Problemet är både den dåliga laddningen på mopeder ihop med klena batterier som kroknar om den inte startar omedelbart.
Med längre kablar blir det större spänningsfall.Vilket ändå inte bör spela stor roll med den lilla klena startmotorn en moppe har ihop med den högre kapaciteten på batteriet så länge som kablarna inte är alldeles för klena. Däremot kan det bli så att generatorn ger för lite strömstyrka i A för att orka hålla 10Ah batteri riktigt laddat.
Kör du längre sträckor kanske det ändå räcker, annars får du stödladda extra med en laddare då och då.
Tänk också på att det inte får bli kortslutning så inte kablarna skaver mot något, Strömmen vid kortslutning kan mycket väl sätta eld på något då det momentant kan bli mycket hög ström under kort tid.
Faktum är att första Eu moppen jag köpte brann upp när den bara var en vecka gammal då verkstaden provkörde den för felsökning pga av ett el-fel som fanns från början så jag fick en ny istället.
Har en Kina 4takts EU -moppe och där mätte jag måtten i batterifacket så jag kunde precis få ned ett större batteri än original när originalet gav upp.
det blev ett biltema gel mc-batteri på 4-5Ah kommer inte ihåg exakt vilket just nu. Dessvärre används knappt moppen så batteriet har tagit en del stryk över vintern då jag glömde ta in det.
Men ett 10Ah batteri borde orka dra igång din moped innan det kroknar även om den stått några dagar, vilket inte går med vår för då måste den kickas igång då den är extremt svårstartad när den stått stilla för länge även om batteriet är fulladdat och nytt.
Faktum är att jag tröttnat på att krångla med moppen och köpt en elcykel istället för lokala resor runt samhället för att slippa dra igång bilen i onödan för kortsträckorna.