Ny examinerad, vad förväntar sig ett företag?

Permalänk
Medlem

Ny examinerad, vad förväntar sig ett företag?

Hej, nyss tagit examen inom Nätverksteknik (2år), och har lite funderingar på vad ett företag förväntar sig utav mig. Då kurserna byggde väldigt mycket på inviduellt arbete och oftast i grupp, har det blivit så att, man helt enkelt inte kunnat lära sig inom alla områden. T.ex. så är jag mindre bra inom själva nätverksdelen (konfa switch, routers etc) men duktig inom virtualisering, servers och liknande. Vilket har gjort att det automatiskt blivit så att den i gruppen som varit bäst inom ett visst område tagit ansvar för att just det funkar = jag e helt värdelös på att konfa. Saken är ju den att jag fortfarande fått godkända tentor, och praktiska prov, och kan därför skriva i mitt CV att jag har erfarenhet av t.ex. CCNA, för det har jag, bara inget avancerat, utan typ basic grejer.

För att ta ett exempel på hur en jobb annons kan se ut och för att komma till mitt problem.

Utbildning: Eftergymnasial utbildning inom IT
Erfarenhet: Bred teknisk kompetens och kunskaper inom nätverk och olika operativsystem
Systemkrav: Goda kunskaper inom Linux och Windows servrar samt en förståelse för MAC och smartphones
Språk: Du uttrycker dig väl i tal och skrift, även på engelska

Arbetsuppgifter:

Som NOC-tekniker kommer du att tillhöra en avdelning som ansvarar för att säkerställa stabil dygnetruntdrift. Arbetet är tre-skift och schemaläggs över dagar, nätter och helger. Delar av arbetet innebär användarsupport som stöd till first line men fokus är att gå mer mot övervakning och åtgärd av incidenter som inträffar på nätverksutrustning, servrar och tjänster. Exempel på arbetsuppgifter är daglig drift, hantering av ärenden, övervakning, felavhjälpning, incidenthantering dygnet runt, problemlösning, rapportering och utveckling av avdelningens processer och rutiner.

Rollen är mycket varierande och passar dig som vill arbeta brett och lära dig mycket om många olika IT discipliner.

Den fetstilta texten är problemet. Vad är det dom förväntar sig? Det kan ju röra sig från att sätta en trunk, till att fixa med olika VLAN? Hur ska jag gå tillväga, känns jobbigt att komma på en intervju o de tror man är en expert på allt.

Jag vet att jag kanske nojjar mig i onödan, men behövde skriva av mig, även om det kanske "make's no sense" för er.

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Avstängd

Jag tror inte förväntningarna är så höga på någon direkt från skolan. Vad du än ska jobba med så krävs det viss utbildning på jobbet först liksom. Samtidigt kanske du inte ska rikta in dig på jobb där det som du inte känner dig så säker på är huvudsysslan förstås.

Permalänk
Medlem

Lyft luren och ställ alla frågor du har angående arbetsuppgifterna. Det ger ett mera seriöst intryck att du ringer och visar intresse och du får mera kött på benen om det är någonting för dig.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Hedersmedlem

Som anställande chef så skulle jag säga att du oroar dig för mycket över att de ska överskatta din kunskap. Personer som kommer direkt från skolan har i princip alltid begränsad kunskap. Ingen förväntar sig något annat.

Jag tycker att du ska koncentrera dig på att göra dig en bild av vad jobbet du söker innebär och bestämma dig för om det är något du vill hålla på med. Sedan ska du ge arbetsgivaren en bild av att du är direkt från skolan och du vet att du kan vissa grejer och andra inte men att du är intresserad av att lära dig. Det kan också vara bra att försöka visa på eget initiativ. Dvs att om du ställs inför ett problem så driver du att lösa det och väntar dig inte att någon annan ska komma och visa. Det innebär att du gör dig en bild av vad som är fel, Googlar, kommer med specifika frågor till kolleger osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Sök jobbet, var lagom ärlig (i en mängd som lämpar sig för en arbetsansökan/-intervju) och låt arbetsgivaren göra bedömningen om du har vad som krävs för jobbet.

Det finns ingen som förväntar sig att du ska kunna allt första dagen på jobbet bara för att du har utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

Sök jobbet, var lagom ärlig (i en mängd som lämpar sig för en arbetsansökan/-intervju) och låt arbetsgivaren göra bedömningen om du har vad som krävs för jobbet.

Det finns ingen som förväntar sig att du ska kunna allt första dagen på jobbet bara för att du har utbildning.

Skickades från m.sweclockers.com

Var ärlig. De som ljuger under intervjuer är satan och borde absolut inte få jobbet.

Permalänk
Medlem

Utifrån egen erfarenhet i egenskap av ingenjör som tog examen förra året och nu arbetar: Förväntningarna ligger från start inte särskilt mycket på kunskapen i sig, men snarare på din vilja att trots ibland bristande kompetens ta dig an arbeten och lära dig nya saker efterhand som uppgifter löses tillsammans med kollegorna. Det är så du med tiden blir mer kompetent och självständig, vilket gör dig till en värdefull resurs längre fram. En och annan kunskapslucka från start är mindre betydelsefullt

Som tidigare kommenterats kommenterats, viktigt att inte försöka framstå som att du kan allt från början, utan istället vara ödmjuk och intresserad.

Det kommer gå bra ska du se, lycka till!

Permalänk
Hedersmedlem

Kan också tillägga att det inte framgår helt hur erfaren person som företaget söker behöver vara. Om de har några väldigt duktiga tekniker sedan tidigare kan de kanske tänka sig någon som behöver lära sig, men det kan också vara så att de behöver teknisk kompetens snabbt. Detta är en sak du skulle kunna fråga dem så vet du lite om du kan förvänta dig ett avslag direkt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liten1:

Var ärlig. De som ljuger under intervjuer är satan och borde absolut inte få jobbet.

Man kan få frågor på arbetsintervjuer där det varken lämpar sig eller förväntas att man ska vara helt ärlig.

Ex. "Vilka är dina sämsta sidor/svagheter?" Eller liknande.

Förhoppningvis slipper du rekryterare som håller på med sånt båg. Det enda det visar är hur duktig man är på att spela smilfink. Men det är knappast helt ovanligt att man måste ta sig igenom HR-människor med dylika frågeställningar för att få ett jobb.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

@Kuzefix:

Jag har gått samma typ av utbildning som dig, 2år Datornätverk (Högskoleexamen).

Landade nyligen ett jobb som sysadmin med inriktning mot Linux. Jag satt i samma sits som dig. Jag har aldrig "jobbat" med Linux innan. Dock använder jag det dagligen privat och har ett brinnande intresse för nya tekniker inom den världen.

Så jag frågade vilka förväntningar de hade på mig i intervjun.
Rent tekniskt hade de inga större förväntningar. Medans ett stort driv, passa in i den gruppen som man kommer att arbeta i och viljan att lära sig var prioriteringar. De flesta företag vet vad de ger sig in på när de anställer en person som är relativt ung och precis tagit examen.

Visa signatur

Citera för svar!
Stationär: AMD Ryzen 5600x | 32GB G.Skill 3600Mhz | AMD Radeon 5700xt
Laptop:MacBook Pro 13" 2016 TB 16gb 512gb

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu, så blir att skicka iväg några ansökningar idag. Ha en bra helg!

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|