Tänker Samsung fel? Note 5 vs S6 Edge+.

Permalänk
Medlem

Tänker Samsung fel? Note 5 vs S6 Edge+.

http://www.trustedreviews.com/news/galaxy-note-5-and-s6-edge-...

Här verkar vara rätt nya rykten angående Note 5 och S6 edge + och jag undrar om Samsung har tappat förståndet?

Varför i hela havet skulle man köpa en S6 Edge plus dyrare än en Note 5 när den har sämre hårdvara (Exynos 2422 i Note 5 och 2420 i S6 Edge+) och mer än 25% sämre batterikapacitet?

Förvisso är S6 Edge+ så sjukt mycket snyggare, men ändå?

§1 i rubrik
Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Du får ju Edge*2 och för att folk är efterblivna? Det kan väl inte vara Samsungs fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

http://www.trustedreviews.com/news/galaxy-note-5-and-s6-edge-...

Här verkar vara rätt nya rykten angående Note 5 och S6 edge + och jag undrar om Samsung har tappat förståndet?

Varför i hela havet skulle man köpa en S6 Edge plus dyrare än en Note 5 när den har sämre hårdvara (Exynos 2422 i Note 5 och 2420 i S6 Edge+) och mer än 25% sämre batterikapacitet?

Förvisso är S6 Edge+ så sjukt mycket snyggare, men ändå?

Precis. Folk kommer köpa Edge för att det är mycket snyggare. Samsung kan utnyttja priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Nä, design har ingen kostnad. *Bort* - Moderator

Permalänk
Medlem

1. Ingen vet hur mycket dom kommer att kosta.
2. S6 Edge/S6 Edge Plus är dyrare i tillverkning p.g.a curvade skärmar är svårt att tillverka.

Note modellerna har alltid kostat mer än vanliga. Varifrån har du fått att S6 Edge+ kommer kostar mer än Note 5?

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

1. Ingen vet hur mycket dom kommer att kosta.
2. S6 Edge/S6 Edge Plus är dyrare i tillverkning p.g.a curvade skärmar är svårt att tillverka.

Note modellerna har alltid kostat mer än vanliga. Varifrån har du fått att S6 Edge+ kommer kostar mer än Note 5?

Jag tar bara ryktena och priset på note 4 när den kom. Ryktesvägen säger att S6 edge+ kommer kosta 900-1000dollar medan Note4 kostade 600. Detta utan carrier så klart.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

@Zoxx0
Design kostar. I detta fall kostar det nog i produktionen, så som verktyg, process, material osv. Men design kostar även från början, till slut. Även om konceptskissen finns ska det förverkligas och även det är en process. Inte bara skisser och rendreringar.

Men sedan kostar förstås design, även om det inte kostar, så att säga.

EDIT:
Med det sagt skulle jag aldrig köpa skiten. Jag har mer smak än så.

Redigerat bort otrevligt citat, - Moderator

Redigerat bort citat, - Moderator
Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av superstoffe:

Design kostar. I detta fall kostar det nog i produktionen, så som verktyg, process, material osv. Men design kostar även från början, till slut. Även om konceptskissen finns ska det förverkligas och även det är en process. Inte bara skisser och rendreringar.

Men sedan kostar förstås design, även om det inte kostar, så att säga.

EDIT:
Med det sagt skulle jag aldrig köpa skiten. Jag har mer smak än så.

... du kan inte räkna in de kostnaderna i design. Produktionskostnader finns oavsett eftersom allting måste designas på något vis. Dessutom är jag rätt säker på att deras maskiner är formbara och inte bara har en sak de kan bygga.

Alltså, rent ekonomiskt är inte produktion en designkostnad. Skissen är mycket riktigt en designkostnad.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

... du kan inte räkna in de kostnaderna i design. Produktionskostnader finns oavsett eftersom allting måste designas på något vis. Dessutom är jag rätt säker på att deras maskiner är formbara och inte bara har en sak de kan bygga.

Alltså, rent ekonomiskt är inte produktion en designkostnad. Skissen är mycket riktigt en designkostnad.

Sant. Men det är nog inte riktigt så enkelt som du nog tror att det är Men det jag menade var att viss design är dyrare att ta fram, då det både kan påverka materialval och tillverkningsprocess. Säg ett böjt glass till exempel.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av superstoffe:

Sant. Men det är nog inte riktigt så enkelt som du nog tror att det är Men det jag menade var att viss design är dyrare att ta fram, då det både kan påverka materialval och tillverkningsprocess. Säg ett böjt glass till exempel.

Hah sant, menade mest att skilja på kostnadsposterna ^^

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Medlem

Jag är förundrad att folk köper s6/edge för ca 6k när du kan få 1+2 för nästan halva priset. (1+2 16gb kan du få för halva priset jämfört en s6 edge dock har den 32gb, 64gb 1+2 kostar 3800kr medan 64gb s6 edge kostar 8000kr+)

Är s6/edge nästan dubbelt så bra? Eller man får betala 50% mer för kanske en 10% bättre produkt?
Eller design som det diskuterats om värderas till 50% bättre i Samsung än en 1+2?

Bara lite filosofiska tankar om hur man värderar produkter olika.

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Note 5 har MicroSD, S6 Edge+ har det inte.
Om S6 Edge+ kostar mera så betalar man alltså premium för en sämre telefon bara för att den är snyggare (subjektivt). Dessutom tycker vissa att den böjda kanten är opraktisk och leder till att man trycker fel.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

@Zoxx0:
*Bort*

Jag tycker absolut inte att samsung är "efterblivna" genom att ta detta steg. De har ju sett att det finns en klar efterfrågan av produkterna, så därför "förbättrar" de dem.
Att tillverka glasen till Edge modellerna är dyrare, och som någon redan har påpekat så är jobbet som leder fram till tillverkningen inte bara att ta en bild av den nuvarande telefonen och förstora den. Först måste designteamet rita om telefonen, för de kan inte heller bara förstora upp den i en kopieringsmaskin och skrika KLAR!
Bara det arbetet tar ett par veckor, och sedan ska man bygga ihop en prototyp för att se ifall allting går ihop. Se om man får plats med ett större batteri etc.
En bidragande faktor till att Samsung har ett sånt högt pris på Edge modellerna (Nu vet jag inte mellanskillnaden mellan S6 & S6 Edge) Är att just glaset till Edge är dyrare att tillverka. Blandannat tack vare att det är en ny teknik de använder för att tillverka de etc och att det är större procent av de tillverkade glasen som inte klarar av kontrollerna och får således slängas. (Minns inte vad ordet heter xD) Medan glasen till Note enheterna är platta, billigare och lättare att tillverka och därför billigare.

Sen är ju Galaxy serien mer populär än Note serien bland till exempel ungdomar, de som alltid lyckas förstöra sina telefoner och behöver nya. Så jag förstår att de har ett högre pris, även om prestandan inte är värd de extra pengarna.
*Bort*

Redigerat bort OffTopic grejer, - Moderator
Visa signatur

Det var bättre förr
- Michael B. Tretow

Permalänk

Designen kommer alltid kosta mer. Kolla bara på Apple och deras produkter. Samsung har betydligt bättre prestanda/kamera i sina telefoner, men folk köper ändå Apples produkter för att de ser bättre ut. En del elektronik kan kosta mer bara pga. en annan färg. För något år sen skulle jag köpa en kaffebryggare av OBH Nordica. Den svarta kostade betydligt mer än de röda trots att det i praktiken vara samma produkt. Man kan tycka att det är dummt ibland, men företagen som det går bra för vet ofta hur människor tänker när det gäller köp. Och fel har det inte annars vorre de inte framgångsrika eller hur?

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoxx0:

http://www.trustedreviews.com/news/galaxy-note-5-and-s6-edge-...

Här verkar vara rätt nya rykten angående Note 5 och S6 edge + och jag undrar om Samsung har tappat förståndet?

Varför i hela havet skulle man köpa en S6 Edge plus dyrare än en Note 5 när den har sämre hårdvara (Exynos 2422 i Note 5 och 2420 i S6 Edge+) och mer än 25% sämre batterikapacitet?

Förvisso är S6 Edge+ så sjukt mycket snyggare, men ändå?

Nu har inte jag full koll men här skriver de att det är samma hårdvara i telefonerna.

http://www.swedroid.se/samsung-introducerar-galaxy-note-5-och...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*Tråd upplåst*

Flertal inlägg med smutskastande/trollande/off topic har redigerats bort.
Finns det ordval som är tveksamma så använder ni anmälningsknappen istället för att besvara. Besvarar man inlägget lite taggit själv så blir det snabbt pajkastning på forumet.

Ni som har blivit av med inlägg vet vilka ni är. Har något konkret som ni vill förmedla försvunnit så kan ni gott skriva inlägget på nytt men håll det on topic och inte spekulera om den intellektuella nivån några domestiserade djur.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Min stora fråga är hur i hela glödheta helvete de kan välja att inte släppa note5 i europa??

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

@Dreadlock: Eller hur, det här stör mig som bara F*N, jag har väntat länge på den telefonen.

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk

Min teori är att de har problem med capex för mobilsidan så de vill inte bygga stora lager för att sedan sälja för lite. Nu bygger de så de kan rulla på vissa marknader och justera produktionen efter försäljningen, dvs minska risken för uppbundet kapital i enheter ingen köper.

Sen när de inser att de inte säljer tillräckligt i volym - då hoppas man på att vi Note fanboys skall komma springande.

Mitt problem är att min Note2 har typ 4 timmar standby och jag är inte sugen att köpa nytt batteri eftersom luren i övrigt ser ut som den släpats bakom en landrover mellan Paris och Dakar...

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Kan man beställa en Note5 som fungerar på GSM bandet nånstans då? :/

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |