Moraliskt dilemma: Att nyttja öppet köp

Permalänk
Medlem

Moraliskt dilemma: Att nyttja öppet köp

Jag har ett moraliskt dilemma angående att nyttja/utnyttja öppet köp. Många återförsäljare av teknikprylar har som bekant ganska generösa regler för öppet köp. Vid ett tillfälle behövde jag en blueray brännare under ett par dagar. Jag köpte den och lämnade sedemera tillbaka den. Kändes ganska svinigt på något vis även om jag var försiktig med förpackning och dylikt. I dagarna beställde jag ett tangentbord vilket jag ämnar pröva och lämna tillbaka om jag inte är nöjd med switcharna. Har ni agerat på liknande sätt? Är något av tillvägagångssätten omoraliskt?

Permalänk
Medlem

Varför skulle det vara omoraliskt att nyttja en tjänst som återförsäljarna frivilligt erbjuder?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Har med tänkt i de banor som du. Men det är ju en tjänst som de tillhandahåller. Skulle det bli mer regel än undantag skulle de få höja priserna.

Permalänk
Medlem

Att nyttja det som du gjorde med brännaren tycker jag inte det lät okej det är ju inte till för att butikerna ska låna ut prylar till folk som behöver de tillfälligt.

Men med tangetnbordet är det ju okej eftersom det är svårt att veta i förväg om man gillar det eller ej.

Sen ju mer som nyttjar det desto större chans är det att jag som köper en ny produkt får en begagnad, ser förpackningen bra ut lär de försöka sälja som nytt och blir de påkomna är det ett "misstag" man ser ju sånt på nätet lite då och då.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

@Jocke86 Har man svårt att låna X produkt av en kompis eller ta sig till butik och prova grejer så kan det väl i viss mån vara försvarbart, men att sätta det i system vet jag inte om jag skulle vilja göra. Det känns dessutom onödigt dyrt bara av fraktkostnaden att döma

Permalänk

Den med bluray brännaren känns rätt så omoralisk då du vid köptillfället hade tänkt att lämna tillbaka den när du var klar med den (om jag förstod det hela rätt).
Den andra med tangentbordet känns dock inte omoralisk då du vill testa produkten innan du bestämmer dig ifall du vill behålla den

Visa signatur

450D / 50D, 30 1.4, 50 1.8, 90 2.8, 70-200 4 IS

Permalänk
Medlem

Vet en som "lånade" en HD-kamera av El-giganten 4 veckor på sin Thailandssemester.
Tror han gjorde likadant i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Vet en som "lånade" en HD-kamera av El-giganten 4 veckor på sin Thailandssemester.
Tror han gjorde likadant i år.

Sådant är verkligen fel, inte bara moraliskt utan det förstör ju för dom som ev. faktiskt ska köpa och då kanske dom får en begagnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Sådant är verkligen fel, inte bara moraliskt utan det förstör ju för dom som ev. faktiskt ska köpa och då kanske dom får en begagnad.

Jag pratade med en på Elgigantens Serviceavdelning om kaffebryggare.
Han sa att det är helt okey att köpa en bryggare och använda den.
Är du inte nöjd så får du lämna tillbaka den, se bara till att diska ur kannan innan du kommer in med den.

Jag: så du menar att jag kan använda bryggaren i 29 dagar och sedan lämna tillbaka den?
- Ja.

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Vet en som "lånade" en HD-kamera av El-giganten 4 veckor på sin Thailandssemester.
Tror han gjorde likadant i år.

Vad tragikomiskt.

Skrivet av SUMITOMO:

Jag pratade med en på Elgigantens Serviceavdelning om kaffebryggare.
Han sa att det är helt okey att köpa en bryggare och använda den.
Är du inte nöjd så får du lämna tillbaka den, se bara till att diska ur kannan innan du kommer in med den.

Jag: så du menar att jag kan använda bryggaren i 29 dagar och sedan lämna tillbaka den?
- Ja.

Jag har köpt mina produkter :/ Så man ska helt enkelt byta produkter var 29 dag alltså, ja då har jag gjort fel i hela mitt liv

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har köpt ett flertal hårddiskar på elgiganten som allihopa varit begagnade (men sålts som nya). Aldrig mer elgiganten.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Har köpt ett flertal hårddiskar på elgiganten som allihopa varit begagnade (men sålts som nya). Aldrig mer elgiganten.

Det är ju precis där som det hela landar om för många börjar "utnyttja" systemet. Butikerna packar om prylarna och säljer de igen till en annan kund.
Det finns ju ingen som helst möjlighet att de kan ta förlusterna om de bara skulle slänga allt som skickas tillbaks, eller tvingas sälja de till kraftigt rabatterade priser.

Visst det är frivilligt och butikerna har själva valt att erbjuda möjligheten men det bygger ju på att det används inom rimliga gränser. Det kommer alltid finnas personer som uttnytjar alla system till max och därigenom "förstör" för andra. Lagligt är det men moraliskt rätt? knappast...

Det roliga är att det många gånger är samma personer som själva skickar tillbaka mycket saker ( för att de vill testa och beställer saker som de från början inte tänkt behålla), som sedan gör inlägg där de är mycket upprörda över att de fått en öppnad förpackning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guineapig:

Det är ju precis där som det hela landar om för många börjar "utnyttja" systemet. Butikerna packar om prylarna och säljer de igen till en annan kund.
Det finns ju ingen som helst möjlighet att de kan ta förlusterna om de bara skulle slänga allt som skickas tillbaks, eller tvingas sälja de till kraftigt rabatterade priser.

Visst det är frivilligt och butikerna har själva valt att erbjuda möjligheten men det bygger ju på att det används inom rimliga gränser. Det kommer alltid finnas personer som uttnytjar alla system till max och därigenom "förstör" för andra. Lagligt är det men moraliskt rätt? knappast...

Det roliga är att det många gånger är samma personer som själva skickar tillbaka mycket saker ( för att de vill testa och beställer saker som de från början inte tänkt behålla), som sedan gör inlägg där de är mycket upprörda över att de fått en öppnad förpackning...

Precis som du säger. Om man använder ett system inom rimliga gränser så skulle det ju fungera bra. Själv så är det sällan jag skickar tillbaka saker. Jag vet oftast vad jag vill ha och att jag kommer att använda det.

Netonnet har ju enligt mig de allra generösaste öppet köp villkoren. Det jag tänker på främst är att köparen har som rätt att faktiskt öppna och testa produkten. Det kan du ju i och för sig göra hos andra återförsäljare också. Men det framgår inte riktigt lika tydligt på kvittot etc.

Jag har faktiskt en egen historia från just Netonnet. När jag köpte min SSD där för precis 1 år sedan så var SSD flotig med fingeravtryck. det är inte så jäkla kul när man köper något som är helt nytt. Det fanns ju visserligen inga filer på SSD'n. Som väl var. Det hade varit lite över gränsen. Men Netonnet skulle ju aldrig låtit mig byta ut den gratis. (jag köpte den via internet)

Permalänk
Medlem

Moraliskt dilemma? Avsaknad av moral snarare. Moraliskt rätt ska ju vara allmängiltigt och bra för alla även om alla skulle göra så. Du medger ju själv att du utnyttjat de generösa villkoren för öppet köp och att det kändes svinigt.

Permalänk
Medlem

Nu blev det här inte riktigt rätt länk... Men kom att tänka på hur Mickan brukar använda sig av öppet köp i Solsidan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LemonIllusion:

Varför skulle det vara omoraliskt att nyttja en tjänst som återförsäljarna frivilligt erbjuder?

Som vi konsumenter förmodligen i slutändan får finanserna.

Så nej det är inget fel i att göra så men affärerna är ännu fulare och säljer sakerna vidare utan att kolla upp att de verkligen är i helt nyskick.

Permalänk

Själv köper jag det jag testat innan eller har läst och frågat mig om.
Känner inte att jag orkar lägga ner tid och energi att köpa annat som jag tvekar på.
Men själva grejen är bra om man inte missbrukar det som jag tycker med brännare, men med t-bordet kan jag ha förstående för.

Visa signatur

MOBO: Asus Prime b350 PLUS | CPU:Amd Ryzen 7 2700 kyls med Corsair h60 |RAM: 2x4gb Crucia ballistix sport 2666mhz |GPU: Sapphire R9 295x2 8gb |PSU: Corsair AX850 | CHASSI: Fractal Design Define R5 Window Black | SSD: Crucial BX100 250gb |HDD: 3TB segate 7200rpm | Skärm: samsung S27A750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Som vi konsumenter förmodligen i slutändan får finanserna.

Så nej det är inget fel i att göra så men affärerna är ännu fulare och säljer sakerna vidare utan att kolla upp att de verkligen är i helt nyskick.

Jag misstänker att färdigbyggda datorer hos t ex komplett eller Inet där man har valt delar som nätbutiken sen skruvar ihop borde vara hög risk i det här avseendet. Frestelsen att t ex klämma in ett grafikkort som någon annan kund ratat borde vara stark.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke86:

Jag misstänker att färdigbyggda datorer hos t ex komplett eller Inet där man har valt delar som nätbutiken sen skruvar ihop borde vara hög risk i det här avseendet. Frestelsen att t ex klämma in ett grafikkort som någon annan kund ratat borde vara stark.

Jag tror inte det är så vanligt med tanke på den enorma mängd datorer de sätter ihop dagligen.
I så fall borde väl deras datorer komma med väldigt många olika sorters märken på grafikkort och om något är fel så ansvarar de för att ta tillbaka datorn och laga den och det skapar en hel del problem.

Känns dock som de borde ha extra förpackningar till saker så att det ska se nytt ut för annars märker kunden lätt att han fått begagnad vara och skickar tillbaka?

Permalänk
Inaktiv

Det är inte mer omoralisk än att rösta på de skitstövlar som styr landet. Men det finns väldigt många liknande situationer som att inte göra sitt allra yttersta för att få ett jobb.

Nå jag själv har väldigt svårt för att göra något sådant som negativt drabbar en fysisk person.
Många butiker som säljer svindyra specialverktyg har ibland undantag för just dessa verktyg, detta för att folk bara använder verktyget en gång och sedan ej länge har något behov av denna..
Och så får elkejdor göra med kameror etc om det skulle vara likadant där, vilket jag ej tror.
Distansköplagen går väl att kringgå genom att inte tillåta köp av produkten distans, det hindrar dem dock inte att vissa produkten i deras webbutiker med pris, lagerstatus och allt.

Angående att sälja begagnade hårddiskar, datorer, pacemakers etc som ny, när man saknar fullkomlig kontroll över vad de har varit ute för, så borde det minst vara dödsstraff på detta. -Då skadan som man kan ställa till för någon är riktigt stor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Jag pratade med en på Elgigantens Serviceavdelning om kaffebryggare.
Han sa att det är helt okey att köpa en bryggare och använda den.
Är du inte nöjd så får du lämna tillbaka den, se bara till att diska ur kannan innan du kommer in med den.

Jag: så du menar att jag kan använda bryggaren i 29 dagar och sedan lämna tillbaka den?
- Ja.

Nu handlar det inte om man får göra det, för det vet vi alla att man får. Det handlar om hurivida det är moraliskt att utnyttja öppet köp för produkter man endast tillfälligt behöver.

Permalänk
Medlem

Försöker själv göra mycket research innan för att undvika detta men köper alltid dyrare elektronik på kedjor som har bra öppet köp som EG och Siba.

Har bara använt öppet köp en gång och det var när jag blev missnöjd med videokvalitén på en kamera. Då känns det skönt att kunna tralla in och få pengarna direkt insatta på kontot igen..

Skulle aldrig köpa en produkt bara för att testa och sen lämna tillbaka även om man får det. Går emot nån intern moral som man har typ

Permalänk
Medlem

Så länge du inte urinerar rakt ner i maskineriet så är det väl ingen stor grej att lämna tillbaka.
Lite urin på utsidan får man ju acceptera som kund.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Skrivet av killawife:

Så länge du inte urinerar rakt ner i maskineriet så är det väl ingen stor grej att lämna tillbaka.
Lite urin på utsidan får man ju acceptera som kund.

Brukar du normalt märka revir eller?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Har en polare som köpte en Gaming rigg drog till Dreamhack och spelade en helg och sedan lämnade tillbaks åbäket, där nånstans går väl gränsen till vad som är okej och inte

Permalänk
Medlem

Krävs inte många hästar i stallet för att fatta att det är helt fel att man köper något man vet att man ska lämna tillbaka.

Det är som sagt kunderna som kommer få betala för det på ett eller annat sätt. Att tro annat är bra naivt. Själv skulle jag nog aldrig komma på tanken att gå å hämta en bluray för att sedan lämna tillbaka den, jesus...

Tycker en bra måttstock om något är ok är om man intalar sig själv, hur skulle det bli om alla gjorde som jag. Då hade det inte funnits många butiker kvar eller så hade dom tagit bort öppet köp helt. Det är helt enkelt till för dom som inte är nöjda med sina produkter eller verkligen ångrar sig, inte för att låna grejjer.

Permalänk
Medlem

Jag som själv jobbar i butik måste säga att jag avskyr öppet köp, när förpackningen är bruten. Varan blir helt omöjlig att sälja så länge det inte är något billigt som en kabel typ. Det enda som hade varit ok vore att rea ut allt i en fyndhörna. Men det hade såklart kostat för mycket pengar, precis som någon nämnde tidigare i tråden.

Vad vi dock INTE gör är att packa om så att varan ser ny ut som vissa verkar tro, utan det märks upp tydligt att det är en "öppnad" vara.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Skrivet av 2000+:

Jag som själv jobbar i butik måste säga att jag avskyr öppet köp, när förpackningen är bruten. Varan blir helt omöjlig att sälja så länge det inte är något billigt som en kabel typ. Det enda som hade varit ok vore att rea ut allt i en fyndhörna. Men det hade såklart kostat för mycket pengar, precis som någon nämnde tidigare i tråden.

Vad vi dock INTE gör är att packa om så att varan ser ny ut som vissa verkar tro, utan det märks upp tydligt att det är en "öppnad" vara.

Man kan som säljare knappast räkna med att få tillgodogöra sig fördelarna med öppet köp om man inte är beredd att leva med nackdelarna. Tycker man att nackdelarna överväger så kan man låta bli att erbjuda öppet köp.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Man kan som säljare knappast räkna med att få tillgodogöra sig fördelarna med öppet köp om man inte är beredd att leva med nackdelarna. Tycker man att nackdelarna överväger så kan man låta bli att erbjuda öppet köp.

Givetvis har du rätt.

Men jag uttryckte bara min åsikt, som "vanlig" säljare. Jag har inget inflytande över eventuella policys, då det är en stor kedja.

Men det är sant att jag hellre hade sett det försvinna. Sen använder jag själv öppet köp då jag tycker det är bra att slippa bestämma sig i butiken och kan tänka över det hemma istället, så vanligt öppet köp är bra medan öppet köp vid bruten förpackning/använd vara är dåligt.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Man blir beklämd när man läser såna här saker. Hur i hela friden kan man tro att man är mer värd och viktigare än andra, så att man har rätt att "låna" saker bara för att det råkar vara lagligt? Sånt riskerar att urholka konsumenträtten (både den av butikerna givna (policies) och lagstiftningen).
Detta särskilt när somliga (ibland typer som ovanstående, ibland andra) gnäller för att de har fått en använd vara.

Det går ju att argumentera för att butikerna inte är ens vänner, utan stora fula bolag som gör allt för att tjäna pengar och blåser folk så fort de får chansen. Exempel är ju när säljare försöker sälja på okunniga kunder alldeles för dyra mojänger, vars funktioner de ändå aldrig kommer att använda.

Det man missar i ovanstående resonemang är att kunder och butiker är beroende av varandra och existerar i ett gemensamt samhälle. Moralen visar därför på hur en individualistisk uppväxt, där allt handlar om den enskilda personen. Man behöver inte vara ett rövhål för att förtroendet för andra ska brista i ett sådant samhälle. När förtroendet brister försvinner även sympatin och viljan att göra något extra för andra och detta speglar sig i beteendet från båda hållen.

Undrar hur många av de som "lånar" varor också skulle acceptera en rejäl löneökning med premissen att kollegorna blir utan? (Detta är hypotetiskt så bortse från eventuella lagliga begränsningar). Det skulle också vara intressant att se ifall antalet har ökat eller minskat de senaste hundra åren.

Själv älskar jag generösa öppet-köp-policies och är beredd att betala extra för det, trots att jag nog aldrig har nyttjat det för elektronikvaror. Likaså älskar jag kläm- och kännbutiker och är beredd att betala extra även för det. Annars vore det ju hopplöst att köpa saker, om man inte har en chans att testa hur det är att använda produkterna.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305