Öppet köp retur av In Ear/buds - Ohygieniskt?

Permalänk
Medlem

Öppet köp retur av In Ear/buds - Ohygieniskt?

Jag klarar inte av att använda In Ear-lurar, så jag använder vanliga öppna "buds" när jag lyssnar på ljudböcker under mina promenader o.s.v. Problemet är att de släpper in för mycket trafikljud i stan, så det blir svårt att höra vad som sägs ibland.

Funderar på att köpa Marshall Minor som verkar vara ett mellanting. Buds som ändå sluter lite tätt, utan att stoppas in i hörselgången. Är dock medveten om att de inte passar alla öron (valet av gummipluppar till trots). Om de inte alls passar mina öron så - öppet köp finns ju alltid. Men det känns sådär att lämna tillbaka saker som stoppats in i öronen. Skulle själv aldrig köpa buds eller In Ear någon annan använt. Bacillskräck, ja kanske , men ändå. Kommentarer?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.

Permalänk
Medlem

Är du osäker prova. du kan ju tex ta ett par andra pluppar från ett par andra lurar, brukar passa alla in ear. annars så brukar butikerna byta ut dem med ett par nya pluppar.

Permalänk
Medlem

Många butiker tillämpar inte öppet köp på in-earlurar, just av ovan nämnda anledning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Använd andra gummi-pluggar, för vet aldrig hur butiken säger när de stoppats i öronen.
Nekas av hygienskäl kan vara en grej. (Som sagts ovan)

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Antielefant

Ångerrätten har specifika undantag för hygienartiklar och "kroppsnära produkter" av hygieniska skäl. I det senare tas "hörlurssnäckor" särskilt upp som exempel.

Du kan sällan lämna tillbaka kalsonger i bruten förpackning heller.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem

Finns nog ingen butik som ger möjlighet till att lämna tillbaka inearlurar om du brutit förpackningen, även om du kör på andra gummipluppar för att vara säker.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

När jag jobbade i butik var det bara ett fåtal gånger vi tog tillbaka (billiga/budget in-ear lurar) i goodwill men praxis är att man inte gör det. Dom blev väl antagligen kasserad. Minns ej. Inte tillbaka i hyllan iaf.

Dyrare lär va ännu mindre chans/ingen chans.

Permalänk
Medlem

Tack för era kommentarer. Blir nog så att jag inte chansar ett köp. Risken för att de inte sitter bra känns för stor. Som sagt, retur känns fel (om ens möjlig). Ska se om jag hittar ett par bluetoothlurar istället. Kanske de här? Inte allför tunga, noise canceling (bra för promenader i stan)?

Visa signatur

Chassi: NZXT Phantom 530 / SSD: Intel 520 240GB / HDD: Seagate 7200RPM 2TB x2 / CPU: i5 2500K @ 4,7 Ghz / Kylning: Noctua NH-U12P push/pull / GPU: 2x MSI GTX 780 Twin Frozr SLI / PSU: Corsair AX850 / MB: ASUS P8P67 Deluxe / RAM: Corsair 2x8GB 2133 mhz / OS: W11, Ubuntu / Mus: Logitech G602 / TB: Logitech UltraX Premium / Ljud: Sennheiser HD 598, Skärm: ACER Predator XB271HUA.