 10cl på en körning).
Jag förstår att ni som säljare / ytterst på supportlinjen får stå emot irriterade kunder. Men har han varit inne flera gånger så är det tyvärr lätt hänt att han varit snällare gångerna tidigare och nu vill stå på sig.

Hade jag varit i ditt yrke hade jag hänvisat till butikens policy och inte tagit något personligt.

Permalänk
Medlem

Om mannen börjar brusa upp sig ber du honom bara att ta ett varv. Precis som vilken dryg vakt som helst
Skrika ska inte leda någon vart!

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du skötte dig bra. Det är tråkigt för kunden att han blir tvungen att återkomma men det verkar som att han ville prata med butikschefen. Han kommer så klart inte få mer ut av det än att service får titta på den igen.
Om nu kunden inte har gjort något och service har lämnat ut en pryl som de inte har fullt testat efteråt så ligger det hela på dem och det skadar er verksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Klart att man som kund blir väldigt irriterad som man köper en radiostyrd bil och vill köra, men den inte fungerar och det dröjer dagar på service och ledtider hit och dit. När allt kunde varit bättre om man tog kartongen jämte.

Man kan ju alltid hänvisa till DJI:s service.. Köpte deras nya drönare Inspire 1 och om den går sönder, så måste jag skicka den till ett serviceställe i tyskland.
Sen får jag inte tillbaka den på 6-8 veckor.. 2 månader!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Ge honom en ny bil istället om det nu inte orsakar konkurs för bolaget.
Kanske har barn som vill njuta av bilen innan skolorna öppnar , och kommer bilen tillbaks från service om ett par veckor ja då är det slut med skollov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Man kan ju alltid hänvisa till DJI:s service.. Köpte deras nya drönare Inspire 1 och om den går sönder, så måste jag skicka den till ett serviceställe i tyskland.
Sen får jag inte tillbaka den på 6-8 veckor.. 2 månader!

Låter ju helt underbart!
Måste vara dem snabbaste 2 månaderna i livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

känns som olaga hot att säga som han sa om att explodera.

din chef får ta hand om det som han ska också.

personligen hade jag berättat hur villkoren fungerat och säga att den skulle in på service igen, hade han exploderat hade han åkt dit för misshandel och troligtvis läst villkoren bättre i framtiden...

Skrivet av lanbonden:

Bara att hålla sig lugn, förklara läget och ta skiten han kastar på en för det lär bara vara verbalt, att brusa upp själv och ta en het diskussion kan man bara förlora på.
Sen får man avreagera sig på något som tål det när idioten gått...

Med explodera så menar han väl mer att han hade blivit ursinnig och vräkt ur sig mindre passande ord och allt därtill. Men ja, jag ville ju säga att det var service som gällde, men jag kände bara att jag inte lust att ta ett sånt ärende med en ursinnig gubbe som inte har rätt i någonting i princip. Hade gärna hjälpt honom men han verkade bara vilja en sak: ha pengarna tillbaka, och det tyvärr inte möjligt.

Skrivet av Dreadlock:

Hänvisa till konsumentköplagen och tala vänligt men bestämt om att du gärna hjälper honom när han lugnat ner sig då högljudd argumentationsteknik inte passar sig.

Kände det i efterhand att man borde hänvisat till diverse saker, men som nämnt innan så var han ganska så inställd på att han skulle ha det på sitt sätt och hade bara två alternativ; ny bil eller pengar tillbaka. Inget av dem är möjligt i detta läge när han använt bilen så pass mycket som han har gjort.

Skrivet av Eriksson_91:

Då jag själv arbetar som säljare förstår jag verkligen din situation, det dyker alltid upp situationer där kunden på grund av tidigare erfarenheter är absolut rasande redan från första början. Av erfarenhet vet jag att detta leder till att jag snabbt kan bli defensiv och börja ställa mig i försvar mot kunden, dock leder detta till något positivt.

Det jag allt som oftast börja göra på senare tid är att bromsa kunden, oftast när kunden är så pass förbannad redan från start säger jag rakt ut att "Ta det lugnt nu så löser vi det här", kunden blir då ofta påmind om hur arg han framstår som och bromsar ner. Därefter reder jag ut ärendet NOGA och tänker hur vi på ENKLAST sätt kan hjälpa kund, med definition på enklast. I ditt fall hade jag aldrig kunnat tänka mig att kunden ska återkomma en gång till, utan hade gjort allt för att hjälpa honom på plats (nu förstår jag att det inte gick i ditt fall, bara jämför med mitt eget arbete). Allt som oftast slutar det med att jag lyckas vända dessa kunder och de vänder sig bort från kundmötet med ett leende på läpparna och är tacksam för bemötandet. En kombination av att i grunden lösa problemet så snabbt som möjligt men även att vara ärlig och be kunden att lugna sig utan att verka defensiv tror jag fungerar väldigt bra.

Ja jag försökte med detta så gott som möjligt. Ursäktade mig/oss och förklarade hur saker och ting var och att jag skulle göra allt jag kunde för att försöka fixa det hela, men det slutade med att jag slog en pling till butikschefen och rådfrågade om hur vi skulle göra, och då hamnade vi i det att kunden skulle dyka in imorgon och ta diskussionen med butikschefen. Jag känner som så att visst kan jag ta egna beslut, men inte så pass stora så att jag får skiten senare för att jag gjort något fel eller oacceptabelt inom företaget, och bedömer detta som att det är på den nivån att jag måste fråga chefen först vad han tycker.

Skrivet av Marticus:

om jag har fattat er policy rätt, så hade jag iaf sagt att det är service som gäller men även lägga till att om bilen fortfarande inte fungerar efter det så får han en ny enhet. Svårt att bli arg som kund i det ärendet.

Han var redan arg när han kom in och hade blivit ännu argare om jag hade sagt orden "det är service som gäller", tro mig. Men ja, det är ju service som gäller enligt policyn, för hade vi tagit tillbaka den så måste vi ändå skicka in den på service och sedan försöka sälja den på nytt och förklara läget för en eventuell ny ägare. Det är inte jätteenkelt.

Skrivet av KiddzoR:

Hade skickat produkten på service igen

Det ville jag, men som jag skrev högre upp så orkade jag verkligen inte ta en diskussion med en äldre man som troligtvis hade varit helt galen om jag hade sagt som det var.

Skrivet av DaBone:

Alltid roligt med folk som försöker hota sig till att få rätt..

Det finns två vägar..
1. Kunden har alltid rätt och blir nöjd och återkommer..
2. Butikens villkor är stålsatta och kunden blir missnöjd och vräker ur sig en massa okvädningsord etc. innan han går.

I det första fallet så får ni troligtvis en kund som kommer tillbaka, men vill ni ha en kund som denna..?
I det andra fallet får ni en arg kund, som troligtvis inte kommer tillbaka och dessutom sprider ut till en massa andra hur dåligt bemött han blev..

Ja men precis. I dessa lägen vill man ju bara ge honom pengarna så han blir go och glad, men det går ju inte. Eller ja klart det går, men det blir så stora komplikationer efteråt för oss ändå så det här är verkligen något jag hoppas chefen löser imorn.

Skrivet av Tompanhuhu:

Klart att man som kund blir väldigt irriterad som man köper en radiostyrd bil och vill köra, men den inte fungerar och det dröjer dagar på service och ledtider hit och dit. När allt kunde varit bättre om man tog kartongen jämte.

Har själv en läckande diskmaskin hemma som har varit trasig sedan 27 Maj, den är 2 månader gammal.
Samsung skickade hit en tekniker efter 1 månad som konstaterade att den läcker, men att han inte hittade vart ifrån eller hur han skulle fixa det. Samsung säger då att teknikern har varit ute och inte hittat felet. Ärendet är nerlagt. Har pushat på elgiganten där jag köpte den och dem hänvisar att ringa till samsung. Men dem vill inte ta i ärendet utan hänvisar att teknikern inte hittade ett fel. Och fick dessutom ryta ifrån ordentligt att inte betala service avgiften eftersom att dem inte hittade ett fel. Men han såg klart och tydligt att den läckte vatten. (Kanske 10cl på en körning).
Jag förstår att ni som säljare / ytterst på supportlinjen får stå emot irriterade kunder. Men har han varit inne flera gånger så är det tyvärr lätt hänt att han varit snällare gångerna tidigare och nu vill stå på sig.

Hade jag varit i ditt yrke hade jag hänvisat till butikens policy och inte tagit något personligt.

Ja jag förstår din poäng helt och hållet. Jag sa det ärligt till honom att jag tyckte inte alls det var kul särskilt inte att service hade gjort så pass lite och uppenbarligen inte hittat det riktiga felet. Sen tvekar jag på att kunden har varit trevligare innan, han har varit inne 1 gång efter att han gjort köpet och enligt chefen var han inte särskilt trevlig då heller.

Skrivet av MrPe:

Om mannen börjar brusa upp sig ber du honom bara att ta ett varv. Precis som vilken dryg vakt som helst
Skrika ska inte leda någon vart!

Hehe precis! Nu i efterhand känner man att man bara skulle vilja ge honom lite godis och be honom lugna ner sig ett tag, sen komma tillbaka och ta diskussionen i ett normalt tillstånd.

Skrivet av Celebmir:

Jag tycker att du skötte dig bra. Det är tråkigt för kunden att han blir tvungen att återkomma men det verkar som att han ville prata med butikschefen. Han kommer så klart inte få mer ut av det än att service får titta på den igen.
Om nu kunden inte har gjort något och service har lämnat ut en pryl som de inte har fullt testat efteråt så ligger det hela på dem och det skadar er verksamhet.

Skittråkigt för kunden, men vad fasen ska man göra... Det var inte han som ville tala med chefen utan det var min egen idé eftersom att chefen har lite mer makt och möjligheter om hur man ska lösa det hela, och det är bättre att chefen tar på sig eventuell skit från företaget än att en ensam säljare gör det.
Jag sa det på visst sätt också att det inte är vårt problem egentligen utan service och leverantörens som har skickat en uppenbarligen defekt produkt.

Tack alla för input, och ledsen för lite sega svar, höll på att baka empanadas

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Jag får intrycket av att kunden inte laddat bilen XD

Han packade upp den och började köra och då funkade den men efter en 10min(?) så orkar den knappt något längre och kan inte köra maxfart... Sedan efter servicen så höll den bara 1,5min? Haha

Vet att det finns endel väldigt väldigt otekniska där ute, frågade ni honom om han hade laddat upp bilen ordentligt?

Förövrigt tycker jag du skötte dig bra, jag hade nog bara hänvisat till policin och tillagt att om den inte funkar efter det så hade han fått ut en ny bil.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Ge honom en ny bil istället om det nu inte orsakar konkurs för bolaget.
Kanske har barn som vill njuta av bilen innan skolorna öppnar , och kommer bilen tillbaks från service om ett par veckor ja då är det slut med skollov.

Ville gärna det så man slapp framtida komplikationer och en ordentligt uppretad kund, men han ville ju ha en helt annan bil eller pengarna tillbaka och jag har fortfarande inte riktigt den makten eller självförtroendet att ta sådana beslut på egen hand, så vi får väl hoppas chefen löser det imorn.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Lite kluven hur jag ska ställa mig till TS fråga, då jag egentligen inte är helt insatt i ämnet.

Det framgick inte riktigt ur din text, huruvida kunden köpt varan och skadan senare uppstått, eller om den varit felaktig från början. Men hur lyder egentligen konsumentköpslagen, i relation till er policy - bör inte kunden kunna kräva att köpet hävs om han får en DOA-produkt?

Edit: Såg nu att du skrev och postat senare att han använt produkten en längre tid - skippa mitt inlägg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Jag får intrycket av att kunden inte laddat bilen XD

Han packade upp den och började köra och då funkade den men efter en 10min(?) så orkar den knappt något längre och kan inte köra maxfart... Sedan efter servicen så höll den bara 1,5min? Haha

Vet att det finns endel väldigt väldigt otekniska där ute, frågade ni honom om han hade laddat upp bilen ordentligt?

Förövrigt tycker jag du skötte dig bra, jag hade nog bara hänvisat till policin och tillagt att om den inte funkar efter det så hade han fått ut en ny bil.

Jag kände väl mer spontant att det var service som hade slarvat med att gå igenom bilen. Service hade nämligen bytt laddare, och han hade även själv köpt en ny laddare för att se om det löste problemen, men det gjorde det ju inte.

Vi får väl se vart det slutar. Jag vill bara ge honom en ny bil och inte ha honom tillbaka, för han var väldigt väldigt svår att arbeta med, och det intrycket fick jag över telefon från chefen också.

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzer:

Lite kluven hur jag ska ställa mig till TS fråga, då jag egentligen inte är helt insatt i ämnet.

Det framgick inte riktigt ur din text, huruvida kunden köpt varan och skadan senare uppstått, eller om den varit felaktig från början. Men hur lyder egentligen konsumentköpslagen, i relation till er policy - bör inte kunden kunna kräva att köpet hävs om han får en DOA-produkt?

Edit: Såg nu att du skrev och postat senare att han använt produkten en längre tid - skippa mitt inlägg

Som jag har förstått det så har kunden köpt produkten, använt den normalt ett tag och sen har problemen uppstått.
Och jo vi har en DOA-policy också, men denna gäller bara x antal dagar beroende på produkt, och i detta fall så var den tiden tydligen ute eftersom att vi skickade in den på service. Annars hade han fått en helt ny direkt!
PS: Svarade ändå för att ge klarhet i det hela

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompanhuhu:

Låter ju helt underbart!
Måste vara dem snabbaste 2 månaderna i livet

Som tur är har jag inte behövt skicka in min ännu.. men det kommer väl.
Och det är då man kommer punga ut med 30k till... :-/ Kanske genomtänkt av DJI..?

Har sett på olika forum att det är ägare som är riktigt förbannade på DJI:s service.. Om de tillät lokala företag att reparera, skulle reparationerna gå på en bråkdel av tiden.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det är bara att försöka vara lugn själv. Annars eskalerar det. Det är svårare att vara arg på någon som är trevlig och försöker lösa ens problem.

Men kunden har all rätt att kräva att köpet hävs och han får pengarna tillbaka. Läs på om Reklamationsrätt. Då är förutsättningen att det är ett ursprungligt fel, alltså beroende på felaktigt material eller konstruktion. Men sådana fel kan uppenbara sig efter en längre tid också. Första halvåret är det upp till er som butik att bevisa att felet inte fanns där från början, rätt svårt.

Vad er policy säger är i sammanhanget ovidkommande eftersom reklamationsrätten är lagstadgad och alltid gäller oavsett om någon garanti lämnats och vad den säger.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk

Jag jobbar också som säljare liknande butik ( dock utan radiostyrt ) och det händer liknande saker allt som oftast.

Det som är svårt är att få kunde att förstå att det inte är en själv som bestämmer hur saker och ting fungerar. Tex öppet köp eller vad det nu kan vara. ( för öppet köp måste man ha enligt konsumentköpslagen...har vi säkert alla säljare hört någon gång )

Det är bar att förklara hur det ligger till och att visa leverantörer kräver att varan ska skickas in på service och det är inget du kan göra åt det.

Nu har vi det väldigt flexibelt och kan oftast fixa så att kunden blir nöjd dvs ersätta med annan vara eller kompensation i form av rabatt eller något sådant, bara vi kan motivera det så är det lugnt.

Nu vet jag att inte alla har det så och då tror jag det är extremt viktigt att på ett enkelt och bestämt sätt förklara vad som gäller. Oftast tycker jag kunder kommer in och gapar och härjar helt i onödan bara för att dom tror att man ska skita ner sig så fort dom tar upp konsumentköpslagen ( som dom absolut inte ens har läst )

Permalänk
Medlem

Jag hade följt rutin och skickat in på service.

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Det är bara att försöka vara lugn själv. Annars eskalerar det. Det är svårare att vara arg på någon som är trevlig och försöker lösa ens problem.

Men kunden har all rätt att kräva att köpet hävs och han får pengarna tillbaka. Läs på om Reklamationsrätt. Då är förutsättningen att det är ett ursprungligt fel, alltså beroende på felaktigt material eller konstruktion. Men sådana fel kan uppenbara sig efter en längre tid också. Första halvåret är det upp till er som butik att bevisa att felet inte fanns där från början, rätt svårt.

Vad er policy säger är i sammanhanget ovidkommande eftersom reklamationsrätten är lagstadgad och alltid gäller oavsett om någon garanti lämnats och vad den säger.

Hmm ja jo nu när du säger det så. Det bästa vi kan göra är antagligen att försöka få honom att gå med på ett serviceärende till, det vore det bästa. Men i värsta fall så blir det väl som så att han får pengarna tillbaka eller liknande.

Skrivet av Agustavsson:

Jag jobbar också som säljare liknande butik ( dock utan radiostyrt ) och det händer liknande saker allt som oftast.

Det som är svårt är att få kunde att förstå att det inte är en själv som bestämmer hur saker och ting fungerar. Tex öppet köp eller vad det nu kan vara. ( för öppet köp måste man ha enligt konsumentköpslagen...har vi säkert alla säljare hört någon gång )

Det är bar att förklara hur det ligger till och att visa leverantörer kräver att varan ska skickas in på service och det är inget du kan göra åt det.

Nu har vi det väldigt flexibelt och kan oftast fixa så att kunden blir nöjd dvs ersätta med annan vara eller kompensation i form av rabatt eller något sådant, bara vi kan motivera det så är det lugnt.

Nu vet jag att inte alla har det så och då tror jag det är extremt viktigt att på ett enkelt och bestämt sätt förklara vad som gäller. Oftast tycker jag kunder kommer in och gapar och härjar helt i onödan bara för att dom tror att man ska skita ner sig så fort dom tar upp konsumentköpslagen ( som dom absolut inte ens har läst )

Vi kan vara flexibla, vi hade en gång en actionkamera som var sprucken i skärmen, och vi fick ju göra ett återköp på produkten och kunden fick pengarna tillbaka, fast vi drog av en bit på beloppet eftersom att varan dels var i bruten förpackning och inte minst skadad.
Det svåra är ju egentligen inte att göra kunden nöjd, det svåra är att göra kunden nöjd och fortfarande göra så företaget inte behöver ta itu med några större konsekvenser eller ska behöva göra sk goodwills allt för ofta.

Skrivet av Hattifnatten:

Jag hade följt rutin och skickat in på service.

Har en känsla av att kunden i fråga kommer få en bit av pengarna tillbaka istället. Vi får se imorgon!

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem

Viktigt i detta ärende är ju att kunden inte gjort något fel själv, och då förstår man ju att han blir less, speciellt när den redan varit inne på service en gång.

Tyckte du hanterade det hela bra. Naturligtvis vore det skönt att kunna lösa ärendet påengång, men tycker det är helt rätt att spela chefs-kortet och är denne inte inne så kan man inte göra annat. Inget fel med att säga "jag har tyvärr inte befogenhet att erbjuda något annat en service men om du kan återkomma när min chef är på plats och se om han kan hjälpa dig".

Min erfarenhet är att folk ofta blir lugnare om de får prata med någon "högre upp". Sen får chefen förklara att det är service som gäller, och om kunden inte godtar detta skulle nog jag (om jag var butikschef) kört en goodwill och givit pengarna tillbaka. Tror det är viktigare att ha en något sånär glad kund än att hålla stenhårt på sin policy.

Jag har dock själv jobbat i ett serviceyrke där det ibland var tvärnej att erbjuda annat än service. Fick höra rätt många svordommar i de fallen. Det enda jag kunde göra vara att beklaga (ibland i 30 minuter) men upprepar man samma sak tillräckligt många gånger så ger de sig till slut. Håll dig bara lugn, beklaga att du inte kan göra mer, och ta det inte personligt.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Chefskortet är aldrig fel. De flesta kan relatera till situationen att behöva fråga chefen. Dessutom vet de att de får prata med någon med större befogenhet.

Minst lika viktigt är att de blir någon annans problem, någon som har betalt för sånt

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Viktigt i detta ärende är ju att kunden inte gjort något fel själv, och då förstår man ju att han blir less, speciellt när den redan varit inne på service en gång.

Tyckte du hanterade det hela bra. Naturligtvis vore det skönt att kunna lösa ärendet påengång, men tycker det är helt rätt att spela chefs-kortet och är denne inte inne så kan man inte göra annat. Inget fel med att säga "jag har tyvärr inte befogenhet att erbjuda något annat en service men om du kan återkomma när min chef är på plats och se om han kan hjälpa dig".

Min erfarenhet är att folk ofta blir lugnare om de får prata med någon "högre upp". Sen får chefen förklara att det är service som gäller, och om kunden inte godtar detta skulle nog jag (om jag var butikschef) kört en goodwill och givit pengarna tillbaka. Tror det är viktigare att ha en något sånär glad kund än att hålla stenhårt på sin policy.

Jag har dock själv jobbat i ett serviceyrke där det ibland var tvärnej att erbjuda annat än service. Fick höra rätt många svordommar i de fallen. Det enda jag kunde göra vara att beklaga (ibland i 30 minuter) men upprepar man samma sak tillräckligt många gånger så ger de sig till slut. Håll dig bara lugn, beklaga att du inte kan göra mer, och ta det inte personligt.

Det är ju inte helt säkert att han inte själv har gjort något fel. Det KAN ju vara så att han har kört vårdslöst och därmed pajat den, det vet man ju inte och att han därmed tycker att den ska klara mer och då vill returnera produkten. Däremot håller jag med om att man blir less ifall en produkt pajar efter ett tag när den redan varit inne på service tidigare...
Precis som du säger så verkade han bli något mer godtaglig när jag sa att han kunde komma in imorgon och få prata med chefen, även om han fortfarande var arg inombords så godtog han förslaget och gick ut med allt i påsen igen.
Ska höra med min chef imorgon och se vad han har gjort då

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Chefskortet är aldrig fel. De flesta kan relatera till situationen att behöva fråga chefen. Dessutom vet de att de får prata med någon med större befogenhet.

Minst lika viktigt är att de blir någon annans problem, någon som har betalt för sånt

Exakt! Men som jag skrev tidigare så känns det lite mer okej att chefen gör fel än att en säljare gör fel (särskilt av denna storlek som det kan bli). Och som du skriver sist, det blir någon annans problem och man kan pusta ut för stunden Däremot vill jag ju kunna lösa det, förr eller senare så måste jag göra det...

Visa signatur

MAIN: Metis | Z97I-Plus | 4690K | MSI 970 Gaming | 16GB HyperX | 120GB SSD + 250GB SSD + 256GB M.2 + 1TB HDD | H60 V2 | SF600
HIDs: S27D590 60Hz 27" | Logitech G403 + Qck | K70 MX Brown | Beyerdynamic DT250 + Blue Yeti
HTPC: Rapsberry Pi2 + Raspberry Pi3
PHONE: Galaxy S8+

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Agustavsson:

Jag jobbar också som säljare liknande butik ( dock utan radiostyrt ) och det händer liknande saker allt som oftast.

Det som är svårt är att få kunde att förstå att det inte är en själv som bestämmer hur saker och ting fungerar. Tex öppet köp eller vad det nu kan vara. ( för öppet köp måste man ha enligt konsumentköpslagen...har vi säkert alla säljare hört någon gång )

Det är bar att förklara hur det ligger till och att visa leverantörer kräver att varan ska skickas in på service och det är inget du kan göra åt det.

Nu har vi det väldigt flexibelt och kan oftast fixa så att kunden blir nöjd dvs ersätta med annan vara eller kompensation i form av rabatt eller något sådant, bara vi kan motivera det så är det lugnt.

Nu vet jag att inte alla har det så och då tror jag det är extremt viktigt att på ett enkelt och bestämt sätt förklara vad som gäller. Oftast tycker jag kunder kommer in och gapar och härjar helt i onödan bara för att dom tror att man ska skita ner sig så fort dom tar upp konsumentköpslagen ( som dom absolut inte ens har läst )

Det finns inget krav på öppet köp enligt konsumentköplagen vid handel i butik och så här skriver konsumentverket om ämnet >

Öppet köp
”Öppet köp” betyder: Om du ångrar köpet och
lämnar tillbaka det du har köpt inom en viss
tid, får du pengarna tillbaka. Det finns ingen
lag som ger kunden rätt att få öppet köp
, men
många varuhus, affärskedjor och enskilda af-
färer tillämpar det ändå.
Om du vill handla på öppet köp, är det bäst att
be om det innan du betalar. Går affären med
på öppet köp, be att säljaren skriver det på
kvittot. Datumet när varan ska lämnas tillba-
ka ska också stå på kvittot. Spara alltid kvittot.
Lämna tillbaka varan i tid, det vill säga innan
öppet köp-tiden går ut. Varan ska återlämnas
Konsument Europa
Vänd dig till Konsument Europa för att få råd
om köp över gränserna inom EU, eller om du
får problem med något du köpt i ett EU-land.
E-postadress: info@konsumenteuropa.se, tele -
fon 08-429 07 80.
Internetadress: www.konsumenteuropa.se
Allmänna reklamationsnämnden
(ARN)
Allmänna reklamationsnämnden tar upp och
prövar sådana fall som konsumenten och säl-
jaren inte kan lösa själva. Varan eller tjänsten
måste vara värd mer än 700 kr, och nämnden
prövar inte köp av bostad. Att pröva en tvist i
ARN kostar inget.
Internetadress: www.arn.se
i samma skick som när du köpte den. Affären
kan också kräva att förpackningen ska vara
obruten för att du ska få byta varan.

http://www.konsumentverket.se/Global/Konsumentverket.se/Best%...

Lagtexten >
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfatt...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.