Oculus VR drömmer om oändligt kraftfulla grafikprocessorer

Permalänk
Medlem

Äh, ni pratar om att det kommer se pixligt ut, men jag tror helt enkelt vi är lite bortskämda med bra upplösning.

Min första och enda konsol var en Mega Drive 16 bitars. Det var pixligt.
Men Sonic 1, 2 & 3 spelade jag tills handkontrollerna slutade fungera.

Första datorn som morsan köpte på leasing genom jobbet hade 320MB hårddisk och 640x480 i upplösning på en 15" CRT-skärm.
Floppy-disketter på 1,44 mb motsvarade dagens USB. Bara det att man behövde typ 20st för att föra över något vettigt.

Polaren körde Windows 3.11 och hade TURBO-knapp på sin Pentium 90.
Red Alert, Age of Empires och Starcraft var det som på allvar väckte mitt spelintresse.

Blir bara "wow"-effekten bra nog med denna generationens VR-headset så kommer marknaden själv se till att pressa utvecklingen på VR, precis som när smarttelefonerna dök upp.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Kanske för man börjar bli gammal (snart 30) men jag tycker inte VR är så intressant. De säger att man kan spela 10min utan att må illa (jag kör mest RPG och då måste man köra iaf en timme eller två i taget) och så blir man helt frånkopplad från omvärlden. Hur ska man kunna höra frugan eller se efter barnen när man är helt inne i en VR värld? Passar bara för 20 åriga ungkarlar att fördriva tiden när de egentligen ska plugga inför tentan.

Kommer säkert bli bra men det är fortfarande mycket som ska till innan det blir mainstream.

Kanske man tycker annorlunda när man provat det men ser inget fel på vanliga TV/datorskärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Men det är ju fortfarande på ett väldigt tidigt stadium, det har inte ens släppts komersiella versioner ännu.
Kom igen om några är då version 3 och bättre grafikkort troligtvis gör det hela till en bättre mer polerad upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Jo så trisst att det blev mer pengar till VR utveckling.. fan så tråkigt altså

Antar att du hade föredragit om Sony, Samsung eller Microsoft köpt upp dom istället..
alternativt att det tagit åratal längre med utveckling för att dom inte hade den ekonomin dom har idag.

Facebokk har gjort för VR vad större skivbolag gör för artister. Det är direkt oerhört för mig att gå med på att Facebook inte har haft synpunkter på utvecklingen när de går in med spons. Ja, jag hade föredragit att projektet varit crowdfundat och obundet än Ekonomiskt stöttat och detaljstyrt av facebooks reklamhajar.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Denna kille är så otroligt intelligent, han började pilla med elektronik som 11 åring och började tjäna pengar på att laga söndriga iphones och sälja dom senare när dom började komma , över 30.000 dollar om jag inte minns fel. Han hade också en dator för tio tusentals dollar med 6 skärmsetup och älskade VR redan som liten och hade en samling med 50 olika äldre "vr headset" som han hade byggt upp under en längre tid.

Killen är 23 år.

Det är pågrund utav sådana här människor vars intressen och kunskaper är så höga, som vi kan sitta och leka med massa teknikprylar!

Jag bugar för dig ,Palmer.

Nu vet jag inte vad Reisse gjorde när han var yngre, men glöm inte att buga för honom också.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Nu vet jag inte vad Reisse gjorde när han var yngre, men glöm inte att buga för honom också.

Jag bugar åt alla som har varit med och skapat våran tekniska värld, jag bugar åt min far som har lärt mig så mycket och fört mig in i den tekniska världen!

Jag bugar och tackar er alla på Sweclockers för att ni är med i den tekniska världen och bidrar till allas inspiration och intressen!

Må den tekniska revolutionen fortsätta i rätt riktning!

/Axelind

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Facebokk har gjort för VR vad större skivbolag gör för artister. Det är direkt oerhört för mig att gå med på att Facebook inte har haft synpunkter på utvecklingen när de går in med spons. Ja, jag hade föredragit att projektet varit crowdfundat och obundet än Ekonomiskt stöttat och detaljstyrt av facebooks reklamhajar.

Köp en Vive då om Facebook är så hemskt.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Spännande! Men vi har inte ens GPUer för 4K, som egentligen är vardagsmat bland bildskärmarna. Lär dröja många år innan GPUer har kommit på en rimlig prisnivå för dessa set, klart entusiaster kommer köpa för stora pengar men för vanligt dödliga behövs nog 3-5 år till. Ryktas ju om att nästa gen GPUer kommer ha 4x transistorerna, vilket lär behövs!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Den största utmaningen inom virtuell verklighet är varken störande latenser eller trilskande optik utan det enorma behovet av beräkningskraft, uppger Oculus grundare Palmer Luckey.

Läs hela artikeln här

Om det är rutnätet som stör kan man kanske lägga ett matt filter framför? Så att man inte ser det. Sämre bild, ja. Men utan ett "grid".

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasseb64:

Spännande! Men vi har inte ens GPUer för 4K, som egentligen är vardagsmat bland bildskärmarna. Lär dröja många år innan GPUer har kommit på en rimlig prisnivå för dessa set, klart entusiaster kommer köpa för stora pengar men för vanligt dödliga behövs nog 3-5 år till. Ryktas ju om att nästa gen GPUer kommer ha 4x transistorerna, vilket lär behövs!

Kom ihåg att vi med VR måste ha hög, stabil framerate, och att vi måste rendrera vid högre än skärmupplösningen för distorsionsfilterkompensation. På Vive/Rift innebär det 5,08 miljoner pixlar. Jämfört med en konsol som skall klara (hah!) 1920x1080 vid 30Hz, ligger alltså kraven 2.5x3 (upplösningxframerate) =7.5 gånger högre! För första generationens VR produkter...
Vete tusan om vi kommer att se PS4x7,5 ens på 16/14nm GPUer. Å andra sidan kommer vi antagligen att se en del arbetsbesparande trick inom VR. Palmer Luckey vet nog vad han talar om. En faktor två i prestanda per litografisk nod är bättre än vad som normalt uppnås vid samma effekt. Det kommer att ta tid innan vi ser prestandaökningar som tillåter VR-headset med väsentligt högre upplösning för speländamål. (Virtual Cinema, turistande och andra applikationer är naturligtvis en annan femma!)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är väl ett faktafel i artikeln? Riften har inte två skärmar, den har en delad för två ögon.
Den enda med två skärmar är StarVR.

Permalänk

Problemet är nog framförallt att alla räknar med att 3d headsets måste gå att köra på kass hårdvara, dvs mobiltelefoner, paddor, klena bärbara, och/eller Xbox One / Playstation 4.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Det är direkt oerhört för mig att gå med på att Facebook inte har haft synpunkter på utvecklingen när de går in med spons

Det är klart de har. Oculus fokus på streaming och sociala media kom knappast från gamers.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Awakeruad:

Det är klart de har. Oculus fokus på streaming och sociala media kom knappast från gamers.

Nej det kom från någon som insåg att gamers är en lite för liten och smal målgrupp för att det ska vara värt att utveckla det för. De vill tjäna pengar på det och då behöver man hitta en större målgrupp för att få ut fler enheter. Vore ju rent ut sagt korkat att inte marknadsföra mot en så bred massa det bara går.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Det är klart de har. Oculus fokus på streaming och sociala media kom knappast från gamers.

Det är det jag menar. Istället för att bli "av gamers, för gamers", blier det nu "av facebook, för facebook"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonny Myran:

"De" som säger att man bara kan lira 10 minuter vet inte vad de snackar om. Kanske om man lirar något som inte alls lämpar sig för VR utan att ha vant sig vid tekniken först. Visst kan man känna sig lite konstig i början efter en lång spelsession, men precis som med sjösjuka så anpassar sig hjärnan efter ett tag. Jag kan utan vidare sitta i timmar med Rifts första utvecklingskit (som är jämförelsevis värdelöst jämfört med hur de nyare versionerna av Rift och Vive presterar) utan att må illa.

Grejen med VR är att det måste upplevas för att man ska fatta. Det går helt enkelt inte att tänka sig hur det är, hur bra beskrivet man än får det. Jag minns att en journalist beskrev det som att försöka förklara en dröm man hade under natten för någon – det går helt enkelt inte att förmedla hur det verkligen kändes eller vad man upplevde.

När det gäller att bli frånkopplad från omvärlden så behöver man ju inte köra på maxvolym så att man inte hör omvärlden. Har man så små ungar att de konstant måste passas så har man dessutom säkerligen ett par timmar över på kvällen efter att de gått och lagt sig. Alternativt så kan frugan ta på sig att passa dem ensam då och då i utbyte mot att få egen tid vid något annat tillfälle.

Prova VR – precis som den överväldigande majoriteten så lär du bli frälst

La ner att spela VR+Headset då det är sant att man helt isolerar sig från omvärlden. Blev nog bara illamående en gång när jag stod och spelade HL2 och gick fram för att titta över en avsatts och sköt ner några Aliens. Problemet var bara att det inte längre var kul att spela på vanlig skärm. Grafiken var 1000-fald bättre men att inte vara inne i spelet kändes, jag nu kommer det, helt platt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det är det jag menar. Istället för att bli "av gamers, för gamers", blier det nu "av facebook, för facebook"

Det är klart det finns en potential för spel på VR-headset.
Det fattar nog varenda kotte

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbah99:

Det är väl ett faktafel i artikeln? Riften har inte två skärmar, den har en delad för två ögon.
Den enda med två skärmar är StarVR.

Nej, Crescent Bay och konsumentversionen har två skärmar.

Skrivet av Ozzed:

Det är det jag menar. Istället för att bli "av gamers, för gamers", blier det nu "av facebook, för facebook"

Vad är det som har ändrats då för att göra Rift mindre lämpad för gaming och mer lämpad för sociala användningsområden? Oculus är till synes i full färd med att få en massa olika spel utvecklade till Rift och har dessutom startat ett projekt för att ta fram VR-filmer. I vilken form kommer Facebooks influens påverka personer som vill använda sin Rift till att spela tror du? Jag svarar själv: inte alls.
Palmer Luckey har varit väldigt tydlig med att man aldrig kommer behöva logga in på Facebook för att spela spel eller ägna sig åt dylika aktiviteter på Rift, så vad spelar det för roll om det utvecklas sociala applikationer till Rift vid sidan om, om man inte behöver ta del av dem?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk

@Paddanx: problemet är att bara för att du har 4k i en skärm behöver du inte spela med 4k eller ? har de 4k kan du behålla skärmen i flera år men så som det är idag kommer upplösningen att åldras otroligt snabbt om 1-2 år blir du tvungen att köpa nya vr headset. dessutom kan du också köra i lägre inställningar över lag. de flesta spel jag vill spela är lite äldre titlar och där kan du driva högre upplösning inga problem. varför skall alla köra dag 1 spel med 4k och max settings ? man tycker att dator spel borde ha lite inställnings möjligheter. en till sak är 3d film som klarar att spelas från en starkare media dator som skulle fungera fint med ett par 4k 3d glasögon. men allt detta är en mindre faktor vi kommer tillslut att få högre upplösning. så jag håller tummarna för nästa gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

@Paddanx: problemet är att bara för att du har 4k i en skärm behöver du inte spela med 4k eller ? har de 4k kan du behålla skärmen i flera år men så som det är idag kommer upplösningen att åldras otroligt snabbt om 1-2 år blir du tvungen att köpa nya vr headset. dessutom kan du också köra i lägre inställningar över lag. de flesta spel jag vill spela är lite äldre titlar och där kan du driva högre upplösning inga problem. varför skall alla köra dag 1 spel med 4k och max settings ? man tycker att dator spel borde ha lite inställnings möjligheter. en till sak är 3d film som klarar att spelas från en starkare media dator som skulle fungera fint med ett par 4k 3d glasögon. men allt detta är en mindre faktor vi kommer tillslut att få högre upplösning. så jag håller tummarna för nästa gen.

Normalt är jag för framtidssatsning, men i VR är refreshrate och bildkvalitet mer än bara rå upplösning. 4k med sunkig grafik, i lägre Hz (tex 30-60) är betydligt sämre än tex 1080p @ 120Hz, då ögat får problem när refreshraten är låg.

Sen måste du komma ihåg att det är 2 skärmar med olika bilder som ger 3D effekten... så det är inte 4k... utan 2 st 4k ögon du ska driva, om du ska ha "äkta" 4k. Finns inget GPU i dag som ens har chans att hantera det ens i 60 Hz, och jag tvivlar på ens en skärm som kan hantera 4k 120Hz. Därför de kräver typ 980ti eller bättre bara för dagens "sämre" VR.

Om vi antar att du dummar ner den där 4k 120Hz skärm till att köra 1920x1080 @ 120Hz "för nu" så lägger du på ett premium pris på en produkt som redan har vansinnigt högt pris, för att du förhoppningsvis om några år kan använda fördelen.

Så du säger det som att de kommer åldras snabbt om det är lägre upplösning. Jag ser det som att priset kommer vara skyhögt närmaste 1-2 åren tills panelerna blivit billigare, med en funktion du inte kan använda direkt ändå, då du saknar både dator och kablage standarder att driva det med.

Sett ur tillverkarens synpunkt så lär de sälja sämre, pga högre priset, och sen kommer ingen köpa version "2" med 4k skärm när de väl kan göra det till bättre pris. De tjänar mer på att göra en bra version nu, och en ännu bättre om 2 år

Är lite som en bekant till mig som köpte 120GB SSD 2009. Denna kostade då 13kkr... 13000kr för en "idag pytte liten SSD". Idag är dessa snorbilliga (och bättre på mååånga sätt), men den skulle ju vara framtidssäker.

Min poäng är inte att 4k kommer bli smått om 5 år, utan att panelerna, OLED eller annat kanske blir bättre på 5 år. Så varför sitta med sämre skärmpanel idag för att du skulle ha 4k paneler som du inte kunde använda redan då innan?
Finns mer i bildkvalitet än pixlar

Permalänk

@Paddanx: jo jag håller med om allt du säger, men jag tog bara 4k för det var i ditt inlägg jag vill ha nära 1080p på båda ögonen för film och äldre spel. så hade det haft runt 1920x2x1080så skulle jag redan kunna använda det i 90% av det jag vill. men som sagt man har ju väntat 10 år på detta så kan man vänta 3-4 år till : ). jag har spelar en hel del på 720p sony vr och det är inte bra nog. även om de nya vr sätten är säkert skarpare så tror jag på full hd åtminstone.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elcentralen:

@Paddanx: jo jag håller med om allt du säger, men jag tog bara 4k för det var i ditt inlägg jag vill ha nära 1080p på båda ögonen för film och äldre spel. så hade det haft runt 1920x2x1080så skulle jag redan kunna använda det i 90% av det jag vill. men som sagt man har ju väntat 10 år på detta så kan man vänta 3-4 år till : ). jag har spelar en hel del på 720p sony vr och det är inte bra nog. även om de nya vr sätten är säkert skarpare så tror jag på full hd åtminstone.

Jag fick en glimpt i en tidig occulus version, och har inte testat Sonys, så jag är själv tveksam till hur det blivit. Självklart vill jag också ha 4k, 8k osv, men jag inser att tekniken inte klarar det idag, eller troligen imorgon heller.
Personligen njuter jag hellre av det i 3-4år nu, än att få upp mina förhoppningar för att sen kanske bli besviken när du väl köper det. Men självklart ska det vara bra innan man säger "ja" och pungar ut pengarna.

Personligen är det både recensioner, tester och inblick i både för/nackdelar och så jag letar efter nu. Grafik kommer och går, men spelglädje består, så är det bara kul och bra nog så är det mer än bra nog för mig.

Dock av vad jag sett är nog Sonys även för mig i lägsta nivån...