Förlorat bagage - Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

Förlorat bagage - Vad gör jag nu?

Hej alla på swec.

Sitter i skrivade stund hemkommen från en "semester",
Jag å min tjej var iväg på en resa bokad på Apollo och flög med sas.
Vi checkade in 2 bagage på arlanda men när vi framkom till vår destination så kom det bara en väska.

När vi märkte problemet så gjorde vi en anmälan direkt, fick till svar att jag skulle ha mobilen på mig och att den skulle hittas innom 24 timmar.

Nu har det gått 8 dagar å fortfarande inte ett ord vart min väska är... Mindre nöjd...

Har kontaktat Apollo här i Sverige men får bara till svar att jag ska kontakta SAS,
Detta gör mig lite konfunderad för att jag har ju köpt en resa genom Apollo och nu vill de att jag ska göra deras jobb!!!

Jag anser att jag har köpt en tjänst av Apollo och har inte fått den. Ska det då vara mitt jobb att leta reda på vad som har hänt??

Om ni har några bra förslag på hur jag ska gå tillväga så skriv, för jag är så himla less på att bara bli runt skickad...

Permalänk
Medlem

Snacka med SAS, de är bra att ha och göra med gällande förlorat bagage. Skulle mycket hellre snacka med dem än Apollo.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Problemet att SAS har bara 3 timmars telefon tid och jag har suttit som nummer 1 i mera än 30 på min resa...

Pratade just med arland och kommer troligen att åka ut dit stax för att få prata med dem direkt...

Permalänk
Medlem

Do it, SAS har alltid gjort rätt för sig när jag haft problem med bagagehantering.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Har nu varigt ute på arlanda och mycket riktigt DÄR stod min väska å väntade på mig... Tack för den infon.. Varken Apollo eller Sas har lyckats med att meddela mig.

Så nu e frågan hur ska man göra för att få ersättning för en hel semester vecka som blev allt annat än semester?

Permalänk
Medlem

Tala med dem?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Från apollos sida får jag bara höra att jag ska prata med sas och när jag pratade med dem på sas så sa det att jag skulle prata med apollo

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle_1:

Från apollos sida får jag bara höra att jag ska prata med sas och när jag pratade med dem på sas så sa det att jag skulle prata med apollo

Du skall prata med Apollo då det är de som du har köpt resan av. Sedan är det upp till Apollo att i sin tur kräva ersättning av SAS.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Tja då får du sätta ned foten åt något håll. Antingen snacka med Apollo och berätta vad SAS säger, att det är av Apollo du köpt resan och att de får sköta kontakten med SAS om de vill ha igen sina pengar för ersättningen.

Eller så ringer du SAS, förklarar hela läget och uttrycker att du förväntar dig ersättning, om de återigen försöker hänvisa dig till Apollo så säger du att det inte är Apollo som slarvat bort din väska och att du förväntar dig att SAS tar sitt ansvar.

Nu har jag ingen koll på vilka regler SAS har just gällande ersättningar och tid utan bagage etc, men det kan du säkert lätt googla fram och använda dig av. Det finns också ofta på din hemförsäkring eller inbyggda reseförsäkring via VISA kort (när man köpt resan med kortet) ersättning för förlorat bagage etc, värt att kolla upp det med.

Utöver det så kommer du inte kunna få så mycket mer hjälp av någon annan, du behöver läsa på vilka rättigheter du har, vad försäkringar täcker och sen bli besvärlig och bråkig gentemot någon av parterna.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Inaktiv

Oftast gäller bagageförsening på utresan som du får om du köper resan med ett VISA/MasterCard då du inte förväntas att ha något på plats. Minns när mitt bagage var försenad över 48 timmar och då fick jag 5000 kr för besväret samt från Finnair så var det bara att skicka in kvitton för inköp av nödvändiga kläder och dylikt. Första och enda resan där jag gick plus. =P

Permalänk
Medlem

Alltså om inte jag har fel så är det Apollo du skall snacka med då det är dom du köpt en tjänst av. Per definition skulle jag inte säga att du är SAS kund då du har köpt en tjänst av Apollo. Du är Apollos kund och Apollo i sin tur är SAS kund. Det är Apollo som skall lösa det för dig, du skall inte ta kontakt med SAS.

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Varför kollade ni inte era försäkringar osv, det är ju rena vinsten om ett bagage är borta, bara ut å shoppa. Tror inte man får utnyttja det i efterhand. Någon borde nog nämnt det men det är ju så med många anställda att dom inte riktigt bryr sig.

Men däremot verkar det som om du inte stått på dit tillräckligt. SAS vet vart din väska är men det är Apollo du köpt resan av. Jag hade dock pratat med SAS direkt eftersom jag inte litar på apollo.

Men ska du ha någon form av ersättning så är det nog av Apollo.

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända saker... Ringde till Apollo och förklarade att jag inte var så nöjd med att behöva göra deras jobb för att få mitt bagage. Fick inte så mycket gehör...

Ville prata med någon högre i ledningen men de ville inte ge någe nummer och sa bara att jag skulle få samma svar...

Gav upp och sa att vi inte skulle komma längre och att jag istället skulle ringa till arn... Insåg att man inte kunde nå arn efter 15 så jag ringde sas för att se hur jag skulle göra...

När jag pratat klart med sas så hade jag 4 missade samtal på mobilen och när jag slog på numret så var det Apollo som sökte mig...

Nu var det andra bullar, fick till svar att jag skulle reklamera resan och att jag skulle skicka in kvitton så skulle de granska mina saker, varpå jag medlade att det redan var inskickat den 9 aug.

Nu får vi se vad som sker, bara att hoppas på att det löser sig

Permalänk
Medlem

*UPDATE*

Har tillslut fått lite kompensation. Tydligen så betalar de bara allt man hade kvitton på enligt SAS.
Apollo gick in med ett mindre belopp som kändes mera som ett slag i ansiktet.
De som var duktiga och hjälpsamma i det hela var mitt försäkrings bolag (folksam) och min kortgivare som betalade tillbaka en del.

Summan av det hela;

ÅK ALDRIG MED APOLLO!!!

De tar gladligen dina pengar men gör inte så mycket för att hjälpa till om något händer...
Nu ligger det ett ärende genom ARN mot dem så ska vi se vad som sker

Permalänk
Skrivet av kalle_1:

*UPDATE*

Har tillslut fått lite kompensation. Tydligen så betalar de bara allt man hade kvitton på enligt SAS.
Apollo gick in med ett mindre belopp som kändes mera som ett slag i ansiktet.
De som var duktiga och hjälpsamma i det hela var mitt försäkrings bolag (folksam) och min kortgivare som betalade tillbaka en del.

Summan av det hela;

ÅK ALDRIG MED APOLLO!!!

De tar gladligen dina pengar men gör inte så mycket för att hjälpa till om något händer...
Nu ligger det ett ärende genom ARN mot dem så ska vi se vad som sker

Låter både som bra/dåligt på sama gång då. Skönt att du fått lite gehör i alla fall.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Hade du väntat 21 dagar med att hämta ditt bagage så hade du fått ersättning för allt i väskan... Är man redan hemma så gör det väl inget att väskan står på arlanda några dagar?

Permalänk
Medlem

Info till nästa gång. Om din väska är borta 4+ timmar (lite olika beroende på vilket försäkringsbolat/flygbolag man åker med) så kan du gå och spendera för X tusen kronor på kläder och nödvändigheter (också beroende på försäkring etc). Min erfarenhet är att försäkringsbolag är lättast att ha att göra med för att få ersättning (ring dem innan du köper något för att vara säker) och flygbolaget för att få väskan (de du beställt resan genom vet egentligen inget...). Ersättning till kläder etc gäller ENDAST om du har kvitton (även om ibland så litar de på dig ändå) och ENDAST på ut resan, dvs inte på hemresan (och kläderna måste köpas när väskan fortfarande är försvunnen och du fortfarande är på resandes fot). Utöver komepsentation för kläder för försenad väska är svårt, det är då du får kontakta bolaget du köpt resan genom. OM väskan går sönder eller försvinner helt så blir det en hel annan fråga om kompensation.

Visa/Mastercard har ofta reseförsäkring om du betalar mer än 50% av resan med deras kort.