Bästa linux distro att utgå ifrån, för ända målet att köra dedicated ark server

Permalänk
Medlem

Bästa linux distro att utgå ifrån, för ända målet att köra dedicated ark server

Som rubriken lyder så är jag intresserad av att lägga upp en dedicerad spel server, har lekt runt lite i CentOS men vill väldigt gärna ha lite input och guide lines då jag bara kört arch baserade distros. Vill jag försäkra mig om att jag inte missar något osv

så snälla kom med förslag, tips och knep. Jag är ivrig att lära mig så mycket som möjligt så kötta på

Mvh Pingvin dyrkaren

Permalänk

På deras egna wiki http://ark.gamepedia.com/Dedicated_Server_Setup Så skriver dom att dom har använt ubuntu 14.04 så det är vad jag hade valt.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8Z77-V. HDD: SSD Intel 520 120gb, 1TB. CPU: I7 3770k. GPU: ASUS STRIX 1080.
Ram: Corsair Vengence 8gb. Cpukylare: Cooler master 612s. PSU: Corsair 650w. Chassi: Corsair Obsidian 650D.

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen större roll vad du kör. Välj någonting som du trivs med och som har bra dokumentation. Stabilitet (dvs inte senaste av det senaste paketen) är att föredra på en server. Debian och CentOS är två distributioner som kommer fungera alldeles utmärkt.

Permalänk
Medlem

Hmm jag känner mig inte helt till lags med ubuntu så jag testar redhat, skall dokumentera och lägga upp resultat

Permalänk
Medlem

Började med en simple date men än så länge (bara kör emulatorer och med en spelare på servern) men jag måste säga att redhat inte har gjort de minsta motstånd snarare presterat över förväntan,

2.7 mem used - med 1 spelare
3.2 mem usad - samma men i ubuntu 14.04

Permalänk
Medlem

CentOS blev den klara vinnaren till just detta ända mål, körde 5 personer (3 lan,2 players anslutna).
men de blev lite svettigt den låg farligt nära 8gb sträcket, får bli mera ram om man skall spela flera