Vad tycker ni om Windows 10?

Permalänk

Har kört Windows 10 i nästan två veckor nu och har inte haft några problem. Å andra sidan gör jag inte så mycket mer än surfar med datorn, så det säger kanske inte så mycket. Har dessutom knappt använt den nya webläsaren Edge något, utan kör med IE i väntan på att Edge får support för webläsartillägg, då jag har Norton på datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon19434:

Jag har backat tillbaka till tidigare Windows-versioner. Upplevde Windows 10 som opolerat, buggigt och spionerande. Jag hoppar tills Microsoft snyter sig, men tyvärr är det osannolikt att dom tänker dra ner på det sistnämnda.

Du kan stänga av sånt i sekretess inställningar...

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Detta sammanfattar hur jag uppfattar Microsoft syfte i konkurrensen med Google och deras idé med Win 10

*** Blir ALDRIG Win10 hos mig - Hellre MacIntosh - då jag värnar om att min musikproduktionsdator ska fungera felfritt med nuvarande konfig (Win 7 64bit Ultimate), där mjuk/hårdvara ska interagera felfritt ***

Permalänk
Inaktiv

@Cooling23: Nja, bara vissa saker går att stänga av i sekretessinställningarna. För att bli av med telemetrin så får man pilla i registret, och sen flyger det ändå iväg förfrågningar till bing varje gång man söker i startmenyn. Finns säkert ännu mer skräp efter det, men det var där som jag tröttnade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Någon som vet om min nyckel för Windows 8/8.1 funkar om jag kör en ren installation av Windows 10 från USB? Funkar det inte kan jag då ringa och få en ny nyckel? Tror det var olika besked i frågan innan. Någon som vet?

Trist att behöva installera två gånger, först 8.1 och sen 10.

mitt svar från Windows själva med samma fråga. beklagar norskan=)

Du må legge inn Windows 8.1 igjen for å få gratislisensen, men du trenger ikke å vente. Når Windows 8.1 er installert, åpne din Windows 10-USB i Windows 8.1 og kjør setup.exe. Velg så at du ikke vil beholde noe av det gamle operativsystemet etter oppgradering.
Når du gjør på denne måten, vil bare lisensen bli overført til Windows 10.

Når Windows 10 en gang er aktivert på PCen, kan du senere gjøre rene installasjoner fra USB og bare hoppe over spørsmålet om produktnøkkel. Aktiveringen vil da skje automatisk mot CPU/hovedkort via nettet. ^AM

funkade för mig btw.

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem

någon som vet om man kan stänga av inloggningen när man startar datorn? mkt iriterande

Visa signatur

*Define S Black *MSI X99S SLI PLUS *i7-5960X *Corsair 1000W *Ripjaws 32GB 3000MHz *GTX 980 Ti G1 Gaming *Kingston 240gb SSD *Crucial 1TB SSD *Asus ROG SWIFT *Custom vatten loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Kan du inte bara välja att uppgradera och låta installations programmet blåsa hårddisken ren? Det fungerade iaf för mig med win7.

Det har du nog i och för sig rätt i. Borde vara samma sak.. men kan ändå vara skönt med en nyckel som fungerar.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

mitt svar från Windows själva med samma fråga. beklagar norskan=)

Du må legge inn Windows 8.1 igjen for å få gratislisensen, men du trenger ikke å vente. Når Windows 8.1 er installert, åpne din Windows 10-USB i Windows 8.1 og kjør setup.exe. Velg så at du ikke vil beholde noe av det gamle operativsystemet etter oppgradering.
Når du gjør på denne måten, vil bare lisensen bli overført til Windows 10.

Når Windows 10 en gang er aktivert på PCen, kan du senere gjøre rene installasjoner fra USB og bare hoppe over spørsmålet om produktnøkkel. Aktiveringen vil da skje automatisk mot CPU/hovedkort via nettet. ^AM

funkade för mig btw.

Så nu har jag uppdaterat genom update till Windows 10.

Nästa gång jag installerar om datorn, så använder jag min Win8.1-USB och installerar Win8.1. När jag gjort det så sätter jag in min Win10-USB och kör setup.exe.

När jag kört setup.exe så kommer det fram en ruta om jag vill behålla gamla operativsystemet. När jag svarar NEJ så överförs nyckeln till Windows 10 och jag kan göra rena installationer med Win10 direkt, men jag behöver inte skriva nyckeln i fortsättningen utan den överförs automatiskt.

Har jag förstått rätt?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Så nu har jag uppdaterat genom update till Windows 10.

Nästa gång jag installerar om datorn, så använder jag min Win8.1-USB och installerar Win8.1. När jag gjort det så sätter jag in min Win10-USB och kör setup.exe.

När jag kört setup.exe så kommer det fram en ruta om jag vill behålla gamla operativsystemet. När jag svarar NEJ så överförs nyckeln till Windows 10 och jag kan göra rena installationer med Win10 direkt, men jag behöver inte skriva nyckeln i fortsättningen utan den överförs automatiskt.

Har jag förstått rätt?

Nej, när din Windows 10 blir/blev aktiverad har Microsoft lagrat din dators hårdvaru-ID i sin databas. När du vill installera om Windows 10 gör du det direkt. Hämta ISO-fil här: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
När installationen är klar kommer datorns hårdvaru-ID att skickas till Microsoft för kontroll och då upptäckts det att den är godkänd för Windows 10 och då blir din nyinstallerade Windows 10 aktiverad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HampZZ:

någon som vet om man kan stänga av inloggningen när man startar datorn? mkt iriterande

Ja det går, enklast är att ändra till ett lokalt konto.
Det går även ändra så man inte behöver ange lösen för sitt MS konto, tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör det.

Permalänk
Medlem

@HampZZ:

Skapa ett lokalt konto. Men då funkar visst ej store vad jag fattat det som. Eller så gör man att win loggar in automatiskt. Jag följde denna guiden: http://www.intowindows.com/how-to-automatically-login-in-wind...

Visa signatur

CPU: Intel 13700K GPU: Asus Geforce RTX 4090 TUF RAM: Corsair Vengeance 32GB DDR5 5600MHz CL36 Moderkort: ASUS Prime Z790-A WIFI PSU: Corsair RM1000x Shift SSD: WD Black SN850X 2TB Gen 4 Chassi: Fractal Design Define 7 Skärm: Samsung QN95B 75"

Permalänk
Medlem

jag tycker iaf de är trevligt

Permalänk
Medlem

Någon som har problem med att energischemat ändrar sig????
mitt ändrar sig alltid till 1h stäng av bildskärm och 2h strömsparläge

Visa signatur

ENTHOO PRIMO CORSAIR RM 1000W MAXIMUS VII FORMULA 4790K 4.6 1.2V 4x8 CORSAIR 2400 Msi Gtx 1080 TI VATTENKYLD W10

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MacAllan:

Ja det går, enklast är att ändra till ett lokalt konto.
Det går även ändra så man inte behöver ange lösen för sitt MS konto, tyvärr kommer jag inte ihåg hur man gör det.

Enklast måste väl ändå vara att köra Netplwiz och bocka ur rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jfqvist:

"Patch Tuesday" kommer att utgå vad gäller Windows 10.

Uppdateringar och buggfixar kommer släppas löpande så fort dessa är klara.

Detta är en klar nackdel för företag dock.

Den tisdagen var något man kunde schemalägga teknikerna till, och veta att sön-mån gjordes backup och tis (kv)-ons-tors den veckan så uppdaterade man vad som kom. Blev det något fel så hade man minimalt med jobb att återställa.

Säkerhet i all ära, men om ens system går sönder pga buggar eller ändra fel i deras "hotfixes" så är de värre än minimal risk för säkerhetsintrånget när man redan har rätt bra skydd som företag.
Minns fortfarande hur illa 8.0/8.1 patcher har varit, där de tom BSODat eller brickat enheter med uppdateringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Detta är en klar nackdel för företag dock.

Den tisdagen var något man kunde schemalägga teknikerna till, och veta att sön-mån gjordes backup och tis (kv)-ons-tors den veckan så uppdaterade man vad som kom. Blev det något fel så hade man minimalt med jobb att återställa.

Säkerhet i all ära, men om ens system går sönder pga buggar eller ändra fel i deras "hotfixes" så är de värre än minimal risk för säkerhetsintrånget när man redan har rätt bra skydd som företag.
Minns fortfarande hur illa 8.0/8.1 patcher har varit, där de tom BSODat eller brickat enheter med uppdateringar.

detta kommer inte beröra företag, företag som vill ha ordning på sina patchar kör antingen wsus eller sccm, och även om patcharna läses in i en databas flera gånger på en månad så kommer inte företagen att skjuta ut dem flera gånger per månad. så dom samlas och en gång per månad gör administratören jobbet han brukar göra.

Förut:
MS :ååååh, nu har vi skapat en patch, men vi väntar 3v med att släppa den..

Nu:
MS: ååååh, nu har vi skapat en patch, vi släpper den direkt så att hemanvändarna får den..

tycker faktiskt att det är bättre nu

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

detta kommer inte beröra företag, företag som vill ha ordning på sina patchar kör antingen wsus eller sccm, och även om patcharna läses in i en databas flera gånger på en månad så kommer inte företagen att skjuta ut dem flera gånger per månad. så dom samlas och en gång per månad gör administratören jobbet han brukar göra.

Förut:
MS :ååååh, nu har vi skapat en patch, men vi väntar 3v med att släppa den..

Nu:
MS: ååååh, nu har vi skapat en patch, vi släpper den direkt så att hemanvändarna får den..

tycker faktiskt att det är bättre nu

Heh... jo, låt hemanvändarna få BSODerna istället.

Visst går det att lösa så i större företag, men inte alla företag kör detta sätt till alla maskiner. Men det är klart, man kan bara stänga av så den skjuter upp det istället. Blir kanske inte så dåligt ändå som du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... jo, låt hemanvändarna få BSODerna istället.

Visst går det att lösa så i större företag, men inte alla företag kör detta sätt till alla maskiner. Men det är klart, man kan bara stänga av så den skjuter upp det istället. Blir kanske inte så dåligt ändå som du säger.

patcharna kommer testas lika mycket (eller lite beroende på hur man ser på det) som förut.. bara det att nu när patchen är klar (inkl testning) så skjuts den ut istället för att lagras tills nästa patch tuesday.. den testades inte mer förut för det.

om man inte kör någons slags gpo eller så för patchhantering så anser jag att man har lika lite kontroll nu över patcharna som förut

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk

Gott folk, hur fixa jag bort den tråkiga vita färgen i windows fönster? jag skulle vilja ha blå färg där!

Visa signatur

| Chassi: CM Storm Stryker | RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: Corsair CX 600W | CPU: i5-3570K 3.4GHz | SSD: 120GB | HDD: 1TB | MB: MSI H77MA-G43 H77 | Grafik: Gigabyte Geforce GTX 970 G1 GAMING 4GB | OS: Windows 10 Home |

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av mnystedt86:

Gott folk, hur fixa jag bort den tråkiga vita färgen i windows fönster? jag skulle vilja ha blå färg där!

Öppna fönstret och gå UT, det är strålande sol och blå himmel - eller kör med W7 som oss andra stofiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mnystedt86:

Gott folk, hur fixa jag bort den tråkiga vita färgen i windows fönster? jag skulle vilja ha blå färg där!

Går enkelt att fixa med Winaero Tweaker:
http://winaero.com/comment.php?comment.news.1836

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

patcharna kommer testas lika mycket (eller lite beroende på hur man ser på det) som förut.. bara det att nu när patchen är klar (inkl testning) så skjuts den ut istället för att lagras tills nästa patch tuesday.. den testades inte mer förut för det.

om man inte kör någons slags gpo eller så för patchhantering så anser jag att man har lika lite kontroll nu över patcharna som förut

Njae. Håller inte helt med där.
Att de inte testar de mer, det håller jag med om och förstår. Men det var enkelt att stänga av automatiken och göra det under kontrollerade situationer i Win 7 iaf (tror Win 8 också för den delen). Men när man själv inte kan bestämma över en patch som orsakar problem, då blir det problem. Inte kul när maskinerna plötsligt börjar starta om för uppdatering och sen inte fungerar som de ska när de startar upp igen. MS kan omöjligt testa allt...

Många företag kör både XP och halvuppdaterade Win 7 just pga 3:e part mjukvara inte vill fungera med senare. Vi tvingas bla göra det för en frankeringsmaskin som ska vara vista kompatibel, men eftersom vi saknar vista licenser så får en gammal XP maskin göra det jobbet.
Många företag uppdaterar inte sina maskiner mer än en gång var 3:e / 6:e månad, pga det kostar för mycket.

Dock kan denna metod i Win 10 vara bättre för företag, just för att de som har automatik blir beta-testare till oss som väntar med dem. Eller så kan man ha en maskin som automatiskt uppdaterar allt, och då märker man fort om den får problem. Så nu blir det mer testade patcher, då folks hemma maskiner blir första testarna.

Men just att man förr kunde "planera" för att få problem, och slippa oväntade fel i program när tex löner eller ekonomi skulle göras har hjälpt oss en hel del. Så jag ser inget fel i att de släpper dem direkt nu, så länge man kan välja själv att vänta. Alla vill inte spendera fredagen och helgen till att återställa maskiner, verken hemma eller på jobb.

Permalänk
Medlem

Det är för många klick för att ansluta med VPN, tycker jag. Win7, och till och med 8.1 vad smidigare.
Man kan inte ställa in färgerna i Win10 precis som man vill, vilket gick i XP och tidigare, dvs svarta fönster och vit/ljus text. Fler klick för volymkontrollern/mixern.

Finns nog några andra småsaker som irriterar mig också, men det är dessa jag kommer ihåg nu.
Annars tycker jag 10an är snabb och bra, och mitt Pinnacle studio funkar bättre i 10an än i 8/8.1.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

Tycker att det är underbart, kommer aldrig gå tillbaka till win 7 eller 8.1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Njae. Håller inte helt med där.
Att de inte testar de mer, det håller jag med om och förstår. Men det var enkelt att stänga av automatiken och göra det under kontrollerade situationer i Win 7 iaf (tror Win 8 också för den delen). Men när man själv inte kan bestämma över en patch som orsakar problem, då blir det problem. Inte kul när maskinerna plötsligt börjar starta om för uppdatering och sen inte fungerar som de ska när de startar upp igen. MS kan omöjligt testa allt...

Många företag kör både XP och halvuppdaterade Win 7 just pga 3:e part mjukvara inte vill fungera med senare. Vi tvingas bla göra det för en frankeringsmaskin som ska vara vista kompatibel, men eftersom vi saknar vista licenser så får en gammal XP maskin göra det jobbet.
Många företag uppdaterar inte sina maskiner mer än en gång var 3:e / 6:e månad, pga det kostar för mycket.

Dock kan denna metod i Win 10 vara bättre för företag, just för att de som har automatik blir beta-testare till oss som väntar med dem. Eller så kan man ha en maskin som automatiskt uppdaterar allt, och då märker man fort om den får problem. Så nu blir det mer testade patcher, då folks hemma maskiner blir första testarna.

Men just att man förr kunde "planera" för att få problem, och slippa oväntade fel i program när tex löner eller ekonomi skulle göras har hjälpt oss en hel del. Så jag ser inget fel i att de släpper dem direkt nu, så länge man kan välja själv att vänta. Alla vill inte spendera fredagen och helgen till att återställa maskiner, verken hemma eller på jobb.

mmm.. vet inte hur jag ska svara på detta

ok, du kan inte med ett enkelt sätt klicka bort uppdatering X ute hos klienterna, men via programmet wushowhide.diagcab (KB3073930) så kan man gömma updates, och via gpedit.msc kan man säga åt en dator lokalt att inte ladder ner och installera. Så samma funktioner finns där, dom är bara lite gömda för att vanligt folk inte ska pilla.
men att på ett företag inte köra wsus och gpo, vilket är gratis samt sparar massa tid mot att gå runt till alla klienter och bocka i/ur de patchar man vill ha för att sedan installera och starta om, det förstår jag inte. du får samma kontroll via wsus men kommer gå mycket snabbare...
Kan väl kanske hålla med om att detta är lite drygt för ett litet företag utan it-nisse, men samtidigt så vet jag av erfarenhet att så små företag utan it-nissar inte heller patchar sina datorer så ofta, och då måste jag gå på spåret att auto install är bättre än att inte patcha alls.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag… igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

mmm.. vet inte hur jag ska svara på detta

ok, du kan inte med ett enkelt sätt klicka bort uppdatering X ute hos klienterna, men via programmet wushowhide.diagcab (KB3073930) så kan man gömma uppdates, och via gpedit.msc kan man säga åt en dator lokalt att inte ladder ner och installera. Så samma funktioner finns där, dom är bara lite gömda för att vanligt folk inte ska pilla.
men att på ett företag inte köra wsus och gpo, vilket är gratis samt sparar massa tid mot att gå runt till alla klienter och bocka i/ur de patchar man vill ha för att sedan installera och starta om, det förstår jag inte. du får samma kontroll via wsus men kommer gå mycket snabbare...
Kan väl kanske hålla med om att detta är lite drygt för ett litet företag utan it-nisse, men samtidigt så vet jag av erfarenhet att så små företag utan it-nissar inte heller patchar sina datorer så ofta, och då måste jag gå på spåret att auto install är bättre än att inte patcha alls.

Antar att vi är i nån mellannivå då.
Vet att WSUS kördes förr, men pga inkompatibilitet med versioner (de hade inte pengarna till nyare hård/mjukvara för servrarna, och de flesta servrar kör bara Linux baserat). Detta är iaf info jag fick.

Därför jag bla jag fått hålla på med bla uppdateringar mm på senare tid, då min tid är väsentligt billigare än vår linux-guru Allt kanske inte är 100% uppdaterat, men en maskin är normalt patchad varje månad (i värsta fall månaden efter om större problem uppstått). Nu ska nya servrar vara på plats, och domänen är flyttad till nya system, så vi kanske kan få WSUS på plats igen antar jag.

Dock har vi en del maskiner på andra sidan stan, som är förbunden med VPN, som ibland inte vill vakna när IT-teknikerna är på plats och ska "ordna allt". Vilket gör att jag måste ta dem i efterhand ändå.

Chefen dock avskyr dessa "sabla patcher" (hans ord). För var och varannan gång som program patchas (både Windows och 3:e part) så får han problem med allt från ekonomi program till andra viktiga program och får sitta i support för att de ska lösa det. Har kostat oss tio-tusentals kronor i arbetstid att få rätta på allt, bara i år. Är vid sådana tillfällen som jag fullt förstår att man hellre tar risken "lite längre" med säkerhetshål som varit opatchade i 5 år redan... (mycket är nya, men en del av dem har ju funnits sedan NT tiden).

Kostnader för patcher som skapat problem under senaste 10 åren: 100 000+ kronor (som är en hel del pengar för ett företag i vår skala).
Kostnad för virus eller intrång på senaste 10 åren: 0kr.

Men sen måste man ju se det som att, pga vi försöker ha så hög säkerhet så har det inte skapat några problem heller. Så jag tror inte på att man kan bara blunda och tro allt går som det ska heller. Samtidigt så är säkerhet något som ofta är falsk förtroende också.

Permalänk
Medlem

Hittills fungerar allt bra för mig, framförallt virtuella skrivbord har jag längtat efter mycket länge.

Permalänk
Medlem

Är det någon här som gjort detta och fått det att fungera?
http://www.tenforums.com/tutorials/6015-pc-folders-add-remove...

Problemet vissa har är att även när man gjort allt med ownership, permissions osv så dyker ex download/desktop upp när man klickar på dom i quick access.

Detta är en fruktansvärt störig sak.

W8.1 kräver inte ownership skräp utan fungerar med bara en regfil, sen kan man ändå använda dom i favorites/quick access utan att dom dyker upp lite random.

Satt innan ett par timmar, med 2 fresh w10 pro installs och försökte få detta löst, men gick inte, som andra i slutet av tråden skrivit har dom samma problem.

Även med dubbelkollat så alla ownership, permissions är korrekta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

Det är för många klick för att ansluta med VPN, tycker jag. Win7, och till och med 8.1 vad smidigare.
Man kan inte ställa in färgerna i Win10 precis som man vill, vilket gick i XP och tidigare, dvs svarta fönster och vit/ljus text. Fler klick för volymkontrollern/mixern.

Finns nog några andra småsaker som irriterar mig också, men det är dessa jag kommer ihåg nu.
Annars tycker jag 10an är snabb och bra, och mitt Pinnacle studio funkar bättre i 10an än i 8/8.1.

Menar du högkontrast? För det finns i 10:an

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Lägg den i autostart, taskbaren, startmenyn eller skrivbordet.

Funkar inte sedan Win8, har läst att det beror på att den kräver Administratörsrättigheter.