Permalänk

Ubuntu phone nexus 5

Hej, nu är de så att jag har en nexus 5 liggandes och jag funderar att byta till den som main telefon dock har jag tröttnat på android en del.
Mina tankar gick direkt på Ubuntu phone, är det någon som har lite erfarenhet av det?
Vad finns det för begränsningar i operativsystemet?
Fungerar allt i oset?
Jag är hyffsat van vid fedora, använder man apt-get i mobil versionen med som i desktop ubuntu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Hej, nu är de så att jag har en nexus 5 liggandes och jag funderar att byta till den som main telefon dock har jag tröttnat på android en del.
Mina tankar gick direkt på Ubuntu phone, är det någon som har lite erfarenhet av det?
Vad finns det för begränsningar i operativsystemet?
Fungerar allt i oset?
Jag är hyffsat van vid fedora, använder man apt-get i mobil versionen med som i desktop ubuntu?

Personligen har jag ingen erfarenhet men har själv tänkt tanken. Om du är sugen på att fråga någon som har provat så kan du snacka med ChrisLAS på irc.geekshed.net/#jupiterbroadcasting.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet stödjer än så länge ej BankID Ubuntu Phone. Därför avhåller jag mig från detta operativ tills vidare.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Så vitt jag vet stödjer än så länge ej BankID Ubuntu Phone. Därför avhåller jag mig från detta operativ tills vidare.

Lär inte hända på ett bra tag också, men man kan väl få igång android appar på ubuntu phone?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Du kan ju köra in Ubuntu Touch som dual boot med MultiROM så kan du testa runt lite och bestämma om du gillar det eller inte. Jag har gjort det på min OPO. Roligt, ja, men inget jag skulle använda som enda OS.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Personligen har jag ingen erfarenhet men har själv tänkt tanken. Om du är sugen på att fråga någon som har provat så kan du snacka med ChrisLAS på irc.geekshed.net/#jupiterbroadcasting.

Ska nog göra det...
Finns det några begränsningar i denna, vet att raspberry pi kan köra ganska mycket och det är ju också en ARM..
Har sätt att Fedora har ARM stöd borde det inte gå att köra en full desktop på telefonen?

Skrivet av Arghuleh:

Så vitt jag vet stödjer än så länge ej BankID Ubuntu Phone. Därför avhåller jag mig från detta operativ tills vidare.

Skrivet av Commander:

Lär inte hända på ett bra tag också, men man kan väl få igång android appar på ubuntu phone?

Jag vet att handelsbanken har stöd för linux med bankdosa borde detta inte fungera?

Skrivet av LemonIllusion:

https://i.gyazo.com/50b16968adf3351b05073ad43d836cf2.png
Du kan ju köra in Ubuntu Touch som dual boot med MultiROM så kan du testa runt lite och bestämma om du gillar det eller inte. Jag har gjort det på min OPO. Roligt, ja, men inget jag skulle använda som enda OS.

Är det inte krångligt?
Har en G3 och en S5a så ska köra detta med mitt "Extra kort"

Jag är mest rädd för att det är tråkigt och onödigt att "bryta" garantin dock så kan man ju låsa den men ändå

Som jag skrev längst upp borde man väl kunna köra alla distros med ARM stöd, det borde ju också finnas någon skrivbordshanterare eller något som fungerar för Nexus 5

Permalänk

@GLaDER: kan du länka det med för jag får inte fram något och jag vet inte vad jag letar efter

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Är det inte krångligt?

Det beror på hur van du är med att pilla runt med android-telefoner. I kort behöver du:

  1. Låsa upp bootloader

  2. Flasha custom recovery

  3. Flasha kernel med kexec-hardboot-stöd

  4. Roota

  5. Installera MultiROM manager

  6. Installera MultiROM och tillhörande recovery (om du inte flashade den recoveryn i steg 2)

  7. Klicka på "Installera Ubuntu Touch"

Citat:

Jag är mest rädd för att det är tråkigt och onödigt att "bryta" garantin dock så kan man ju låsa den men ändå

Och ändå funderar du på att köra Ubuntu Touch? Spännande...

Citat:

Som jag skrev längst upp borde man väl kunna köra alla distros med ARM stöd, det borde ju också finnas någon skrivbordshanterare eller något som fungerar för Nexus 5

Du kommer definitivt inte kunna köra vilken distribution du behagar på en telefon. En telefon är en alldeles för instängd miljö för att det skulle fungera. Det krävs väldig enhetsanpassning för att det ska fungera även med Android. Det finns inte någon universal-installerare som för PC-operativsystem. EDIT: än

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det beror på hur van du är med att pilla runt med android-telefoner. I kort behöver du:

  1. Låsa upp bootloader

  2. Flasha custom recovery

  3. Flasha kernel med kexec-hardboot-stöd

  4. Roota

  5. Installera MultiROM manager

  6. Installera MultiROM och tillhörande recovery (om du inte flashade den recoveryn i steg 2)

  7. Klicka på "Installera Ubuntu Touch"

Och ändå funderar du på att köra Ubuntu Touch? Spännande...

Du kommer definitivt inte kunna köra vilken distribution du behagar på en telefon. En telefon är en alldeles för instängd miljö för att det skulle fungera.

Jag körde med Paranoid android på min nexus 4 ett tag låste den senare innan jag gav vidare den till min lillebror, då använde jag "Nexus root toolkit" och det var ju ganska lätt...

De var det jag menade, ville kolla med dem som har lite mer erfarenhet av Ubuntu Touch och se om det verkligen var värt det eller så...
Men får nog testa med MultiROM så kan man ju ångra sig efter vad jag förstått det som..

Det var ju synd, det finns ingen lösning på detta?
Har sätt att det var någon som körde fedora på en nexus 4a..( Xda länken här.. )
Känns som att det inte riktigt kan vara så långt borta med en full distro på mobiler då ju...
Såg att du editat, Nej det är kanske sant men hur mycket skillnad är det på en nexus 4 och 5 i optimeringar? (är inte 100% insatt men vill faktiskt försöka lära mig så länka gärna )

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheBasicOne:

Jag vet att handelsbanken har stöd för linux med bankdosa borde detta inte fungera?

OT men ändå, Handelsbankens bankdosa fungerar inte med sladd i Linux.

Permalänk
Medlem

Bankdosa funkar väl för inloggning på internetbanken (åtminstone för mig som har Nordea) men det är ändå inte samma sak som bank ID (exempelvis för att logga in på försäkringskassan).

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Bankdosa funkar väl för inloggning på internetbanken (åtminstone för mig som har Nordea) men det är ändå inte samma sak som bank ID (exempelvis för att logga in på försäkringskassan).

Nej, tänkte mest för att man använder samma "dosa" och kort.
Vad jag kunde hitta så finns det möjlighet att köra android appar i Chrome, nu tillbaka till min ursprungliga fråga, vad finns det för begränsningar?
Fungerar ett fullskaligt Chrome i ubuntu toutch? (med eller utan ful hack)
Om chrome mot förmodan skulle fungera så fungerar ju mobilt bank id fungera med väl?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av NoWin:

OT men ändå, Handelsbankens bankdosa fungerar inte med sladd i Linux.

Drivrutinerna finns väl på handelsbankens hemsida?:/
Hmm:/

Skickades från m.sweclockers.com