Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Skrivet av Selo:

Windows 10 är gratis så de kan motivera säljande av appar och visande av reklam. Windows 10 är en plattform för att samla in information om dig. Kommer inte installera skiten innan någon moddar bort allt som har att göra med metro, appar och övervakning.

Jag har också kommit till den slutsatsen. Microsoft låter websiter kolla min identitet? Microsoft håller koll på vilka websiter jag besöker? Microsoft har rätt att installera en keylogger? Microsoft har rätt att läsa min email, söka igenom min dator, och kopiera Mina Dokument mappen om de tror jag är pirat??? Fuck that!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Frågan är hur komplicerad startmeny man har om instruktionerna för den är så lång att man måste kunna läsa den medan man håller på?

Det är iofs skillnad på "komplicerad" och "omfattande i storlek" ;D

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Dem har ju lyckats ta det sämsta med startmenyn och det sämsta med modern och lagt ihop det till något som är i princip oanvändbart. Startmenyn var bra, modern bättre när jag väl kom på hur jag skulle använda den. Detta är ju bara katastrof. En av många anledningar till att jag kommer vänta med att uppgradera.
Windows 8.1 funkar bra för mig just nu.

Glömde en sak
Permalänk

Nej tack!

Uppgraderade till Windows 10 från 8.1. Var otroligt nyfiken att se startmenyn som alla har höjt till skyarna. Vilken besvikelse. Jag är helt ointresserad av så kallade (Metro) appar och till min fasa inser jag nu vad Microsofts strategi är. Alla delar i operativsystemet håller så sakta på att konverteras till appar. Stora delar av den klassiska kontrollpanelen har förts över till den nya appen Settings. Kalkylatorn är nu en app, osv. På startmenyn förminskas ikonerna av traditionella (Win32) desktop applikationer och slängs in i en tile. Ikonernas betydelse minskar eftersom alla ser "lika ut" på grund av dessa tiles. Den vänstra delen av startmenyn där man kan visa alla installerade program är anpassad för touch screen med otroliga mellanrum mellan raderna och med rubriker (som tar massa utrymme) för varje begynnelsebokstav. Omöjligt att få någon överblick. Till och med Windows 8.1 gjorde detta bättre med en fullskärmsvy över alla installerade program. Det som stör mig mest är dock hur otroligt tråkigt app UI:et är. TVÅ(!) färger?!?! Simplifierade kontroller och knappar anpassade för touch screen. Apparna kräver ju halva min skärm för att presentera en rubrik med några on/off switchar. Nej, tills man kan välja att anpassa hela Windows 10 UI:t efter vanlig desktop användning utan touch screen är jag inte intresserad. Har återgått till Windows 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av daniel.hedberg:

Alla delar i operativsystemet håller så sakta på att konverteras till appar. Stora delar av den klassiska kontrollpanelen har förts över till den nya appen Settings. Kalkylatorn är nu en app, osv.

VARFÖR är detta så hemskt? I W10 fungerar appar och program likadant så jag fattar inte vad vissa har för problem med dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag har också kommit till den slutsatsen. Microsoft låter websiter kolla min identitet? Microsoft håller koll på vilka websiter jag besöker? Microsoft har rätt att installera en keylogger? Microsoft har rätt att läsa min email, söka igenom min dator, och kopiera Mina Dokument mappen om de tror jag är pirat??? Fuck that!

NEJ! De kan inte identifiera dig. Det finns ingen keylogger. De kan inte läsa din email, kolla vad du har på datorn eller sno saker från din hårddisk!

Här har du något du kan använda:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagbro:

VARFÖR är detta så hemskt? I W10 fungerar appar och program likadant så jag fattar inte vad vissa har för problem med dem.

En app kostar ofta pengar och har sämre funktionalitet än vanliga exen'n som kan laddas ner. Gå in på store och kolla själv
Hur funktionell tycker du apparna på telefonen är? Varför ska man betala för en app som enbart är ett interface för en vanlig hemsida som lätt skulle kunna surfa in på istället?

Appar kräver ofta massa onödiga rättigheter, var ju någon snubbe som visade det på ios/apple store hur lätt det är att knäcka en telefon.

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

NEJ! De kan inte identifiera dig. Det finns ingen keylogger. De kan inte läsa din email, kolla vad du har på datorn eller sno saker från din hårddisk!

Vad är det med Microsoft fanbois?
Allt det där står i det 46-sidiga kontrakt du skrev på när du installerade Windows 10. Det är liksom ingen hemlighet, och det går bitvis att stänga av, så du vinner inget på att stoppa fingrarna i öronen och skrika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

En app kostar ofta pengar och har sämre funktionalitet än vanliga exen'n som kan laddas ner. Gå in på store och kolla själv
Hur funktionell tycker du apparna på telefonen är? Varför ska man betala för en app som enbart är ett interface för en vanlig hemsida som lätt skulle kunna surfa in på istället?

Appar kräver ofta massa onödiga rättigheter, var ju någon snubbe som visade det på ios/apple store hur lätt det är att knäcka en telefon.

Men alltså det är ju inte Microsoft som gör alla "appar". Om utvecklaren av ett "program" vill göra på gammalt hederligt sätt eller anpassa den som en "app" så den funkar bra på flera plattformar är ju upp till utvecklaren. Det är inte heller Microsoft som bestämmer om ett program eller en "app" kostar pengar eller inte. Det är ingen skillnad gällande detta i Windows 10 jämfört med tidigare.

Vad har iOS/Apple Store med detta att göra?

Jag tycker inte heller allt är optimalt i Windows 10 eller 8.x, men det verkar som du bestämt dig för att det är något extremt negativt och rör ihop saker totalt för att det ska passa din bild.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Vad är det med Microsoft fanbois?
Allt det där står i det 46-sidiga kontrakt du skrev på när du installerade Windows 10. Det är liksom ingen hemlighet, och det går bitvis att stänga av, så du vinner inget på att stoppa fingrarna i öronen och skrika.

Såklart Microsoft samlar in data för att göra Windows 10 bättre. De kommer liksom inte "Aha, den filen tar vi från honom! Vi vet allt han har hållit på med och vad han skriver. Nu vet vi vad han sysslar med, låt oss blackmaila!".
Du är bara en konspirationsteoretiker som tror att de vill dig illa. Jösses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Men alltså det är ju inte Microsoft som gör alla "appar". Om utvecklaren av ett "program" vill göra på gammalt hederligt sätt eller anpassa den som en "app" så den funkar bra på flera plattformar är ju upp till utvecklaren. Det är inte heller Microsoft som bestämmer om ett program eller en "app" kostar pengar eller inte. Det är ingen skillnad gällande detta i Windows 10 jämfört med tidigare.

Vad har iOS/Apple Store med detta att göra?

Jag tycker inte heller allt är optimalt i Windows 10 eller 8.x, men det verkar som du bestämt dig för att det är något extremt negativt och rör ihop saker totalt för att det ska passa din bild.

Rör ihop vad?
Vilken bild då?
Negativt?

Vem säger att Windows 20 tillåter program?
Jag är nöjd som det är jag säger bara att jag inte gillar appar och att det är något som borde brinna i hellvetet med några undantag.

Klockrent PK svar typiskt svenskt, skulle dom köra tillbaka en påtvingad metro kommer du väll att sitta och klaga istället.

Permalänk
Skrivet av Alec1337:

Såklart Microsoft samlar in data för att göra Windows 10 bättre.

De har inte gjort det förr. Inte ens med Windows 8.

Citat:

De kommer liksom inte "Aha, den filen tar vi från honom! Vi vet allt han har hållit på med och vad han skriver. Nu vet vi vad han sysslar med, låt oss blackmaila!".
Du är bara en konspirationsteoretiker som tror att de vill dig illa. Jösses.

Jag skämtade inte när jag sa att de ger sig själva rätt att söka igenom din dator och kopiera filer, det står rakt upp och ner i det kontrakt du gick med på när du installerade Win10:
we will access, disclose and preserve personal data, including your content (such as the content of your emails, other private communications or files in private folders), when we have a good faith belief that doing so is necessary.
Vi vet sen tidigare att "necessary" är t.ex. om Microsoft tror att du läckt information, eller att polisen begärt att få se din email eller filer.
Det här är inte helt nytt -- det har som länkarna visar sedan länge gällt Microsofts online-tjänster -- det nya är att med Windows 10 gäller det även det du har offline, på din dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Rör ihop vad?
Vilken bild då?
Negativt?

Vem säger att Windows 20 tillåter program?
Jag är nöjd som det är jag säger bara att jag inte gillar appar och att det är något som borde brinna i hellvetet med några undantag.

Klockrent PK svar typiskt svenskt, skulle dom köra tillbaka en påtvingad metro kommer du väll att sitta och klaga istället.

Ajaj PK var det ja, där fick jag svar på tal, gg!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk

Då uppdaterade jag till win 10 i onödan då Nä men kommer det och jag inte kan köra 10:a på ny hårdvara till nästa höst. Så får jag gå tillbaks till 8.1

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Så ja, ingen överraskning att man fick byta tillbaka igen till sjuan. Senast orkade jag bara 10min med 8, nu faktiskt en timma.

Har man 4 skärmar så vill man ha informationen snabbt och utan en massa återkommande skit som man inte kan slippa. Menyn total katastrof. Menyn är bra om man ser det högst 1-2 sek och kommer vidare dit man vill. Inte en massa blinkande onödig skit.

Ändå närmare 7 än 8. Så det är positivt. Det som avgjorde var den bedrövliga filhanteraren. Att kopiera en massa filer runt om hårdiskarna är ju värre än Win 3.1 för fan. Speciellt de med samma namn som man vill behålla båda. Nu måste man vidare och jämföra båda. Vilka idioter gjorde dessa ändringarna. Hoppas de blir sparkade snart.

En annan mycket irriterande sak var menynkanten. Jag har menyn på vänstra sidan och menyn och desktopparna på 4 skärmar har jag svarta. Men nu kan man inte ändra speciellt mycket färg. Så menyn och desktop kan man inte ens urskilja var kanten går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

En annan mycket irriterande sak var menynkanten. Jag har menyn på vänstra sidan och menyn och desktopparna på 4 skärmar har jag svarta. Men nu kan man inte ändra speciellt mycket färg. Så menyn och desktop kan man inte ens urskilja var kanten går.

Permalänk

@dagbro:

Ja, då vet man det till nästa gång.
Går säkert at ändra på det mesta, men det är väl inte så att man vid varje byte ska hålla på i en vecka för att hitta alla ändringar

Jag gillar aero väldigt mycket.
Men kommer att installera win 10 till min andra dator och laptoppen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Då uppdaterade jag till win 10 i onödan då Nä men kommer det och jag inte kan köra 10:a på ny hårdvara till nästa höst. Så får jag gå tillbaks till 8.1

"Windows RT 8.1"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

"Windows RT 8.1"

Bra, tack. Vet inte hur jag läste men vi får väl se, kanske kommer till 8.1 också, varför släppa den endast till RT?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Skrivet av dagbro:

VARFÖR är detta så hemskt? I W10 fungerar appar och program likadant så jag fattar inte vad vissa har för problem med dem.

Därför appar är anpassade för att även fungera på plattformar vars främsta (och ofta enda) medel för inmatning/styrning är pekskärmar. Dessa enheter har ofta även extremt hög pixeltäthet på skärmarna. Resultatet blir ett förenklat och pekskärmsanpassat gränssnitt med väldigt stora element. Det säger sig självt att detta inte är optimalt för vanliga datorer med tangentbord och mus. Där är kompakta gränssnitt att föredra. Det som saknas i Windows 10 är anpassningsmöjligheter (sedan Windows 7 har de plockat bort en hel del inställningsmöjligheter/anpassningsmöjligheter). Allra helst skulle jag vilja se möjligheten att ange vilken typ av plattform man använder, och att Windows därefter anpassade sig efter det.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

"Windows RT 8.1"

Glädjen kortvarig då :/ Men varför införa det på RT? Jag menar det är ju troligare att man kör modern, än på vanliga windows.

Ja listan men allt ifrån idiotiska till knäppa beslut blir bara längre För MS del

Börjar ju undra om dom kommer på idéerna i en sandlåda bland andra 3:åringar eller röker på

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av shelter:

Bra, tack. Vet inte hur jag läste men vi får väl se, kanske kommer till 8.1 också, varför släppa den endast till RT?

Skrivet av Broken-arrow:

Glädjen kortvarig då :/ Men varför införa det på RT? Jag menar det är ju troligare att man kör modern, än på vanliga windows.

Ja listan men allt ifrån idiotiska till knäppa beslut blir bara längre För MS del

Börjar ju undra om dom kommer på idéerna i en sandlåda bland andra 3:åringar eller röker på

Antagligen för att RT är en död plattform och inte kommer att uppgraderas till Windows 10

Permalänk

Nu får ni ge er alla som klagar.
Det är ju bara ett bevis .................
Windows 10 är hur bra som helst.
Inga problem alls.

Inställningar gör man bara en gång. Skit vad jobbigt.
Sen kör en avbildning så slipper du det resten av er liv.

1: Sitter och spelar spel och får lust att rensa datorn 100%
2: Jag secure erase.
3: Starta avbildning.
4: 5 minuter går.
5: Färdig.
6: Alla mina inställningar och program färdiga.
7: Startar spelet igen.

Min Fråga. Vad är så jobbigt ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dual-Tjur:

Går säkert at ändra på det mesta, men det är väl inte så att man vid varje byte ska hålla på i en vecka för att hitta alla ändringar

Förstår hur du menar, det är ju tacksamt om det åtminstone är lite intuitivt hur man ställer in saker så man inte behöver leta i evighet på de mest ologiska ställen. Men med tanke på att det historiskt gått några år mellan Windowsversionerna så har jag aldrig sett det som ett stort problem, ibland t.o.m. lite spännande och avslappnande, när man inte har någon deadline att passa.

Eftersom planen nu verkar vara att det inte kommer fler nya Windows utan Windows 10 kommer leva kvar för evigt och utvecklas successivt med uppdateringar, så är det kanske åtminstone denna gången värt att lägga den tiden på att sätta sig in i möjligheterna och ställa in det som går så det passar en själv så bra som möjligt. Och bäst att göra det direkt efter installation då och inte komma på efter något år att man retat sig på något helt i onödan.

Sen har det nästan alltid funnits något man inte gillar och som inte går att justera direkt i OS'et, men då är det oftast fler som retat sig på det och någon som kommit på någon workaround. Inte det optimala men bättre än inget och framförallt bättre än att klamra sig fast vid ett utdaterat OS för evigt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av daniel.hedberg:

Uppgraderade till Windows 10 från 8.1. Var otroligt nyfiken att se startmenyn som alla har höjt till skyarna. Vilken besvikelse. Jag är helt ointresserad av så kallade (Metro) appar och till min fasa inser jag nu vad Microsofts strategi är. Alla delar i operativsystemet håller så sakta på att konverteras till appar. Stora delar av den klassiska kontrollpanelen har förts över till den nya appen Settings. Kalkylatorn är nu en app, osv. På startmenyn förminskas ikonerna av traditionella (Win32) desktop applikationer och slängs in i en tile. Ikonernas betydelse minskar eftersom alla ser "lika ut" på grund av dessa tiles. Den vänstra delen av startmenyn där man kan visa alla installerade program är anpassad för touch screen med otroliga mellanrum mellan raderna och med rubriker (som tar massa utrymme) för varje begynnelsebokstav. Omöjligt att få någon överblick. Till och med Windows 8.1 gjorde detta bättre med en fullskärmsvy över alla installerade program. Det som stör mig mest är dock hur otroligt tråkigt app UI:et är. TVÅ(!) färger?!?! Simplifierade kontroller och knappar anpassade för touch screen. Apparna kräver ju halva min skärm för att presentera en rubrik med några on/off switchar. Nej, tills man kan välja att anpassa hela Windows 10 UI:t efter vanlig desktop användning utan touch screen är jag inte intresserad. Har återgått till Windows 8.1

Du kan ställa in så startmenyn blir helskärm, just fyi

Visa signatur

Core i7 6700k, Msi Z170m mortar, 16gb Hyperx DDR4, Evga GTX 970 4gb ACX 2.0+ SSC, Corsair hydro H100i , Corsair Carbide Air 240 , Fractal Design Integra M 750w

Permalänk
Skrivet av asard1212:

Inställningar gör man bara en gång. Skit vad jobbigt.

Inställningar har en tendens att ställas tillbaka till default igen vid uppdateringar. Precis det har redan hänt flera gånger med Win10:s privacy settings.
Du gillar Win10. Kul för dig. Det är fortfarande det värsta OS'et på marknaden just nu vad gäller spioneri, privacy, och datasäkerhet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Inställningar har en tendens att ställas tillbaka till default igen vid uppdateringar. Precis det har redan hänt flera gånger med Win10:s privacy settings.
Du gillar Win10. Kul för dig. Det är fortfarande det värsta OS'et på marknaden just nu vad gäller spioneri, privacy, och datasäkerhet.

Varför skulle det vara det? Vad skiljer mot exempelvis Windows 8.x?

Permalänk
Skrivet av asard1212:

Nu får ni ge er alla som klagar.
Det är ju bara ett bevis .................
Windows 10 är hur bra som helst.
Inga problem alls.

Inställningar gör man bara en gång. Skit vad jobbigt.
Sen kör en avbildning så slipper du det resten av er liv.

1: Sitter och spelar spel och får lust att rensa datorn 100%
2: Jag secure erase.
3: Starta avbildning.
4: 5 minuter går.
5: Färdig.
6: Alla mina inställningar och program färdiga.
7: Startar spelet igen.

Min Fråga. Vad är så jobbigt ?

Ja när blåskärmarna kommer vid en reset. Jag prova det och OS:et blev inte sig lik efter ett par dagar. Allt som hör ihop med modern blev korrupt, återställning förvärrade bara det hela.

Det med felsäkert läge efter win 8 är rensa skiten, går inte komma åt det när det väl behövs och aktiverar inte sig själv vid flera misslyckade omstarter (räckte i win 7 trycka på restet på chassit kom det upp vid nästa boot).

Varför krångla till en sådan viktig funktion, som bara måste fungera när Os:et krånglar?

Bara läsa mitt långa inlägg här #15589692 Hur som fick göra en ren installation från usb fans ingen räddning alls.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Antagligen för att RT är en död plattform och inte kommer att uppgraderas till Windows 10

Ännu mer korkat beslut, om det är det resonemanget dom kör. Tror dom att ingen kommer köpa win 10 om win 8 får vettig startmeny?

Ja kanske därför Win 8.1 fick en halvmesyr i stället för det dom lovade (just för dom ville ha över folk till win 10).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar