Fusk till multiplayerspel drar in mångmiljonbelopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dataintr%C3%A5ng

Det är ju sjuk att ni säger att det är lagligt när det inte är det.

Vad har datorintrång med fusk att göra? lmao

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som röstat på att jag fuskat. Vad fan, föddes alla här 45år gamla med stenkoll på skattereduktion och vad som upprör era magar?
Jag har spelat online sen jag var 10år och då var det inte mycket till moralkompass jag hade.

Nu, 13år senare, ser dock situationen annorlunda ut och jag skulle inte kunna tänka mig fuska igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Svarade nej, efter min egen tolkning av fråga.
Vem har inte t.ex fuskat i warcraft 3, starcraft eller liknande då man kört singelplayer? Det är trots allt ett multiplayerspel...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dataintr%C3%A5ng

Det är ju sjuk att ni säger att det är lagligt när det inte är det.

Jag har inte hävdat något alls, varken att det är lagligt eller olagligt, skulle uppskatta om du låter bli att lägga ord i min mun. Men för att hålla sig till ämnet, vilken typ av fusk anser du innebär dataintrång? Inga fusk som arbetar lokalt på din dator (dvs alla typer av botar + säker en hel del till) bör väl kunna klassas som dataintrång då de just arbetar lokalt på din dator, vilket knappast kan klassas som intrång?

Permalänk

Det är olagligt att modifiera spelets filer. Det är det inte alla cheats som gör, t.ex. bottar modifierar normalt sett inte spelets filer. Jag har dessutom ytterligt svårt att tro att ens svensk polis skulle gripa någon för att ha installerat ett cheat även om cheatet patchar filer. Normalt sett blir det inte rättssak av cheats, jag vet inte ens om det nånsin inträffat, det normala är att man blir av med sin licens/konto.

Permalänk
Medlem

Tröttnade på alla som fuskade i alla spel som var roliga och slutade spela för ett tag.
Nu har jag dock hittat bra spel där det är förb... svårt att fuska eftersom de vitala delarna av spelet sker på servrarna!

Det finns fusk att prenumerera på till de spel jag spelar, men de är bara till för att blåsa snorungar på pengar eftersom de inte gör någon som helst skillnad i spelet. Fuskaren som prenumererar på fusket tror säkert det ett litet tag innan de inser att de ändå inte får bra resultat, men då har utgivaren av fusket redan tjänat sina pengar...

Fuskare borde bli perm-bannade från webben. Betalar de dessutom för de borde de låsas in på livstid då de uppenbarligen saknar mänskliga funktioner.

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dataintr%C3%A5ng

Det är ju sjuk att ni säger att det är lagligt när det inte är det.

Att fuska inom EU är lagligt så länge det inte är "intrusive".
EULA saknar helt laga kraft utanför US, Jamaica och Burma, och vi har i EU, PEG för att se att småbarn inte ser skit (fett fail men EU gör sitt ändå.)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag kan uppskatta att de lagt in cheats i starcraft så jag kan se storyn. I multiplayer är det ju bara ett tecken på att du siger röv och kanske skulle sikta på ett annat spel.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av danedi:

EULA saknar helt laga kraft

Tror inte man ska satsa pengar på det. Svenska rättssystemet är extremt välvilligt inställt till media- och mjukvaru-företag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackiin:

Vad har datorintrång med fusk att göra? lmao

Skrivet av Frispel:

Jag har inte hävdat något alls, varken att det är lagligt eller olagligt, skulle uppskatta om du låter bli att lägga ord i min mun. Men för att hålla sig till ämnet, vilken typ av fusk anser du innebär dataintrång? Inga fusk som arbetar lokalt på din dator (dvs alla typer av botar + säker en hel del till) bör väl kunna klassas som dataintrång då de just arbetar lokalt på din dator, vilket knappast kan klassas som intrång?

Vi prata ju om online spel och då är det inte lokalt.

Fusk/Hacks går ut på att lura server som man spelare på och bara det är dataintrång och så skicka info till master server och sen till web server med status och allt och det är dataintrång.

När du prata om lokalt så prata du om single player och då är det inga hacks utan bara fusk koder.

För mig är det sol klart att det är dataintrång.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vi prata ju om online spel och då är det inte lokalt.

Fusk/Hacks går ut på att lura server som man spelare på och bara det är dataintrång och så skicka info till master server och sen till web server med status och allt och det är dataintrång.

När du prata om lokalt så prata du om single player och då är det inga hacks utan bara fusk koder.

För mig är det sol klart att det är dataintrång.

Och där har du fel igen. Även fast du fuskar i ett online spel så sker allting lokalt. Då pratar vi CSGO. Aimbots, triggerbots, esp. Allt är lokalt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackiin:

Och där har du fel igen. Även fast du fuskar i ett online spel så sker allting lokalt. Då pratar vi CSGO. Aimbots, triggerbots, esp. Allt är lokalt.

Det körs inte lokalt.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det körs inte lokalt.

Det gör det visst i alla fall i alla source spel. csgo, tf2, css med fler. Förstår inte varför du uttrycker dig om saker du inte har någon koll på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Det är du som inte har någon koll. Jag har förklarat hur det funkar.

Nej det har du inte alls. Ge mig bevis på att ett fusk till ett online spel inte körs lokalt. I något spel som drivs utav
source motorn.

Kan garantera dig att mitt csgo fusk endast körs lokalt då jag själv har skrivit det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackiin:

Nej det har du inte alls. Ge mig bevis på att ett fusk till ett online spel inte körs lokalt. I något spel som drivs utav
source motorn.

Kan garantera dig att mitt csgo fusk endast körs lokalt då jag själv har skrivit det.

http://i.imgur.com/Ibr7frA.png

Om ett hacks kan påverka i spelet i online då är det inte lokalt. Samma sak med DDos det körs lokalt är det lagligt då med för filer ligger ju lokalt?

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Om ett hacks kan påverka i spelet i online då är det inte lokalt. Samma sak med DDos det körs lokalt är det lagligt då med för filer ligger ju lokalt?

Alla modifieringar utav spelet sker lokalt. Du kan göra fusk som endast läser utav spelat och modifierar ingenting.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mackiin:

Alla modifieringar utav spelet sker lokalt. Du kan göra fusk som endast läser utav spelat och modifierar ingenting.

Har du tillstånd att modifieringar spelet? Om du inte har tillstånd då är det dataintrång.

Visa signatur

Server: två Intel Xeon E5-2690v2 och 128 GB ram

Min server dator: #15149189 http://i.imgur.com/BKxOmUP.jpg
zxhosting: https://www.facebook.com/pages/Zxhosting/1476037889350815

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Har du tillstånd att modifieringar spelet? Om du inte har tillstånd då är det dataintrång.

Som sagt, du kan göra fusk som endast läser utav spelat och modifierar ingenting.

Inlägg justerat. // MOD
Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Dataintr%C3%A5ng

Det är ju sjuk att ni säger att det är lagligt när det inte är det.

Nu får du väl ta och ge dig.. Fusk i den formen som diskuteras här är INTE samma sak som dataintrång.
Hur man än vänder och vrider på det sker inget intrång med det man associerar med termen "multiplayer cheats".
Att data modifieras på klientsidan som skickas till serversidan är INTE intrång. Om man direkt modifierar serversidan är det intrång, detta gör inte fusken. De allra flesta fusken skriver läser/skriver i minnet och gör modifieringar som endast sker på klientsidan och sedan skickas till serversidan.

Av just den här anledningen finns det färre fuskare på t.ex. MOBA spel där nästan all data sköts av servern istället för att skicka fram och tillbaka mellan klienterna.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd smått rensad enl § 1.*

Vill ni delta i diskussionen så se till att motivera era påståenden. Att sätta händerna för öronen och utbrista "Jag har rätt, ni har fel" utan egentliga svar och argumentation är inte direkt givande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

När du prata om lokalt så prata du om single player och då är det inga hacks utan bara fusk koder.

För mig är det sol klart att det är dataintrång.

Skrivet av zxhosting:

Det körs inte lokalt.

Wow... Att hävda att "Jag kodar så jag vet hur det funkar" och sen veta så här lite om hur ett standard fusk kodas/fungerar är skrämmande..
Skulle rekommendera att du läser på lite

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vi prata ju om online spel och då är det inte lokalt.

Fusk/Hacks går ut på att lura server som man spelare på och bara det är dataintrång och så skicka info till master server och sen till web server med status och allt och det är dataintrång.

När du prata om lokalt så prata du om single player och då är det inga hacks utan bara fusk koder.

För mig är det sol klart att det är dataintrång.

Det här var den största gojja jag hört. Förstår du inte hur en client/server struktur fungerar? Det är inte dataintrång att få servern att acceptera vad du påstår händer i spelet. Om du har ett program på din dator som säger att din karaktär kan flyga i Arma och servern svarar med att säga "Okej, jag antar att han kan flyga nu", så är det utnyttjandet av en svag servermjukvara, inte dataintrång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zxhosting:

Vi prata ju om online spel och då är det inte lokalt.

Fusk/Hacks går ut på att lura server som man spelare på och bara det är dataintrång och så skicka info till master server och sen till web server med status och allt och det är dataintrång.

När du prata om lokalt så prata du om single player och då är det inga hacks utan bara fusk koder.

För mig är det sol klart att det är dataintrång.

Nu tillhör jag dom som hatar fusk i online multiplayer, men du har lite fel gällande dataintrång.
För att det skall vara dataintrång skall du olovligen ha skaffat dig access till något vilket du inte har vid ett fusk, fusk handlar ju om ett hjälpmedel som är installerat på din egen dator.
Servers du skickar informationen till har du tillstånd att skicka info till.

Skrivet av zxhosting:

Har du tillstånd att modifieringar spelet? Om du inte har tillstånd då är det dataintrång.

Nu är du inne på rätt spår, men det är fortfarande inte dataintrång.
Det som diskuterats är om fusk eventuellt bryter mot upphovsrättslagen eftersom du olovligen modifierar ett upphovsrättsskyddat verk.
Men jag tror knappast någon åklagare är villig att testa det.

Permalänk
Medlem

Hade en lärare på KTH som manuellt fixat sina tangentbordsdrivrutiner till sin laptop genom att modifiera en DLL.
Det skulle vara upphovsrättsbrott om han ladda upp den modifierade filen, så istället gjorde han ett program som modifierade filen på disk.

Visa signatur

How do 'Do Not Walk on the Grass' signs get there ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marticus:

Va i helvete, 25% har röstat "ja" O.o, hoppas ni skojar!

Maphack till Diablo II. Läskigt va?

Visa signatur

Datorer eller inte Spel är endå kul :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeehao:

Maphack till Diablo II. Läskigt va?

Ouch. Fuska i Diablo.. Du lär ju få brinna i helvetet.. Eller kanske var det just det du slapp?

Permalänk
Hedersmedlem

Året var 1997, skolans datorer körde w95. Multiplayer spelades i LAN.
Winnuke gör entré.
Ja, jag använde det för att "hämnas" när det inte gick bra i spel. Heh, det måste vara preskriberat nu va?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte nöjet med att fuska, än mindre behovet - ett behov som är så stort att folk betalar pengar för det.
Varje gång någon fuskar så det märks, får jag ofta känslan av att jag vill ge spelaren ett hembesök och bara demolera allt vad elektronik heter för denne.
För mig är inte spela spel livet, men när man väl sitter där och rycks med i spelet, det är skitkul för stunden, då vill man väl inte få det förstört av en annan människa på grund av att denne är så fruktansvärt dålig. Alla har inte fallenhet för att spela vissa spel, antingen så nötar man tills man blir bra och tycker det är roligt eller så byter man spel - eller så går man hem till farmor och spelar yatzy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Så typiskt att en stor % av svenskar fuskar, lär vara något fel i hjärnan där de inte kan acceptera att de faktiskt är värdelösa på något. Blir bara så less på ursäkten att andra fuskar, när de troligtvis i majoriteten av fallen bara är bra mycket bättre på spelet. Högre andel fuskare på sweclockers än reddits cs community, patetiskt(och ja de hade samma frågeställning).

Permalänk
Medlem

Jo, okej, jag erkänner. Jag brukade köra Age of Empires 2 med "Cheats enabled" i multiplayer. Det hände till och med att jag gjorde en UMS i StarCraft: Brood War där alla mina units gjorde dubbel skada.

Men senaste 15 åren? Nope.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.