installera kali linux på android mobil

Permalänk
Medlem

installera kali linux på android mobil

Tja! Jag undrar om om det går att installera kali os på en mobil? Den stödjer ju arm processorer så det borde gå? Jag vill INTE köra den i en virtuell maskin i android mobil då det går mycket segt på så sätt. Jag vill altså boota från den och göra en clean install. Går det?

Permalänk
Medlem

Ingenting är omöjligt, men om du måste ställa den frågan är du långt ifrån att köra en "vanlig" desktopdist på mobiltelefonen. Det är verkligen inte bara att "installera och köra". En mobiltelefon är en mycket instängd plattform med specifik hårdvara. Det behövs enormt mycket anpassning för att ett operativsystem ska gå att köra på en telefon. Kolla bara på hur lång tid det har tagit för Ubuntu Touch att fungera knapphändigt på ett fåtal telefoner.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Repair:

Tja! Jag undrar om om det går att installera kali os på en mobil? Den stödjer ju arm processorer så det borde gå? Jag vill INTE köra den i en virtuell maskin i android mobil då det går mycket segt på så sätt. Jag vill altså boota från den och göra en clean install. Går det?

stödjer den grafikkortet som din mobil har? inte tal om gsm mm. Tveksam att det går. Vill du komma nära kör med någon Android Open Source rom. Närmaste alternativet är väl kolla upp vad som användes för KDE phone prototypen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Somsagt mycket beror nog också på vad man har för telefon, vissa telefoner har mycket bättre stöd av community marknaden för olika former av moddar osv och skulle tro att nexus 5 är en bland dom populärare alternativen, så vill man leka runt med sådant får man kolla upp vilka telefoner som har ett stort mod community runt dom innan man köper dom.

För när de kommer till telefoner varierar hårdvaran lika mycket som den gör på datorer, problemet är att det finns ingen officiell färdig version med drivrutin stöd för allt och alla utan även android operativsystemet är skräddarsydda för telefoner beroende på hårdvaran.

Sen är ju också frågan hur stort intresse det är för något sådant du frågar om jag tror inte intresset är så stort därmed är de ju förmodligen mindre grupper som kanske håller på med de på specifika utvalda telefoner som är mod vänliga.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ingenting är omöjligt, men om du måste ställa den frågan är du långt ifrån att köra en "vanlig" desktopdist på mobiltelefonen. Det är verkligen inte bara att "installera och köra". En mobiltelefon är en mycket instängd plattform med specifik hårdvara. Det behövs enormt mycket anpassning för att ett operativsystem ska gå att köra på en telefon. Kolla bara på hur lång tid det har tagit för Ubuntu Touch att fungera knapphändigt på ett fåtal telefoner.

Skrivet av Commander:

stödjer den grafikkortet som din mobil har? inte tal om gsm mm. Tveksam att det går. Vill du komma nära kör med någon Android Open Source rom. Närmaste alternativet är väl kolla upp vad som användes för KDE phone prototypen.

https://www.youtube.com/watch?v=auuQA0Q8qpM

Skrivet av BaZZe:

Somsagt mycket beror nog också på vad man har för telefon, vissa telefoner har mycket bättre stöd av community marknaden för olika former av moddar osv och skulle tro att nexus 5 är en bland dom populärare alternativen, så vill man leka runt med sådant får man kolla upp vilka telefoner som har ett stort mod community runt dom innan man köper dom.

För när de kommer till telefoner varierar hårdvaran lika mycket som den gör på datorer, problemet är att det finns ingen officiell färdig version med drivrutin stöd för allt och alla utan även android operativsystemet är skräddarsydda för telefoner beroende på hårdvaran.

Sen är ju också frågan hur stort intresse det är för något sådant du frågar om jag tror inte intresset är så stort därmed är de ju förmodligen mindre grupper som kanske håller på med de på specifika utvalda telefoner som är mod vänliga.

tack för era svar! Vet ni något sätt att boota från usb eller micro sd på en p990???

Permalänk
Avstängd

Du kan använda Linux Deploy, Google Play för att göra en headless installation i en chroot (inte virtualiserat, Wikipedia), som du sedan kan styra med VNC/SSH. Kräver root. Artikel.

Permalänk
Avstängd

Kali Linux på en mobiltelefon... why? Kanske bättre att explicit installera aircrack-ng e.t.c. så kanske du kan hacka lite WEP-nätverk och impa på dina kidz-polare?

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXpander_:

Kali Linux på en mobiltelefon... why? Kanske bättre att explicit installera aircrack-ng e.t.c. så kanske du kan hacka lite WEP-nätverk och impa på dina kidz-polare?

Haha oj, knäcka caps med aircrack på luren. Snacka om att telefonen kommer lukta bränt.

Visa signatur

$ /dev/null

Permalänk
Medlem
Skrivet av qworx:

Haha oj, knäcka caps med aircrack på luren. Snacka om att telefonen kommer lukta bränt.

Fan vilket helvete att skriva kommandon via mobilen
Tänk dock på att TS har ett nytt portabelt stekjärn med sig!

TS: Tror nog Linux deploy är ditt bästa alternativ. Iaf vad jag kan luska ut. Lycka till!

/N0iZE

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Permalänk
Medlem

Hindrar det inte från att vara ett helvete

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Avstängd

@N0iZE: Skulle kalla det för drägligt. Inte en underbar upplevelse, men fullkomligt acceptabelt. Funkar finfint för lättare serveradministration.

Permalänk
Medlem

Kali har en speciell android version
http://www.nethunter.com/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av swe3633:

Kali har en speciell android version
http://www.nethunter.com/

Moto G
Men jag har fått Linux Deploy att funka. Behöver ca 1,5g (har bara 1g ledigt), men det funkar (apt startar iaf). Lägg linux.img i /storage/sdcard0 bara.