Permalänk
Medlem

Idéer till gymnasiearbete

Hej mina vänner!
Skolan närmar sig med stormsteg och det ärorika gymnasiearbetet ska påbörjas.
Just nu i skrivande stund har jag inte alls många idéer och känner mig väldigt okreativ.

Jag studerar teknikprogammet med inriktningen teknikvetenskap, m.a.o så läser jag alla fysik, matte & teknikkurser.
I mina tankar så snurrar det inte så värst mycket, lite mot att bygga något radiostyrt, typ en quadcopter.
Har dock ingen erfarenhet av programmering så det känns värdelöst att föreslå någon typ av arduino-pryl.

Jag mottager gärna olika typer av idéer där man kan undersöka saker och ha en intressant frågeställning.
Budget får väl gå upp mot ca 5000kr skulle jag tro.

Tack, Joakim

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Vad vill du jobba med i framtiden?
Har du tänkt läsa vidare, till vad i sånna fall?

Permalänk
Medlem

En fem ton tung dödsrobot byggd för att likna Mothra och Jan Björklunds kärleksbarn?

Mer seriöst och mer av eget intresse, du skulle ju kunna försöka bygga kopior av gamla vetenskapliga sonder på ex månlandare.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

3D-printer?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Vad har du for hobby? Kanske finns något roligt man kan göra tillsammas med en hobby som du har.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Mattecoach

Jag tycker att du ska testa på programmering, gärna i kombination med någon hårdvara. Om du vill ha inspiration så sök på projekt med Raspberry Pi, detta är också en billig bas att använda själv.
Annars finns det ju tex saker från LEGO som går att programmera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattoys:

Vad vill du jobba med i framtiden?
Har du tänkt läsa vidare, till vad i sånna fall?

Ingen aning ärligt talat, när vi höll på med hållfasthet i skolan tyckte jag att det var rätt intressant.

Skrivet av Rydisen:

3D-printer?

Några från förra året gjorde det, tror inte skolan vill sponsra för att ha ännu en 3D-printer.
Men tack för förslaget!

Skrivet av Elghinnarisa:

Vad har du for hobby? Kanske finns något roligt man kan göra tillsammas med en hobby som du har.

Min hobby är att träna, springa snabbt och hoppa långt.
Skulle vara skitkul att involvera det på något sätt men finner det näst intill omöjligt ärligt talat.

Skrivet av PuMaH:

Jag tycker att du ska testa på programmering, gärna i kombination med någon hårdvara. Om du vill ha inspiration så sök på projekt med Raspberry Pi, detta är också en billig bas att använda själv.
Annars finns det ju tex saker från LEGO som går att programmera.

Ja jo visst vore det lärorikt ur det perspektivet, men det ska ju även skrivas en lång rapport till projektet.
Det är i princip där mina idéer faller, visst kan man bygga och ha sig men man måste även ha koll på att man ska ha ett konkret syfte som man kan skriva om.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bygga chassi, egen vattenkylning eller modda om ett chassi?

Jag skall själv bygga ett extremt datorbygge med egen vattenkylning, finansierar dock själv då det kommer gå på närmare 55.000-60.000..

Men skolan har ju inte dom pengarna haha, men jag skall försöka få göra det!

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att göra något som har med en hobby som du har att göra. Visst behöver man inte det men i min mening blir det lättare och roligare att genomföra och sedan skriva rapport när man redan har kunskaper inom ämnet, än om man skulle ge sig på något som man kanske inte har hel koll på sedan innan.

När jag gjorde mitt arbete för 5år sedan så tänkte jag precis så, så jag tog en mina många intressen och jobbade utefter det, fotografering. Lyckades få med en kompis som även fotade lite grann så vi var 2 på detta projekt så jag var inte ensam dock. Gjorde vad vi kallade för "kamera stativs adapter".

Egentligen behövdes det bara en CAD modell och en rapport, men vi tog det steget längre och med hjälp av kontakter så kunde vi skriva ut prototyper i en 3D skrivare för att testa våran design. När vi var nöjda med designen och funktionen lyckades vi genom kontakter få 5stycken bitar CNC frästa och bockade billigt. Detta var mycket uppskattat av lärarna då vi var dom enda som kunde visa upp våran sak fysiska och hur den fungerade. Hade vi gjort något ingen av oss inte var lika intresserade hade vi garanterat stannat vid en CAD modell och visat upp bara.

EDIT: Detta var dock innan dom fick för sig att införa antingen F eller E på gymnasiearbetet, när vi gick var det IG-MVG och vi lyckades knippa ett MVG på vårat.

Och bägge gick teknikprogrammet, jag med inriktning design och min kompis med inriktning civilingenjör.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Bygga chassi, egen vattenkylning eller modda om ett chassi?

Jag skall själv bygga ett extremt datorbygge med egen vattenkylning, finansierar dock själv då det kommer gå på närmare 55.000-60.000..

Men skolan har ju inte dom pengarna haha, men jag skall försöka få göra det!

Haha ja jo bra idé, det har byggts en hel del datorer genom åren i skolan och om dom ens skulle vilja slänga ut 12k till på en ny dator tvivlar jag starkt emot. Grejen är att skolan finansierar det mesta ifall dom ser användning av det på skolan, då kan man få väldigt mycket bidrag.

Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag skulle rekommendera att göra något som har med en hobby som du har att göra. Visst behöver man inte det men i min mening blir det lättare och roligare att genomföra och sedan skriva rapport när man redan har kunskaper inom ämnet, än om man skulle ge sig på något som man kanske inte har hel koll på sedan innan.

När jag gjorde mitt arbete för 5år sedan så tänkte jag precis så, så jag tog en mina många intressen och jobbade utefter det, fotografering. Lyckades få med en kompis som även fotade lite grann så vi var 2 på detta projekt så jag var inte ensam dock. Gjorde vad vi kallade för "kamera stativs adapter".

Egentligen behövdes det bara en CAD modell och en rapport, men vi tog det steget längre och med hjälp av kontakter så kunde vi skriva ut prototyper i en 3D skrivare för att testa våran design. När vi var nöjda med designen och funktionen lyckades vi genom kontakter få 5stycken bitar CNC frästa och bockade billigt. Detta var mycket uppskattat av lärarna då vi var dom enda som kunde visa upp våran sak fysiska och hur den fungerade. Hade vi gjort något ingen av oss inte var lika intresserade hade vi garanterat stannat vid en CAD modell och visat upp bara.

EDIT: Detta var dock innan dom fick för sig att införa antingen F eller E på gymnasiearbetet, när vi gick var det IG-MVG och vi lyckades knippa ett MVG på vårat.

Och bägge gick teknikprogrammet, jag med inriktning design och min kompis med inriktning civilingenjör.

Schysst input! Ska definitivt spåna vidare på dina tankar. Eftersom jag gillar radiostyrda saker lutar det mot att bygga en Quad, som även var min första tanke men sparade den lite åt sidan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk
Medlem

Bygg en radiostyrd robotfriidrottare?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Om du gillar partikelfysik kan du bygga en cloud chamber, en box som man kan "se" joniserande strålning i.
GIF som visar hur det kan se ut
http://giphy.com/gifs/amv23FnawPSjC

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Om du gillar partikelfysik kan du bygga en cloud chamber, en box som man kan "se" joniserande strålning i.
GIF som visar hur det kan se ut
http://giphy.com/gifs/amv23FnawPSjC

Fy satan vad grym! Ska definitivt research lite.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar

Permalänk

Jag byggde en enkel men fungerande pulsjetmotor som gymnasiearbete. Skitkul att hålla på med och såg bra ut på CVet! 😉

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av juckeyy:

[...] när vi höll på med hållfasthet i skolan tyckte jag att det var rätt intressant.

Skrivet av juckeyy:

Min hobby är att träna, springa snabbt och hoppa långt.

Jag bara tänker hållfasthetslära + idrott, var hamnar man då? Sportmaterial antingen i form av redskap eller i form av personutrustning. Utvärdera design av olika frisbee-modeller, hur ändras egenskaper som hur långt den kastas vs. hur lätt den är att styra, ta hjälp av några frisbeegolfare som får testa och tycka. Eller formge ett armbågsskydd som skejtare i din närhet får prova, sitter den skönt och tål den smällar?

Och tänk om du kan få tillgång till att skriva ut prototyper på 3D-skrivare, hur påverkas produkten av olika strukturer och materialval? Lite jämförelsematriser på det så borde det finnas gott om material till en rapport.

Permalänk
Medlem

Jag skrev själv om framtiden för processorer där jag diskuterade vad som skulle kunna hända när man når gränsen för hur små transistorer kan bli. Om du är intresserad av datorer tycker jag att du absolut kan välja något snarlikt. Dock låg jag ju på noll i budget, så det här var nästan helt teoretiskt vilket kan vara lite tråkigt.

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Mattecoach

@juckeyy:

Själva skrivande brukar inte vara något problem. Testa olika språk, olika guider och jämför dessa. Varför finns det olika språk? För- och nackdelar? Kolla med handledaren innan så hjälper han dig säkert. Det finns hur mycket som helst att skriva om på ämnet.
Självklart får du välja något språk som du gör ett litet projekt i och visar upp

Permalänk
Medlem

@juckeyy:

Diskutera med din mentor/handläggare om vad som kan vara bra idéer att använda för att göra en bra gymnasiearbete så du uppfyller alla kraven/kriterierna för ditt program vilket är det viktigaste, det är ju inte som gamla projektarbetet när du kunde göra vad som helst nästintill.. Lite andra råd men lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

@juckeyy:

Själva skrivande brukar inte vara något problem. Testa olika språk, olika guider och jämför dessa. Varför finns det olika språk? För- och nackdelar? Kolla med handledaren innan så hjälper han dig säkert. Det finns hur mycket som helst att skriva om på ämnet.
Självklart får du välja något språk som du gör ett litet projekt i och visar upp

Jaha nu förstod jag vad du menade! Att under året ge mig på olika programmeringsspråk och jämföra vad som är enklare respective lättare samt typ användarvänlighet osv.

Skrivet av NatureBoyyy:

@juckeyy:

Diskutera med din mentor/handläggare om vad som kan vara bra idéer att använda för att göra en bra gymnasiearbete så du uppfyller alla kraven/kriterierna för ditt program vilket är det viktigaste, det är ju inte som gamla projektarbetet när du kunde göra vad som helst nästintill.. Lite andra råd men lycka till

Ska absolut göra det nästa vecka, jag är dock riktigt taggad på att bygga en s.k "cloud chamber" med hjälp av termoelektriska moduler. Då kan man få ihop något riktigt bra tror jag.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify-C Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD+1TB SSD CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W
P280 Crossfire Citera för svar