Samsung släpper nya SSD-enheter med NVM Express och 3D V-NAND

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Haha skulle precis beställa SM951 NVMe, ska man vänta el kanske t.o.m kika på Intel 750 istället? Vill ha ett mera responsivt OS men även kunna konvertera stora videofiler med bibehållen prestanda och utan att SSD'n typ kokar?

MZVPV512HDGL-00000 beräknas iaf finnas i lager om 2 dagar (Augusti 14 hos FLEXX) och kostar £270 inklusive frakten, lite kluven nu måste jag erkänna.

Läste på lite om workloads, queue depth m.m här http://www.tomshardware.com/reviews/intel-750-series-400gb-ve... men man är juy lite små dum vad gäller detta samt lat såklart så har inte satt mig in ordentligt haha..

Kan iofs gott tycka att tillverkarna kunde ha gått efter detta lite tidigare i vilket fall, ja visserligen så är Skylake/Z170 mainsteam och det är inte Haswell E/X99 som jag sitter på så förstår att markanden styr osv men samtidigt så har väl både Z97 och X99 stöd för denna teknik på flertalet moderkort samt at bios stöd funnits ett tag nu så kanske var tekniken bara inte mogen att börja rullas ut än?

Yepp håller med men upplevd explosivitet i OS däremot räknas i min mening men såklart när jag konvererar Bluray så blir det ju skillnad skulle jag tro.

Vad har du för monsterburk? När jag komprimerar med h264 ligger jag kanske runt 40fps, krävs ju bara några få MB/s i skrivhastighet för det. Är ju inte förrens du renderar tokfort eller kör bitrates upp mot gigabiten som en vanlig ssd börjar flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri
Skrivet av sKRUVARN:

Vad har du för monsterburk? När jag komprimerar med h264 ligger jag kanske runt 40fps, krävs ju bara några få MB/s i skrivhastighet för det. Är ju inte förrens du renderar tokfort eller kör bitrates upp mot gigabiten som en vanlig ssd börjar flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Med riggen i sig så ligger jag runt 60-80 fps när jag encodar bluray eller prores 1080p till x264. (2pass och 20-30 Mbps)

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

från CES 2015

SM953 M.2
Läs
1750 MB/s
skriv
750 MB/s
och SM1715 såg ut som en kylfläns....

Permalänk

JockeB: det är ej samma disk dock...

PM953:
3-D V-NAND TLC with UBX Controller
Sequential Read up to: 1000MB/sec
Sequential Write up to: 870MB/sec
4KB Sustained Random Read up to: 240,000 IOPs
4KB Sustained Random Write up to: 19,000 IOPs
Power-loss protection
Källa: http://www.golem.de/news/pm953-samsungs-neues-ssd-kaertchen-v...

Permalänk
Medlem

den blev ingte så snabb som de hoppades då ...

CES 2015 var ju ett tag sedan
Är det någon som har koll på om Windows 10 NVMe driver fortfarande använder FUA ?

Permalänk
Medlem

Då lutar det åt en SM953 åter igen då dess siffror är bra mycket bättre än PM953.
Vore intressant dock att se priset på PM953 samt när den blir tillgänglig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Då lutar det åt en SM953 åter igen då dess siffror är bra mycket bättre än PM953.
Vore intressant dock att se priset på PM953 samt när den blir tillgänglig.

Som om jag fattat det när jag surfat runt så ska den vara tillgänglig omedelbums (PM953). Men som sagt inte hittat någon återförsäljare än, förhoppningsvis på väg in med ett slagkraftigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mYthos:

Som om jag fattat det när jag surfat runt så ska den vara tillgänglig omedelbums (PM953). Men som sagt inte hittat någon återförsäljare än, förhoppningsvis på väg in med ett slagkraftigt pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Vore riktigt bra om så är fallet, kan vara värt att vänta en vecka och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Med riggen i sig så ligger jag runt 60-80 fps när jag encodar bluray eller prores 1080p till x264. (2pass och 20-30 Mbps)

Precis och då skrivs filen i typ 10MB/s. Undrade vad det var för encodes han syssla med om han behöver flera hundra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Vad har du för monsterburk? När jag komprimerar med h264 ligger jag kanske runt 40fps, krävs ju bara några få MB/s i skrivhastighet för det. Är ju inte förrens du renderar tokfort eller kör bitrates upp mot gigabiten som en vanlig ssd börjar flaska.

Skickades från m.sweclockers.com

Hehe nej då ingen monsterburk bara ett X99 sytem där en instegs 5820k rullar på i 4.6GHz för tillfället då jag håller på att testa gränserna för stabil 24/7 samt få ut max kapacitet.

Ska prova och se vad jag kan nå i rena siffror svart på vitt har inte det i skallen här och nu men visst en "standard" SSD är ju helt klart grym vs gamla mekaniska tiden och även tidiga SSD'na och angående vart flaskhalsarna sitter här och nu har jag inte så bra koll på heller helt ärligt talat så??

Men min gamla 840 Evo känns lite begränsande i vilket fall trots stabilare sen sista FW'en så ny SSD behöver (el vill) jag ha och varför inte ta steget fullt ut till NVMe när stödet ändå finns där menar jag? Habegäret vill ju ha sitt det med nog är det så alltid samt att varje minut jag kan tjäna in är ett plus i kanten antar jag.

Vet inte vad tex Intel 750/SM951 kan åstadkomma vs min gamla 840 evo i tex BD Rebuilder med högsta kvalitet och behålla allt extra, ljudspåren, subs m.m BD50 till BD25 backup? Ett mera explosivt OS skulle vara stort + och även så högre skriv/läs men men som sagt bara att koma ifrån evo'n och få pilla på ny intressant hårdvara är kul det med. Men vill ju även använda datorn och gör mycket annat under tiden och läste at Intel 750 skulle vara bra på mycket olika läs och skriv samtidigt.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av fark:

Hehe nej då ingen monsterburk bara ett X99 sytem där en instegs 5820k rullar på i 4.6GHz för tillfället då jag håller på att testa gränserna för stabil 24/7 samt få ut max kapacitet.

Ska prova och se vad jag kan nå i rena siffror svart på vitt har inte det i skallen här och nu men visst en "standard" SSD är ju helt klart grym vs gamla mekaniska tiden och även tidiga SSD'na och angående vart flaskhalsarna sitter här och nu har jag inte så bra koll på heller helt ärligt talat så??

Men min gamla 840 Evo känns lite begränsande i vilket fall trots stabilare sen sista FW'en så ny SSD behöver (el vill) jag ha och varför inte ta steget fullt ut till NVMe när stödet ändå finns där menar jag? Habegäret vill ju ha sitt det med nog är det så alltid samt att varje minut jag kan tjäna in är ett plus i kanten antar jag.

Vet inte vad tex Intel 750/SM951 kan åstadkomma vs min gamla 840 evo i tex BD Rebuilder med högsta kvalitet och behålla allt extra, ljudspåren, subs m.m BD50 till BD25 backup? Ett mera explosivt OS skulle vara stort + och även så högre skriv/läs men men som sagt bara att koma ifrån evo'n och få pilla på ny intressant hårdvara är kul det med. Men vill ju även använda datorn och gör mycket annat under tiden och läste at Intel 750 skulle vara bra på mycket olika läs och skriv samtidigt.

Vid encodes av videos så är inte din SSD någon flaskhals alls, om du encodar med ASIC eller något dedikerat encoderkort från nvidia/amd så kanske hastigheten på din disk kan bli en liten flaskhals.

Jag har hållt på med video encoding sen 90-talet (mpeg, mpeg2, divx, xvid, x264, x265) och det har ALDRIG varit disken som varit flaskhalsen i normala system, de få gånger en disk har varit en flaskhals är i pro-system med HW helt dedikerad för det och en SSD är ingen flaskhals i dagens läge, knappt ens med Quadro-kort eller liknande.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Vid encodes av videos så är inte din SSD någon flaskhals alls, om du encodar med ASIC eller något dedikerat encoderkort från nvidia/amd så kanske hastigheten på din disk kan bli en liten flaskhals.

Jag har hållt på med video encoding sen 90-talet (mpeg, mpeg2, divx, xvid, x264, x265) och det har ALDRIG varit disken som varit flaskhalsen i normala system, de få gånger en disk har varit en flaskhals är i pro-system med HW helt dedikerad för det och en SSD är ingen flaskhals i dagens läge, knappt ens med Quadro-kort eller liknande.

Okidoki tack för infon det uppskattas.

Nej har funderat på olika lösningar tidigare men känns inte värt det i sig då man är en amatör och därmed inte kostnadseffektivt, jag har dock riktigt svårt för att bara låta datorn stå och jobba när något utförs och sysslar alltid med massor av andra saker på sidan om även om det medför en massa läs och skriv på samma ssd som jobbet utförs på kanske det sätter käppar i hjulen? Spekular enbart nu men det upplevs som att min gamla 840 evo dessutom är slöare än den en gång var vilket inte gör saken bättre direkt, som sagt senaset FW känns som den bästa hittils och kör jag performance optimization nån gång ibland så verkar iaf benchmarks visa på acceptabel fart och likaså smart värden ser bra ut ifall jag förstått det hela korrekt så?? Svårt att förklara men upplevs lite segare överlag även efter ny OS install så slog till på en SM951 NVMe iaf och ska prova lite att jämföra mot 840 evo när den väl dimper ner nån gång under veckan, video jobb var egentligen menat som ett exempel även om det inte i sig är en flaskhals alls kan ju vara mina sido jobb, problem med OS osv.. men ny SSD skulle ha inhandlats i vilket fall och mer fart tackar man ju inte nej till samt att med stöd för NVMe på min plattform så vill jag gärna prova på det om inte annat för saken skull. Nörden i en måste få sitt ibland också, att leva livet 100% ekonomiskt effektivt är inget liv alls..

EDIT:

Installerat Win 8.1 på SM951 NVMe och rullat på någon dag nu så kan inte uttala mig alltför mycket ännu men med det sagt så wow, just wow! En konvertering är utförd under samma omständigheter på 840 evo vs SM951 och visst har ni rätt det gör ingen skillnad där i hastighet var t.o.m en sekund snabbare på 840 evo men skriver av det som tillfällighet då jag enbart körde Handbrake en gång vardera för varje SSD. Handbrake säger i vilket fall 265 fps i snitt för båda och vad det sen betyder i sig vill jag inte ens spekulera i och än mindre hur jag skall kunna snabba upp det utan att skuldsätta mig lol.

Boot-tider har väl X99 system aldrig varit nån höjdare på som jag förstått det, däremot installationen av OS ifrån USB sticka var lite av en herrejösses känsla, så imponenrande det handlar om ett par minuter att rejsa igenom Windows setup skärmen som räknar % osv... Både skriva och läsa är såklart mycket snabbare men allt är inte guld och gröna skogar det finns även småsaker som irriterar mig men men tekniken och drivare lär väl mogna med tiden. Rundar av med dumpar ifrån Crystaldiskmark, ja jag vet att andra har fått snäppet bättre resultat med SM951 NVMe men håller på forska i vad jag kan göra för att maxa den nu och har inte alla svar än, drivare och implementering får väl ses över el så sägs det iaf själv är man noob på detta område så? Sugen på en 128GB SM951 NVMe (finns i lager nu) + Lycom DT120 och installera nån lättvikar Linux disk på den men får vänta el partionera den jag har så man är fra att testa lite mer?

I Win 8.1 (med OS installerat på SM951) Win NVMe drivrutin .16384:

I Win 7 (helt ren SM951) Win NVMe drivrutin .16385:

I Win 8.1 (med OS installerat på SM951) Win NVMe drivrutin .16384 samt "Turn write cashe buffer flushing" avkryssad: yuck