Problem att överklocka - Kraschar! (Intel i7 3770k)

Permalänk
Medlem

Problem att överklocka - Kraschar! (Intel i7 3770k)

Tja!

Jag har en Intel i7 3770k Processor som jag kör som standard.
Men jag tänkte att jag skulle överklocka den till 4-4,2 GHz någonstans där omkring. Dock så stöter jag på problem direkt. I mitt Bios så har jag en funktion så den skall överklocka allt själv och då klockar den upp till 4,2Ghz, men den är ej stabil den kraschar i stort sätt direkt (om man gör något CPU krävande).

Sen provade jag att överklocka lite mindre (manuellt) runt 4,0 GHz, men det är precis samma sak där, och jag förstår inte varför jag inte ens kan överklocka något lite och få det stabilt. Om det är skit bakom spakarna (förmodligen), eller om jag har fått ett dåligt exemplar av CPU? .

Någon som kan ge något tips eller hjälpa mig komma fram till en anledning varför detta händer mig? Detta är väldigt frustrerande!

För övrigt så sitter det en sluten vattenkylning på (120mm radiator), borde räcka för göra en mild överklockning kan jag tycka!

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Vad har du för psu, märke och styrka? kan ju vara så att det är den som ställer till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Tja!

Jag har en Intel i7 3770k Processor som jag kör som standard.
Men jag tänkte att jag skulle överklocka den till 4-4,2 GHz någonstans där omkring. Dock så stöter jag på problem direkt. I mitt Bios så har jag en funktion så den skall överklocka allt själv och då klockar den upp till 4,2Ghz, men den är ej stabil den kraschar i stort sätt direkt (om man gör något CPU krävande).

Sen provade jag att överklocka lite mindre (manuellt) runt 4,0 GHz, men det är precis samma sak där, och jag förstår inte varför jag inte ens kan överklocka något lite och få det stabilt. Om det är skit bakom spakarna (förmodligen), eller om jag har fått ett dåligt exemplar av CPU? .

Någon som kan ge något tips eller hjälpa mig komma fram till en anledning varför detta händer mig? Detta är väldigt frustrerande!

För övrigt så sitter det en sluten vattenkylning på (120mm radiator), borde räcka för göra en mild överklockning kan jag tycka!

Tack på förhand!

Vad har du för komponenter? och vad har du för load temperaturer när det kraschar?

Visa signatur

Main: i5-6600k - 2x8GB DDR4-3200 - AMD FURY Tri-X - Corsair MP510 960 GB M.2
pfSense: GA-J1900N-D3V - SK Hynix 2x2gb
unRAID: Xeon E3-1230v2 - 16 GB DDR3 (ECC) - Dell PERC H310 - 8x4TB

Permalänk
Medlem

Finns oändligt med trådar hur du går tillväga.
Kör ej autoklock utan läs på o gör rätt.

Skriver på iphone så orkar ej leta till dig men kolla forumet under cpu och överklockning

Finns all info du behöver här på forumet.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Vad har du för psu, märke och styrka? kan ju vara så att det är den som ställer till det

Jag har Corsair PSU på 1000w så borde inte vara några problem med det.

Skrivet av CRHASH:

Vad har du för komponenter? och vad har du för load temperaturer när det kraschar?

jag har:
moderkort: MSI z77A-s01
RAM: 16GB Vegence 1600Mhz
GPU: GTX 680 x 2 i SLI
PSU Corsair 1000w

Temperaturen ligger runt 50-65 innan jag ser kraschen. vid 100% load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Finns oändligt med trådar hur du går tillväga.
Kör ej autoklock utan läs på o gör rätt.

Skriver på iphone så orkar ej leta till dig men kolla forumet under cpu och överklockning

Finns all info du behöver här på forumet.

Jag tackar för tiden du tar för att svara.
Men jag har läst runt massa och kollat, lärt mig mycket, men det skumma är att jag inte kan klocka något över standard för då kraschar den direkt, förstår inte riktigt vad problemet är :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Jag tackar för tiden du tar för att svara.
Men jag har läst runt massa och kollat, lärt mig mycket, men det skumma är att jag inte kan klocka något över standard för då kraschar den direkt, förstår inte riktigt vad problemet är :/

Höj volten!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Jag tackar för tiden du tar för att svara.
Men jag har läst runt massa och kollat, lärt mig mycket, men det skumma är att jag inte kan klocka något över standard för då kraschar den direkt, förstår inte riktigt vad problemet är :/

Hur ställer du volten?

Finns för många inställningar att gå igenom som besvaras i forumet.

Jag har haft 1st 3570k och 2st 3770k och fick upp mina över 5ghz med vattenkylning och rätt inställningar.

Får du inte rätt på det genom att läsa på så skicka ett pm till mg så ska jag se om jag har någon bra hemsida att följa.

Lättare att kolla imorrn när jag sitter vid min dator

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd

2st gtx 680 och en överklockad cpu, jag gissar att ditt budget moderkort inte orkar med.
Vilken spänning (vcore) kör du på?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Höj volten!

Har provat att ställa upp volten till ~1,2v hjälpte inte

Skrivet av Mogwaii:

Hur ställer du volten?

Finns för många inställningar att gå igenom som besvaras i forumet.

Jag har haft 1st 3570k och 2st 3770k och fick upp mina över 5ghz med vattenkylning och rätt inställningar.

Får du inte rätt på det genom att läsa på så skicka ett pm till mg så ska jag se om jag har någon bra hemsida att följa.

Lättare att kolla imorrn när jag sitter vid min dator

Det finns en inställning där det stod CPU volt "auto" något i den stilen, ändrade volten till 1,2 (mer än standard) . Men hjälpte inte ett smack. Hade varit underbart med lite mer guide för jag får verkligen inte rätt på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

2st gtx 680 och en överklockad cpu, jag gissar att ditt budget moderkort inte orkar med.
Vilken spänning (vcore) kör du med?

Mitt moderkort har några år på nacken men något borde den väl ändå fixa att överklocka utan att krascha, inte några 5Ghz kanske men minst 4-4,2 kan jag väl tycke borde vara lugnt?

Jag provade köra på 1,2v men hjälpte ej

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackoxy:

Mitt moderkort har några år på nacken men något borde den väl ändå fixa att överklocka utan att krascha, inte några 5Ghz kanske men minst 4-4,2 kan jag väl tycke borde vara lugnt?

Jag provade köra på 1,2v men hjälpte ej

Kortet är inte direkt optimalt för överklockning, mycket klen strömmförsörjning och sen 2st gtx 680 på det, om du dessutom har överklockat dina gtx 680 så kan det sluta med brännt moderkort.
Testa att plocka ur ena grafikortet och se om det går bättre.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kortet är inte direkt optimalt för överklockning, mycket klen strömmförsörjning och sen 2st gtx 680 på det, om du dessutom har överklockat dina gtx 680 så kan det sluta med brännt moderkort.
Testa att plocka ur ena grafikortet och se om det går bättre.

Jag har gjort en väldigt mild överklockning på grafikkorten, men har provat tidigare med standard hastighet på GPU och då fick jag precis samma resultat...
Så du menar att mitt Moderkort är så kasst så att den inte kan leverera tillräckligt med ström så den bara dör när man försöker pressa lite mer? :/

Permalänk
Medlem

Rent spontant så skulle jag säga precis som de andra: Höj volten och höj den mer än 1,2v.

Du behöver inte vara rädd, så länge du inte sätter någon extremt hög volt som 1,6v eller 2,9v . Mycket skiljer från CPU till CPU och din kanske behöver lite mer kräm för att klara sig. Börja gärna med lite högre volt som 1,3v eller något och arbeta dig neråt (Stabilt = sänk volten tills det blir ostabilt (göra noteringar och skapa en "tabell" är ett enkelt sätt att hålla koll vid vilken volt din överklockning var stabil)). Det enda som sker när du ökar volten är att din CPU blir hetare, den kommer inte att coola av. Din kylare löser det bra

Stöter du fortfarande på problem så kan du rikta felet mot något annat. Är ditt moderkort uppdaterat till senaste BIOS-versionen? Det kan orsaka en hel del problem om du har en gammal version. Däribland; instabilitet, funktioner som inte fungerar som de ska och inställningar som inte svarar som de ska.

EDIT: Ovanstående svar låter också väldigt logiskt och kan vara ett troligt problem.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blackoxy:

Jag har gjort en väldigt mild överklockning på grafikkorten, men har provat tidigare med standard hastighet på GPU och då fick jag precis samma resultat...
Så du menar att mitt Moderkort är så kasst så att den inte kan leverera tillräckligt med ström så den bara dör när man försöker pressa lite mer? :/

Ok.
Det är inte omöjligt nej.
Här kan du läsa lite mer http://www.sweclockers.com/forum/trad/975571-grafikkort-vs-mo...

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Skrivet av Blackoxy:

Mitt moderkort har några år på nacken men något borde den väl ändå fixa att överklocka utan att krascha, inte några 5Ghz kanske men minst 4-4,2 kan jag väl tycke borde vara lugnt?

Jag provade köra på 1,2v men hjälpte ej

A och O när det gäller överklockning är att ta små steg och alltid vara änsra en sak åt gången. Annars hamnar man i din situation när du inte har nån aning om vad som är problemet.

Mitt tips till dig är att återställa bios till default och sen börja med att höja core clock i små steg tills det krachar och sen börja höja volten lite i taget tills det blir stabilt osv. Glöm inte att uppdatera bios och drivrutiner till allt innan du börjar. Och till sist, om du har dina grafikkort klockade så ställ dem i stock medan du håller på med processorn så du utesluter att de skapar problem.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Jag har gjort en väldigt mild överklockning på grafikkorten, men har provat tidigare med standard hastighet på GPU och då fick jag precis samma resultat...
Så du menar att mitt Moderkort är så kasst så att den inte kan leverera tillräckligt med ström så den bara dör när man försöker pressa lite mer? :/

Låter verkligen bullshit tycker jag.
På min gamla 965BE hade jag ett riktigt kasst moderkort för typ 500kr som jag ändå lyckades klocka till nästan 4Ghz.
Snarare är det du som gör något fel.

Du säger att du "lärt dig", men något gör du ju fel eftersom det inte går.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av axelpaxel:

A och O när det gäller överklockning är att ta små steg och alltid vara änsra en sak åt gången. Annars hamnar man i din situation när du inte har nån aning om vad som är problemet.

Mitt tips till dig är att återställa bios till default och sen börja med att höja core clock i små steg tills det krachar och sen börja höja volten lite i taget tills det blir stabilt osv. Glöm inte att uppdatera bios och drivrutiner till allt innan du börjar. Och till sist, om du har dina grafikkort klockade så ställ dem i stock medan du håller på med processorn så du utesluter att de skapar problem.

Lycka till!

Jag får väl kolla om det finns någon bios uppdatering att dra ner för se om det hjälper. Men jag ska göra som du säger och sätta den på default som jag har det nu, och så ska jag öka klockan sakta men säkert för se vad som händer!

Permalänk
Medlem

Provade nu att klocka lite mer för varje gång, men nu är jag auppe på 4,2GHz men när jag ska köra Prime95 så kommer det "prime har slutat fungera"
samma sak på Cinebench och på msi CPU burner... vad kan detta bero på? :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Provade nu att klocka lite mer för varje gång, men nu är jag auppe på 4,2GHz men när jag ska köra Prime95 så kommer det "prime har slutat fungera"
samma sak på Cinebench och på msi CPU burner... vad kan detta bero på? :S

Att du troligtvis behöver mer volt och ev en agressivare load line på volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Att du troligtvis behöver mer volt och ev en agressivare load line på volten.

Skickades från m.sweclockers.com

Provade att öka volten lite och det fungerade nu ... just nu kör jag på 4,2 på 1,15v
dock inte testas så mycket, men kommit längre än vad jag har gjort tidigare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackoxy:

Provade att öka volten lite och det fungerade nu ... just nu kör jag på 4,2 på 1,15v
dock inte testas så mycket, men kommit längre än vad jag har gjort tidigare!

Du skrev tidigare att det inte ens gick på 1.2v
Hur går det på 1.15 nu? Hade du inte läst på ordentligt förut kanske?

Kul och höra att det går bättre iaf ☺
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Du skrev tidigare att det inte ens gick på 1.2v
Hur går det på 1.15 nu? Hade du inte läst på ordentligt förut kanske?

Kul och höra att det går bättre iaf ☺
Skickades från m.sweclockers.com

Det undrar jag med... När jag provade 1,2 så fick jag blå skärm efter 5 sekunder vid 4,2
Nu provade jag 1,15 @4,2 klara ca 5 min i prime95(sen avbröt jag testet). Jag vet att 5 min inte är godkänt men bättre än 5 sek^^. Ska prova köra prime95 längre efter jobb o se om det är någorlunda stabilt :).

Permalänk

@Blackoxy: mer volt är inte alltid mer stabilt, blamd annat därför man ska ta små steg! Kul att det funkar nu!