Permalänk
Medlem

Vidvinkel Canon 600D - vilket?

Funderar på att köpa ett vidvinkel-objektiv till min Canon 600D. Har kitobjektivet, vilket är bra men skärpan blir väl inte alltid den bästa. Har även ett Canon EF 50mm 1/8F II vilket tar väldigt klara och skarpa foton, men synfältet är alldeles för snävt, vilket är väldigt behindrande (Fotar mestadels natur och urbant).

Har en budget på runt 4000SEK, men skulle gärna komma under det. Sen så vill jag att skärpan bör vara likvärdigt med mitt Canon 50mm, om möjligt, annars får jag spara ihop mer pengar

Vad rekommenderar ni?

Permalänk
Medlem

Skärpan i fasta objektiv överträffar du inte, så tyvärr får du vara beredd att sänka ribban något där!
Det är en enormt mycket enklare optisk konstruktion i ett objektiv med fast brännvidd

Om du kan bortse från det och trots det är ute efter en vidvinkel så kan jag varmt rekommendera Tokina 11-16. Jag har suttit på en sådan till Nikon en gång i tiden. Det är det eller Sigma 10-20 som gäller i den prisklassen, och visst är Tokina-objektivet lite dyrare, men det är också hästlängder bättre!

Jag brukar själv titta och rekommendera Cyberphoto. De testar allt de säljer och gör en ärlig recension. Vill även slå ett slag för Cyberphoto som ÅF!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Skärpan i fasta objektiv överträffar du inte, så tyvärr får du vara beredd att sänka ribban något där!
Det är en enormt mycket enklare optisk konstruktion i ett objektiv med fast brännvidd

Om du kan bortse från det och trots det är ute efter en vidvinkel så kan jag varmt rekommendera Tokina 11-16. Jag har suttit på en sådan till Nikon en gång i tiden. Det är det eller Sigma 10-20 som gäller i den prisklassen, och visst är Tokina-objektivet lite dyrare, men det är också hästlängder bättre!

Jag brukar själv titta och rekommendera Cyberphoto. De testar allt de säljer och gör en ärlig recension. Vill även slå ett slag för Cyberphoto som ÅF!

Vad går ett fast vidvinkel på? Känner att om man väl ska köpa ett nytt objektiv får det gärna vara skarpt, annars kommer man förmodligen tröttna att fota med det!

Permalänk

Har självdetta till min Fuji X-Pro1 (Fuji X mount), och är väldigt nöjd med den.

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Medlem

Canons 10-18 är förvånansvärt skarp. Utan tvekan skarpare än Tokina 11-16 (har haft bägge).
Inte lika stor bländare men stabilisering och priset är oslagbart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2655375

Permalänk
Medlem

Vilken brännvidd rekommenderas för stadsfotografering? Sensorn är ju APS-C, så vad blir dom riktiga siffrorna för dom olika objektiven ni listat? Hur är skärpan jämfört med mitt fasta 50mms?

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Med Canons APS-C multiplicerar du med 1.6
Med Nikon: 1.5

Permalänk
Medlem

Kolla upp Samyang, de har ett fisheye på 14mm som är riktigt mysigt. Men har också för mig att de ska ha vanligt vidvinkel 14mm också (något säger mig att det är Anamorfiskt, men det är ju mysigt!).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Canons 10-18 är förvånansvärt skarp. Utan tvekan skarpare än Tokina 11-16 (har haft bägge).
Inte lika stor bländare men stabilisering och priset är oslagbart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2655375

Instämmer gör jag å Kenne:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/10-18mm.htm

En "måste-ha-glugg" för Canon APS-C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Instämmer gör jag å Kenne:
http://kenrockwell.com/canon/lenses/10-18mm.htm

En "måste-ha-glugg" för Canon APS-C.

Skulle ni säga att det är det skarpaste man kan få för dom pengarna eller skulle ett fast vara skarpare? Finns det några nackdelar med objektivet (distortion och andra problem)? Kommer fota mestadels natur och i stadsmiljö, finns det någon "standard"brännvidd som rekommenderas?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Skulle ni säga att det är det skarpaste man kan få för dom pengarna eller skulle ett fast vara skarpare? Finns det några nackdelar med objektivet (distortion och andra problem)? Kommer fota mestadels natur och i stadsmiljö, finns det någon "standard"brännvidd som rekommenderas?

Tack!

Det är nog både den skarpaste Zoomen och garanterat skarpaste 11mm du kan få för dom pengarna och en bra bit uppåt.
Du kan fota ett typ 6v hus från ca 30mm med ett 24mm på fullformat. Detta kommer vara ytterligare 10mm vidare.

Mitt tips, köp det och testa. Är det inget bra lämna tillbaka.
Ofta glömmer man bort att två veckors öppet köp gäller även objektiv och kameror.
Jag köpte tex en A6000 och fota i två veckor. Gicks tillbaka och var helt ärlig, sa att jag inte riktigt gillade den.
Inge tjafs pengar tillbaka.

Lagen säger retur om varan "inte levde upp till förväntningarna".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

Skulle ni säga att det är det skarpaste man kan få för dom pengarna eller skulle ett fast vara skarpare? Finns det några nackdelar med objektivet (distortion och andra problem)? Kommer fota mestadels natur och i stadsmiljö, finns det någon "standard"brännvidd som rekommenderas?

Tack!

Japp. Skarpare vidvinkelzoom med IS och tyst zoommotor för det priset finns inte. Punkt.
Finns många recensioner som säger detsamma. Googla! Starkt KÖP.

Vill du ha fasta gluggar mellan 10-18 får du köpa ett par stycken för att täcka in samma vinkelområde. Kan bli bättre (ljusstarkare) men betydligt dyrare.

Många vidvinklar har distortion men den i kameran inbyggda processorn och/eller LR fixar biffen galant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Japp. Skarpare vidvinkelzoom med IS och tyst zoommotor för det priset finns inte. Punkt.
Finns många recensioner som säger detsamma. Googla! Starkt KÖP.

Vill du ha fasta gluggar mellan 10-18 får du köpa ett par stycken för att täcka in samma vinkelområde. Kan bli bättre (ljusstarkare) men betydligt dyrare.

Många vidvinklar har distortion men den i kameran inbyggda processorn och/eller LR fixar biffen galant.

Visst kan jag förvänta mig att skärpan är mycket bättre än mitt kitobjektiv om jag köper Canon 10-18?

Verkar svårt att hitta ett fast vidvinkel mellan 10-18 för runt 3-4 tusen sek?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Papieren:

1. Visst kan jag förvänta mig att skärpan är mycket bättre än mitt kitobjektiv om jag köper Canon 10-18?

2. Verkar svårt att hitta ett fast vidvinkel mellan 10-18 för runt 3-4 tusen sek?

1. Vad har du för normalzoom?
2. Japp, precis va ja sa i ett tidigare inlägg.

Även om du skulle ha världens skarpaste superduperglugg (tex. Leica, Zeiss) sätter sensorns förmåga gränsen. Skall du göra affischer av bilderna -> köp en FF-kamera för 35+ papp.

Saken e klar - dax å shoppa 10-18 IS STM.

Permalänk
Medlem

Kolla även in Canons efs 10-22. Ett mycket bra objektiv. Mindre plastigt än 10-18 gluggen

Skickades från m.sweclockers.com