Permalänk
Medlem

Köpa RPI för XBMC

jag ska köpa en RPI tänkte jag, har aldrig hållt på med något liknande innan och inte kodat så mycket mer än html/css back in the days, men tror att det kan gå ändå

nu tänkte jag höra vad det är man behöver för att kunna köra XBMC. räcker en RPI, strömkabel, hdmi-kabel och minneskort? har tangentbord/mus för installation åtminstone. styr man xmbc med android via bluetooth? och en sista fråga, jag har inget internet atm, ska beställa ett 4g modem, så jag kommer behöva kunna ansluta via wifi, måste jag införskaffa en dongel då för att kunna ansluta wifi?

och en sista liten fråga angående OS. måste man köra in RPI-OS först, eller går det att installera xbmc via dator och sen bara plugga in minneskortet i RPIn?

tack!

Permalänk
Medlem

kan bara svara på sista frågan. finns ett operativsystem dedikerat till kodi (xbmc) man installerar.
vad det heter vet jag dock inte men en simpel google sökning fixar de nog

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt koppla 4g modemet?
Lyckas du fixa wifi så kan du ju styra Rpi:n via appar i telefon, men oavsett vad så måste du förmodligen ha en dongel mottagare.

Angående OS så har du två renodlade media OS OpenELEC och OSMC båda bygger på kodi.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Jag kör en Pi 2 som HTPC, så kan försöka svara på dina frågor!

1. Jag kör XBian på den, var bara att koppla in minneskortet till den vanliga datorn och köra installern från deras hemsida. Ingen kodning eller så, 99% av inställningarna gör du grafiskt (peka -> klicka).

2. Raspberryn, 2A usb-laddare + kabel (micro-usb, samma som Android/windows phone), hdmi & minneskort på MINST 2 Gb.

3. Tangentbord behövs vid första starten av XBian, för att göra grundinställningarna. Styr den annars med mobilen eller surfplattan (WP8 & Android, finns även app för IOS, kräver att de är kopplade till samma nätverk). En kompis kör med bluetooth-tangentbord.

4. Raspberryn har inget inbyggt wifi, så vilken dongel du kan använda beror på operativsystemet du väljer (drivrutiner). Kör med kabel om du kan (vet att jag har sett någon 4G router för hemmabruk).

Svarade på sista frågan först, då det även hängde ihop med att du inte har mer programeringserfarenhet än mig

Lycka till, kan säga att jag är nöjd!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

OpenELEC och OSMC är operativsystem med Kodi integrerat från början, kräver inget tangentbord för att funka, räcker med mus om inte tv'ns fjärrkontroll stöder CEC. Det finns även appar till mobiltelefon för att styra den (kräver ansl till nätverk). För att få trådlöst att funka behöver du kolla om dongeln är kompatibel, alla är inte det. Det behövs inga programmeringskunskaper för att använda den som mediaspelare.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

tack för svaren. skiter i internet o delar från mobilen...om det går. hur ssom helst, funkar tex den här http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/214779-deltaco_stromada... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

tack för svaren. skiter i internet o delar från mobilen...om det går. hur ssom helst, funkar tex den här http://www.webhallen.com/se-sv/mobilt/214779-deltaco_stromada... ?

Skickades från m.sweclockers.com

Den funkar. Tänk bara på att använda en kabel med tillräcklig ledartvärsnittsarea och håll den så kort som möjligt, för att minimera spänningsfallet. Pi är tyvärr ganska känslig för den grejen.

Angående distar, så rekommenderar jag OSMC eller OpenELEC framför Xbian om man enbart ska köra den som mediamaskin. De är i princip Kodi med minimala Linuxdistar i bakgrunden, du förlorar alltså inte en massa prestanda på att hålla saker du ändå inte använder igång.

Gällande wifidonglar så funkar RTL8188-baserade dito klockrent under Linux, och är dessutom i allmänhet väldigt billiga. Du kan beställa en för några tior från aliexpress.com.

Installationen gör du bäst genom att skriva en image till SD-kortet, exempelvis med Win32diskimager. Sedan är det bara att proppa kortet i raspen, boota upp, och köra eventuell konfiguration.

Edit: Vad du än gör, köp en Raspberry Pi 2. Visst funkar det med den första iterationen också, men den är rätt seg i Kodis menyer, och förr eller senare kommer du ledsna på det. R-Pi 2 är bra mycket rappare.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Openelec is the way togo

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Den funkar. Tänk bara på att använda en kabel med tillräcklig ledartvärsnittsarea och håll den så kort som möjligt, för att minimera spänningsfallet. Pi är tyvärr ganska känslig för den grejen.

Angående distar, så rekommenderar jag OSMC eller OpenELEC framför Xbian om man enbart ska köra den som mediamaskin. De är i princip Kodi med en minimala Linuxdistar i bakgrunden, du förlorar alltså inte en massa prestanda på att hålla saker du ändå inte använder igång.

Gällande wifidonglar så funkar RTL8188-baserade dito klockrent under Linux, och är dessutom i allmänhet väldigt billiga. Du kan beställa en för några tior från aliexpress.com.

Installationen gör du bäst genom att skriva en image till SD-kortet, exempelvis med Win32diskimager. Sedan är det bara att proppa kortet i raspen, boota upp, och köra eventuell konfiguration.

Edit: Vad du än gör, köp en Raspberry Pi 2. Visst funkar det med den första iterationen också, men den är rätt seg i Kodis menyer, och förr eller senare kommer du ledsna på det. R-Pi 2 är bra mycket rappare.

tack! jag köpte 2an, hoppas att sladden jagköpte till gunkar bra, det visar sig. köpte en wifisticcka på webhallen, stog att den funkade både för linux, mac och win. ska hem o prova nu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

funkar skitbra förutom att jag inte kan hitta min extern hdd i osmc:(

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

funkar skitbra förutom att jag inte kan hitta min extern hdd i osmc:(

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar utmärkt när jag kopplar in flera i min.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Funkar utmärkt när jag kopplar in flera i min.

man ska bara se filmer där när man kopplat in den? eller behöver man göra nåt mer? kan det vara usb adaptern för strömmen som öär för svag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

funkar skitbra förutom att jag inte kan hitta min extern hdd i osmc:(

Skickades från m.sweclockers.com

Skulle tippa på att disken inte får tillräckligt mycket kräm. Testa att rycka wifidonglen och andra eventuella prylar du har inkopplade på USB-portarna, och se om det går bättre. Pi kan bara ge 600 mA sammanlagt med defaultkonfigurationen.

Du kan knocka upp det maximala strömuttaget från konfigurationsfilen /boot/config.txt. Enklaste sättet för dig att komma åt den torde vara att plugga in SD-kortet i din vanliga dator, vill minnas att /boot är en egen FAT32-partition som kommer monteras per automatik i datorn.

Släng in:

max_usb_current=1

...i config.txt, spara, tillbaka med sd-kortet till raspen, och boota den. Nu har du 1.2A totalt att leka med på usbportarna, och den bör orka med såväl hdd som wifidongle och eventuella fjärrkontrollsdonglar och tangentbord.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

har ingen boot mapp, men en fil som hetwr config.txt, men gjorde ingen skillnad då iaf. testat med endast hdd och tangentbord inkopplade. hddn liksom hackar i ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

har ingen boot mapp, men en fil som hetwr config.txt, men gjorde ingen skillnad då iaf. testat med endast hdd och tangentbord inkopplade. hddn liksom hackar i ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Hårddiskar utan egen strömförsörjning?
I så fall skaffa usbhubb med strömförsörjning.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hye:

har ingen boot mapp, men en fil som hetwr config.txt, men gjorde ingen skillnad då iaf. testat med endast hdd och tangentbord inkopplade. hddn liksom hackar i ljudet

Skickades från m.sweclockers.com

Accessade du SD-kortet på datorn så är det i sin ordning, /boot/ är bara mountpointen för den partitionen i raspens OS. Från Windows kommer config.txt se ut att ligga på SD-kortets rot.

Jo, så kan diskar bära sig åt om de inte får tillräckligt med ström när de ska spinna upp. De börjar klicka rytmiskt när de försöker initiera igen och igen och igen...

Har du testat med Y-kabel till disken, dvs en sådan som möjliggör att plugga in disken på två USB-portar, och således kunna ta strömförsörjning från båda?

Detta kanske är lite överkurs, men en del 2.5"-diskar kan du jumpra för att spinna upp långsammare, och därmed dra mindre ström i det momentet. Vill du testa det kan du öppna kabinettet, ta rätt på exakt vad det sitter för disk inuti, och leta upp manualen för denna på tillverkarens hemsida. Går det att göra står det hur du ska göra i manualen.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

idag funkade det helt plötsligt. ändringen i config.txt är kvar. får satsa på en hubb med egen strömförsörjning framöver helt enkelt
tack för hjälpen!

Skickades från m.sweclockers.com