Ny mobil med massa surf funkar inte!

Permalänk
Medlem

Ny mobil med massa surf funkar inte!

Hej! Jag slängde min kinesisk köpta mobil och köpte en Zte Blade s6 från comviq istället. Där ingår det 6 gb surf och fria samtal o sms.

Problemet är nu att jag inte kan surfa eller skicka mms på denna mobilen. Mobilen har två simkorts platser. Den första är för 4G&3g&2g och den andra är bara till för GSM som jag antar är 3g eller 2g. När jag sätter simkortet på den första så får den ingen anslutning alls, då kan jag inte ringa eller surfa. Fast när jag sätter in simkortet i andra slotten så kan jag ringa och smsa men inte surfa och mmsa. Jag har försökt att hämta mms och surf inställningar men det vägrar fungera. Kan någon hjälpa mig snälla??

Permalänk

den ska ha till gång till att ringa och smsá även med första sloten tror jag.

har ingen själv men en på jobbet tog samma erbjudande och tror han bara körde med ett kort iaf.

vet dock inte hur det fungerar med att välja sim på den att använda.

vet att vissa kines mobilerjag sett med dubbla sim kräver reboot för att swappa simplats som som är aktiv.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

den ska ha till gång till att ringa och smsá även med första sloten tror jag.

har ingen själv men en på jobbet tog samma erbjudande och tror han bara körde med ett kort iaf.

Ja men när jag sätter comviq simkortet i första sloten, så funkar den inte alls. Man kan inte "connecta" till någon nätverk.

Permalänk

har du provat det jag skrev i mitt förra inlägg att reboota utan att flytta kortet utan låt det sitta i slot 1 den med alla kanaler tillgängliga?

annars gå in i inställningarna för mobila nätverk och sök efter tillgängliga mobila nätverk välj auto eller det som passar dig bäst om den hittar något alls annars finns ju risk att du fått en defekt telefon eller simkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Essence:

Ja men när jag sätter comviq simkortet i första sloten, så funkar den inte alls. Man kan inte "connecta" till någon nätverk.

Kan vara nån APN-inställning, ta en titt på denna tråden: http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inst%C3%A4lln...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan vara nån APN-inställning, ta en titt på denna tråden: http://www.swedroid.se/wiki/index.php?title=APN-inst%C3%A4lln...

Jag har redan testat det dom visar här, problemet är att ingen åtkomstpunkt tillåter min simkort ansluta sig till dom.

Permalänk
Medlem

Att just MSM och surf inte fungerar, kan ha med att du måste ställa in/få inställningar för det från Comviq för deras nät.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essence:

Hej! Jag slängde min kinesisk köpta mobil och köpte en Zte Blade s6 från comviq istället. Där ingår det 6 gb surf och fria samtal o sms.

Problemet är nu att jag inte kan surfa eller skicka mms på denna mobilen. Mobilen har två simkorts platser. Den första är för 4G&3g&2g och den andra är bara till för GSM som jag antar är 3g eller 2g. När jag sätter simkortet på den första så får den ingen anslutning alls, då kan jag inte ringa eller surfa. Fast när jag sätter in simkortet i andra slotten så kan jag ringa och smsa men inte surfa och mmsa. Jag har försökt att hämta mms och surf inställningar men det vägrar fungera. Kan någon hjälpa mig snälla??

Du säger att andra slotten är bara för gsm. Då kan du inte skicka någon data som surf eller mms.

Då får försöka få fart på slot 1.

Permalänk
Medlem

Gå in till nån Tele2 butik och fråga om hjälp. Jag hade nått liknande när jag köpte en ny mobil , men då va det tydligen nått fel på mitt simkort.
Då fixa dom ett nytt i butiken och 20minuter senare fungera allt igen.
Mvh / Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange75:

Gå in till nån Tele2 butik och fråga om hjälp. Jag hade nått liknande när jag köpte en ny mobil , men då va det tydligen nått fel på mitt simkort.
Då fixa dom ett nytt i butiken och 20minuter senare fungera allt igen.
Mvh / Mange

Men comviq simkorten fungerar på min gamla telefon. Är det något fel på mobilen då? En comviq anställd bad mig beställa ny simkort och en annan bad mig skicka mobilen på reparation.

Jag summerar här så får ni hjälpa mig vad jag ska göra:
Zte Blade S6 Slot 1: Comviq simkort funkar inte men annan simkort funkar. Jag får signal från nätverk men jag kan inte registrera mig på dom.

Slot 2: Här kan jag ringa och smsa men inte surfa och skicka mms.

Test telefon: Här kan jag med comviq simkortet göra allt (Surf+ringa+sms+mms).

Så med summeringen betyder det att simkortet funkar att surfa med och att det inte är något fel på min zte. Ska jag kanske kolla över inställningarna? När jag lägger in nytt APN så sparas den inte när MNC är 07 eller 08.