Folk säger att det är farligt att äta blodet från maten men vissa rätter verkar ej vara farliga?

Permalänk
Avstängd

Folk säger att det är farligt att äta blodet från maten men vissa rätter verkar ej vara farliga?

Hej. Vad jag vet kan man bli sjuk om man äter blod från tillexempel kycklingben och några andra rätter som man måste värma ordentligt för att blodet ska försvinna. Men så finns det andra rätter jag tror att det är oxfilé och då tänker jag på en restaurang som serverade oxfilé med blod för att jag hade beställt medium. Jag tror att det var oxfile i allafall jag undrar varför kan man äta blod från oxe och inte från kyckling? Finns det mer information om detta med blod i maten om vad man kan äta och inte?

Permalänk
Medlem

Är inte alls någon expert på området, men det gäller väl samma princip som att köttet ska vara genomstekt.
Kyckling ska man steka igenom helt innan man äter den helt, eftersom det lätt finns bakterier och sjukdomar i kyckling, typ salmonella. Detsamma gäller ju då givetvis blodet.
Nöt (inkl. oxe) kan man äta rått utan fara, eftersom dessa djur har mycket mindre chans att innehålla sjukdomar eller bakterier. Detsamma gäller blodet.

Sen _varför_ det är så har jag ingen aning. Det får vi hoppas nån expert här kan svara på.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Gris och kyckling har mycket större risk att innehålla en del farliga bakterier än nötdjur, t.ex. salmonella. Varför vet jag inte.
Edit: var inte snabb nog

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Hej hej!

I kyckling och fläskkött kan det finnas bakterier som är farliga. Dessa bakterier dör, förstås, när de hettas upp tillräckligt. I nötkött är det sällsynt med liknande bakterier och det behöver därför inte tillagas lika noggrant.

Permalänk
Medlem

sodapop förklarade det enkelt och korrekt.
/Thread

Visa signatur

8700K 5Ghz | 32GB 3200Mhz | 2080Ti 11GB | Phanteks Enthoo | Asus PG27AQ

Permalänk
Medlem

Det går för det mesta att äta nötkött som knappt tillagats eller är rått.
Men risken finns att du får en bit från en ko som bar på EHEC, som sedan slaktaren tabbade sig lite med runt inälvorna och kontaminerade köttet. I värsta fall: en plågsam död.

Inte alls helt riskfritt att äta rått nötkött, men för det mesta går det bra.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

Tog bort lite indirekta anklagelser

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

@Nauie: Hur många har dött i Sverige av det?

Permalänk
Hedersmedlem

Kyckling kan sprida t.ex. Salmonella och fläsk *kan* innehålla trikiner, därför är det viktigt att dessa genomsteks (i Sverige testas dock för detta så det ska egentligen inte finnas). Nötkött innehåller inte smittor på detta sätt. Däremot kan det finnas bakterier köttet kvar från styckningen, därför måste ytorna på köttet stekas men att det är rosa inuti är ingen fara.

Färs är en helt annan historia, all färs måste genomstekas.

Har aldrig hört talas om att någon skulle dött av rått nötkött, hade det varit farligt hade det inte varit tillåtet att serveras över huvud taget.

Permalänk
Medlem

För mer läsning så rekommenderas livsmedelsverkets hemsida.

Permalänk

Efter vad jag har hört så ska man med både kyckling och fläskkött gå enligt regeln "Om köttsaften är klar spelar det ingen roll att köttet är lite rosa". Det som man tror är blod är för det mesta en slags proteinlösning som har pumpats in i köttet vid styckningen, djuret töms på allt blod. Såvida man inte får tag i det direkt från en slaktare då.

Visa signatur

System: Fractal Design R4 | i7 3770 | GTX 660 DC2 | Intel 330 120 GB | Seagate Barracuda 2 TB | Corsair Vengeance 16 GB | Asus P8Z77 Pro Thunderbolt | Fractal Design Newton R2 1000W | Ducky Mini mx blue | Logitech G300 | Qpad QH90 | Nokia Lumia 925 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kyckling kan sprida t.ex. Salmonella och fläsk *kan* innehålla trikiner, därför är det viktigt att dessa genomsteks (i Sverige testas dock för detta så det ska egentligen inte finnas). Nötkött innehåller inte smittor på detta sätt. Däremot kan det finnas bakterier köttet kvar från styckningen, därför måste ytorna på köttet stekas men att det är rosa inuti är ingen fara.

Färs är en helt annan historia, all färs måste genomstekas.

Har aldrig hört talas om att någon skulle dött av rått nötkött, hade det varit farligt hade det inte varit tillåtet att serveras över huvud taget.

Neeeej, du vet vad råbiff är va? när jag gör nötfärsbiffar så är det gott att äta färsen rå för att smaka av den. Inget farligt i det.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Det är sant men gällande kyckling så är det mindre vanligt att det är farligt att äta lite halvrått. Man ska givetvis inte göra det men risken är betydligt mindre än i södra Europa exempelvis. Är nog liknande med fläsk också. Har råkat bli så att fläsket inte varit helt och hållet genomstekt flera gånger, har aldrig blivit sjuk av det och jag som har väldigt känslig mage dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Kyckling kan sprida t.ex. Salmonella och fläsk *kan* innehålla trikiner, därför är det viktigt att dessa genomsteks (i Sverige testas dock för detta så det ska egentligen inte finnas). Nötkött innehåller inte smittor på detta sätt. Däremot kan det finnas bakterier köttet kvar från styckningen, därför måste ytorna på köttet stekas men att det är rosa inuti är ingen fara.

Färs är en helt annan historia, all färs måste genomstekas.

Har aldrig hört talas om att någon skulle dött av rått nötkött, hade det varit farligt hade det inte varit tillåtet att serveras över huvud taget.

Hos tamsvin har trikiner inte påvisats i Sverige sedan 1994. Dock om någon här skulle få för sig att äta vildsvin så är det ännu viktigare att steka genom sitt kött.
För övrigt är trikiner larver som klassas som parasiter då dom frodas i tarmfloran. MUMS!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anderjo4:

Hos tamsvin har trikiner inte påvisats i Sverige sedan 1994. Dock om någon här skulle få för sig att äta vildsvin så är det ännu viktigare att steka genom sitt kött.
För övrigt är trikiner larver som klassas som parasiter då dom frodas i tarmfloran. MUMS!

Jag läste om något larm förra året tror jag men kommer inte ihåg vad det gällde, uppenbarligen inte trikiner då. De är väl mysigare än så, de lever i musklerna och jag kommer inte ens ihåg vem som skrämde upp oss med att de borrar sig igenom dina inre organ om du blir smittad.

Ät ditt fläskkött genomstekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Jag läste om något larm förra året tror jag men kommer inte ihåg vad det gällde, uppenbarligen inte trikiner då. De är väl mysigare än så, de lever i musklerna och jag kommer inte ens ihåg vem som skrämde upp oss med att de borrar sig igenom dina inre organ om du blir smittad.

Ät ditt fläskkött genomstekt.

Ja, det var sannolikt trikiner.
(Eller så missförstår jag dig fullständigt)

"Då en värd fått i sig infekterat kött, innehållande trikinlarver, frigörs larverna då köttet hamnar i tunntarmen på grund av de syror som finns där. Larverna genomborrar då tunntarmen där de senare utvecklas till vuxna parasiter efter cirka en till två dagar.[6] Hanarna befruktar då honorna som senare föder larver inuti värdens tarmar. Detta kallas inälvsfasen.[7]

Den muskulära fasen inleds då larverna sprids genom blodet och lymfvätskan till olika organ och vävnader. Då de nått sitt mål, den tvärstrimmiga muskulaturen, går de in i muskelcellerna och fullbordar sedan sin livscykel. Larverna kan sedan stanna kvar i värden i flera år och om värden dör kan de fortfarande spridas vidare genom asätare, eftersom de kan leva i flera månader i den döda kroppen.[2] Den lägsta infektionsdosen för att bli sjuk är 60-150 larver.[7]"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trikinos

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@Farbror Krut:

Några få hundra fall av EHEC per år i Sverige och en dödlighet på ungefär 0.4% och runt 4% som får permanenta njurproblem. Men har man tur så går det över utan behandling.

Visa signatur

Min favorit bland "e-nummer" är 948 <3