Permalänk

AMD Vishera FX-8350BE Overclocking

Tjenare alla Sweclockare!
Jag har äntligen vågat mig in på AMDs Vishera processorer och nu sitter jag på en FX-8350 som jag försöker leka med. Jag har lite frågor men först hade jag tänkt att skriva ner mina specs.

| CPU: AMD Vishera FX-8350 5.1Ghz | PSU: Corsair TX650 | MB: Asus Crosshair IV Extreme | Memory: Corsair Vengeance 12GB (3x4 Black) | Chassi: Phantek Enthoo Luxe | GPU: Gigabyte Geforce 560 TI 448 Core | Kylning: Fractal Design Kelvin S36 | Harddrive: Crucial 250Gb SSD , Seagate 180gb 7200RPM 2.5 & Samsung 2000Gb 7200RPM 3.5 |

Jag har overclockat denna processor till 5 Ghz med CPU Voltage på 1.56V, Bus Speed på 235Mhz. Processorn ligger runt 60-63 Grader som högst när jag provat spela krävande spel. Är detta normalt eller finns det något jag kan ändra för att sänka temperaturen eller få processorn snabbare på denna voltage. Kom med lite tips eller frågor, Använder mig av Asus ROG TurboV Evo, HWMonitor, AMD System Monitor och CPU-Z för att kolla processorn. Kör Stress Test på processorn och även Passmarks CPU tester.

Frågor, Tips och Svar uppskattas!

Mvh
Dennis

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisAhola:

Tjenare alla Sweclockare!
Jag har äntligen vågat mig in på AMDs Vishera processorer och nu sitter jag på en FX-8350 som jag försöker leka med. Jag har lite frågor men först hade jag tänkt att skriva ner mina specs.

| CPU: AMD Vishera FX-8350 5.1Ghz | PSU: Corsair TX650 | MB: Asus Crosshair IV Extreme | Memory: Corsair Vengeance 12GB (3x4 Black) | Chassi: Phantek Enthoo Luxe | GPU: Gigabyte Geforce 560 TI 448 Core | Kylning: Fractal Design Kelvin S36 | Harddrive: Crucial 250Gb SSD , Seagate 180gb 7200RPM 2.5 & Samsung 2000Gb 7200RPM 3.5 |

Jag har overclockat denna processor till 5 Ghz med CPU Voltage på 1.56V, Bus Speed på 235Mhz. Processorn ligger runt 60-63 Grader som högst när jag provat spela krävande spel. Är detta normalt eller finns det något jag kan ändra för att sänka temperaturen eller få processorn snabbare på denna voltage. Kom med lite tips eller frågor, Använder mig av Asus ROG TurboV Evo, HWMonitor, AMD System Monitor och CPU-Z för att kolla processorn. Kör Stress Test på processorn och även Passmarks CPU tester.

Frågor, Tips och Svar uppskattas!

Mvh
Dennis

För hög VOLT! Man ska helst hålla sig under 1,4V med den processorn vid 24/7 användning.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

För hög VOLT! Man ska helst hålla sig under 1,4V med den processorn vid 24/7 användning.

Jag är i princip nybörjare på OC, men provar mig fram. Något Tips på Volten? Jag kör ett AM3 MB med AM3+ CPU men amd supportar båda kombinerade.

Processorn kan inte rulla på 5Ghz på under 1.4V

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisAhola:

Jag är i princip nybörjare på OC, men provar mig fram. Något Tips på Volten? Jag kör ett AM3 MB med AM3+ CPU men amd supportar båda kombinerade.

Du bör prova dig fram med fast volt till du når 1,4V, så får du helst enkelt se vilken som är det högsta klocken du kan köra med den volten, och testa så att systemet är stabilt. När du sedan nått den punkten ställer du om volten till adaptive. Klart.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DennisAhola:

Något Tips på Volten?

Ja, Stoff3th3m4n gav dig precis det...
Håll dig under 1.4V om du inte är gjord av pengar och kan köpa nya processorer på löpande band

Sen vet jag inte till 100% men jag har för mig att FX 8000-serien bör hållas under 62C för att inte throttla men det kan vara så att det är Phenom jag tänker på.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja, Stoff3th3m4n gav dig precis det...
Håll dig under 1.4V om du inte är gjord av pengar och kan köpa nya processorer på löpande band

Sen vet jag inte till 100% men jag har för mig att FX 8000-serien bör hållas under 62C för att inte throttla men det kan vara så att det är Phenom jag tänker på.

Nu vet jag inte vart ni tar det men vart får ni att den dör över 1.4v? Slits snabbare ja, men det är så med all överclockning. Kört 8350 på 1.6V i ca 1.5år utan problem, 9590 kör nu 1.56 LOAD

Angående temperaturer är det delat. Enligt vissa så är maxtemp för 8350 70c för CPU, 70-75 för socket. Enligt andra är det 62c som var tidigare PII gränsen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Om jag sätter Voltage på 1.4V sen höjer Bus Freq och Cpu Ratio tills det tar stop bör det vara bra?

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Skrivet av Commander:

Nu vet jag inte vart ni tar det men vart får ni att den dör över 1.4v? Slits snabbare ja, men det är så med all överclockning. Kört 8350 på 1.6V i ca 1.5år utan problem, 9590 kör nu 1.56 LOAD

Angående temperaturer är det delat. Enligt vissa så är maxtemp för 8350 70c för CPU, 70-75 för socket. Enligt andra är det 62c som var tidigare PII gränsen.

Med Tanke på att du också kör AMD, har du några generella tips om hur långt jag bör gå. Tanken är mera att kunna Multitaska, Spela och Rendera Filmer.

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem

att få den stabil i 5GHz är bra jobbat, Vcore ska inte vara någon fara förens du passerar 1.6V eller temps över 62C.
Dina temps är helt okej, vill du ha bättre så är det vattenkylning som gäller!
Kör på som du gör idag om det är stabilt, möjligtvis backa ner till kanske 4.9GHz och sänka VCore lite för att sänka temps

vart ni andra har fått 1.4V från är en bra fråga, körde min 8350 i 1.6V 24/7 och upp mot 1.7V när det var dags för benchmarks.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hur testar du stabiliteten?

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

att få den stabil i 5GHz är bra jobbat, Vcore ska inte vara någon fara förens du passerar 1.6V eller temps över 62C.
Dina temps är helt okej, vill du ha bättre så är det vattenkylning som gäller!
Kör på som du gör idag om det är stabilt, möjligtvis backa ner till kanske 4.9GHz och sänka VCore lite för att sänka temps

vart ni andra har fått 1.4V från är en bra fråga, körde min 8350 i 1.6V 24/7 och upp mot 1.7V när det var dags för benchmarks.

Jag kör med Fractal Designs Kelvin S36 360Radiator. Det borde räcka

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

att få den stabil i 5GHz är bra jobbat, Vcore ska inte vara någon fara förens du passerar 1.6V eller temps över 62C.
Dina temps är helt okej, vill du ha bättre så är det vattenkylning som gäller!
Kör på som du gör idag om det är stabilt, möjligtvis backa ner till kanske 4.9GHz och sänka VCore lite för att sänka temps

vart ni andra har fått 1.4V från är en bra fråga, körde min 8350 i 1.6V 24/7 och upp mot 1.7V när det var dags för benchmarks.

1.7V Hur kylde du VRM :P?

Vid 1.65V så låter mina VRM vid belastning inte tal om socket tempen springer mot 80c likaså VRM plattan på baksidan av moderkortet. Testade vattenkyla VRMen på ovansidan men tempen på baksidan gick inte ner alls.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Hur testar du stabiliteten?

Enligt de flesta testar du stabiliteten genom CPU Stress Test som pressar processorn till max och det indikerar även om det är något fel

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Nu vet jag inte vart ni tar det men vart får ni att den dör över 1.4v?

Skrivet av lowngcawt:

vart ni andra har fått 1.4V från är en bra fråga

Ärligt talat är det nog bara något jag läste om någon gång i en OC-guide specifikt för FX/Vishera som jag skummade förbi men det är väl som ni säger kanske inte hela världen att köra dem över 1.4V.
Dock är det ju faktiskt så att vissa processorer tar extra mycket skada över specifika spänningar så som till exempel Sandy Bridge som väldigt många upplevt snabb degradering med efter spänningar över cirka 1.5V.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ärligt talat är det nog bara något jag läste om någon gång i en OC-guide specifikt för FX/Vishera som jag skummade förbi men det är väl som ni säger kanske inte hela världen att köra dem över 1.4V.
Dock är det ju faktiskt så att vissa processorer tar extra mycket skada över specifika spänningar så som till exempel Sandy Bridge som väldigt många upplevt snabb degradering med efter spänningar över cirka 1.5V.

Nu är det dock helt olika processorer också tillverkade i olika tekniker. Ju mindre de blir (nm) så blir också strömförbrukningen lägre. Med finare tillverkning så lär de ta skada tidigare och snabbare.

Sandy sitter på 32nm medans FX sitter på 45nm 32nm, sedan lär tillverkningen spela roll också.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Commander:

Nu är det dock helt olika processorer också tillverkade i olika tekniker. Ju mindre de blir (nm) så blir också strömförbrukningen lägre. Med finare tillverkning så lär de ta skada tidigare och snabbare.

Sandy sitter på 32nm medans FX sitter på 45nm, sedan lär tillverkningen spela roll också.

Ja jag vet, som sagt så säger jag bara det att det är inte alltid så enkelt som att "Högre spänningar är såklart sämre för livslängden" och att skadan som görs ökar linjärt med hur mycket man ökar spänningen utan att vissa arkitekturer har sweet spots när det gäller spänningar.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisAhola:

Jag kör med Fractal Designs Kelvin S36 360Radiator. Det borde räcka

Fortfarande en sluten enhet som i allmänhet har sämre prestanda än custom-loops!

Skrivet av Commander:

1.7V Hur kylde du VRM :P?

Vid 1.65V så låter mina VRM vid belastning inte tal om socket tempen springer mot 80c likaså VRM plattan på baksidan av moderkortet. Testade vattenkyla VRMen på ovansidan men tempen på baksidan gick inte ner alls.

Körde Crosshair 5 Formula-z med vattenblock på moderkortet samt en extra fläkt riktad rätt på fram och baksida av VRM's
Provade innan jag monterade blocket men det gick inte alls, stora problem med stabilitet över 1.6V och värmen var inte att leka med!

Skrivet av Uzanar:

Ärligt talat är det nog bara något jag läste om någon gång i en OC-guide specifikt för FX/Vishera som jag skummade förbi men det är väl som ni säger kanske inte hela världen att köra dem över 1.4V.
Dock är det ju faktiskt så att vissa processorer tar extra mycket skada över specifika spänningar så som till exempel Sandy Bridge som väldigt många upplevt snabb degradering med efter spänningar över cirka 1.5V.

Du har rätt till viss del.
1.4V är väl det man inte bör passera för att vara helt safe, men att gå över 1.5V är inga problem och det kommer ta lång tid innan man märker av degradering (sålänge temps är OK förstås).

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Ja jag vet, som sagt så säger jag bara det att det är inte alltid så enkelt som att "Högre spänningar är såklart sämre för livslängden" och att skadan som görs ökar linjärt med hur mycket man ökar spänningen utan att vissa arkitekturer har sweet spots när det gäller spänningar.

Den ökar nog inte linjärt men jag kan skriva på att du sliter mer ju högre spänning du väljer vilket påverkar livslängden negativt. Stora frågan är ju som sagt hur mycket. Intel publicerade vad jag minns något i det området hur de beräknar slitaget på sina processorer.

Skrivet av lowngcawt:

Körde Crosshair 5 Formula-z med vattenblock på moderkortet samt en extra fläkt riktad rätt på fram och baksida av VRM's
Provade innan jag monterade blocket men det gick inte alls, stora problem med stabilitet över 1.6V och värmen var inte att leka med!

Verkligen inte, kanske mitt block som sitter dåligt, testade med en ny thermalpad från Phoyoba XT men tempsen gick inte ner, snarare en aning upp mot thermalpaden som kom från Asus.

Testade även att mäta temperaturen med en billig laser, baksidan hade vanliga höga temps medans blocket hade 35c i linje med nordbryggan som gick ner ett par grader.

Förhoppningsvis kommer det finnas moderkort för AMD Zen med heltäckande block att köpa.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Vishera är 32nm, men använder en annan tillverkningsteknik än Sandy Bridge. Vishera tål betydligt högre spänning än SB.

Skrivet av DennisAhola:

Enligt de flesta testar du stabiliteten genom CPU Stress Test som pressar processorn till max och det indikerar även om det är något fel

Vilket stresstest använder du?

Permalänk
Skrivet av lorgix:

Vishera är 32nm, men använder en annan tillverkningsteknik än Sandy Bridge. Vishera tål betydligt högre spänning än SB.

Vilket stresstest använder du?

Orthos, du kan prova processorn på olika saker då. Men det finns många andra bra program

Visa signatur

Sapphire Radeon RX 7900XT | Amd Ryzen 7 7800X3D | Arctic Liquid Freezer III 420mm | Asus Strix X670E-F Gaming Wifi | Corsair Vengeance 2x16Gb 6000Mhz | Corsair MP600 XT 2Tb | Sata SSD 500gb | Sata SSD 1Tb | Corsair RM750e | Fractal design North XL | LG Ultragear 32GP850 | Corsair Strafe RGB | Steelseries Prime Wireless | Sennheiser 560S

Permalänk
Skrivet av Commander:

Sandy sitter på 32nm medans FX sitter på 45nm, sedan lär tillverkningen spela roll också.

Både fx och sb är på 32nm men jag tror fx processorerna är lite tåligare vid högre spänning än sb i alla fall.

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

FX prollarna tål mycket spänning. Så länge temperaturen är under kontroll är det inga problem med 1.55V eller liknande.
En fläkt på baksidan av moderkortet gör underverk för temperatur på socket kan jag tipsa om.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av eppebansen:

Både fx och sb är på 32nm men jag tror fx processorerna är lite tåligare vid högre spänning än sb i alla fall.

Det f*n har du rätt i, måste fåt flashbacks till PII ang nm.......

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Jag brukar lägga fx vishera på ca 1.5v med vatten med Chiller ner mot 4c då blir det runt 1.55v.
Med kväve 1.7-2.0 beroende på vad som ska köras , ex alla 8 i gång i 3D tester ca 1.8v men då tar det bra på vrm.
Är med i hwbot Challanger div4 för AMD AM3+, en tävling under hela året 3st två månader långa steg.
Här är resultat från dom två första etapperna, det är bara att klicka så ser ni screenshot på resultaten har väl inte maxat i alla grenar mest kört vad som behövs.

http://oc-esports.io/#!/round/roadtopro_challenger_season1_di...
http://oc-esports.io/#!/round/roadtopro_challenger_season1_di...

Visa signatur

7700k maximus IX Apex, 1600X Crosshair IV Hero