Val av dist till EEE 701 netbook.

Permalänk
Medlem

Val av dist till EEE 701 netbook.

Tjena.
Har en gammal Asus EEE 701 (den första netbooken som slog världen med storm).
Jag var så glad när jag köpte den nya och tyckte att den var så grymt cool.

Idag ser världen lite annorlunda ut med telefoner och plattor.

Den har nu legat på hyllan i något år och jag fick lust att hitta på något roligt till den.
Den är uppgradera i ram till 2GB vilket är max samt att jag har ett extra SD-kort 32GB till den. Original disken är ju bara på 4GB.
Har även monterat touchskärm på den.

Nu till frågan.
Har funderat om jag ska testa standrad Ubuntu 14.04 med Unity för enkelt gränssnitt, men har även funderat lite på slax, eller om man rent av ska testa Android. Dock verkar jag bara hitta Android 4.4 för X86.

Några för/nackdelar jag ser är.

Fördelar:
Ubuntu - Stora möjligheter till val av paket i programhanteraren. Unity bör vara smidigt till touchskärm.
Slax - Litet och snabbt. Ganska enkelt men ändå snyggt.
Android - Borde rulla på ganska fint?, Google Play butik så oändligt med appar.

Nackdelar:
Ubuntu - Stort. Blir det för slött för den lilla processorn som maxar 900mhz max.
Slax - Ganska litet utbud på moduler.
Android - Det blir som vilken annan surfplatta som helt. Finnd X86 för 5.x?

Vet inte exakt vad jag ska ha den till. Kanske har ni några roliga/bra ideér om man ska bygga filserver eller något annat kul.

Tack på förhand.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@xciso: Kör en distro med en lättdriven skrivbordsmiljö.

Dessa frågor dryker upp titt som tätt.

Jag har kört Lubuntu på min HP 110 Mini med en Atom 455 (1.6GHz).

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Har du använt någon GNU/LInux-distribution innan? Om så inte är fallet tycker jag att du ska köra Lubuntu, Xubuntu eller Ubuntu-Mate beroende på hur klen dattan är.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Joodå jag har kör linux tidigare.
Kör Debian på en vps som rullar på år efter år.

Har kört Ubuntu då och då från runt 2010, dvs innan Unity kom.
Kör idag W7 på "huvuddatorn" men funderar på att gå över till *nix världen även på den.

Nackdelen är att det finns så sjukt mycket att välja på och allt har för/nackdelar. Kommer ingen vart med vad man ska köra.

Gillar tanken med Unity. Dock tycker jag det känns fel att dem ska samla in data från användarna. Samt att det inte verkar gå att "tweaka" så mycket.
Testade Mint med cinnamon en snabbis, var väl helt ok, men ändå inga WOW upplevelse.

Testade Ubuntu 14.04 med Unity men det vart för slött på den lilla EEE 701.

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Jag har själv en likadan Asus EEE 701, som sedan ett par år tjänstgör nere i garaget.
Den kör android x86 och kör mest spotify och diverse appar som kan behövas i ett garage.
Prestandan är lite så där, så det laggar en hel del när man switchar mellan appar.
Jag överväger att byta ut den mot något, typ en raspberry pi 2.

Visa signatur

I am not a politician and my other habits are also good.

Permalänk
Medlem

Jag har en Asus EEE 900, i princip samma maskin, fast med lite större skärm. Lubuntu och andra distar med LXDE funkar fint. Även XFCE (Xubuntu) rullar rätt bra. Annars tycker jag faktiskt att Windows XP funkar bäst på dessa maskiner - det erkänner jag fast jag är Linuxnörd...
Det bästa är ju att köra utan X - alltså endast terminalen. Datorn faller på tangentbordet tyvärr, samt att den blir så inihelvetes varm.
Kommer dock aldrig göra mig av med den, tyckte den var så otroligt cool när den kom!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

jag kör en gammal LG med pentium 750m och 2gb ram med lubuntu och basic guide tweaks sen midori som webläsare och den funkar ganska bra och enda gången det laggar är första 2 sec man byter video i youtube och fullscreen youtube kan slugga men annars är den ok till det mesta och ligger nog runt atom prestanda

slitaz och puppy må vara snabbare men känns lite för bantade och mint med cinnamon blir sluggigt så tycker lubuntu är lite av gyllene medelvägen och jag gillar LXDE men även Bodhi är trevligt men var längesedan jag körde det LXLE har jag annars varit sugen på att testa men har inte tagit tag i saken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Gentoo eller Arch.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Då jag skruvat isär den lilla nu för att modda den lite så har jag testat lite olika i en annan bärbar, men med 13" skärm. Peppermint OS är faktiskt riktigt snyggt och trevligt.
Hur det flyter i den lilla EEE återstår att se.

Visa signatur

xciso