Bra och Säkert ställe att bo i Stockholm som Tonåring?

Permalänk

Bra och Säkert ställe att bo i Stockholm som Tonåring?

Tjena,

Jag kanske ska flytta till Stockholm om ett år, beroende på ifall jag blir antagen till ett gymnasium som jag verkligen vill gå på.
Vill inte gå in på vilka skäl jag har för flytten, men kan säga att dem är riktigt viktiga.

Vad jag och mina föräldrar tänkt, är att jag får väl bo i den billigaste lägenheten som ligger inom 45 minuter av Vasastan med transport, under den första terminen av gymnasiet. Ifall allt går väl kommer mina föräldrar köpa en lägenhet som jag kan bo i under gymnasiet och kanske genom universitet också. Efter detta ska de sälja lägenheten eller hyra ut den beroende på värde.
De har heltidsjobb, men dem har också ett företag där de hyr ut fastigheter.

Var tycker ni är bästa stället att bo i Stockholm? Under första terminen så får jag bo i ganska långt ifrån skolan(Viktor Rydbergs Gymnasium, Odenplan) eftersom det är väldigt svårt att hitta lägenheter i dem centrala öarna för under 5000kr månad.
Jag är en invandrare om det spelar någon roll.

Alltså jag vill ju bo i den billigaste lägenheten som möjligt. Men det känns som det inte finns en lägenhet under 1.5 miljoner. I förorterna är det ju billigare per kvadratmeter, men det finns ju liksom inga ettor, och problemet med stora lägenheter är hög avgift och de är förmodligen svårare att hyra eller sälja för samma UNGEFÄR samma värde eller mer.

EDIT:
Här är en poll ni kan rösta på vilka platser ni tycker är bäst:
http://strawpoll.me/5162188

EDIT:
Jag vill tacka er för hela 90+ röster!
Nu kommer en ytterligare fråga, som jag skulle vara minst lika tacksam, att få besvarad.

Solna/Sundbyberg, eller innerstaden?

Priserna verkar inte skiljas allt för mycket. Man kanske får en lite större lägenhet i Sundbyberg, än i t.ex. Norrmalm.

Permalänk
Inaktiv

Så det får både vara en hyreslägenhet och en bostadsrätt, bara den totala kostnaden hamnar under 5000 i månaden (hyra vs ränta+amortering+avgift)? Du kan inte precis välja och vraka när det kommer till hyreslägenheter, du tar helt enkelt det du får om du ens får något.

Om vi ska leta lägenheter som hamnar under 5000 och som är ettor måste du titta på förorter och liknande. Jag hade tittat på området Enskede, lugnt och fint men inte alldeles för höga priser.

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-1,5rum-enskede-stureb...
Den här lägenheten kostar 5500 i månaden med ränta och avgift. Fast tänk på att räntan kan gå upp. Om räntan går upp till gamla nivåer kommer ovanstående lägenhet kosta 10000 i månaden så det kan bli väldigt svårt. Om du kan gå upp en kvarts miljon hittar du också lägenheter vid Östermalm, Katarina, Kungsholmen osv men med halva boytan jmf med den första.

Permalänk

@anon167336:
Riktigt fin. Ränta är ju den stora kostnaden skulle jag tro, men vi får se.

Vad tror du är säkrast? Att bo i förorten där det brukar vara lugnare. Eller i centrala Stockholm där det finns många fler poliser och mycket mer folk på gatorna under kvällarna.

En annan sak jag undrar är hur lätt det är att hyra ut lägenheten när jag tagit studenten/examen. Verkar vara lättare att hyra en lägenhet i centrala Stockholm till skillnad från t.ex. Skärholmen, men det är nog lätt i hela Stockholm i nuvarande bostadsbristen.

Sista saken jag funderar över, som kanske är mer personlig, är att välja mellan liten lägenhet nära skola och affärer (asiatiska affärer,mataffärer,varuhus,mm) eller en lägenhet som är någon större i förorten. Skulle ju liksom vara riktigt Nice att ha ett sovrum och ett separat plugg rum.
Men det viktigaste är ekonomiska aspekterna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tandoori Chicken:

@ginhev:
Riktigt fin. Ränta är ju den stora kostnaden skulle jag tro, men vi får se.

Vad tror du är säkrast? Att bo i förorten där det brukar vara lugnare. Eller i centrala Stockholm där det finns många fler poliser och mycket mer folk på gatorna under kvällarna.

En annan sak jag undrar är hur lätt det är att hyra ut lägenheten när jag tagit studenten/examen. Verkar vara lättare att hyra en lägenhet i centrala Stockholm till skillnad från t.ex. Skärholmen, men det är nog lätt i hela Stockholm i nuvarande bostadsbristen.

Sista saken jag funderar över, som kanske är mer personlig, är att välja mellan liten lägenhet nära skola och affärer (asiatiska affärer,mataffärer,varuhus,mm) eller en lägenhet som är någon större i förorten. Skulle ju liksom vara riktigt Nice att ha ett sovrum och ett separat plugg rum.
Men det viktigaste är ekonomiska aspekterna.

Alltså hela sthlm är säkert för vi pratar om Sverige nu, du ska inte precis flytta till någon förort i USA eller Brasilien. Bara du inte håller på med konstiga människor kan du bo i princip var du vill. Ta det som passar dig bäst, det finns många affärer överallt. Med t-banan är du max 20 minuter ifrån centrum förutsatt att du inte bosätter dig väldigt långt från centralen. Det är väldigt lätt att hyra ut. Jag hade valt ett mellanting, nära till det mesta men ändå hyfsat billigt.

Permalänk
Skrivet av anon167336:

Alltså hela sthlm är säkert för vi pratar om Sverige nu, du ska inte precis flytta till någon förort i USA eller Brasilien. Bara du inte håller på med konstiga människor kan du bo i princip var du vill. Ta det som passar dig bäst, det finns många affärer överallt. Med t-banan är du max 20 minuter ifrån centrum förutsatt att du inte bosätter dig väldigt långt från centralen. Det är väldigt lätt att hyra ut. Jag hade valt ett mellanting, nära till det mesta men ändå hyfsat billigt.

Tack för infon!
Jag borde nog inte tänka på säkerheten allt för mycket. Kommer från en ganska gles kommun med ca. 30k invånare så jag är inte så bekant med de större städerna :/.

Ska fokusera mest på betygen(327.5p Antagningsgräns), eftersom det avgör ifall jag kommer flytta till Stockholm eller inte över huvud taget.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att kolla på lägenheter i Solna eller Sundbyberg! Nära till stan, bra kommunikationer och väldigt bra områden.

Permalänk
Medlem

Riksten är ett bra område idag, har varit mycket festande och liknande tidigare, det är dock helt dött där idag, mina vänner bor där så åker dit till och från och stannar gladligen över en helg där ute.

Visa signatur

Moderkortsmodems problem.

Permalänk
Medlem

allt söder om stockholm är säkert,
enda stället jag inte hade rekommenderat om du går för säkerhet är tensta, akalla, rinkeby och kring där

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon167336:

Alltså hela sthlm är säkert för vi pratar om Sverige nu, du ska inte precis flytta till någon förort i USA eller Brasilien. Bara du inte håller på med konstiga människor kan du bo i princip var du vill. Ta det som passar dig bäst, det finns många affärer överallt. Med t-banan är du max 20 minuter ifrån centrum förutsatt att du inte bosätter dig väldigt långt från centralen. Det är väldigt lätt att hyra ut. Jag hade valt ett mellanting, nära till det mesta men ändå hyfsat billigt.

Kan vara det naivaste inlägget jag sett på hela sweclockers någonsin, då kan du ju flytta till Hässelby Gård, Husby, Akalla, Södertälje, Tensta, Rinkeby eller något annat av de ytterligare cirka 10 "säkra" områdena i sthlm området då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kan vara det naivaste inlägget jag sett på hela sweclockers någonsin, då kan du ju flytta till Hässelby Gård, Husby, Akalla, Södertälje, Tensta, Rinkeby eller något annat av de ytterligare cirka 10 "säkra" områdena i sthlm området då.

Skrivet av Christley:

allt söder om stockholm är säkert,
enda stället jag inte hade rekommenderat om du går för säkerhet är tensta, akalla, rinkeby och kring där

Det känns som att undertexten är pga. att det bor invandrare i de där områdena. Eftersom att de är väldigt tätbebyggda områden där merparten av befolkningen är invandrare.

För överlag är det säkert att bo precis vart fan som helst i Storstockholm så länge man beter sig som normalt folk gör. Och vad "normalt" beteende beträffar så skulle jag påstå att det är att behandla alla lika oavsett kön, "ras", eller sexuell läggning, som egentligen borde vara självklart.

Sen att det finns rötägg runt om i hela Stockholm gör ju inte någon utav förorterna som helhet mindre säker. De farligaste områdena i hela Stockholms län är stadskärnan med områden som Norrmalm och Södermalm men dem pratar inte någon om eftersom att det är "status" att bo innanför tullarna.

Skrivet av Tandoori Chicken:

Tjena,

Jag kanske ska flytta till Stockholm om ett år, beroende på ifall jag blir antagen till ett gymnasium som jag verkligen vill gå på.
Vill inte gå in på vilka skäl jag har för flytten, men kan säga att dem är riktigt viktiga.

Vad jag och mina föräldrar tänkt, är att jag får väl bo i den billigaste lägenheten som ligger inom 45 minuter av Vasastan med transport, under den första terminen av gymnasiet. Ifall allt går väl kommer mina föräldrar köpa en lägenhet som jag kan bo i under gymnasiet och kanske genom universitet också. Efter detta ska de sälja lägenheten eller hyra ut den beroende på värde.
De har heltidsjobb, men dem har också ett företag där de hyr ut fastigheter.

Var tycker ni är bästa stället att bo i Stockholm? Under första terminen så får jag bo i ganska långt ifrån skolan(Viktor Rydbergs Gymnasium, Odenplan) eftersom det är väldigt svårt att hitta lägenheter i dem centrala öarna för under 5000kr månad.
Jag är en invandrare om det spelar någon roll.

Alltså jag vill ju bo i den billigaste lägenheten som möjligt. Men det känns som det inte finns en lägenhet under 1.5 miljoner. I förorterna är det ju billigare per kvadratmeter, men det finns ju liksom inga ettor, och problemet med stora lägenheter är hög avgift och de är förmodligen svårare att hyra eller sälja för samma UNGEFÄR samma värde eller mer.

Jag tycker du ska leta i områden som ligger strax utanför tullarna. Typ Enskede, Älta, Orminge, Skogås, Handen, Alvik, Abrahamsberg, Hammarby höjden, Blåsut, Globenområdet, Gullmarsplan, Årsta, Årstaberg, Essingeöarna, Bromma, Spånga.

Tänk på att till en början kan det komma att bli att du bara hyr ett rum, men sånt kan vara väldigt chill det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Kan vara det naivaste inlägget jag sett på hela sweclockers någonsin, då kan du ju flytta till Hässelby Gård, Husby, Akalla, Södertälje, Tensta, Rinkeby eller något annat av de ytterligare cirka 10 "säkra" områdena i sthlm området då.

Har tidigare bott i både Akalla och nu i Södertälje, hur lugnt som helst.

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrik:

Det känns som att undertexten är pga. att det bor invandrare i de där områdena. Eftersom att de är väldigt tätbebyggda områden där merparten av befolkningen är invandrare.

För överlag är det säkert att bo precis vart fan som helst i Storstockholm så länge man beter sig som normalt folk gör. Och vad "normalt" beteende beträffar så skulle jag påstå att det är att behandla alla lika oavsett kön, "ras", eller sexuell läggning, som egentligen borde vara självklart.

Sen att det finns rötägg runt om i hela Stockholm gör ju inte någon utav förorterna som helhet mindre säker. De farligaste områdena i hela Stockholms län är stadskärnan med områden som Norrmalm och Södermalm men dem pratar inte någon om eftersom att det är "status" att bo innanför tullarna.

bara för att det är säkert betyder det inte att man känner sig säker. ska du få ett anfall på OP för att han vill känna sig säker där han bor?
jag bor själv bland merparten invandrare, har inget problem för det. flyttar även till ett ställe där det är ännu mer invandrare än där jag bor nu i vinter.

jag anser inte att akalla, tensta och rinkeby är säkert, bilbränder så det räcker och blir över. större rånpotensial än tex årsta.
nu får du gärna märka mig som rasist för det, men denna tråden var inte alls menad för det. hjälper OP, uppenbarligen känner inte han sig riktigt hemma i det. så hjälp han istället att må bra istället för att säga att allt bara för det är invandrare där så är det osäkert.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

bara för att det är säkert betyder det inte att man känner sig säker. ska du få ett anfall på OP för att han vill känna sig säker där han bor?
jag bor själv bland merparten invandrare, har inget problem för det. flyttar även till ett ställe där det är ännu mer invandrare än där jag bor nu i vinter.

jag anser inte att akalla, tensta och rinkeby är säkert, bilbränder så det räcker och blir över. större rånpotensial än tex årsta.
nu får du gärna märka mig som rasist för det, men denna tråden var inte alls menad för det. hjälper OP, uppenbarligen känner inte han sig riktigt hemma i det. så hjälp han istället att må bra istället för att säga att allt bara för det är invandrare där så är det osäkert.

Det är ingen som säger att du är rasist, eller vill märka dig som en.

Däremot anmärker jag att du anser de allra mest invandrartäta områdena som osäkra, vilket är att ta i, tycker jag. Bilbränder finns det gott om i hela Stockholm & Sverige. Senast nu i maj var det i Söderort, närmare bestämt Östberga som drabbades ordentligt.

Det är självklart subjektivt i hur man känner och mår i olika stadsdelar. Jag vet att jag var som liten rädd för att gå ner till Sågen i Haninge på kvällarna. Men under min gymnasietid pendlade jag fram och tillbaka natt och dag från Akalla/Husby och Haninge utan att någonsin känna mig osäker trots att jag alltid gick ensam till 90% av gångerna.

Nu såhär i efterhand så förstår jag inte varför man var så rädd för andra människor och varför man lät rädslan frodas på det onödiga vis den gör. Dessvärre är det rädsla som styr mycket i hur folk beter sig i det här landet och det lämnas efter till de yngre generationerna. Hos dem vet vi inte vad som kommer att skapas hädan efter. Förhoppningsvis har dem mer vett innanför pannan när det är dags än dagens ledare runt om i världen.

Men det är bara vad jag tycker.

Permalänk
Skrivet av Christley:

bara för att det är säkert betyder det inte att man känner sig säker. ska du få ett anfall på OP för att han vill känna sig säker där han bor?
jag bor själv bland merparten invandrare, har inget problem för det. flyttar även till ett ställe där det är ännu mer invandrare än där jag bor nu i vinter.

jag anser inte att akalla, tensta och rinkeby är säkert, bilbränder så det räcker och blir över. större rånpotensial än tex årsta.
nu får du gärna märka mig som rasist för det, men denna tråden var inte alls menad för det. hjälper OP, uppenbarligen känner inte han sig riktigt hemma i det. så hjälp han istället att må bra istället för att säga att allt bara för det är invandrare där så är det osäkert.

Skrivet av Santrik:

Det är ingen som säger att du är rasist, eller vill märka dig som en.

Däremot anmärker jag att du anser de allra mest invandrartäta områdena som osäkra, vilket är att ta i, tycker jag. Bilbränder finns det gott om i hela Stockholm & Sverige. Senast nu i maj var det i Söderort, närmare bestämt Östberga som drabbades ordentligt.

Det är självklart subjektivt i hur man känner och mår i olika stadsdelar. Jag vet att jag var som liten rädd för att gå ner till Sågen i Haninge på kvällarna. Men under min gymnasietid pendlade jag fram och tillbaka natt och dag från Akalla/Husby och Haninge utan att någonsin känna mig osäker trots att jag alltid gick ensam till 90% av gångerna.

Nu såhär i efterhand så förstår jag inte varför man var så rädd för andra människor och varför man lät rädslan frodas på det onödiga vis den gör. Dessvärre är det rädsla som styr mycket i hur folk beter sig i det här landet och det lämnas efter till de yngre generationerna. Hos dem vet vi inte vad som kommer att skapas hädan efter. Förhoppningsvis har dem mer vett innanför pannan när det är dags än dagens ledare runt om i världen.

Men det är bara vad jag tycker.

Jag vill förtydliga mig. Jag är en invandrare, och jag är inte rädd för invandrare. Jag bor i ett svenskt område i min stad, men jag har 5 vänner som är invandrare och 3 som är svenskar. Jag trivs med all folk som inte är hycklare eller/och ignoranta.
Jag är dock inte den stereotypiska invandrare som några tänkt sig, innan dem lärt känna mig. Min familj har bott i Sverige i ca. 10 år, men jag skulle ändå anse att vi tillhör övre medelklassen, även om vi inte beter oss som det.

Ah, kanske lite onödigt mycket information, men det var lite underlättande.

I alla fall,
jag har inget imot att bo bland invandrare eller svenskar. Jag gillar mångkultur!
Jag är rädd för:
1. Fullgubbar som vill blanda in mig i något, i t.ex. I deras konversation. Nog inget större problem i mer livliga områden i Stockholm då jag aldrig är ensam.
2. Gäng av wannabe gangsters.
3. Rasister
4. Skottlossningar
5. m.m

Som sagt, så bor jag i en storstad, så jag vet inte vad som kan vara farligt/läskigt. Jag vill bara kunna känna mig trygg när jag till ett kafé klockan 20.00 med en klasskamrat och jobba på ett skolarbete.
Jag vill kunna gå till en ostasiatisk butik för att pröva på några nya smaker av nudlar och annan "exotisk mat" utan att bli frågad av en 40 år gammal främling, var mina föräldrar bor.

Permalänk

@khawaja: Jag har faktiskt tittat på några lägenheter i Solna. De verkar dock vara lite större för ett lite lägre pris. Föredrar nog en lägenhet lite mer centralt om Stockholm eftersom avgiften är lägre och att jag har affärer princip utanför dörren som jag kan handla livsmedel och ibland också käka på resturang :D.

Men jag känner inte till Stockholm så jag kanske föredrar en lugnare del av Stockholm.

Permalänk
Skrivet av Mightybjorn:

Riksten är ett bra område idag, har varit mycket festande och liknande tidigare, det är dock helt dött där idag, mina vänner bor där så åker dit till och från och stannar gladligen över en helg där ute.

Riksten i Botkyrka Kommun? Väldigt långt tyvärr. 30 minuter med bil, men 1h med tåg :(.

Permalänk

@trollhattan:
Vad är det farligt i dessa områden? Har hört att Södertälje är Stockholms Ghetto. Men det är allt jag kan.

Permalänk
Skrivet av Jeddan:

Har tidigare bott i både Akalla och nu i Södertälje, hur lugnt som helst.

långt dock. 1h 18minuter varje dag, tunnelbana är nog inte det roligaste.

Permalänk
Medlem

en fråga hur kan du inte vara säker på vart du kommer in

att fixa lägenhet går ju inte direkt på en kvart och med tanke på att dom flesta börjar runt den 17/20 augusti så antar jag att du gör det också
du kommer få det stressigt om du kommer in med att leta lägenhet
men lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Jag vill förtydliga mig. Jag är en invandrare, och jag är inte rädd för invandrare. Jag bor i ett svenskt område i min stad, men jag har 5 vänner som är invandrare och 3 som är svenskar. Jag trivs med all folk som inte är hycklare eller/och ignoranta.
Jag är dock inte den stereotypiska invandrare som några tänkt sig, innan dem lärt känna mig. Min familj har bott i Sverige i ca. 10 år, men jag skulle ändå anse att vi tillhör övre medelklassen, även om vi inte beter oss som det.

Ah, kanske lite onödigt mycket information, men det var lite underlättande.

I alla fall,
jag har inget imot att bo bland invandrare eller svenskar. Jag gillar mångkultur!
Jag är rädd för:
1. Fullgubbar som vill blanda in mig i något, i t.ex. I deras konversation. Nog inget större problem i mer livliga områden i Stockholm då jag aldrig är ensam.
2. Gäng av wannabe gangsters.
3. Rasister
4. Skottlossningar
5. m.m

Som sagt, så bor jag i en storstad, så jag vet inte vad som kan vara farligt/läskigt. Jag vill bara kunna känna mig trygg när jag till ett kafé klockan 20.00 med en klasskamrat och jobba på ett skolarbete.
Jag vill kunna gå till en ostasiatisk butik för att pröva på några nya smaker av nudlar och annan "exotisk mat" utan att bli frågad av en 40 år gammal främling, var mina föräldrar bor.

Välkommen till det nya Sverige, ett tips, flytta inte till Malmö med den kravlistan ;D

Fullgubbar borde komma längst ned, de är rätt harmlösa jämfört med de andra sakerna på listan.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon167336:

Alltså hela sthlm är säkert för vi pratar om Sverige nu, du ska inte precis flytta till någon förort i USA eller Brasilien. Bara du inte håller på med konstiga människor kan du bo i princip var du vill. Ta det som passar dig bäst, det finns många affärer överallt. Med t-banan är du max 20 minuter ifrån centrum förutsatt att du inte bosätter dig väldigt långt från centralen. Det är väldigt lätt att hyra ut. Jag hade valt ett mellanting, nära till det mesta men ändå hyfsat billigt.

Naivt att tro att det är säkert i Sverige idag. Sen kanske det inte är skjutningar i vardagen som i vissa områden i andra länder men det är ju en annan sak

Permalänk
Medlem

Nacka och Värmdö är fint! Beroende på var du bor lär det ta max 1 timme till skolan. Nackdelen är väl att det inte finns så mycket lägenheter. Buss till Slussen och sen tunnelbana. Dock ska Slussen börja byggas om, så det kanske kan bli problem där.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av khawaja:

Jag skulle rekommendera att kolla på lägenheter i Solna eller Sundbyberg! Nära till stan, bra kommunikationer och väldigt bra områden.

dyrt så in i helvete.

Längst ut på pendellinjerna kanske? Det tar väl typ 30 min med pendeln in till centralen och är det billigaste du kan få. Sen så brukar det inte vara lika ghetto som längst ut på tunnelbanelinjerna.

Skrivet av Tandoori Chicken:

@khawaja: Jag har faktiskt tittat på några lägenheter i Solna. De verkar dock vara lite större för ett lite lägre pris. Föredrar nog en lägenhet lite mer centralt om Stockholm eftersom avgiften är lägre och att jag har affärer princip utanför dörren som jag kan handla livsmedel och ibland också käka på resturang :D.

Men jag känner inte till Stockholm så jag kanske föredrar en lugnare del av Stockholm.

solna? tror knappast att det blir billigt då. finns inte en enda lägenhet under 1,5 utropspris. Tror du att du hittat en billig så kommer den säkert gå upp 300k minst innan den säljs. dom sålde ju en tvåa på typ 50 kvadrat eller nåt för 2,4 mille i fucking barkarby. och det var inte ens nära där nya tunnelbanan ska vara. svinlångt därifrån.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Var du kanske inte ska bo: https://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-ut... (PDF). Kolla sida 20.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk

@deadich:

Håller med! Malmö är ingen vidare stad för mig. Plus, så finns det massa protester som jag inte är speciellt förskjut i.

Jag hade ingen speciell ordning i den listan jag skrev, och jag förstår att allt på den listan kan hittas överallt, men frågan är hur stor andel av befolkningen tillhör listan.

Jag vet inte ifall jag är rädd för fullgubbar eller inte. Har blivit uppfostrad att inte gå till sjön(i min stad) när det är kväll eftersom det finns många berusade män där.

Permalänk

@swe3633:
Det är nästa år jag ska börja gymnasiet. Om ett par veckor ska jag börja nian :).
Ifall jag blir antagen (327.5p) så ska jag försöka hitta en hyreslägenhet under sommaren som jag kan bo i under första terminen, även att det kostar extra cash. Vi ska försöka hitta en lägenhet under första terminen av gymnasiet som jag kan flytta till under julterminen.

Ifall jag inte blir antagen så kan jag glömma allt detta.

Jag ska söka till Viktor Rydbergs Gymnasium Odenplan och Enskilda. Enskilda klarar jag av lätt, men inte säker att jag vill gå på en överklass skola.

Permalänk
Skrivet av alex5555:

Mycket hjälpsamt!

Permalänk
Skrivet av deadich:

dyrt så in i helvete.

Längst ut på pendellinjerna kanske? Det tar väl typ 30 min med pendeln in till centralen och är det billigaste du kan få. Sen så brukar det inte vara lika ghetto som längst ut på tunnelbanelinjerna.

solna? tror knappast att det blir billigt då. finns inte en enda lägenhet under 1,5 utropspris. Tror du att du hittat en billig så kommer den säkert gå upp 300k minst innan den säljs. dom sålde ju en tvåa på typ 50 kvadrat eller nåt för 2,4 mille i fucking barkarby. och det var inte ens nära där nya tunnelbanan ska vara. svinlångt därifrån.

Den får vara över 1,5m IFALL det innebär att lägenheten kommer hålla värdet och/eller att lägenheten lätt hyrs ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tandoori Chicken:

Den får vara över 1,5m IFALL det innebär att lägenheten kommer hålla värdet och/eller att lägenheten lätt hyrs ut.

Att hyra ut en lägenhet i stockholmsområdet borde inte vara svårt alls. Jag kom hem efter en massa resande 2013 och bodde hemma hos mina föräldrar medan jag letade eget boende. Trots över 6 år kötid hos Stockholm Bostäder har jag knappt en chans på något alls, så jag började leta efter privatpersoner som hyrde ut via blocket. Skickade mejl på en massa utan resultat. Till slut hade jag tur och fick genom kontakter en källarvåning i en villa Huddinge, relativt 'off' med ganska halvtaskiga kommunikationer. Trots det hade husägaren fått närmare 100 ansökningar på bara någon vecka. Och nu har jag precis flyttat till en liten 1a i Gullmarsplan, som jag också fått genom kontakter.

Så vad jag vill säga är att ni nog inte behöver vara oroliga för att få den uthyrd. Det är fler som vill flytta hit än det finns bostäder och många tar ut rena ockerhyror (olagligt), men folk är beredda att betala.

Visa signatur

5950x | 64GB | RTX 4090 | 1000W

Permalänk
Medlem

Kolla Norr om Stan typ Sollentuna , Rotebro, Upplands Väsby , Märsta finns mycket billigare både Hyresrätter och Bostadsrätter än i de mer centrala delarna av Stockholm. Märsta är längst ut och tar 38min med tog Väsby ca 28-30min Rotebro typ 2min kortare , Sollentuna ca 18-20min allt räknat till T-Centralen som är en central punkt för byte för eventuell vidare transport.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB