Permalänk
Inaktiv

Gaming Mus - Vad behöver man egentligen?

Hej,

Undrar lite om det här med gaming mus, vad behöver man egentligen och vad ska det vara?

Ser allt ifrån 149 kr till typ 1500-2000, vill själkvlart inte lägga ut så mycket.

Skrivs mycket om DPI i beskrivningarna, vet att det betyder "dots per inch", men jag förstår bara inte hela betydelsen.
Har googlat men det har inte gjort mig mkt visare.

Hur mycket DPI behövs egentligen och vad är den egentligen till för?

Typ detta:
http://arstechnica.com/gaming/2010/02/does-dpi-matter-in-gami...

…förvirrade mig bara mer. Kan man inte ställa in sensivityn på en mus elr? Och om DPI:n inte spelar nån roll så jag kan köpa första billiga mus på Media Markt som är skön för en hundralapp.

Permalänk
Medlem

Måste man ha bra hörlurar? Det är ju samma musik.

Det är ju helt och hållet upp till dig vad du har för krav.
Jag personligen vill kunna ställa in min DPI + sitta med 1000hz.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

Ju högre DPI en mus har ju längre rör sig muspekaren vid en given sträcka.
Vilket oftast betyder att med en hög sens mus så får du ratta ner känsligheten rejält för att den skall bli användbar.
Vi har ju för länge sen passerat gränsen för hur många DPI som faktiskt behövs.

Numera använde DPI värdet mer som ett mått på hur "bra" optiken är i en mus.
Högre = bättre, iaf om man får tro dom som vill sälja möss för 1000:-

Personligen tror jag mer på att hitta en mus man trivs med.
Ligger den bra i handen och du får bra precision med den så kvittar ju om den kanske anses som "sämre" p.g.a. den har lägre värden på nånting som många inte ens vet vad det betyder

Permalänk

En CS spelare skulle helst vilja ha 400 eller 800 dpi.

En MOBA lirare väljer mellan 800 och 1600 dpi beroende på spelarroll.

On-the-fly DPI justering är en bra egenskap, ska dessutom vara lätt att komma åt då det inte bryter spelets gång. T ex en CSGO AWPer vill gå ned till 400 dpi när de ska använda siktet och 800 dpi när de inte gör det.

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kärlekstrollet:

En CS spelare skulle helst vilja ha 400 eller 800 dpi.

En MOBA lirare väljer mellan 800 och 1600 dpi beroende på spelarroll.

On-the-fly DPI justering är en bra egenskap, ska dessutom vara lätt att komma åt då det inte bryter spelets gång. T ex en CSGO AWPer vill gå ned till 400 dpi när de ska använda siktet och 800 dpi när de inte gör det.

"Vill helst ha lalallala" är så ren bullshit. Det finns inget rätt och fel när det kommer till möss, dpi och sensitivity. Allt kommer ner till personal preferences.

Det funkar så simpelt att folk fanboyar och vill köra samma som sina idoler och därför är 400 eller 800 så populära.

F.ö så finns det en zoom-sensitivity variabel som du kan justera. Eller varför inte köra sens-binds som man gjorde förr i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

"Vill helst ha lalallala" är så ren bullshit. Det finns inget rätt och fel när det kommer till möss, dpi och sensitivity. Allt kommer ner till personal preferences.

Det funkar så simpelt att folk fanboyar och vill köra samma som sina idoler och därför är 400 eller 800 så populära.

F.ö så finns det en zoom-sensitivity variabel som du kan justera. Eller varför inte köra sens-binds som man gjorde förr i tiden?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja, när det gäller vilken sens man kör med så är det till stor del beroende på personlig preferens.
Däremot finns helt klart sådant som är objektivt sämre med vissa möss och DPI nivåer. Väldigt många möss har diverse tekniska problem med avläsningen på högre DPI nivåer (såsom jitter/ryckighet i avläsningen), vilket gör många kör på tex 800 DPI och inte nära någon absurd maxnivå för musens DPI.
Vad gäller sensorn på möss så har vi högst mätbara skillnader mellan olika möss, så har man större krav så gäller det att välja rätt mus. Vill man bara surfa och bryr sig inte alltför mycket så duger givetvis vilken mus som helst.

Just DPI siffran är dock kanske den mest betydelselösa siffran när det gäller att utvärdera om en mus är bra eller inte dock. En mus med högre max DPI kan mycket väl vara rent skräp jämfört med en mus med mycket lägre DPI.
Mer än säg 2000 DPI är fullständigt onödigt, det ger ingen mätbar förbättring överhuvudtaget under normala omständigheter.
Och den gränsen klarar förmodligen alla möss idag.

Skrivet av PhreekTuc:

…förvirrade mig bara mer. Kan man inte ställa in sensivityn på en mus elr? Och om DPI:n inte spelar nån roll så jag kan köpa första billiga mus på Media Markt som är skön för en hundralapp.

Så svaret blir, vilken max DPI en mus har kan du helt klart fullständigt ignorera då det är helt betydelselöst.
Däremot är det stor skillnad på hur bra sensorn i en mus är mellan olika möss och de som kostar en hundring på Mediamarkt tillhör definitivt inte toppsegmenetet.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Jag kör med en G500s då jag har lite större händer och inte vill ha en som är för låg, provade ett par andra innan jag valde.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JesperT:

Nja, när det gäller vilken sens man kör med så är det till stor del beroende på personlig preferens.
Däremot finns helt klart sådant som är objektivt sämre med vissa möss och DPI nivåer. Väldigt många möss har diverse tekniska problem med avläsningen på högre DPI nivåer (såsom jitter/ryckighet i avläsningen), vilket gör många kör på tex 800 DPI och inte nära någon absurd maxnivå för musens DPI.
Vad gäller sensorn på möss så har vi högst mätbara skillnader mellan olika möss, så har man större krav så gäller det att välja rätt mus. Vill man bara surfa och bryr sig inte alltför mycket så duger givetvis vilken mus som helst.

Just DPI siffran är dock kanske den mest betydelselösa siffran när det gäller att utvärdera om en mus är bra eller inte dock. En mus med högre max DPI kan mycket väl vara rent skräp jämfört med en mus med mycket lägre DPI.
Mer än säg 2000 DPI är fullständigt onödigt, det ger ingen mätbar förbättring överhuvudtaget under normala omständigheter.
Och den gränsen klarar förmodligen alla möss idag.

Så svaret blir, vilken max DPI en mus har kan du helt klart fullständigt ignorera då det är helt betydelselöst.
Däremot är det stor skillnad på hur bra sensorn i en mus är mellan olika möss och de som kostar en hundring på Mediamarkt tillhör definitivt inte toppsegmenetet.

Ok, jag är nog minst lika förvirrad.

På sensorn? Annars kollar jag bara några reviews på nätet och köper en mus som är skön, inställningsbar DPI inom en stor "range" och en med bra acceleration.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av solomon:

Måste man ha bra hörlurar? Det är ju samma musik.

Det är ju helt och hållet upp till dig vad du har för krav.
Jag personligen vill kunna ställa in min DPI + sitta med 1000hz.

Där du menar 1 000 hz, menar du väl din "polling rate"?

Och enligt vad jag läst blir detta hur många gånger datorn typ "processerar" ifrån din mus och du får mer accuracy.

Har jag rätt eller fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhreekTuc:

Där du menar 1 000 hz, menar du väl din "polling rate"?

Och enligt vad jag läst blir detta hur många gånger datorn typ "processerar" ifrån din mus och du får mer accuracy.

Har jag rätt eller fel?

Rätt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

Du behöver en mus som passar din hand så bra som möjligt, och det kommer du inte komma fram till genom att titta på specifikationer på nätet.

(Givetvis kan man ju se att en mus ser ut på ett visst sätt, som liknar en annan som man prövat i både form och mått, men men)

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag har denna fastän trådlösa varianten, fungerar bra 200sek. Små hander, batter än min naga som är trådad men då kör jag på ett mörkt bord utan musmatta.
http://www.inet.se/produkt/5322010/nexus-silent-mouse-wired-8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PhreekTuc:

Ok, jag är nog minst lika förvirrad.

På sensorn? Annars kollar jag bara några reviews på nätet och köper en mus som är skön, inställningsbar DPI inom en stor "range" och en med bra acceleration.

Sensorn är så att säga den viktiga tekniken för att läsa av rörelserna du gör med musen till rörelser för pekaren/sikten på skärmen.
Denna kan ha alla möjliga sorters problem som tex att pekaren rör sig något olika sträcka beroende på hur fort du rör musen och inte bara hur långt du rör den på ett oförutsägbart sätt. Det rör sig inte om enorma fel och om du bara surfar eller slöspelar utan några större krav så lär du inte märka det, men om du spelar någonting på högre nivå så blir sådant viktigt.

Att musen är skön för just din hand är givetvis viktigt. Det kan du dock bara komma fram till genom att prova. Vad som är skönt är väldigt subjektivt och beror också på vilket grepp du har på musen (palmgrip = lägger hela handen på musen, clawgrip = håller med fingrarna och lutar lite mot handflatan eller fingertip grip = håller bara musen med fingrarna).

Inställningsbar DPI med stor range är fullständigt betydelselöst. Om du vill ändra muskänsligheten så ändrar du din sensititvity i spelen eller i musens mjukvara istället och du får precis samma effekt som att ändra DPI:n.

Vet inte vad du menar med "bra acceleration". Musacceleration är när musen rör sig olika långt beroende på hur snabbt du rör den och inte bara vilken sträcka du rör den. Om man föredrar att använda sig av det är en smaksak.
Misstänker dock att du läst någonstans att det är bra om musen är "fri från acceleration". Då använder man egentligen begreppet acceleration lite felaktigt. Det man då menar att musen är fri från fel i sensorn som orsakar problemet jag skrev om först i inlägget.
Äldre lasermöss hade ofta rätt stora problem med detta. Än idag är optiska möss att föredra framför lasermöss på grund av att detta problem är mycket mindre för optiska möss.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.