UEFI HTTP Boot kan installera operativsystem direkt från internet

Permalänk
Medlem
Skrivet av cat_fish_1:

Lär bli rätt mycket reklam och skit i operativsystemet när moderkortstillverkarna ska ha ett finger med i spelet.

Kommer inte hända.

Permalänk
Medlem

Skulle vara najs att ha tillgång till Linux distributioner för användning samt felsökning av system. Dock säkerhetsrisker deluxe.

Räcker att NSA går igenom Microsoft's databaser för lösenord för att sedan logga in på någons nätverk och automatiskt installera ett skadat OS med fler bakdörrar.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

@Json_81:
Ja jo, kan ha blandat ihop det med alla andra lösningar jag försökte mig på med USB-boot bla.
Om man startar upp datorn och den inte hittar något OS så borde gå direkt till starthanteraren och fråga mig och om jag vill installera på den nya hårddisken.
Om ja, så borde jag inte behöva öppna skivhantering för att partionera och välja tabell själv eftersom det bara finns ett alternativ av flera stycken som kommer fungera.

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem

Fantastisk idé tycker jag.
Licensnyckeln man man väl skriva in efter OS installationen är genomförd? Så är det väl idag.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Inte är det windowslicenser inte. Handlar mest om företagslicenser och Office och sådant.

Konsumentlicenser av just windows är 16% av deras intäkter, den största delen från OEM-licenser så klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Fantastisk idé tycker jag.
Licensnyckeln man man väl skriva in efter OS installationen är genomförd? Så är det väl idag.

Beror lite på vart du installerar och vad du har för version av Windows , på företag ligger nyckeln på Servern via KMS. Men man kan lägga in nyckeln under installationen också så att alla får samma nyckel det kallas för MAK ( multi activation key ). Eller så finns den väll i BIOS men de används inte till dessa typer av installationer. Troligtvis.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Mjae... jag känner att det innebär större risker än fördelar. Jag har aldrig sett installation via USB eller skiva som ett problem heller. Det jag däremot skulle vara intresserad av är att kunna ladda ner och flasha mitt moderkorts bios direkt vi nätverksanslutning, det har jag 100 ggr större nytta och glädje av... men sånt verkar man helt strunta i?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Så länge man kan vara lika säker på att OS'et kommer från rätt källa som när man t.ex laddar ner en ISO från MS och att man efter allt är klart kan stänga av den vägen in så låter det ju riktigt smidigt!

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Konsumentlicenser av just windows är 16% av deras intäkter, den största delen från OEM-licenser så klart.

Ja, det är ingen stor del. Har säkert lika stora utgiftsposter för att administrera skiten också. Hur som haver så borde det hela kunna lösas genom att göra Licensnyckeln till en inparameter när man hämtar hem operativet.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Beror lite på vart du installerar och vad du har för version av Windows , på företag ligger nyckeln på Servern via KMS. Men man kan lägga in nyckeln under installationen också så att alla får samma nyckel det kallas för MAK ( multi activation key ). Eller så finns den väll i BIOS men de används inte till dessa typer av installationer. Troligtvis.

Tänkte mer på oss konsumenter

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tänkte mer på oss konsumenter

tror inte denna lösning kommer anpassas för konsument tyvär.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt.

1. Vad är det för säkerhetsrisker? Det skiljer sig väl inte från att ladda ner en ISO-fil och installera från DVD/USB?

2. Vadå Licensproblem? Jag har alltid fyllt i licensen när Windows startar och aldrig när någon installationsfil ska laddas ner.

Jag känner att jag missat något viktigt

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy_h:

@Json_81:
Ja jo, kan ha blandat ihop det med alla andra lösningar jag försökte mig på med USB-boot bla.
Om man startar upp datorn och den inte hittar något OS så borde gå direkt till starthanteraren och fråga mig och om jag vill installera på den nya hårddisken.
Om ja, så borde jag inte behöva öppna skivhantering för att partionera och välja tabell själv eftersom det bara finns ett alternativ av flera stycken som kommer fungera.

Visst, men att hålla inne option eller option-r är inte krångligt.
Det finns massa alternativt som fungerar, du kanske vill ha två, tre eller flera partitioner på disken.
GUID (har jag för mig det heter) är ju standardval så det behöver man inte ändra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja, det är ingen stor del. Har säkert lika stora utgiftsposter för att administrera skiten också. Hur som haver så borde det hela kunna lösas genom att göra Licensnyckeln till en inparameter när man hämtar hem operativet.

Om 16% är stort eller inte kan man diskutera, men det innebär $15 miljarder omsättning och ca. $7.5 miljarder i EBIT (rörelseresultat) på det. Sedan verkar EBIT för windows-divisionen på konsumentsidan utgöra ca. 50% av intäkterna. Knappast break-even eller förlustaffär som du ville få det att låta som iaf. Se här t.ex. https://www.microsoft.com/investor/EarningsAndFinancials/Fina...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Oneone:

tror inte denna lösning kommer anpassas för konsument tyvär.

Varför inte? När Apple redan gör det med Mac OSX ser jag ingen anledning att skippa konsumenterna.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

Jag fattar inte riktigt.

1. Vad är det för säkerhetsrisker? Det skiljer sig väl inte från att ladda ner en ISO-fil och installera från DVD/USB?

2. Vadå Licensproblem? Jag har alltid fyllt i licensen när Windows startar och aldrig när någon installationsfil ska laddas ner.

Jag känner att jag missat något viktigt

Nej det skiljer sig inte mycket, hur vet du att du fått en ISO fil som är skapat av Redhat, Canonical, Arch eller Microsoft och inte av en NSA eller någon random hackare med bakdörrar och trojaner och annat malware som infesterat installationsfilen?

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Om 16% är stort eller inte kan man diskutera, men jag tycker absolut att det är det. Sedan verkar rörelseresultatet (EBIT) för windows-divisionen på konsumentsidan utgöra ca. 50% av intäkterna. Knappast break-even eller förlustaffär som du ville få det att låta som iaf. Se här t.ex. https://www.microsoft.com/investor/EarningsAndFinancials/Fina...

Det beror såklart på hur man ser det. Microsoft gör väl det de anser vara mest lönsamt. Men personligen tycker jag licenser är rätt mossigt, och ser man till hur framgångsrika företag som Google och Apple gör så är ju operativen där gratis, men det verkar gå rätt bra för de båda företagen ändå. Men som sagt.. Vill de fortsätta med licenserna borde det ju vara smidigt att få med som en in-parameter vid nedladdningen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Nej det skiljer sig inte mycket, hur vet du att du fått en ISO fil som är skapat av Redhat, Canonical, Arch eller Microsoft och inte av en NSA eller någon random hackare med bakdörrar och trojaner och annat malware som infesterat installationsfilen?

Exakt. Bara för att du installerar från ett USB-minne betyder inte att du har en korrekt utgåva. Oavsett om du laddar ned en iso eller om du installerar OS via UEFI så måste man veta att det man laddar ned är korrekt.
Jag ser därför ingen större säkerhetsrisk med detta. Jämfört med att bruka de medföljande CD-skivorna så är risken kanske större, men inte jämfört med en nedladdad ISO.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror såklart på hur man ser det. Microsoft gör väl det de anser vara mest lönsamt. Men personligen tycker jag licenser är rätt mossigt, och ser man till hur framgångsrika företag som Google och Apple gör så är ju operativen där gratis, men det verkar gå rätt bra för de båda företagen ändå. Men som sagt.. Vill de fortsätta med licenserna borde det ju vara smidigt att få med som en in-parameter vid nedladdningen.

Apple lever på att sälja hårdvara. Att OS är gratis när den bara kan köras på deras maskiner är då inget problem. Knappast så att MS skulle ge bort windows helt gratis till alla för all framtid. Var skulle de då få pengar från?

Man kan dock tänka sig en lösning där man loggar in med sitt MS-konto istället för att behöva en CD-nyckel.

Permalänk
Medlem

Tänkt dig att MS fixar något i stilen "Mikro transaktion Medlemskap" alltså du får Windows gratis, sen får du köpa till små packs av olika sorts, så att varje användare ska kunna skräddarsy din operative system hur man vill! .. XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Varför inte? När Apple redan gör det med Mac OSX ser jag ingen anledning att skippa konsumenterna.

För att i dagsläget har de ingen lösning för att hantera Os deployment i molnet, om man skall göra det måste de göra en specialanpassad lösning för konsumenter. Ser inte att de kommer lägga ner krut på att utveckla det. Men man ska aldrig säga aldrig.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det beror såklart på hur man ser det. Microsoft gör väl det de anser vara mest lönsamt. Men personligen tycker jag licenser är rätt mossigt, och ser man till hur framgångsrika företag som Google och Apple gör så är ju operativen där gratis, men det verkar gå rätt bra för de båda företagen ändå. Men som sagt.. Vill de fortsätta med licenserna borde det ju vara smidigt att få med som en in-parameter vid nedladdningen.

Tycker inte att det beror på hur man ser det om jag ska vara ärlig, du hävdade att de inte tjänar pengar på licenser vilket är fel. Oavsett hur man ser på det. Det är där Microsoft tjänar pengar till skillnad mot Apple (hårdvara) och Google (reklam).

Permalänk
Avstängd

Nätverksboot har redan varit möjligt med PXE.
Det är bara idiotiskt att göra UEFI mer och mer komplext och öppna upp för nätverktrafik. Det bådar för säkerhetshål, säkerhetsproblem, bakdörrar och trojaner som körs i UEFI, SMM, etc.

Synd att inte moderkortstillverkarna använder Intels referensimplementation TianoCore istället för UEFI från AMI och Phoenix Technologies.

Gigabyte har verkligen ett förskräckligt fult UEFI gränssnitt.

Permalänk
Medlem

Perfekt! Nu kan M$ och NSA installera nya bakdörrar, avinstallera ditt OS etc. så fort din BIOS är påslagen, alltså innan någon användar-kod drar igång..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

tror inte denna lösning kommer anpassas för konsument tyvär.

Eftersom största delen av deras omsättning kommer från företag och inte konsumenter?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av alfons:

Dags att ersätta PXE från 80-talet

PXE finns och det fungerar.
PXE är helt fristående från BIOS/UEFI och kräver ingen nätverkstack i firmware så det finns inga orosmoln över säkerheten.

Skrivet av Gender Bender:

Riktigt häftigt. Frågan är bara hur detta kan komma att påverka säkerheten i våra datorer?

Det påverkar säkerheten negativt då program kan köras i bakgrunden i firmware utan att du kan se det, och den kan nå allt.
Det finns redan NTFS drivrutiner för UEFI, etc så den når dina hårddiskar. Den har direkt minnestillgång och en kanal utåt på nätet. Läskigt. Man kan köra trojaner/bakdörrar i SMM läge, det går inte hitta med något antivirus eller nåt, för ditt OS kan inte scanna där.

Skrivet av tellus82:

Känns lite olustigt med tanke på "eventuella" säkerhetsluckor, för att inte nämna korrupta nedladdningar, lär va en rätt bra koll av filerna via installationen.

Korrupta filer är nog inga problem då man kan verifiera att filerna är korrekt nedladdade och intakta med hjälp av kryptografiska checksummor. T.ex. med hjälp av SHA-3 hash algoritmen.
Värre är det att det öppnar för säkerhetsluckor när du har en nätverksstack i firmware.

Skrivet av marukusu:

Trodde det här redan gick! Precis det jag gjorde när jag fick en ny dator på jobb, helt clean utan OS. Bara plugga in nätverksladd och OS, policies installerades automatiskt efter AD inloggning.

Jupp, det är redan möjligt med PXE och Windows Deployment Services (WDS).

Skrivet av backfeed:

Så länge man kan stänga av funktionen helt och hållet, gärna med en hårdvaruswitch för att undvika malwareproblem så långt som möjligt, så får de hitta på vilka tokigheter de vill.

För min del är hela idén bara ett gigantiskt säkerhetsproblem med i praktiken noll fördelar, men det gäller ju bara mig personligen.

Moderkortstillverkare har aldrig haft någon hårdvaruswitch för något. Så räkna inte med det. Dessutom kostar hårdvaruswitchar extra. Så det lär du knappast se.
Ja, det är ett gigantiskt säkerhetsproblem.

Skrivet av strejf:

Äntligen! Jag har väntat rätt länge på det här. Hoppas att man kan uppdatera till UEFI 2.5.

Några licensbekymmer ser jag inte med Windows, det aktiveras ju direkt mot nyckeln i moderkortet eller som i Windows 10 mot Microsofts licensservrar.

Skillnaden är att du fick din OS-installation från ett lokalt nätverk. Med den här funktionen skulle du kunna installera din jobbdator hemma direkt mot internet.

Räkna inte med att du får en uppdatering till ditt nuvarande moderkort till UEFI 2.5.
Det är tekniskt möjligt, det ända som krävs är nog en mjukvaruuppdatering.
Men moderkortstillverkare har aldrig velat tillhandahålla BIOS eller UEFI uppdateringar om dom inte måste. Alltid när jag kollat, så har det bara varit för lägga till hårdvarustöd och buggfixar. Aldrig några nya features.

Skrivet av hersses:

Just säkerhetsbristerna gör att jag håller mig till USB ett tag till... Någon som har en vild idé om hur man skulle kunna lösa dem? Kom igen nu, brain stormers!

Det är inte så att du kan välja att hålla dig till USB.
När du köper ett nytt moderkort så kommer den ha UEFI 2.5+ och den här funktionaliteten kommer att finnas där.

Skrivet av Oneone:

HTTPS och Certifikat troligtvis

HTTPS och certifikat behövs inte, man kan bara verifiera nedladdningen med en kryptografisk hash algoritm så som t.ex. SHA-3 innan man exekverar den nedladdade filen.
Problem kvarstår då det finns en nätverksstack i firmware som kan nyttjas av bakdörrar och trojaner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Tycker inte att det beror på hur man ser det om jag ska vara ärlig, du hävdade att de inte tjänar pengar på licenser vilket är fel. Oavsett hur man ser på det. Det är där Microsoft tjänar pengar till skillnad mot Apple (hårdvara) och Google (reklam).

Nej men nu vrider du till sanningen här. 16% av ens inkomster innebär 16%, vilket innebär att merparten av Microsofts intäckter kommer från annat än licenser. Dessutom tror jag de har goda chanser att börja tjäna pengar på reknam istället med tanke på att de bygger en rätt komplett profil av folk i och med all övervakning i Windows 10. De vore ju direkt efterblivna om de inte använde den här datan för att skräddarsy reklamen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Smidigt! Kommer man kunna installera en Linux distro direkt från en meny med ett klick kanske fler av vanliga "Svenssons" kommer våga sig på att prova!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tilax:

Smidigt! Kommer man kunna installera en Linux distro direkt från en meny med ett klick kanske fler av vanliga "Svenssons" kommer våga sig på att prova!

Nu snackar vi även äkta "netboot"

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej men nu vrider du till sanningen här. 16% av ens inkomster innebär 16%, vilket innebär att merparten av Microsofts intäckter kommer från annat än licenser. Dessutom tror jag de har goda chanser att börja tjäna pengar på reknam istället med tanke på att de bygger en rätt komplett profil av folk i och med all övervakning i Windows 10. De vore ju direkt efterblivna om de inte använde den här datan för att skräddarsy reklamen.

Nja, det tycker jag inte att jag gör. Från början pratade du om licenser i allmänhet och det ligger lååååångt över 16%, sen styrde du det mot konsumentlicenser senare. Samma sak nu i ditt inlägg här skriver du att merparten av deras inkomster kommer från annat än licenser, vilket är fel. Sen håller jag med dig om att de nu får en bra möjlighet till ytterligare en intäktskälla i och med övervakning etc.

Deras intäkter från licenser (konsument+företag) utgör totalt ca. 70% av deras sammanlagda intäkter.