Nya trängselskatts regler i Stockholm

Permalänk
Medlem

Essingeleden stod klar för ungefär 50 år sedan. Sedan dess har befolkningen ökat till nära det dubbla i i Stockholms län. Nu får vi vackert sitta och vänta på förbifarten, fram till dess kanske trängselskatten åtminstone får bort några bilar från Essingeleden.

Att påstå att kollektivtrafiken i Stockholm är dyr om man har månadskort (790 kr) kan jag knappast hålla med om men tyvärr tar det galet lång tid att ta sig längre sträckor ifall man tvingas byta några gånger. Sedan är det tyvärr också bara t-banan som är hyffsat pålitlig.

Personligen tar jag hellre bilkostnaderna istället för att spendera mer en halv arbetsdag i kollektivtrafiken varje dag...

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Essingeleden stod klar för ungefär 50 år sedan. Sedan dess har befolkningen ökat till nära det dubbla i i Stockholms län. Nu får vi vackert sitta och vänta på förbifarten, fram till dess kanske trängselskatten åtminstone får bort några bilar från Essingeleden.

Att påstå att kollektivtrafiken i Stockholm är dyr om man har månadskort (790 kr) kan jag knappast hålla med om men tyvärr tar det galet lång tid att ta sig längre sträckor ifall man tvingas byta några gånger. Sedan är det tyvärr också bara t-banan som är hyffsat pålitlig.

Personligen tar jag hellre bilkostnaderna istället för att spendera mer en halv arbetsdag i kollektivtrafiken varje dag...

Sista tunnelbanebygget skedde 1994, det har trots allt kommit till en hel del vägar i regionen sedan dess. E18, Norrortsleden, utbyggnader av E4/E18 i otaliga sträckor, Norra länken, Söderleddstunneln, 73:an osv osv. Man väljer ju tyvärr att prioritera helt felaktigt. Man avfärdade ett bättre alternativ (Diagonal Ulvsunda) pga för långa tunnlar, sen väljer man att lägga hela förbifarten i (ännu) längre tunnel. *logiskt* Den enda vinsten Förbifarten hade var utökade exploateringsintäkter på Ekerö. Bästa läget för en förbifart hade varit upprustad 55a. Men det är roligare att bygga monument (som inte fungerar) än att lösa problemen.

Byten krånglar alltid till det, men vilken är din faktiska restid i bil inräknat köer? Vilken är den faktiska reskostnaden? Essingeleden, 160 000 fordon per dygn cirka, hur många av dessa är ensamresenärer? En fullsatt buss ersätter en (stillastående) bilkö på drygt 300 meters kölängd.

Nog för att jag inte är representativ när det kommer till reslängder, har 3 minuters promenad till jobbet en dålig dag.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Jag märker att du inte bor i sthlm om du tycker att vi har ett "väl"fungerade kollektivtrafiksnät.

Och hur tror du det fungerar på andra platser?
Här går det en buss i timmen, körs bara 07-19:00. Ibland kommer de inte alls, ibland far de tidigt från stationen så man får göra sin växling en timme senare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Intressant. Tycker du att "ni" som kan ert jobb gjort det bra då i sthlm tex? Med tanke på År efter År efter År Efter ÅR av reparationer tillbyggnad etc etc.

Skrivet av Henrik21:

All empiri säger ju det. Ökar mariginalkostnaden så blir nyttjandet mindre, se utvärdering av trängselskatten "Stockholmsförsöket" samt Transportstyrelsens sammanställning av antal fordonspassager i trängselskattesnittet.

Det är intressant, folk har inte problem att sitta timmar i bilköer men att sitta kortare tid på buss eller tåg går inte alls.

De som tycker mest är också de som har sämst koll på det. Varför inte låta oss som faktiskt kan något sköta vårt jobb med vägar och trafik så får ni andra hålla er till det ni gör bäst. Nej, bara för att du har ett körkort så innebär det inte att du har koll på flödesteori, Braess paradox, inducerad trafik, elasticitetsmodell kopplat till bränslekostnad och en massa andra faktorer.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Avstängd

Och? Vad har det med saken att göra att din bonde trafik inte går?

Min Point var att vår trafik INTE funkar. Du säger IBLAND kommer det inte alls hos dig? synd då, Hos oss så är det OFTA som det inte kommer alls och blir inställda etc. Lär er tolka ord.

Skrivet av BergEr:

Och hur tror du det fungerar på andra platser?
Här går det en buss i timmen, körs bara 07-19:00. Ibland kommer de inte alls, ibland far de tidigt från stationen så man får göra sin växling en timme senare.

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk
Medlem

Låter som jag inte kommer köpa bil igen förens frun börjar jobba i stan. Alltid undrat varför man måste betala samma trängselskatt för att åka bort från trängseln, att köra runt i city är gratis men att åka i motsatt riktning från köerna kostar. Höjer de mer är det inte gångbart att köra bil från innerstan till ett jobb utanför stan, då får man ta den katastrofalt dåliga kollektivtrafiken och tappa minst en timmes fritid per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Och? Vad har det med saken att göra att din bonde trafik inte går?

Min Point var att vår trafik INTE funkar. Du säger IBLAND kommer det inte alls hos dig? synd då, Hos oss så är det OFTA som det inte kommer alls och blir inställda etc. Lär er tolka ord.

Arg? Bönderna bor i södra Sverige, inte norra.

De jag känner som bor i Stockholm säger att det fungerar perfekt. Fem min mellan bussarna, /care om en uteblev.
De gånger de blir sena är när de tar bilen.

I Stockholm klarar sig de flesta utan bil, något som inte gäller på andra orter.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Intressant. Tycker du att "ni" som kan ert jobb gjort det bra då i sthlm tex? Med tanke på År efter År efter År Efter ÅR av reparationer tillbyggnad etc etc.

Med tanke på begränsningarna i när arbeten får göras, att max tillåtna bruttovikt ökat riktigt ordentligt sedan Essingeleden öppnades så är det ätt okej. Tyvärr så har man väldigt ensidigt satsat på motorfordonen istället för att bygga ut kollektivtrafken i den utsträckning som behövs, jfr Essingeleden med Getingmidjan...

Tyvärr så leder mer vägar till att resor som utan vägen valts bort eller gjorts med annat än bilen. Bilen med den nyttjandegrad vi har i Sverige är varken energieffektiv eller yteffektiv.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Bara pengarna kommer vanligt hederligt folk till gagn, och inte går till politikerna, så ser jag inga direkta problem med en höjning.

Ledsen att behöva säga det men de går till silikonbröst åt unga friska kvinnor. Efter att ha läst det gav jag upp allt hopp om Sveriges politiker. Det bästa av allt var att en dessutom klagade och ville få det omgjort eller något åt det hållet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Sista tunnelbanebygget skedde 1994, det har trots allt kommit till en hel del vägar i regionen sedan dess. E18, Norrortsleden, utbyggnader av E4/E18 i otaliga sträckor, Norra länken, Söderleddstunneln, 73:an osv osv. Man väljer ju tyvärr att prioritera helt felaktigt. Man avfärdade ett bättre alternativ (Diagonal Ulvsunda) pga för långa tunnlar, sen väljer man att lägga hela förbifarten i (ännu) längre tunnel. *logiskt* Den enda vinsten Förbifarten hade var utökade exploateringsintäkter på Ekerö. Bästa läget för en förbifart hade varit upprustad 55a. Men det är roligare att bygga monument (som inte fungerar) än att lösa problemen.

Byten krånglar alltid till det, men vilken är din faktiska restid i bil inräknat köer? Vilken är den faktiska reskostnaden? Essingeleden, 160 000 fordon per dygn cirka, hur många av dessa är ensamresenärer? En fullsatt buss ersätter en (stillastående) bilkö på drygt 300 meters kölängd.

Nog för att jag inte är representativ när det kommer till reslängder, har 3 minuters promenad till jobbet en dålig dag.

Jag har tre byten med kollektivtrafiken till jobbet total restid ca 2 timmar om allt klaffar. Med bil blir det väldigt beroende av när man åker, kan man undvika värsta tiderna kan man spara rätt mycket tid. Men säg att jag i normalfallen ligger mellan 45 min till 1 timme.

Milkostnad på bilen borde ligga på strax under 35 sek med ca 8 mil om dagen blir det 280. Sen kan jag dock dra av ca 150 sek per dag så runt 200. Därutöver tillkommer ju kostnaden för ev. tränselskatt - avdrag för denna...

Det blir intressant och se om inte Slagstafärjan kommer att få ökad belastning då kostnadsökningen för att åka denna kommer bli betydligt mindre om man i alla fall måste betala för att åka via Essingeleden...

Skrivet av BergEr:

I Stockholm klarar sig de flesta utan bil, något som inte gäller på andra orter.

Om du med Stockholm menar det som ligger innanför tullarna stämmer nog detta hyffsat. Bor du utanför tullarna en bit från pendel/t-bana funkar det inte i praktiken utan bil...

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Avstängd

Skönt att jag själv slipper ta denna smällen

Detta är bara ett sätt för att ta folks pengar och slösa bort dem på skit, måste man åka till jobbet så har man ändå inga andra lämpliga alternativ mer än att sluta jobba.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Byten krånglar alltid till det, men vilken är din faktiska restid i bil inräknat köer? Vilken är den faktiska reskostnaden? Essingeleden, 160 000 fordon per dygn cirka, hur många av dessa är ensamresenärer? En fullsatt buss ersätter en (stillastående) bilkö på drygt 300 meters kölängd.

Nog för att jag inte är representativ när det kommer till reslängder, har 3 minuters promenad till jobbet en dålig dag.

Kan inte tala för Erixs men personligen så är totala restiden för mig till kontoret ganska exakt 1 timme om allt klaffar med kollektivtrafiken (pendel till Centralen, tunnelbana till Slussen och buss till Sickla), men oftast tar det närmare 1½ timme då det väldigt ofta är förseningar i framförallt pendeltågstrafiken. På detta kan man ju då även lägga till 10 minuters gångväg till pendeln.
Med bil om jag håller laglig hastighet och åker via Essingeleden så tar det 20-30 minuter beroende på om det är kö eller ej.
Nu slipper jag ju dock åka till kontoret de flesta dagar och åker enbart dit om jag behöver hämta delar till serviceuppdrag annars kör jag direkt till kund vilket kan vara i princip var som helst inom Sverige.

Skrivet av Erixs:

Om du med Stockholm menar det som ligger innanför tullarna stämmer nog detta hyffsat. Bor du utanför tullarna en bit från pendel/t-bana funkar det inte i praktiken utan bil...

Precis, och majoriteten (ca 60%) av Stockholmarna bor ju faktiskt utanför tullarna.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Det är intressant, folk har inte problem att sitta timmar i bilköer men att sitta kortare tid på buss eller tåg går inte alls.

Det tar mig dryga 30 minuter att bila till kontoret - dörr till dörr och i rusningstrafik. Samma resa tar 55 minuter med kollektivtrafiken, om allt klaffar. Dagarna jag behöver åka tvärs igenom Stockholm skulle jag sitta 2 timmar på buss och tåg, motsvarande att det inte är strul med pendeln, och med bilen lite över halva tiden.

Nu är jag visserligen bunden till bilen oavsett, men det stämmer inte att vi sitter i bilkö för att vi inte fattar att kollektivtrafiken går fortare, utan för att kollektivtrafiken inte går fortare.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Arg? Bönderna bor i södra Sverige, inte norra.

De jag känner som bor i Stockholm säger att det fungerar perfekt. Fem min mellan bussarna, /care om en uteblev.
De gånger de blir sena är när de tar bilen.

I Stockholm klarar sig de flesta utan bil, något som inte gäller på andra orter.

Som redan sagts så bor ju majoriteten av Stockholmare inte innanför tullarna utan de bor i förorterna till Stockholm, och då är det inte snack om några 5 minuter mellan bussarna utan snarare 15-60 minuter beroende på vart man befinner sig och vad klockan är.
Bor man utanför tullarna går det i princip alltid snabbare med bil.
När jag jobbade på mitt gamla jobb och jag började kl 6 på helger så tog resa med kollektivtrafik lite drygt 2½ timme, började man mellan 7-10 tog resan drygt 1½ timme samtidigt som det tog ca 5 minuter med bil, promenad 1 timme, cykel 15 minuter.
Tyvärr var det ju inte så att man gärna tog en promenad eller cyklade de dagar det snöade så man knappt såg 5 meter framför sig.

Skrivet av Valiumballong:

Det tar mig dryga 30 minuter att bila till kontoret - dörr till dörr och i rusningstrafik. Samma resa tar 55 minuter med kollektivtrafiken, om allt klaffar. Dagarna jag behöver åka tvärs igenom Stockholm skulle jag sitta 2 timmar på buss och tåg, motsvarande att det inte är strul med pendeln, och med bilen lite över halva tiden.

Nu är jag visserligen bunden till bilen oavsett, men det stämmer inte att vi sitter i bilkö för att vi inte fattar att kollektivtrafiken går fortare, utan för att kollektivtrafiken inte går fortare.

Inte nog med att det går snabbare med bil, man kommer även direkt dit man ska utan en massa byten och promenader till och från stationer och hållplatser.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Kanon. Då kan jag lika gärna bränna igenom innerstan istället för att undvika tullarna och ta Essingeleden. Skillnaden i pris är ju bara några kronor. Soft att införa det på en väg utan alternativa resvägar. Det är ett par år kvar innan förbifarten är klar. Fult.

Jag har 2,5 timmar till jobbet med kollektivtrafik. Enkel resa. Jag råkar bo i Stockholm men på landet. Här är det skolbussen som gäller och den går några gånger på förmiddagen och eftermiddagen. Bara på vardagar. Ja, jag ska flytta snart.
Ca 35 minuter med bil. Passerar inga tullar som tur är. Än så länge.

Permalänk

Synd att det inte höjs mer. Några enstaka kronor spelar ju ingen roll för alla rika Stockholmare.
Själv är jag taxiförare och vill att folk ska åka mera taxi i stället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erixs:

Jag har tre byten med kollektivtrafiken till jobbet total restid ca 2 timmar om allt klaffar. Med bil blir det väldigt beroende av när man åker, kan man undvika värsta tiderna kan man spara rätt mycket tid. Men säg att jag i normalfallen ligger mellan 45 min till 1 timme.

Milkostnad på bilen borde ligga på strax under 35 sek med ca 8 mil om dagen blir det 280. Sen kan jag dock dra av ca 150 sek per dag så runt 200. Därutöver tillkommer ju kostnaden för ev. tränselskatt - avdrag för denna...

Det blir intressant och se om inte Slagstafärjan kommer att få ökad belastning då kostnadsökningen för att åka denna kommer bli betydligt mindre om man i alla fall måste betala för att åka via Essingeleden...

Om du med Stockholm menar det som ligger innanför tullarna stämmer nog detta hyffsat. Bor du utanför tullarna en bit från pendel/t-bana funkar det inte i praktiken utan bil...

Utan att spekulera allt för mycket, så är du ju en av de som i sånt fall kanske bör titta på bilen. Men nu är väl i sånt fall varken du eller jag representativ för stora massan?

Slagstafärjan var ju i första hand till för Dispenstransporterna som inte kunde gå Essingeleden, så den borde man ju frankt plocka bort.

Är det så att man är berättigad till vissa avdrag för bil så kan man ju även yrka avdrag för hela trängselskattekostnaderna.

Sen borde ju hela skattesystemet gås igenom, och alla avdragsmöjligheter tas bort för att istället ha en lägre generell skattesats.

Skrivet av TiasE:

Kan inte tala för Erixs men personligen så är totala restiden för mig till kontoret ganska exakt 1 timme om allt klaffar med kollektivtrafiken (pendel till Centralen, tunnelbana till Slussen och buss till Sickla), men oftast tar det närmare 1½ timme då det väldigt ofta är förseningar i framförallt pendeltågstrafiken. På detta kan man ju då även lägga till 10 minuters gångväg till pendeln.
Med bil om jag håller laglig hastighet och åker via Essingeleden så tar det 20-30 minuter beroende på om det är kö eller ej.
Nu slipper jag ju dock åka till kontoret de flesta dagar och åker enbart dit om jag behöver hämta delar till serviceuppdrag annars kör jag direkt till kund vilket kan vara i princip var som helst inom Sverige.

Precis, och majoriteten (ca 60%) av Stockholmarna bor ju faktiskt utanför tullarna.

Se ovan.

Skrivet av Valiumballong:

Det tar mig dryga 30 minuter att bila till kontoret - dörr till dörr och i rusningstrafik. Samma resa tar 55 minuter med kollektivtrafiken, om allt klaffar. Dagarna jag behöver åka tvärs igenom Stockholm skulle jag sitta 2 timmar på buss och tåg, motsvarande att det inte är strul med pendeln, och med bilen lite över halva tiden.

Nu är jag visserligen bunden till bilen oavsett, men det stämmer inte att vi sitter i bilkö för att vi inte fattar att kollektivtrafiken går fortare, utan för att kollektivtrafiken inte går fortare.

Intressant, för egen del så tar resan till centralen 40 minuter med tåg i rusningstrafik, resan till centralen i rusning med bil, allt mellan 1-3 timmar beroende på vad som hänt längs vägarna.

Andra intressanta aspekter kring bilen är ju att de största reseavdragen görs i kranskommunerna till Stockholm. Medelbil i Solna har längre ärlig reslängd än medelbilen i Arjeplog, Kiruna.

En följdfråga, vad skulle få någon av er som kör bil att byta från bilen? *Det vore även intressant att veta vilken yrkesgrupp ni tillhör, är det kontorsarbete, serviceoperatörer etc?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Skrivet av Anders9110:

Problemet är att fler åker kollektivtrafik när priserna på trängselskatten höjs men ingen kapacitet höjning av kollektivtrafiken då pengar som skulle gå från trängselavgift till kollektivtrafiken istället går till förbifarten.

40 år ska det ta för att betala av förbifarten enligt SVT men enligt SR så kanske det blir en ändring på detta osäkert vad som gäller just nu.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/inga-trangselpe...
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artike...

Glöm inte heller att Stockholm växer väldigt mycket och vi behöver bygga ut tunnelbana för att klara av detta.

Bilden i artikeln visar hur trångt det är i tunnelbana vid rusningstider.

http://www.mitti.se/har-ar-t-banetrangseln-varst/

Ser ungefär likadant ut i Göteborg. Sedan är SL både punktligare och billigare också.

Jobbar i Göteborg men lyckligtvis kan jag köra till jobbet utan att betala trängselskatt, visserligen förlorar jag 5min enkel väg än om jag hade kört förbi Tingstadstunneln men det hade kostat sådär 800-900kr/månad (motsvarande skattehöjning på 10-15 procentenheter).

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

En följdfråga, vad skulle få någon av er som kör bil att byta från bilen? *Det vore även intressant att veta vilken yrkesgrupp ni tillhör, är det kontorsarbete, serviceoperatörer etc?

Nu kan ju inte jag skippa bilen då den behövs inom arbetet, åker runt till allt från 1-10 olika restauranger varje dag och servar utrustning, att då konka runt på verktyg och reservdelar och dessutom vänta på tåg och bussar skulle inte fungera, att tillägga då är väl att mitt område sträcker sig från Norrköping till Norrtälje ungefär.
Men om den dagliga resan enbart bestod av att åka tur/retur till kontoret så skulle det behövas fler pendeltågsavgångar och de skulle behöva gå i tid för att jag skulle se det som ett alternativ, som det är idag så får man trängas som en sardin på pendeln och man måste ha tur om den kommer fram i tid under rusningstimmarna.

Resa till mitt förra jobb var ca 7 minuter med bil, visst tog bussen bara en kvart vilket är helt överkomligt, dock var den bussen ofta upp till 10 minuter sen och man får räkna med att det även tog ungefär 10 minuter att faktiskt gå till busshållplatsen.
Hade inte tillgång till bil under en lång period av detta arbete så för att försäkra mig om att komma i tid brukade jag gå hemifrån en timme innan jag började jobba, När jag hade bil åkte jag 10-15 minuter innan jobbstart.

Kollar man på några av de närmsta i min umgängeskrets så är det enbart 1 person som inte direkt förlorar något på att använda kollektivtrafiken, detta för att han har sitt kontor vid Hötorget och att åka inne i stan under rusningstid är något man gärna slipper.

Annars har vi 1 som jobbar vid Järva Krog, även i värsta rusningen tar detta max 15 minuter med bil, oftast mindre medans det tar runt 35-40 minuter med kollektivtrafik.
Mäklare i Täby, om vi bortser från att hon faktiskt måste kunna ta sig till de objekt hon har hand om så tar resan till kontoret ganska exakt 1 timme med kollektivtrafik och ca 20 minuter med bil.
Har en kusin som jobbar mindre än 5 minuters bilväg hemifrån, med bussen tar samma resa 20 minuter, vilket är ungefär lika lång tid som det tar att gå.

Visst klarar man sig utan bil idag om man bor inom Stockholms län om man inte åker runt i arbetet, men man förlorar en jäkla massa tid på att inte ha det.
Sett till vad man faktiskt får om man inte bor i anslutning till tunnelbanan så är kollektivtrafiken för dyr oavsett vad det kostar i övriga Sverige och den går för sällan. Ingen av ovanstående förutom han som jobbar på Hötorget äger ens ett SL kort idag då bilen i alla lägen är snabbare och smidigare då man kan vara där man ska vara den tid man vill utan att ta hänsyn till tidtabeller.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

En följdfråga, vad skulle få någon av er som kör bil att byta från bilen? *Det vore även intressant att veta vilken yrkesgrupp ni tillhör, är det kontorsarbete, serviceoperatörer etc?

Drifttekniker VVS, ingen bil - inget jobb.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

Och? Vad har det med saken att göra att din bonde trafik inte går?

Säger han som bor och jobbar på landet!
Flytta till Stockholm så kanske du kan få dig en uppfattning om hur smidigt och bra kollektivtrafiken fungerar här, bonnläpp!

Permalänk
Avstängd

??????????

detta är stockholm, Om du påstår att city trafiken fungerar bättre än den som går via tätorterna så är det en jävla skillnad.

Skrivet av Mr Mr:

Säger han som bor och jobbar på landet!
Flytta till Stockholm så kanske du kan få dig en uppfattning om hur smidigt och bra kollektivtrafiken fungerar här, bonnläpp!

Visa signatur

Inte Core i7 4790K
Asus Z97-A
Asus Nvidia GTX 970 STRIX
Kingston DDR3 HYPERX Genesys 16 GB 1600MHZ

Permalänk

"Trängselskatten" är egentligen genialisk. Det är den enda svenska lag jag vet som drivits igenom på amerikanskt sätt, dvs med ett medvetet missvisande namn och genom att medvetet ljuga om vad den innebär.
Vad är det för trängsel som avses? Alla verkar anta att det är trängsel inne i stan, men det är det inte: avgiften var tänkt att lindra köerna i infarts och utfartstrafiken. Trängselskatten är en skatt på arbetspendling med bil. Men om de hade kallat den "Arbetspendlingsskatt" hade den nog haft svårare att klara omröstningen.

Omröstningen, ja... Ännu briljantare var att de som faktiskt berörs av skatten inte fick vara med i omröstningen. Vilka är det som sitter i köerna in till stan på morgonen, och ut från stan på kvällen? Förortsbor. Innerstadsborna varken betalar skatten eller sitter i köerna, men det var bara de som fick rösta.

Men nu finns skatten och är en givande kassakossa, så nu har vi den bisarra situationen att politikerna försöker balansera skatten så den ska ge så mycket som möjligt, utan att faktiskt tvinga folk att sluta bilpendla.

"Åk kommunalt". Det är lätt att säga för innerstadsfolket, som var de än bor har lätt promenadavstånd till tunnelbana, tåg och bussar som går med ett par minuters intervall. Samma folk som varje år gnäller om att sju minuters väntetid mellan tunnelbanetågen är oacceptabelt. De skulle testa att bo i en ytterförort. Gissa vilka som i snitt har längst till arbete och affärer: folk i Norrlands inland, eller folk i Stockholms förorter? Och gissa vilka som får rabatt på bensinen, och vilka som får betala trängselskatt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Innerstadsborna varken betalar skatten eller sitter i köerna, men det var bara de som fick rösta.

Vad får dig att tro att vi som bor inne i stan slipper betala trängelskatt? Man får betala den trots att man kör i motsatt riktning som köerna är och egentligen minskar trängseln inne i stan. Det är helt okej att köra omkring i stan men om jag tar bort en bil ur stan så skall jag betala, då betalar man ju inte för att man bidrar till trängseln.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Vad får dig att tro att vi som bor inne i stan slipper betala trängelskatt? Man får betala den trots att man kör i motsatt riktning som köerna är och egentligen minskar trängseln inne i stan.

Du sitter inte och åker ut ur stan varje morgon. Det är inga köer ut från stan på mornarna, eftersom ytterförorterna innehåller bostäder, inte arbetsplatser, och två tredjedelar av stockholms befolkning bor i förorterna. Ni betalar inte trängselskatt mer än nån gång i månaden, bilpendlande förortsbor betalar två gånger varje dag.
Och om det var trängseln inne i stan det handlade om, skulle bilar inne i stan beläggas med skatt. Det gör de inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonodia:

??????????

http://my.jetscreenshot.com/demo/m_20150809-ehyb-66kb.jpg

detta är stockholm, Om du påstår att city trafiken fungerar bättre än den som går via tätorterna så är det en jävla skillnad.

Detta är hela Stockholms län. Det är så mycket mer än bara Stockholm.
Hallstavik, Norrtälje, Södertälje, Nynäshamn och Haninge är inte Stockholm, däremot ligger dom i Stockholms län. Stockholms län har 26 kommuner, bl.a. Stockholms kommun.

Och ja, jag påstår att kollektivtrafiken i stan fungerar bättre än vad den gör ute på en åker vid Hallstavik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

"Trängselskatten" är egentligen genialisk. Det är den enda svenska lag jag vet som drivits igenom på amerikanskt sätt, dvs med ett medvetet missvisande namn och genom att medvetet ljuga om vad den innebär.
Vad är det för trängsel som avses? Alla verkar anta att det är trängsel inne i stan, men det är det inte: avgiften var tänkt att lindra köerna i infarts och utfartstrafiken. Trängselskatten är en skatt på arbetspendling med bil. Men om de hade kallat den "Arbetspendlingsskatt" hade den nog haft svårare att klara omröstningen.

Hade inte funderat i dom banorna, men nu när du påtalar det så kan jag inte annat än att hålla med.

Skrivet av Awakeruad:

Omröstningen, ja... Ännu briljantare var att de som faktiskt berörs av skatten inte fick vara med i omröstningen. Vilka är det som sitter i köerna in till stan på morgonen, och ut från stan på kvällen? Förortsbor. Innerstadsborna varken betalar skatten eller sitter i köerna, men det var bara de som fick rösta.

Det är inte helt sant. Jag var själv med och röstade. Däremot var det inte samma lydelse på röstsedlarna i Stockholm som i kranskommunerna. Mycket finurligt, för det blev ju två olika omröstningar upplagda för två olika resultat, så politikerna kunde välja att genomföra det som passade dom bäst för dom "följde ju valresultatet".

Skrivet av Awakeruad:

Men nu finns skatten och är en givande kassakossa, så nu har vi den bisarra situationen att politikerna försöker balansera skatten så den ska ge så mycket som möjligt, utan att faktiskt tvinga folk att sluta bilpendla.

Nu var det ett tag sen jag kollade på det, men jag har för mig att dom inte fick in så mycket. Finns det några tillförlitliga siffror på hur mycket pengar som kommet in efter kostnader för drift, underhåll och avskrivningar (och reseavdrag)?

En sak som jag dock kommer ihåg är att stölderna av nummerplåtar ökade markant och att det var ett jävla strul om nummerplåten blev stulen och användes på en annan bil. Varje passering är ju ett skattebeslut och då ska man betala och sen överklaga varenda jävla passering som gjordes med de stulna nummerplåtarna. Fast det problemet kanske är löst numera.

Skrivet av Awakeruad:

"Åk kommunalt". Det är lätt att säga för innerstadsfolket, som var de än bor har lätt promenadavstånd till tunnelbana, tåg och bussar som går med ett par minuters intervall. Samma folk som varje år gnäller om att sju minuters väntetid mellan tunnelbanetågen är oacceptabelt. De skulle testa att bo i en ytterförort.

Håller med. Jag bor numera inte i Stockholm, men väl i en förort. Har 15 minuter till jobbet med bil (dörr till dörr). Har funderat på att åka kollektivt, men den resan tar cirkus en timme om bussar/tåg klaffar och givet att jag redan har bil så är kostnaden för att köra till/från jobbet i stort sett samma som kostnaden för månadskortet.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

En följdfråga, vad skulle få någon av er som kör bil att byta från bilen? *Det vore även intressant att veta vilken yrkesgrupp ni tillhör, är det kontorsarbete, serviceoperatörer etc?

Civilingenjör och kontorsråtta

Åkte mycket kommunalt när jag bodde inne på kungsholmen tidigare trots en tidsökning på ca 30-40 min. Numera som småbarnsförälder i förorten är tidstappet inte värt kostnadsbesparingen helt enkelt.

Visa signatur

Dell Latitude 7280
IPad Pro 11
IPhone XS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du sitter inte och åker ut ur stan varje morgon. Det är inga köer ut från stan på mornarna, eftersom ytterförorterna innehåller bostäder, inte arbetsplatser, och två tredjedelar av stockholms befolkning bor i förorterna. Ni betalar inte trängselskatt mer än nån gång i månaden, bilpendlande förortsbor betalar två gånger varje dag.
Och om det var trängseln inne i stan det handlade om, skulle bilar inne i stan beläggas med skatt. Det gör de inte.

Väldigt många åker ut från stan varje dag. Finns massvis med arbeten t.ex. runt Kista som folk pendlar ut från stan till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Du sitter inte och åker ut ur stan varje morgon. Det är inga köer ut från stan på mornarna, eftersom ytterförorterna innehåller bostäder, inte arbetsplatser, och två tredjedelar av stockholms befolkning bor i förorterna. Ni betalar inte trängselskatt mer än nån gång i månaden, bilpendlande förortsbor betalar två gånger varje dag.
Och om det var trängseln inne i stan det handlade om, skulle bilar inne i stan beläggas med skatt. Det gör de inte.

Bara för att det inte är samma köer på morgonen ut från stan betyder inte att det inte finns många som åker från stan ut till sina arbeten i förorterna, dessa personer betalar precis lika mycket som oss som åker in till/igenom stan varje dag.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.