Kan ej använda Alt Gr eller upp och ner pilarna

Permalänk
Medlem

Kan ej använda Alt Gr eller upp och ner pilarna

Det har hänt något med datorn jag kan inte längre använda Alt Gr för att få vissa speciella tecken. Det bara slutade fungera, först trodde jag att jag haft sönder t-bordet men tangenterna fungerar. Det som inte fungerar är när man håller in Alt Gr för att få vissa special tecken som snabel-a. Piltangenterna upp och ner fungerar inte, men vänster och höger gör det. Det går inte att bläddra upp eller ner om man googlar.

Men om jag bläddrar med filer i utforskaren fungerar upp och ned som de ska, men inte på internet eller text text redigeraren. Men alt Gr fungerar inte i utforskaren utan det kommer ett typ error ljud eller något.

Kollade på internet, men det är ingen som som ger något tydligt svar. En del räcker det om man startar om datorn, det har jag gjort. En del hade program som körde i bakgrunden läste jag, problemet började efter senastee windows- uppdateringen. Det program som jag har uppdaterat sedan det slutade fungera är Skype och ett program som heter Synaptics Pointing Device Driver.
Några andra program har inte uppdaterats sedan problemet startade.

Någon som har någon liten ledtråd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

Det har hänt något med datorn jag kan inte längre använda Alt Gr för att få vissa speciella tecken. Det bara slutade fungera, först trodde jag att jag haft sönder t-bordet men tangenterna fungerar. Det som inte fungerar är när man håller in Alt Gr för att få vissa special tecken som snabel-a. Piltangenterna upp och ner fungerar inte, men vänster och höger gör det. Det går inte att bläddra upp eller ner om man googlar.

Men om jag bläddrar med filer i utforskaren fungerar upp och ned som de ska, men inte på internet eller text text redigeraren. Men alt Gr fungerar inte i utforskaren utan det kommer ett typ error ljud eller något.

Kollade på internet, men det är ingen som som ger något tydligt svar. En del räcker det om man startar om datorn, det har jag gjort. En del hade program som körde i bakgrunden läste jag, problemet började efter senastee windows- uppdateringen. Det program som jag har uppdaterat sedan det slutade fungera är Skype och ett program som heter Synaptics Pointing Device Driver.
Några andra program har inte uppdaterats sedan problemet startade.

Någon som har någon liten ledtråd?

Testa att slå på "Num Lock" kanske hjälper mot upp och ner pilarna problemet.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Rätt språk inställt på tangenbordet? Kan ha blivit något konstigt där.

Sen, vilket tangenbord gäller det? Är t.ex. ett QuickFire TK med kombinerad numpad och knappar så kan du har råkat satt på numlock med led'sen har gett upp så det inte syns Chansar mest men kolla iallafall!

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@skog1s: Ett bra tips, men i detta fall gjorde det ingen skillnad.
@iFerz: Jag har svensk tangentbords layout, det här var min första tanke men åäö fungerar som de ska. Någon annan inställning som kan vara knas på?
Glömde skriva det men mitt t-bord är in byggt i datorn

En annan sak som är konstigt är att pilarna fungerar i Windows utforskaren men inte i t.ex. webbläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Virre131:

@iFerz: Jag har svensk tangentbords layout, det här var min första tanke men åäö fungerar som de ska. Någon annan inställning som kan vara knas på?
Glömde skriva det men mitt t-bord är in byggt i datorn

En annan sak som är konstigt är att pilarna fungerar i Windows utforskaren men inte i t.ex. webbläsaren.

Låter riktigt konstigt. Testa kopplat in ett annat tangentbord för att se om det är något i datorn som är fel eller om det bara är tangentbordet som gett upp på livet (vilket det inte borde om det fungerar i utforskaren)

Visa signatur

CPU [Ryzen 7 3800XT] GPU [Red Devil RX 5700 XT 8GB]
PSU [Antec HCG Gold 750W]
MOBO [MSI B550-A Pro]
Chassi [Phanteks Entoo Pro M]

Permalänk
Medlem

@iFerz: Tycker också att det är väldigt konstigt att vissa saker fungerar olika. Jätte konstigt. Provade med att koppla in ett t-bord jag har här och inte helt oväntat är det samma problem, så något har blivit trams i datorn.

Det är jobbigt att googla långa saker när man inte kan använda pilarna eller programmera när man inte kan använda vissa tecken. Trist.

Permalänk

Updatera diverse drivrutiner och biosar, går inte det får du väl försöka lämna tilbax det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem

Har du prövat med en systemåterställning till en tidpunkt när det fungerade?

Permalänk
Medlem

@CeciliaB: Nu tog jag och återställde ett par dagar, o nu fungerar det som det ska. Något knas måste ha hänt, men nu fungerar det som det ska!

Permalänk

Hadde exakt samma problem och det berodde på att jag hadde asus gpu tweak installerat.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Medlem

@Bacon-Matte: Jo jag såg några trådar om just det programmet på Google, men just jag har inte det installerat.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till win 10 o nu är skiten med alt gr tillbaka, aahh vad jobbigt

Permalänk
Medlem

@Virre131:

Funkar det med ctrl+alt+2 för @ istället för Alt Gr+2?

Kolla också om du har något program som har massa genvägar som använder ctrl+alt+(x).

Permalänk
Medlem

Nu efter ett tag hoppade det igång igen, hoppas det inte kommer tillbaka igen!. Tack!