Kines mobil runt 3000 tusen

Permalänk

Kines mobil runt 3000 tusen

Hej på er!

Nu har min Sony Xperia Z1 pajat och jag behöver köpa en ny mobil. Min kompis köpte en Oneplus One när den kom ut och hon är jätte nöjd. Dock vill jag ej ha en Oneplus.

Jag vill inte lägga 6 tusen på en s6a eller z3+ tex. Denna gång tänkte jag satsa på något kinesiskt. Har ni några tips? Kraven är max 3 tusen. Kan gå lite över med. Bra kamera. Bättre prestanda än z1. Måste ha 4g. Hit me up med idéer.

Läst gott om Elephone p8000, xaiomi mm. Har ni några erfarenheter?

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

varför inte oneplus? är den för stor, eller vad handlar det om?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk

Nej men så många kompisar har den och så. Skulle vilja testa något annat. Måste väl finnas liknande produkter?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

Tycker precis likadant, Oneplus lockar inte som den borde. Jag har kikat på Oppo Find 7/7a men de är slut i deras EU-butik. Huawei Ascend Mate 7 ser kalas ut men finns på Ica så den känns väl sådär lockande. Hoppas också någon kan komma med lite tips.

Permalänk
Medlem

Kika på Xiaomi och Meizu. Like OnePlus One/Two så får du se upp med vilka 4G-band som stöds, rätt segt att köpa en lur likt OnePlus och få problem med 4G i Sverige. OnePlus Two kommer med korrekta frekvensband för Sverige vill jag minnas, medan t.ex. One saknar det.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Kika på Xiaomi och Meizu. Like OnePlus One/Two så får du se upp med vilka 4G-band som stöds, rätt segt att köpa en lur likt OnePlus och få problem med 4G i Sverige. OnePlus Two kommer med korrekta frekvensband för Sverige vill jag minnas, medan t.ex. One saknar det.

Tror att One har ett utav banden, 800 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

Kika på Xiaomi och Meizu. Like OnePlus One/Two så får du se upp med vilka 4G-band som stöds, rätt segt att köpa en lur likt OnePlus och få problem med 4G i Sverige. OnePlus Two kommer med korrekta frekvensband för Sverige vill jag minnas, medan t.ex. One saknar det.

Skrivet av m4gnify:

Tror att One har ett utav banden, 800 MHz.

För mig funkar 4G utmärkt. Sen om det bara är ett band vet jag inte, men vad gör det?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Finns massor att välja på. Antar ni handlar från Aliexpress? Har ingen egen erfarenhet av mobil från kina men känner folk som har Elephone och så sån på k nånting som kingstone eller nått liknande. De är båda nöjda.

Läs igenom specsen noga och kolla vad folk ger för omdöme är väl bästa tipset. Finns som sagt massor att välja på.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Den här verkar (precis som rubriken säger) löjligt prisvärd: http://www.swedroid.se/xiaomi-presenterar-lojligt-prisvarda-r...

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Tror att One har ett utav banden, 800 MHz.

Skrivet av morxy49:

För mig funkar 4G utmärkt. Sen om det bara är ett band vet jag inte, men vad gör det?

OnePlus stödjer bara 1, 3, 4, 7, 17, 38, 40

I Sverige använder vi 20, 3, 7 och 8, OnePlus stödjer alltså bara 2 band av våra 4. Band 3 är det gamla 1800 MHz som Tele2/Telia kör med i väldigt liten utsträckning, men detta är gammalt och håller på fasas ut (om jag kommer ihåg rätt).

Återstående för OnePlus är bara band 7 på 2600 MHz som endast används i Citykärnor för hög bandbredd men väldigt kort räckvidd, ofta runt 500 meter. Det absolut viktigaste i min mening, band 20 saknas i OnePlus. Band 20 på 800 MHz är det som används utanför citykärnor för att få långdistans 4G i förorter och glesbyggd.

EDIT: Jag tänkte omvänt ang. band 3. Band 3 är idag för 2G/GSM i Sverige men håller sedan något år tillbaka på att byggas om till 4G om man har Telia/Tele2.

Ang. att endast ha band 7 för 4G så verkar upplevelsen vara ungefär som jag uppfattat det. Man tappar 4G så fort man rör sig ut i förorterna utanför t.ex. Stockholm C: https://forums.oneplus.net/threads/avsaknad-av-lte-band-20-80...

OnePlus Two stödjer dock 7 och 20.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonw:

OnePlus stödjer bara 1, 3, 4, 7, 17, 38, 40

I Sverige använder vi 20, 3, 7 och 8, OnePlus stödjer alltså bara 2 band av våra 4. Band 3 är det gamla 1800 MHz som Tele2/Telia kör med i väldigt liten utsträckning, men detta är gammalt och håller på fasas ut (om jag kommer ihåg rätt).

Återstående för OnePlus är bara band 7 på 2600 MHz som endast används i Citykärnor för hög bandbredd men väldigt kort räckvidd, ofta runt 500 meter. Det absolut viktigaste i min mening, band 20 saknas i OnePlus. Band 20 på 800 MHz är det som används utanför citykärnor för att få långdistans 4G i förorter och glesbyggd.

Ang. att endast ha band 7 för 4G så verkar upplevelsen vara ungefär som jag uppfattat det. Man tappar 4G så fort man rör sig ut i förorterna utanför t.ex. Stockholm C: https://forums.oneplus.net/threads/avsaknad-av-lte-band-20-80...

Så var det ja, INTE 800MHz. Jag kan inte ha 4G med 1+1 där jag bor, men jag kan inte använda det ändå (Wifog bara 3G).

Permalänk
Medlem

måste det vara en kines mobil då ? varför inte en äldre galaxy eller xperia bättre väl?

Permalänk
Medlem

Någon sa Meizu men jag skulle hålla mig borta från dem. Jag har en MX4 och hårdvaran är förvisso i toppklass, men mjukvaran lämmnar en hel del att önska. Det finns fortfarande massor med buggar och kinesiska skumheter, sen är FlyMe-systemet i princip helt eget, finns inte en gnutta "vanilla-känsla" kvar. Och det finns ingen som utvecklar rommar till dem så det lär inte ändras heller.

Håll dig till Oppo, Oneplus eller XiaoMI.

Permalänk
Skrivet av simonw:

Kika på Xiaomi och Meizu. Like OnePlus One/Two så får du se upp med vilka 4G-band som stöds, rätt segt att köpa en lur likt OnePlus och få problem med 4G i Sverige. OnePlus Two kommer med korrekta frekvensband för Sverige vill jag minnas, medan t.ex. One saknar det.

Kollat en hel del på Xiaomi. Lutar åt någon sådan faktiskt. Jo 4g är ett måste.

Skrivet av HazZarD:

måste det vara en kines mobil då ? varför inte en äldre galaxy eller xperia bättre väl?

För jag vill ha något nytt. Kineserna är på rätt spår. Bra grejer, bra prestanda / pengar ratio. Tänkte testa något "nytt" liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur bråttom du har men har själv tittat på Zuk Z1. Verkar lovande men har inte så stor koll på kinesiska telefoner. Åsikter?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stingray454:

Den här verkar (precis som rubriken säger) löjligt prisvärd: http://www.swedroid.se/xiaomi-presenterar-lojligt-prisvarda-r...

För en som inte är så insatt, 1,2Ghz quad-core är väl inte så vasst?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Kika på denna

http://www.gsmarena.com/compare.php3?idPhone1=6378&idPhone2=6...

(Huawei P7)

Endast 1995 kr hos Tele2. Där du kan ha delbetalning i 2 år där den kostar 83kr i månaden!

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

För en som inte är så insatt, 1,2Ghz quad-core är väl inte så vasst?

Var fick du 1,2 ifrån? 2.0-2.2 beroende på pris enl bilden (ca 1300:- för den dyraste)

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kollade nog fel.

http://www.honorbuy.com/242-xiaomi-redmi-note-pro-4g-lte-smar...

Tog bara den första jag hittade i listan på honorbuy. My mistake, tack för rättelsen!

Någon som har en direktlänk dit man kan köpa den?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Jag kollade nog fel.

http://www.honorbuy.com/242-xiaomi-redmi-note-pro-4g-lte-smar...

Tog bara den första jag hittade i listan på honorbuy. My mistake, tack för rättelsen!

Någon som har en direktlänk dit man kan köpa den?

Verkar gå att beställa här (inte beställt där själv så ingen aning om det är bra/dåligt ställe, men verkar vara den iaf).

Permalänk
Medlem

Du får en ny LG G3 för 3000kr, det är ju förstås inte en kinesmobil men det är nog ett betydligt säkrare val

Permalänk
Skrivet av hg:

Du får en ny LG G3 för 3000kr, det är ju förstås inte en kinesmobil men det är nog ett betydligt säkrare val

+1 på den, har en G3 själv och är riktigt nöjd. Väldigt mycket mobil för pengarna, hårdvara som känns modern fortfarande och betydligt mer prisvärt än att köpa ett av årets flaggskepp för 6-7000:-.

Permalänk

Är i samma funderingar och har själv kollat endel och väntar på mer info om bluboo xtouch. Det jag kan läsa om den är väldigt imponerande faktiskt. Sen har jag hört en del bra om asus zenfone 2. Den ska ha bra grejer i sig och att Asus gör dem kan ju inte vara en nackdel. @PcCrazyMods:

Permalänk
Skrivet av gussesson:

Är i samma funderingar och har själv kollat endel och väntar på mer info om bluboo xtouch. Det jag kan läsa om den är väldigt imponerande faktiskt. Sen har jag hört en del bra om asus zenfone 2. Den ska ha bra grejer i sig och att Asus gör dem kan ju inte vara en nackdel. @PcCrazyMods:

Bluboo xtouch låter intressant. Asus Zenfone 2 har bra hårdvara men ej helt säker på om jag gillar utseendet eller ej..

Hör av dig @gussesson med ditt beslut

Om vi tänker low budget, vad säger ni då om Elephone P8000 och Ulephone Be Touch 2? Vilken är bäst och är det ena värt att köpa en sådan. Bättre än Xperia Z1?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

All you have in this world is your word, so speak up!

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle vara kul att testa en en Redmi Note 2, något jag bör tänka på som kan vara problem för en som bara vill att det ska fungera eller är det som att köpa vilken mobil som helst?
Vill helst bara stoppa i mitt simkort sen tuta och köra.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Skulle vara kul att testa en en Redmi Note 2, något jag bör tänka på som kan vara problem för en som bara vill att det ska fungera eller är det som att köpa vilken mobil som helst?
Vill helst bara stoppa i mitt simkort sen tuta och köra.

Ja har kollat lite på den med men känns för låg budget. Mi4 är också intressant om det inte vore för avsaknad av sd plats.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

SD-plats kan jag leva utan men ser gärna skärm runt 5,5" då jag idag har en G2:a och gärna ökar ytan lite.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Beställde en Xiaomi Redmi Note 2 igår via just honorbuy, tog deras DHL frakt som ska ta 3-7 dagar, rapporterar hit när jag vet om jag blir blåst eller ej Eftersom jag betalat via PayPal så känner jag mig rätt trygg, kan alltid göra ett ärende av det hela om jag inte får nån telefon och få pengarna tillbaka.

Dessutom verkar telefonen riktigt schysst för dem 2000kr jag betalade inkl. frakten.

Visa signatur

Vila i frid älskade Pappa, inget blir detsamma utan dig.
1950-11-11 - 2013-02-14

Ryzen 3900x:32gb DDR4:Palit 2080 Gaming Pro:Intel 600p 512gb:OCZ Trion 150 1tb

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är ju om man inte bara ska göra det lätt för sig och ta en G3. All dem choices...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Frågan är ju om man inte bara ska göra det lätt för sig och ta en G3. All dem choices...

Det är ett bra val.