Samsung släpper nya SSD-enheter med NVM Express och 3D V-NAND

Permalänk
Melding Plague

Samsung släpper nya SSD-enheter med NVM Express och 3D V-NAND

Tre nya högpresterande serier SSD-enheter är på ingång från Samsung, alla med det högaktuella gränssnittet NVM Express.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dyrt, sa räven.

Hoppas ni på redaktionen gör ett test med dessa, vill gärna se hur pass snabba de är jämfört med SATA III kopplade SSD!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Var ju inne på att köpa en SM951. Blir att invänta lite mer information om dessa nya innan ett köp blir av.

Permalänk
Medlem

En pci-e ansluten SSD vore något

Permalänk
Inaktiv

ÄNTLIGEN!!!

Permalänk
Hedersmedlem

Ser fram emot ett test på konsumentversionen! NVME ser väldigt lovande ut!

Permalänk
Medlem

en M.2 hade inte suttit fel

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Hm, att använda sata express kontakterna tar slår ut två SATA kontakter på Z170 moderkorten, att köra en M.2 ansluten NVMe SSD gör det inte?

Permalänk
Skrivet av Tino:

Var ju inne på att köpa en SM951. Blir att invänta lite mer information om dessa nya innan ett köp blir av.

Fick precis en sådan på posten idag!(orkade inte vänta^^) Har dock lite problem med att få igång att.. =S

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fick precis en sådan på posten idag!(orkade inte vänta^^) Har dock lite problem med att få igång att.. =S

NVMe version? Vart köpte du den ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Högpresterande & Högpålitlighet ?

Eller det krockar kanske.

Samsung eller Intel?

Högpålitlighet & Mellanprestanda ?
Lågpresterande & Högpålitlighet ?
Lågpålitlighet & Högpresterande ?

Ja det är den stora frågan?

(visst blev det riktigt snurrigt, men det vart meningen )

Vi får väl se i en test sen, vem som snurrar minst

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Kul att det händer mer saker nu med SSD även om det här antagligen aldrig blir aktuellt för min egen del. Väntar på att de kanske kommer som 860 eller vad de nu kan tänkas heta

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Härligt. Kan man dunka in de här direkt i PCI-E portarna så lär det dröja innan övriga systemet behöver uppgraderas för min del

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enbart TLC? Nej tack för min del, i så fall.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Själv fick jag min första SSD 850 EVO 250GB hemskickad med posten.

Permalänk
Medlem

Dessa förkortningar alltså:
NVMe
eNVy Me.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Vet inte folk om Intel 750? Eller har denna något nytt som den inte har?

Permalänk
Medlem

Å jag som planerat mitt mitx bygge när sådana fina saker kommer ut på marknaden. Finns la inte en chans till uppgradering när grafikkortet tar upp enda PCI platsen. Nåja jag klarar långt å länge på min gamla hederliga ssd ändå

Är ändå nyfiken på skillnaden för en PCI baserad mot en vanlig sata ssd i siffror och den upplevda skillnaden. Blir förmodat inte lika stort upplevd skillnad som mellan hdd till ssd.

Permalänk
Medlem

Köpte en Intel 750 själv den har bättre siffror än specen visar & fungerar.
Samsung svår att få tag i & dessa 3 tar väl en 1-3 år innan dom finns som retail dom har fina ssd för företag men för konsumenter dröjer det evigheter innan det dyker upp (kolla på xp 951 tog 2 år innan det kom ut i icke officiella kanaler )

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Imaculent:

Vet inte folk om Intel 750? Eller har denna något nytt som den inte har?

För mig saknar den M.2 sen är den lite dyr, hade kunnat tänka mig en M.2 i 256GB.
Hoppas samsung pressar priset lite på 400GB gärna under 3 500 kr för M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Hm, att använda sata express kontakterna tar slår ut två SATA kontakter på Z170 moderkorten, att köra en M.2 ansluten NVMe SSD gör det inte?

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men nej, för nvme går via pcie. (så den tar bandbredd därifrån istället)
Hade det varit en ahci enhet på m.2. så skulle den kunna göra det, förutsatt att du kör på sata..

Permalänk
Avstängd

Meh, Samsung och firmware buggar...

Vet inte om jag vill ha en Samsung igen.
Kan inte Intel göra en SSD med staplade minnen?

Permalänk

Har fått upp ögonen för detta nu också när man spanar på en uppgradering till Skylake. Hoppas på att få se tester här på Swec inom en snar framtid också!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Vad spännande! Tänk om de också degraderas över tid? Jag tror jag hoppar över..

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Högpresterande & Högpålitlighet ?

Eller det krockar kanske.

Samsung eller Intel?

Högpålitlighet & Mellanprestanda ?
Lågpresterande & Högpålitlighet ?
Lågpålitlighet & Högpresterande ?

Ja det är den stora frågan?

(visst blev det riktigt snurrigt, men det vart meningen )

Vi får väl se i en test sen, vem som snurrar minst

Själv hoppas jag att SSD-erna inte snurrar alls.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Avstängd

Jag bytte från en 6 år gammal Intel G2 80GB till en evo 850 500GB. Benchmark siffrorna är betydlig högre men jag har inte märkt nån skillnad alls i hastighet när man använder datorn. är det bara jag eller är det för mycket fokus på benchmarks?

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Skrivet av Tino:

NVMe version? Vart köpte du den ifrån?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, det var väl den du väntar på?

Permalänk
Medlem

Nya Skyake CPU:erna och DDR4 kändes så där halvintressant, det här känns mer spännande.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk

Visst trevligt och snabbt men det käkar PCI platser, kan vara kul att köra som C: disk men att köra hela SSD uppsättningen så låter lite tight eller har jag missat något?

Permalänk
Medlem

Haha skulle precis beställa SM951 NVMe, ska man vänta el kanske t.o.m kika på Intel 750 istället? Vill ha ett mera responsivt OS men även kunna konvertera stora videofiler med bibehållen prestanda och utan att SSD'n typ kokar?

MZVPV512HDGL-00000 beräknas iaf finnas i lager om 2 dagar (Augusti 14 hos FLEXX) och kostar £270 inklusive frakten, lite kluven nu måste jag erkänna.

Läste på lite om workloads, queue depth m.m här http://www.tomshardware.com/reviews/intel-750-series-400gb-ve... men man är juy lite små dum vad gäller detta samt lat såklart så har inte satt mig in ordentligt haha..

Kan iofs gott tycka att tillverkarna kunde ha gått efter detta lite tidigare i vilket fall, ja visserligen så är Skylake/Z170 mainsteam och det är inte Haswell E/X99 som jag sitter på så förstår att markanden styr osv men samtidigt så har väl både Z97 och X99 stöd för denna teknik på flertalet moderkort samt at bios stöd funnits ett tag nu så kanske var tekniken bara inte mogen att börja rullas ut än?

Skrivet av kaya:

Jag bytte från en 6 år gammal Intel G2 80GB till en evo 850 500GB. Benchmark siffrorna är betydlig högre men jag har inte märkt nån skillnad alls i hastighet när man använder datorn. är det bara jag eller är det för mycket fokus på benchmarks?

Yepp håller med men upplevd explosivitet i OS däremot räknas i min mening men såklart när jag konvererar Bluray så blir det ju skillnad skulle jag tro.