Permalänk
Medlem

Ny mobil till min mor

Min mors iPhone 3GS börjar fungera riktigt dåligt så det är dags för en ny.

iPhone med tillräckligt lagringsutrymmer är alldeles för dyrt så det är antagligen uteslutet att det blir en iPhone. Tyvärr, eftersom hon har en ipad mini som hon använder ganska mycket och det vore lättast att gå vidare med en iphone. MEN allt under 32 gb är för litet och det kommer leda till supportproblem (för mig) när de skittelefoner som säljs nya bara har 8 eller 16gb. Jag vill inte köpa begagnat då batteriet är en okänd faktor.
Windows Phone är döende så den går också bort. Kvar blir då Android.

Jag har ingen större erfarenhet av Android då jag själv bara har haft iPhones sen 3GS (den min mor har nu...) så jag undrar vad ni skulle rekommendera för max 2500 kr, helst billigare. Telefonen kommer mest användas som en telefon, min mor har en iPad Mini för surf, sociala medier och sånt, men bör vara en smartphone iaf. Den ska ha stöd för bank-id och alla svenska appar från Sparbanken, myndigheter m.m. och helst tåla att vara ute i skogen och kanske bli lite blöt då och då samt tåla vinterklimat. Att den ska vara lättanvänd är självklart.

Jag har filtrerat fram dessa som verkar vara intressanta för hennes behov men vet absolut ingenting om dem eller dess Androidversion. Minneskort går ju att använda i dessa så utrymme är inget problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3028177,1955877,3002675,...

Glömde bifoga länk
Permalänk

Jag hade rekommenderat Lg G4c som du kan hitta på Netonnet för lite över 2 tusen, har hört att den har ett starkt batteri och även en hyfsad kamera. Lg brukar även vara av bra kvalité

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av dammskog:

Min mors iPhone 3GS börjar fungera riktigt dåligt så det är dags för en ny.

iPhone med tillräckligt lagringsutrymmer är alldeles för dyrt så det är antagligen uteslutet att det blir en iPhone. Tyvärr, eftersom hon har en ipad mini som hon använder ganska mycket och det vore lättast att gå vidare med en iphone. MEN allt under 32 gb är för litet och det kommer leda till supportproblem (för mig) när de skittelefoner som säljs nya bara har 8 eller 16gb. Jag vill inte köpa begagnat då batteriet är en okänd faktor.
Windows Phone är döende så den går också bort. Kvar blir då Android.

Jag har ingen större erfarenhet av Android då jag själv bara har haft iPhones sen 3GS (den min mor har nu...) så jag undrar vad ni skulle rekommendera för max 2500 kr, helst billigare. Telefonen kommer mest användas som en telefon, min mor har en iPad Mini för surf, sociala medier och sånt, men bör vara en smartphone iaf. Den ska ha stöd för bank-id och alla svenska appar från Sparbanken, myndigheter m.m. och helst tåla att vara ute i skogen och kanske bli lite blöt då och då samt tåla vinterklimat. Att den ska vara lättanvänd är självklart.

Jag har filtrerat fram dessa som verkar vara intressanta för hennes behov men vet absolut ingenting om dem eller dess Androidversion. Minneskort går ju att använda i dessa så utrymme är inget problem.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3028177,1955877,3002675,...

Jag köpte precis en Samsung galaxy S4 Mini till mig, den täcker mer än väl mina behov av främst en telefon att ringa och SMS:a med. Min banks app klarar den galant, även alla andra appar jag kör. Det tråkiga är att den inte går att uppgradera Androidversinen på, utan man är fast med 4.4.4 när senaste är 5.0.2 (tror jag det är).

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

Har själv first, second och third -line support för mina föräldrars teknikanvändande. Suck.
Så för din egen skulle rekommenderar jag att hon fortsätter med iOS. Speciellt om hon är van vid det.

Apple har ett inbytesprogram för äldre telefoner. Vet inte om det är någon större summa hon kan räkna till godo. Men här är i alla fall länken. http://www.apple.com/se/shop/browse/reuse_and_recycle

Permalänk
Medlem
Skrivet av karlzon:

Har själv first, second och third -line support för mina föräldrars teknikanvändande. Suck.
Så för din egen skulle rekommenderar jag att hon fortsätter med iOS. Speciellt om hon är van vid det.

Apple har ett inbytesprogram för äldre telefoner. Vet inte om det är någon större summa hon kan räkna till godo. Men här är i alla fall länken. http://www.apple.com/se/shop/browse/reuse_and_recycle

Tyvärr har de inte inbyte för 3GS längre. Jag irriterar mig så fruktansvärt på att Apple inte har en "budgettelefon" med 32gb minne. 8 och 16 är alldeles för jävla lite. Alternativet är att köpa en telefon bunden till ett abbonemang men min mor använder inte telefonen så mycket att det antagligen skulle vara värt det, jag tror hon betalar typ 150 kr i månaden eller mindre för nuvarande abbonemang. Någon annan operatör än Telia är omöjligt då alla andra operatörer har urusel täckning i Dalarna.

Permalänk
Medlem

Det blir nog jobbigt för din mor att lära sig ett nytt OS.

Jag har köpt och sålt mängder av Iphones begagnat och aldrig haft några problem. Köp av folk som har telefoner i fint skick, har kvar lådan, kvittot och alla originaltillbehör så går det fint. Jag hade väntat tills 6S:en kommer ut (lär komma om ca. en och en halv månad), då sjunker begagnatpriserna ytterligare.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk
Medlem

Huawei P8 Lite kan va värt att ta en titt på. Har 16GB internt lagringsutrymme med plats för minneskort upp till 128GB. Även hört att deras OS EMUI ska vara väldigt lättanvänt för folk som är vana med iPhone.

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Medlem

Lumia 640. WP är galet lätt att lära sig. Bra mycket lättare än vad Android är.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Även om Android inte är svårt så är min erfarenhet att det är lättast för alla (läs dig själv) om hon fortsätter med ios, då slipper du mycket support som du själv måste kolla upp eftersom du också använder ios och kanske inte är bekväm med andra os. Köp en begagnad iPhone 6 eller 5s om typ 1,5 månad då apple släpper nytt

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det jag undrar efter att läst ditt första inlägg är: Om den i första hand används som just telefon och hon redan har en pad till övrig användning, varför är mängden minne så viktigt?

Visa signatur

// Valiant
Dator: Gigabyte G1.Sniper Z97, Intel i7 4.0 Ghz, 8 GB RAM, Radeon R9 200, SB X-Fi, Logitech Z-5500, Win8.1 64-bit
Mobil: LG G Flex (primär), Nokia Lumia 1020 (sekundär)

Permalänk

HyperX släpper värstingen hydroelite7k-11 mobilen med en 72 kärnig processor. Har även hört att man ska kunna ha 27000terabyte minne men dock sämre kamera med bara 7 megapixel..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att man behöver lägga så stor vikt vid att det är ett nytt OS. Vad är skillnaden egentligen i hennes användande?

Bankappen och BankID lär fungera nästan likadant, och även sociala medier och webbläsare.

Säg att det är lite annorlunda utseende så kommer hon ju inte ens reflektera över att hela OS:et är annorlunda.

Visa signatur

Intel Core i5 4690k | ASUS Z97I-PLUS mITX | PowerColor Radeon HD 7970 3GB OC | Corsair Vengeance LP 8 GB 1600MHz | Corsair Force GT 120GB | Crucial v4 256GB | Corsair CX 600W v2 | Fractal Design Node 304 Svart

Permalänk
Medlem
Skrivet av valiant:

Det jag undrar efter att läst ditt första inlägg är: Om den i första hand används som just telefon och hon redan har en pad till övrig användning, varför är mängden minne så viktigt?

Exakt, bankapparna tar väl inte så mkt?