Permalänk
Avstängd

Överklocka intel 4790K

Hej denna fråga har säkert besvarats ett antal gånger men kan ej hitta det.
Tänkte testa överklocka min cpu manuellt,Har det nu gjort med programmet AI suite.Men är ju fel att göra så om man är seriös.:)
Har tänkt klocka till ca 4600-4800 mherz.
Men frågorna är vilken är högsta max volt för att vara utom fara på att skada datorn.
Och sen tempen.Vad är max när jag stresstestar.
Tänkte använda Aida 64 till stresstest om ni ej rekommenderar något annat.
väldigt tacksam för seriösa svar.Magnus.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

generellt brukar man lägga gränsen på 1,3v för haswell men det är inga problem att gå över det om man har kylning till det.

vad som är högsta temperatur under stresstest är väl upp till var och en att bestämma egentligen men säg 80 grader kanske om jag ska kasta ur mig något. ingen större fara om det blir lite varmare än så heller man kör ju inte stresstest hela tiden men över 90 är lite mycket i mina ögon. värt att notera att vissa stresstest drar värmen upp i taket hur man än gör, intelburntest t.ex. ibt slutade bara bli sjukt varmt för mig när jag deliddade min processor. olika stresstest är helt enkelt olika varma och det kan variera rejält.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av versions:

generellt brukar man lägga gränsen på 1,3v för haswell men det är inga problem att gå över det om man har kylning till det.

vad som är högsta temperatur under stresstest är väl upp till var och en att bestämma egentligen men säg 80 grader kanske om jag ska kasta ur mig något. ingen större fara om det blir lite varmare än så heller man kör ju inte stresstest hela tiden men över 90 är lite mycket i mina ögon. värt att notera att vissa stresstest drar värmen upp i taket hur man än gör, intelburntest t.ex. ibt slutade bara bli sjukt varmt för mig när jag deliddade min processor. olika stresstest är helt enkelt olika varma och det kan variera rejält.

Ok,tack för ett bra svar.:)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Avstängd

När man ska stresstesta cpun med aida 64.
Ska man endast ha cpu ikryssat ?
Finns ju FPU och cache med att välja.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Testa olika kombinationer!
Jag konstaterade att Aida64 ger mig mest värme och att intel XTU var bäst på att upptäcka instabilitet.
När jag väl hade en stabil klocka hade min cpu problem med codec-testerna i realbench fram tills jag höjde volten ytterligare något.

Dessa tre tester tillsammans hjälpte mig komma fram till en stabil OC på 4,7GHz @ 1,315 volt. Ursprungligen var den "stabil" vid något lägre voltage men den har ökats på något efterhand som jag upptäckt svagheter

Permalänk
Medlem

Ställ in din cache på standard, du behöver inte höja den alls, låt den dock inte stå på auto. Den ger ingen prestanda höjning utan orsakar bara stabilitet problem

Använd inte adaptive volt (specielt med stressprogram som utnyttjar AVX, statiskt volt med c3 på skulle jag rekommendera för att få ner volten vid idle

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaevel:

Testa olika kombinationer!
Jag konstaterade att Aida64 ger mig mest värme och att intel XTU var bäst på att upptäcka instabilitet.
När jag väl hade en stabil klocka hade min cpu problem med codec-testerna i realbench fram tills jag höjde volten ytterligare något.

Dessa tre tester tillsammans hjälpte mig komma fram till en stabil OC på 4,7GHz @ 1,315 volt. Ursprungligen var den "stabil" vid något lägre voltage men den har ökats på något efterhand som jag upptäckt svagheter

Skrivet av Exeo:

Ställ in din cache på standard, du behöver inte höja den alls, låt den dock inte stå på auto. Den ger ingen prestanda höjning utan orsakar bara stabilitet problem

Använd inte adaptive volt (specielt med stressprogram som utnyttjar AVX, statiskt volt med c3 på skulle jag rekommendera för att få ner volten vid idle

Tackar för svar.
Försökte klocka lite igår men blev mest skit.
Så klocka upp den med Ai suite programmet igen.
Ska nog göra ett nytt försök idag.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

Tackar för svar.
Försökte klocka lite igår men blev mest skit.
Så klocka upp den med Ai suite programmet igen.
Ska nog göra ett nytt försök idag.

Avinstallera det där jävla programmet bara.
https://www.youtube.com/watch?v=A2tTkWzpeUI

Där har du.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Avstängd
Skrivet av solomon:

Avinstallera det där jävla programmet bara.
https://www.youtube.com/watch?v=A2tTkWzpeUI

Där har du.

Haha, tack för länken .;)

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Håller med, jag älskar Asus och använder mer eller mindre bara Asus saker så mycket jag kan, men deras software är skit och bara klydd med dem