Windows startmeny får prestigefull utmärkelse för god design

Permalänk
Skrivet av Awakeruad:

Inställningar har en tendens att ställas tillbaka till default igen vid uppdateringar. Precis det har redan hänt flera gånger med Win10:s privacy settings.
Du gillar Win10. Kul för dig. Det är fortfarande det värsta OS'et på marknaden just nu vad gäller spioneri, privacy, och datasäkerhet.

Nej det gör Windows inte.
Så fall kan du säga vad. Tror inte det.

Sen Överdriver du med spionera. Fa.... vad farligt.
De samlar in data om hur vi ändar i Windows. Det är väl bra. Då ser de vad vi vill ha.

Permalänk
Skrivet av Broken-arrow:

Ja när blåskärmarna kommer vid en reset. Jag prova det och OS:et blev inte sig lik efter ett par dagar. Allt som hör ihop med modern blev korrupt, återställning förvärrade bara det hela.

Det med felsäkert läge efter win 8 är rensa skiten, går inte komma åt det när det väl behövs och aktiverar inte sig själv vid flera misslyckade omstarter (räckte i win 7 trycka på restet på chassit kom det upp vid nästa boot).

Varför krångla till en sådan viktig funktion, som bara måste fungera när Os:et krånglar?

Bara läsa mitt långa inlägg här #15589692 Hur som fick göra en ren installation från usb fans ingen räddning alls.

Detta handlar inte om Microsoft och Windows 10. Detta handlar om användaren. Det kan man inte skylla på Windows.
Jag har installerat 12 datorer nu till mina vänner utan problem.
Ja sen plus mig själv.

Permalänk
Skrivet av asard1212:

Detta handlar inte om Microsoft och Windows 10. Detta handlar om användaren. Det kan man inte skylla på Windows.
Jag har installerat 12 datorer nu till mina vänner utan problem.
Ja sen plus mig själv.

Hur kan det vara mitt fel? Jag gjorde inget för detta ska inträffa (inga register hack eller liknande raderade inte systemfiler).

Det enda som påverkade är win 8.1 som jag fick laga innan win 10 uppgraderingen fungerade (använde MS eget verktyg), sen körde jag reset (den gör tyvärr inte lika rent som ominstallation).

Ja så nej, reset är ingen bra lösning än tyvärr.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av philipborg:

Jag använder ytterst sällan "Alla program" och när jag använder det är det för att jag ej minns vad programmet heter, då vill jag bläddra igenom sorterat på tillverkare. Det jag pratar med "effektivt" är att jag vill ha anpassade menyer med olika verktyg, t.ex. Administrativa Verktyg som jag använder väldigt ofta. En meny är ytterst subjektivt så kan mycket väl hända att det som är effektivt för dig är ineffektivt för mig. Jag finner både Windows 8/8.1/10's meny bristande i funktionalitet.

Skulle gärna se en meny som växer fram från musen så att man slipper flytta den. Någonting i denna stilen:

Men såvitt jag vet finns inte någon sådan att installera. Hade annars varit väldigt trevligt om den även var ordentligt konfigurerbar.

Mitt största problem med Windows 8/8.1 menyn är att den täcker hela skärmen. Mitt problem med windows 10 menyn var bristande konfiguration, vilket även var ett problem med Windows 8/8.1 och till viss del windows 7. (Om man inte vill gå in och ändra i registret, vilket jag inte orkar.)

Ladda ned openbox eller dylikt så har du popup-menyn fixad. Lägg på en docka så lever du väl

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Stationär: Asus P8Z68-V Gen 3; 2500K; GTX460; 650W Newton R2; 2x4 GB 1600MHz + 2x2 GB 1333 MHz A-data; Plextor SSD M3 Pro 128GB i ett Fractal Design R3, kopplad till en 24" Syncmaster Rose Black.
Laptops: Thinkpad TP43p; Thinkpad X200.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Broken-arrow:

Ännu mer korkat beslut, om det är det resonemanget dom kör. Tror dom att ingen kommer köpa win 10 om win 8 får vettig startmeny?

Ja kanske därför Win 8.1 fick en halvmesyr i stället för det dom lovade (just för dom ville ha över folk till win 10).

Varför är det ett korkat beslut? Tycker bara det är bra att dom inte slösar energi på plattformar som knappt används.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Varför är det ett korkat beslut? Tycker bara det är bra att dom inte slösar energi på plattformar som knappt används.

För man äger en win 8 nyckel kanske Win 10 verkar ju inte gå att installera ny hårdvara på nästa höst (alltså gratis erbjudandet).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Varför skulle det vara det? Vad skiljer mot exempelvis Windows 8.x?

Windows 10 spionerar på allt du gör och allt du har på datorn. Win8 kunde göra det också, men där var det avslaget som default, du var tvugen att slå på funktionerna själv. I Win10 är de påslagna som default, du måste själv stänga av spionfunktionerna, radera keyloggern etc etc etc.
Om din fråga är vad Win10 gör, kan du kolla länkarna jag postat tidigare, kolla tråden om Win10:s privacy jag startade förra veckan, eller helt enkelt sök på Google -- detta är varken nyheter eller hemligheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Awakeruad:

Windows 10 spionerar på allt du gör och allt du har på datorn. Win8 kunde göra det också, men där var det avslaget som default, du var tvugen att slå på funktionerna själv. I Win10 är de påslagna som default, du måste själv stänga av spionfunktionerna, radera keyloggern etc etc etc.
Om din fråga är vad Win10 gör, kan du kolla länkarna jag postat tidigare, kolla tråden om Win10:s privacy jag startade förra veckan, eller helt enkelt sök på Google -- detta är varken nyheter eller hemligheter.

Jag har inte sett något som skiljer sig i 10 från 8. Det var automatiskt påslaget i 8 också om jag inte minns fel (när man valde expressinställningar)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoChi:

Ladda ned openbox eller dylikt så har du popup-menyn fixad. Lägg på en docka så lever du väl

Skickades från m.sweclockers.com

Openbox har väl ändå inte Windows stöd? Kan däremot vara värt att testa på en Linux installation.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Windows 10 spionerar på allt du gör och allt du har på datorn. Win8 kunde göra det också, men där var det avslaget som default, du var tvugen att slå på funktionerna själv. I Win10 är de påslagna som default, du måste själv stänga av spionfunktionerna, radera keyloggern etc etc etc.

Skrivet av anon42512:

Jag har inte sett något som skiljer sig i 10 från 8. Det var automatiskt påslaget i 8 också om jag inte minns fel (när man valde expressinställningar)

Jag minns också det som Loxus att Express settings har allt "skit" aktiverat som standard i både 8 och 10.

Jag tycker också att allt integritetskränkande borde vara avstängt som standard och att man borde ta bort Express settings och tvinga användaren att gå genom de olika inställningarna. Samt att det skulle vara tydligare information vid varje inställning hur/vad den samlar för information och varför, vad konsekvensen i minska funktionalitet är om man har det avstängt, vad värsta scenario är enligt vad avtalet tillåter även om det inte är så man tänkt använda datan. Men då skulle många antagligen klaga på hur krångligt det är att installera Windows istället.

Den största skillnaden mellan 8 och 10 gällande integritet är väl om något att man gått ut mer öppet att man samlar info och samtidigt kanske mer flummigt så det kan tolkas att man är ute efter att snoka i allt om alla. Detta har fått en del att vakna och kritisera det som om det vore ett nytt problem och nu får det kanske i en del fall lite uppblåsta rubriker.

Men även om det inte är optimalt nu ser jag inget stort problem med detta om det verkligen går att stänga av alla funktionerna och att det valet respekteras utan att i smyg samla in info ändå eller att inställningarna i smyg återställs av någon update eller liknande. Microsoft är långt ifrån de enda som har saker aktiverade som standard. Man borde kanske snarare ändra detta på lag-nivå i stil med lagar mot negativ avtalsbildning men på detaljnivå.

Jag tycker integritetsfrågan är extremt viktig i samhället i stort idag, den har faktiskt varit prio 1 när jag röstat senaste valen. Så jag tycker det är bra att detta lyfts så att det utreds ordentligt. Däremot ser jag inte hur de mest skrikiga paranoida osakliga inläggen i debatten för den framåt utan de riskerar mer att förlöjliga hur frågan ses av de som är mindre insatta, vilket försvårar att få bred sympati och därmed stöd.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av nipe:

Jag minns också det som Loxus att Express settings har allt "skit" aktiverat som standard i både 8 och 10.

Jag har inte installerat Win8 sedan det var i beta, när jag mycket kortvarigt testade det, men såvitt jag vet så defaultar spioneriet fortfarande till "off":
"A funny thing happened while I was reinstalling Windows 8 over Windows 10 yesterday morning. There in front of me, halfway through the installation process, were two full, clear pages of privacy toggles. Every toggle was set to not send private information to Microsoft, or anyone else.
In addition, Windows 8 created a local user account by default – and didn’t demand I maintain a constant, umbilical connection to Microsoft’s servers."

http://www.theregister.co.uk/2015/08/06/microsoft_vacates_mor...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Jag har inte installerat Win8 sedan det var i beta, när jag mycket kortvarigt testade det, men såvitt jag vet så defaultar spioneriet fortfarande till "off":

Har nog bara installerat 8'an en gång, har mest varit 8.1 men det var ett tag sedan jag installerade det också så jag är bara typ 84,92% säker på att jag minns rätt. Sen har jag alltid kört advanced settings, så kan inte svara för hur den gör med express settings. Också kanske det är skillnad vilket edition man kör också.

Däremot kan jag med 100% säkerhet säga att min aldrig valt att köra med lokalt konto per automatik utan den har tjatat om att logga in med microsoftkonto tills jag själv valt att köra med lokalt vilket de inte skyltat särskilt tydligt med hur man gör.

Men egentligen inte så intressant hur det varit tidigare, det är ju hur det är nu som spelar roll och tja det är väl suboptimalt.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Skrivet av nipe:

det är ju hur det är nu som spelar roll och tja det är väl suboptimalt.

I'll drink to that.

Permalänk
Skrivet av nipe:

Har nog bara installerat 8'an en gång, har mest varit 8.1 men det var ett tag sedan jag installerade det också så jag är bara typ 84,92% säker på att jag minns rätt. Sen har jag alltid kört advanced settings, så kan inte svara för hur den gör med express settings. Också kanske det är skillnad vilket edition man kör också.

Däremot kan jag med 100% säkerhet säga att min aldrig valt att köra med lokalt konto per automatik utan den har tjatat om att logga in med microsoftkonto tills jag själv valt att köra med lokalt vilket de inte skyltat särskilt tydligt med hur man gör.

Men egentligen inte så intressant hur det varit tidigare, det är ju hur det är nu som spelar roll och tja det är väl suboptimalt.

Jag tror även väljer custom och inte ändrar där så är det troligt att det är avstängt även vid express.

Brukar vara så med andra installationer. Väljer man custom får man se hur programmet tänkt installera för delar och vart programmet installeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Varför skulle det vara det? Vad skiljer mot exempelvis Windows 8.x?

Har märkt att en del inställningar ställdes tillbaka när det kom nya builds, nu kommer dom väl inte komma lika tätt längre som under insider program dock.

Skrivet av philipborg:

Openbox har väl ändå inte Windows stöd? Kan däremot vara värt att testa på en Linux installation.

Han kanske menar blackbox, det har windowsstöd.
http://blackbox4windows.com/

Och ni som vill behålla foliehattarna på, här är vilka windows 10 sekretess inställningar man kan stänga av.
https://fix10.isleaked.com/

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >