Begår jag något brott om jag använder ett filmklipp i min cambild på chattroulette och lägger ut det?

Permalänk
Avstängd

Begår jag något brott om jag använder ett filmklipp i min cambild på chattroulette och lägger ut det?

Hej. Många känner säkert till svenska chattroulett och utländska. Jag använder youcam programmet och drar igång en film på youtube med någon snubbe som äter eller något annat och så får jag youcam att visa den bilden som cambild i chattroulette och ibland kan det vara roliga saker som personer som gör något konstigt och roligt och jag gör detta enbart för att se hur personer på chattroulette reagerar och så är det kul att spela in deras reaktion men jag vet inte om jag begår något olagligt här kan man lägga ut material utan deras samtycke och tror ni det går bra för chattroulette att man lägger ut det?

Permalänk
Avstängd

Med tanke på att chattroulette mest används för killar som vill visa sina kukar så är det nog ingen större risk att åka dit för något i alla fall. Dock är det förstås ett brott mot upphovsrätten att använda någon annans klipp utan tillåtelse.

Permalänk
Avstängd

@snajk: Fast tekniskt sätt har jag inte laddat ner det för jag spelar upp det på playern som youtube och så kan man skapa en ruta med programmet och det som är i rutan visas i camen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Farbror Krut:

@snajk: Fast tekniskt sätt har jag inte laddat ner det för jag spelar upp det på playern som youtube och så kan man skapa en ruta med programmet och det som är i rutan visas i camen.

Tja, det är en avvägning förstås men jag är ganska säker att man inte har rätt att visa upp någon annans klipp utan tillåtelse oavsett om det har laddats ner eller ej. Men det är förstås ett teoretisk resonemang för ingen kommer att kunna anmäla dig eller på annat vis komma åt dig. Poängen med chattroulette är ju att det är anonymt liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

Hej. Många känner säkert till svenska chattroulett och utländska. Jag använder youcam programmet och drar igång en film på youtube med någon snubbe som äter eller något annat och så får jag youcam att visa den bilden som cambild i chattroulette och ibland kan det vara roliga saker som personer som gör något konstigt och roligt och jag gör detta enbart för att se hur personer på chattroulette reagerar och så är det kul att spela in deras reaktion men jag vet inte om jag begår något olagligt här kan man lägga ut material utan deras samtycke och tror ni det går bra för chattroulette att man lägger ut det?

Upphovsmanne har ju själv godkännt uppspelning på youtube, you du spelar ju upp på youtube, så jag är ganska säker på att det är lugnt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

@Ozzed: Om det är porrsidor och sånt da?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Farbror Krut:

@Ozzed: Om det är porrsidor och sånt da?

Borde vara samma där. Sålänge du inte behöver speciellt login för att se vad det nu är för klipp som visas, så borde det vara grönt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Upphovsmanne har ju själv godkännt uppspelning på youtube, you du spelar ju upp på youtube, så jag är ganska säker på att det är lugnt.

Att spela upp klippet är en sak. Men jag tolkade det som att OP vill spela in chatroullete-konversationen (med en annans Youtube-klipp) och ladda upp i efterhand. Vilket är mer tveksamt. Mitt tips i denna situationen är att kontakta ägaren av klippet i fråga innan du laddar upp och se till att klippet inte laddas upp som "monetized", alltså att klippet inte används för att dra in reklampengar.