Nyköpt cykel och krånglar, vill ha pengarna tillbaka

Permalänk
Medlem

Nyköpt cykel och krånglar, vill ha pengarna tillbaka

Jag köpte en cykel 2015-06-04, Jag hade den tills juli 2015-07-01. Då gick cykeln sönder, Jag åkte tillbaka med cykeln och berättade om problemet. blah blah blah - ja dom skulle fixa det. Jag jobbar 9.45-19.00 så jag hinner nästan aldrig hämta cykeln så den står där i cirka 1-2 veckor. Jag har äntligen tid att hämta den, åker och hämtar den. Testar den nästa dag då de är fint väder och cykla. Cyklar 100-200 meter... Felet på cykeln är inte fixat.

Nu kommer de jävliga. Jag gnäller att de inte har fixat cykeln och om de inte fixar cykeln ska jag ha pengarna tillbaka. Ja de ska kolla på cykeln direkt efter lunch.

Perfekt tänker jag och tror man ska få tillbaka cykeln på några dagar! Nej, de går över en vecka utan nå samtal från dom. Jag åker dit för att kräva pengarna tillbaka. Då jag förväntade mig att de skulle prioritera mig framför andra då jag redan har varit in med cykeln en gång och de fixade inte felet.

Men när jag kommer dit får jag veta att den är klar.. MEN jag vill ha tillbaka pengarna för jag tycker deras service och cykeln är inte pålitlig. Jag har inte haft cykeln hemma över en månad och den krånglar direkt. Sommaren är snart över och den har stått i affären längre än den har gjort hos mig. så nu är jag rätt less och vill ha hjälp. Va är mina rättigheter? Jag vill verkligen ha tillbaka mina pengar.

Jag ska in på affären på måndag och prata med deras chef.

PS. Varit ledig en gång i veckan i 4-5 veckor. å varje gång jag har varit ledig har jag åkt till affären, 3mils resa. Riktigt drygt för mig. vill slippa åka bil en gång i veckan i alla fall och ta de lugnt.. Tänkte även om man skulle kunna prata med ARN annars också om de inte går med på att ge tillbaka pengarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Jag köpte en cykel 2015-06-04, Jag hade den tills juli 2015-07-01. Då gick cykeln sönder, Jag åkte tillbaka med cykeln och berättade om problemet. blah blah blah - ja dom skulle fixa det. Jag jobbar 9.45-19.00 så jag hinner nästan aldrig hämta cykeln så den står där i cirka 1-2 veckor. Jag har äntligen tid att hämta den, åker och hämtar den. Testar den nästa dag då de är fint väder och cykla. Cyklar 100-200 meter... Felet på cykeln är inte fixat.

Nu kommer de jävliga. Jag gnäller att de inte har fixat cykeln och om de inte fixar cykeln ska jag ha pengarna tillbaka. Ja de ska kolla på cykeln direkt efter lunch.

Perfekt tänker jag och tror man ska få tillbaka cykeln på några dagar! Nej, de går över en vecka utan nå samtal från dom. Jag åker dit för att kräva pengarna tillbaka. Då jag förväntade mig att de skulle prioritera mig framför andra då jag redan har varit in med cykeln en gång och de fixade inte felet.

Men när jag kommer dit får jag veta att den är klar.. MEN jag vill ha tillbaka pengarna för jag tycker deras service och cykeln är inte pålitlig. Jag har inte haft cykeln hemma över en månad och den krånglar direkt. Sommaren är snart över och den har stått i affären längre än den har gjort hos mig. så nu är jag rätt less och vill ha hjälp. Va är mina rättigheter? Jag vill verkligen ha tillbaka mina pengar.

Jag ska in på affären på måndag och prata med deras chef.

Tror inte du har rätt att kräva pengarna tillbaka riktigt än. Dom har rätt att försöka åtgärda problemet först. Men vid tredje gången utan lyckad reperation så kan du begära pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av thexps:

Tror inte du har rätt att kräva pengarna tillbaka riktigt än. Dom har rätt att försöka åtgärda problemet först. Men vid tredje gången utan lyckad reperation så kan du begära pengarna tillbaka.

Skickades från m.sweclockers.com

Funderar på det jag också, men som sagt. Hela jäkla sommaren har gått och hade gärna vilat cyklat. Jag tog även inte tillbaka cykeln nu när den var lagad för jag vill verkligen ha tillbaka pengarna.

Permalänk
Medlem

Vad är felet då?

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Vad har du för fel på cykeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Vad är felet då?

De var något med kedjan och en till sak som gjorde att när man trampa så hoppade den till så man vågade inte cykla för om man trycker till så kan de gå åt helvete.

Permalänk
Rekordmedlem

De kunde ha erbjudit dig en lånecykel under tiden du haft den på reparation. Det finns inga exakta formuleringar i konsumentköplagen för hur lång tid reparationen får ta utan det ska ske inom "skälig tid" och praxis är att butiken får 2 reparationsförsök för samma fel och misslyckas de 3de gången så får man kräva återköp.

Lider med dig, själv har jag hunnit med att cykla 58 mil i augusti och ca 350 mil sedan juni.
Kolla § 26 >
https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RealPower:

Vad har du för fel på cykeln?

Cykeln kändes väldigt ostabilt i kedjan när jag först fick den. när jag cyklade nerförsbacke och hade högsta växeln, så kändes de Som om den skulle hoppa av hela tiden också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De kunde ha erbjudit dig en lånecykel under tiden du haft den på reparation. Det finns inga exakta formuleringar i konsumentköplagen för hur lång tid reparationen får ta utan det ska ske inom "skälig tid" och praxis är att butiken får 2 reparationsförsök för samma fel och misslyckas de 3de gången så får man kräva återköp.

Lider med dig, själv har jag hunnit med att cykla 58 mil i augusti och ca 350 mil sedan juni.
Kolla § 26 >
https://lagen.nu/1990:932

Jag cyklade nog bara 8-10 mil innan de kaosa. Låne cykel ja de hade de kunna gett mig tycker jag. Tiden jag var utan cykel sög, fin dagar kom och man kunna inte cykla. Om de uppstår ett till problem med cykeln, alltså ett nytt. Har de två chanser att fixa det också då. Och en till sak. Jag hade inte cykeln över 30 dagar, jag hade ju kunna tagit 30 dagars öppet köp..?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Jag cyklade nog bara 8-10 mil innan de kaosa. Låne cykel ja de hade de kunna gett mig tycker jag. Tiden jag var utan cykel sög, fin dagar kom och man kunna inte cykla. Om de uppstår ett till problem med cykeln, alltså ett nytt. Har de två chanser att fixa det också då. Och en till sak. Jag hade inte cykeln över 30 dagar, jag hade ju kunna tagit 30 dagars öppet köp..?

Uppstår ett nytt fel har de normalt ett försök att fixa det om de lyckats lösa det första på 3de försöket, det finns som sagt inget i lagen om det utan det är praxis som gäller och det är ju lite mer flytande.
Du kan kräva skadestånd enligt §30 men varför inte kontakta konsumentvägledaren och diskutera detaljerna, det är ju inte helt omöjligt att det kan komma ifråga om du inte kunnat använda cykeln under den tid många cyklar mest.

Öppet köp är något du måste avtala om med butiken innan köpet och det kan du inte kräva efteråt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Uppstår ett nytt fel har de normalt ett försök att fixa det om de lyckats lösa det första på 3de försöket, det finns som sagt inget i lagen om det utan det är praxis som gäller och det är ju lite mer flytande.
Du kan kräva skadestånd enligt §30 men varför inte kontakta konsumentvägledaren och diskutera detaljerna, det är ju inte helt omöjligt att det kan komma ifråga om du inte kunnat använda cykeln under den tid många cyklar mest.

Öppet köp är något du måste avtala om med butiken innan köpet och det kan du inte kräva efteråt.

Jag har suttit och läste lite paragrafer där nu. Men som du säger, jag köpte cykeln för att cykla på sommaren, de har jag inte kunna gjort. Detta måste kunna leda till att jag lan hävda mitt köp.

30 dagars öppet köp står de på kvittot osv. Å ja tycker jag har rätt till det då jag bara haft den hemma runt 27 dagar resten hos affären..

De borde kunna göra en saftig prisavdrag och reseersättning å skadestånd. Mest av allt borde jag ha fått en låne cykel.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att reklamera om felet fanns på cykeln från början.
Om du inte har orsakat felet själv eller gjort någonting ovanligt/dåligt med den borde den inte ha gått sönder på så kort tid, vilket är argumenterbart för att få den reklamerad. Finns dock risk att dom ifrågasätter det eftersom det gick en månad tills felet uppkom.

Det är dock inte rimligt att be om pengarna tillbaka utan att ens hämtat ut och testat cykeln när den precis varit på service. Vem vet, dom kanske har åtgärdat problemet helt nu, vilket i så fall betyder att dom tagit sitt ansvar och gjort sin del. Då kan du inte kräva mer av dom.

Däremot om felet på cykeln fortfarande finns kvar nu efter du hämtat ut den för andra gången anser jag det är tillräckliga skäll för att reklamera den.

Visa signatur

| Fractal Design R4 White | Intel I5 6600k@4Ghz| Asus Z170-A | MSI GTX 970 @1425Mhz | Corsair 16GB DDR4 2133mhz | Samsung 840 250GB | Corsair 650Watt nätagg |

https://soundcloud.com/symbolofficial

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Jag har suttit och läste lite paragrafer där nu. Men som du säger, jag köpte cykeln för att cykla på sommaren, de har jag inte kunna gjort. Detta måste kunna leda till att jag lan hävda mitt köp.

30 dagars öppet köp står de på kvittot osv. Å ja tycker jag har rätt till det då jag bara haft den hemma runt 27 dagar resten hos affären..

De borde kunna göra en saftig prisavdrag och reseersättning å skadestånd. Mest av allt borde jag ha fått en låne cykel.

Jag tycker du ska diskutera det med en konsumentvägledare, om cykeln är ok och passar dig i övrigt så hade nog jag behållit den och istället försökt få skadestånd, troligen är det lättare att tex få tillbehör för ett "högre värde" och du behöver ju hursomhelst ordna en cykel och förhoppningsvis så har de ju bytt/justerat navet eller kedjespännaren så att det ska fungera för det lär på din beskrivning som om det var felet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vikham:

Du har rätt att reklamera om felet fanns på cykeln från början.
Om du inte har orsakat felet själv eller gjort någonting ovanligt/dåligt med den borde den inte ha gått sönder på så kort tid, vilket är argumenterbart för att få den reklamerad. Finns dock risk att dom ifrågasätter det eftersom det gick en månad tills felet uppkom.

Det är dock inte rimligt att be om pengarna tillbaka utan att ens hämtat ut och testat cykeln när den precis varit på service. Vem vet, dom kanske har åtgärdat problemet helt nu, vilket i så fall betyder att dom tagit sitt ansvar och gjort sin del. Då kan du inte kräva mer av dom.

Däremot om felet på cykeln fortfarande finns kvar nu efter du hämtat ut den för andra gången anser jag det är tillräckliga skäll för att reklamera den.

Kan väl argumentera att cykeln har varit över en månad hos dom totalt, längre än jag har haft det. Jag köpte cykeln för att cykla i sommar osv, jag har inte kunnat gjort. De erbjöd inte att jag skulle kunna låna en cykel åtminstone.

Jag struntade att ta ut cykeln för jag känner att deras service var bedrövlig. De lagade inte cykeln när den första var inne. Den kom tillbaka direkt med samma fel. Jag förväntade mig att de skulle ha fixat de först i början. De sa att de inte ens testade cykeln riktigt. Jag kommer få tillbaka pengarna på ett eller annat sätt.

Mitt förtroende för dom och cykeln är i botten. Hade du vilja haft en cykel eller om du tror den går sönder av att bara cykla på den efter 8-10 mil..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Mitt förtroende för dom och cykeln är i botten. Hade du vilja haft en cykel eller om du tror den går sönder av att bara cykla på den efter 8-10 mil..

Jag hade nog reagerat som att jag blivit mest besviken på den som tillverkat den del som strulat, troligen Shimano eller Sram och de delarna har ju samma kvalitet oavsett märket på cykeln eller vem som sålt dem, köper du en annan cykel i nån annan butik men med samma nav och växel så är ju risken att något går sönder densamma, men jag kan förstå att du är besviken på butikens service också

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag hade nog reagerat som att jag blivit mest besviken på den som tillverkat den del som strulat, troligen Shimano eller Sram och de delarna har ju samma kvalitet oavsett märket på cykeln eller vem som sålt dem, köper du en annan cykel i nån annan butik men med samma nav och växel så är ju risken att något går sönder densamma, men jag kan förstå att du är besviken på butikens service också

Ja, jag förvänta mig att cykeln skulle vara felfri när jag gav 8.000kronor för den. En mountainbike. Medan några av mina vänner som betalde 3.000 för en hyrbrid inte har haft nå problem osv.

Så tips med argument på måndag så jag kan läsa på och ha informationen vid min sida. Även om jag läste paragraferna han skickade, vilket hjälpte stort.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Ja, jag förvänta mig att cykeln skulle vara felfri när jag gav 8.000kronor för den. En mountainbike. Medan några av mina vänner som betalde 3.000 för en hyrbrid inte har haft nå problem osv.

Så tips med argument på måndag så jag kan läsa på och ha informationen vid min sida. Även om jag läste paragraferna han skickade, vilket hjälpte stort.

Du får diskutera med butiken och om ni inte kommer överens så tar du kontakt med konsumentvägledaren och söker hjälp den vägen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@Wizook det går av dina inlägg inte att avgöra hurpass lång tid de faktiskt tagit på sig när de försökt åtgärda felen och hurpass lång tid cykeln stått hos dem och väntat på att du skall hämta den. Tiden cykeln stått och väntat på dig kan du inte lasta företaget för, huruvida du kunnat komma ifrån jobbet eller inte är din sak, inte företagets. Detsamma gäller tiden efter andra reparationen då du på (vad det låter som) känslomässig basis lämnade cykeln i butiken.

Man har rätt av häva ett köp i ett tidigt skede under vissa förutsättningar, enligt KKöpL 28-29§ men det låter på din beskrivning inte som det är applicerbart här.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk

Men du har varit en del av problemet då du inte har hämtat cykeln direkt när den varit klar. Något som du inte kan klandra butiken för. Du skriver själv att första gången går det 1-2v innan du hämtar den och samma sak gång två när den är reparerad. Det är inte butikens fel att du inte kan hämta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Men du har varit en del av problemet då du inte har hämtat cykeln direkt när den varit klar. Något som du inte kan klandra butiken för. Du skriver själv att första gången går det 1-2v innan du hämtar den och samma sak gång två när den är reparerad. Det är inte butikens fel att du inte kan hämta den.

Skickades från m.sweclockers.com

Det tog 1-2 veckor för reparation. Så Om jag jobbar mån-lördag 9.45-19.00 å de har öppet mån-lördag bara till klockan 18.00 å lördag bara till 15.00 förklara för mig hur jag ska hämta den. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att hämta cykeln. Lunchen är på 30min och jag hinner inte dit på det.

Å hur kan jag vara del av problemet? Splitter ny Cykeln ska inte krångla så här pass mycket tycker jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Wizook:

Splitter ny Cykeln ska inte krångla så här pass mycket tycker jag.

Har du köpt cykeln monterad så borde butiken ha kollat att den funkar ok innan de levererar den, hos bättre butiker ingår ju även service efter en tid så att de kan kolla att allt "sitter ihop" och ev justera saker som behöver det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Eller så fixar du felet själv bara? Antagligen drivlinan, kanske bodyn, men kan även vara vevlagret.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vilken butik och hur mycket köpte du cykeln för?

Visa signatur

/ Victor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunchlådan:

Eller så fixar du felet själv bara? Antagligen drivlinan, kanske bodyn, men kan även vara vevlagret.

Det är ganska typiskt att "Hederlige Bosse hästhandlare på hörnan" inte har justerat varken ändlägen, eller kedjelinjen för vald växel när man köper en hoj. Det är något som tar 5 minuter att göra, om man vet hur det fungerar, men köper man en komplett cykel tror jag att man har rätt att förutsätta att det fungerar. Jag förutsätter att det är vad som har skett. Och antagligen, även det är en gissning, men antagligen har en sommarjobbare fått i uppdrag att fixa det första gången, och då har man kontrollerat ändlägena, fixat det, och glömt / inte vetat om kedjelinjen, vilket gör att kedjan fortsätter klättra på tänderna när man trampar iväg.

Personligen känner jag att det är oturligt, men man kommer inte få lämna tillbaka cykeln. Se det positivt, en bra cykel kan man ha i hur många år som helst, om man sköter den på ett bra sätt.

Speciellt med motiveringen att man köpte den för att cykla i sommar, men sen har jobbat så mycket att man inte kunde hämta den, känns lite kul. Hämta din cykel, hela augusti ska bjuda på fantastiskt väder.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Skrivet av Wizook:

Det tog 1-2 veckor för reparation. Så Om jag jobbar mån-lördag 9.45-19.00 å de har öppet mån-lördag bara till klockan 18.00 å lördag bara till 15.00 förklara för mig hur jag ska hämta den. Jag kan inte ta ledigt från jobbet för att hämta cykeln. Lunchen är på 30min och jag hinner inte dit på det.

Å hur kan jag vara del av problemet? Splitter ny Cykeln ska inte krångla så här pass mycket tycker jag.

Du är en del av problemet att det tagit långtid då du inte kunnat hämta den direkt när den varit klar. Allt som är mekaniskt kan strula och enligt lag har de 2gg på sig att laga samma fel och tredje gången brukar man få möjlighet att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Det är ganska typiskt att "Hederlige Bosse hästhandlare på hörnan" inte har justerat varken ändlägen, eller kedjelinjen för vald växel när man köper en hoj. Det är något som tar 5 minuter att göra, om man vet hur det fungerar, men köper man en komplett cykel tror jag att man har rätt att förutsätta att det fungerar. Jag förutsätter att det är vad som har skett. Och antagligen, även det är en gissning, men antagligen har en sommarjobbare fått i uppdrag att fixa det första gången, och då har man kontrollerat ändlägena, fixat det, och glömt / inte vetat om kedjelinjen, vilket gör att kedjan fortsätter klättra på tänderna när man trampar iväg.

Personligen känner jag att det är oturligt, men man kommer inte få lämna tillbaka cykeln. Se det positivt, en bra cykel kan man ha i hur många år som helst, om man sköter den på ett bra sätt.

Speciellt med motiveringen att man köpte den för att cykla i sommar, men sen har jobbat så mycket att man inte kunde hämta den, känns lite kul. Hämta din cykel, hela augusti ska bjuda på fantastiskt väder.
B!

Ingen sommarjobbare som har försökt fixat det faktiskt.

Ja, jag trodde den skulle hålla sig i skick på en gång inte börja krångla direkt. En bra cykel kan man ha i hur många år som helst. Känns inte så med denna cykel, mest därför jag vill lämna tillbaka den. Jag vill ha förtroende för cykeln jag köper.

Kommer jag hem ca halv 8, då brukar solen fortfarande vara uppe och skina så man hinner cykla en mil eller två. Men jag jobbar perfekt att inte ha möjlighet att hämta cykeln.

Det tog runt 2 veckor för dom att fixa cykeln första gången. Sedan 8 dagar. Jag hämtade cykeln så fort jag kan för jag vill kunna cykla. Bäst av allt var nog när de inte pumpade upp cykeln riktigt när jag först fick den, jag frågade även vad ska man ha för cykel pump till en sån här? får till svar "Ja, en vanlig cykel pump" Kommer hem och märker nej, de är ingen vanlig. Var en racerventil å sån pump har jag inte så klart.

Bra med folk att bolla med innan jag åker på måndag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Du är en del av problemet att det tagit långtid då du inte kunnat hämta den direkt när den varit klar. Allt som är mekaniskt kan strula och enligt lag har de 2gg på sig att laga samma fel och tredje gången brukar man få möjlighet att häva köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja jag kan erkänna att lite de är mitt fel att de tog lite lång tid innan jag hämtade den. men de har mekat med den längre än jag har haft den tyvärr. Men tredje gången jag får fel och de är inte samma fel som sist så kan jag ha möjlighet att häva köpet? eller måste de vara samma fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizook:

Ja, jag trodde den skulle hålla sig i skick på en gång inte börja krångla direkt. En bra cykel kan man ha i hur många år som helst. Känns inte så med denna cykel, mest därför jag vill lämna tillbaka den. Jag vill ha förtroende för cykeln jag köper.

Bra, eller dålig spelar ingen roll. Jag håller med dig till viss del, cykeln SKA fungera när man hämtar den. Men efter 2 veckors cyklande, har alla ändhylsor på vajrar flyttat sig lite, och vajrarna har sträckts, så växlar, och även bromsar, förutsatt att de inte är hydrauliska, behöver justeras. Det ska ingå en snabbservice i försäljningen, och, där jag jobbade, var det inte märkligare än att kunden cyklade förbi och någon tog en skruvmejsel och fixade det på under 5 minuter, med kunden på plats.
Rimligtvis ska säljaren ha informerat om det när man köper cykeln, men det är väl inte riktigt så det fungerar längre.

Köper man cykel på Biltema, och liknande, kanske man inte ska förvänta sig varken att grejerna är rätt justerade, eller att de kan hjälpa en med det, varken som ny, eller som service på använt åk, men från en riktigt cykelhandlare ska det ju inte, får det inte, vara ett problem.
Är det det, hade jag hämtat min cykel, och aldrig satt en fot hos den handlaren igen.
Det är säkert inget fel på cykeln, det är handlaren som är problemet.

Vill man ha en cykel som inte kräver återkommande justering för att fungera optimalt, köp oväxlat, med bara fotbroms. Cresent, eller något annat "bra" märke, som det garanterat går att få tag i eventuella original reservdelar till, så som ekrar, dynamo, osv.

Skrivet av Wizook:

eller måste de vara samma fel?

3 försök, samma fel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Wizook:

Ja jag kan erkänna att lite de är mitt fel att de tog lite lång tid innan jag hämtade den. men de har mekat med den längre än jag har haft den tyvärr. Men tredje gången jag får fel och de är inte samma fel som sist så kan jag ha möjlighet att häva köpet? eller måste de vara samma fel?

Praxis enligt KKL är att affären har möjlighet till 2 försök att åtgärda samma fel. KKL tar inte hänsyn till priset, oavsett om du har betalat 1000 kr eller 100000 kr för en ny cykel så är det samma lagar. Vi människor har en tendens att koppla priset till kvalitén gällande en produkt vid inköp. Om samma fel finns kvar efter 2 försök att laga den så har affären möjlighet att antingen betala tillbaka pengarna eller omleverans av produkten. Sen förstår jag att du inte är helt nöjd med hur hela situationen har varit, men lagligt sett så har du inte mycket att komma med. Att du saknar förtroende för cykeln och affären är inte skäl nog att häva köpet. Att cykeln har varit inne på lagning längre än vad du har haft den hemma är inte heller ett argument. Rent konkret så ser jag bara att affären har haft ett misslyckat försök att fixa den trasiga cykeln. Sen finns det i KKL att det ska vara skälig tid för åtgärd av felet. Vad som är skälig tid varierar från fall till fall. 1-2 veckor är inom ramen för skälig tid. Skadestånd är svårt att utkräva då jag iallafall anser att det inte har tagit oskälig långt tid att åtgärda felet.

Permalänk
Medlem

Vad jag kan utläsa så misslyckades dom första gången, fast du tog två veckor på dig att hämta den. Sen har du inte ens brytt dig om att kolla om det är åtgärdat andra gången ?

Jag vet att det kan låta lite drygt, men har man ett jobb där man absolut aldrig kan besöka butiken så kanske man inte ska köpa något som behövs lämnas in på service ? För det låter inte som du inte kan serva cykeln själv heller ?

Visst, dom kanske kunde lagat den första gången men alla kan ju fela. Ingen ide att hetsa upp sig så mycket. Dom sa ju även andra gången att dom fixar det innan lunch, så varför ska dom ringa till dig ? Det låter som om dom lagat den ganska snabbt båda gångerna. Det är ju du som väntade 2 veckor och sen 8 dagar. Du hade garanterat fått låna en om du bett om det.

Du verkar på förhand inställd på att du ska ha pengarna tillbaka pga av en misslyckad lagning, det behöver inte vara en dålig cykel bara för ett fel. Dyrare cyklar behövs justeras. det är normalt. Tagga ner och var lite förstående. Och ett tips till nästa gång, om du måste åka tre mil en väg för att hämta den, TESTA cykeln på plats innan du åker hem, istället för att vänta flera dagar.