Start10 tar klassisk startmeny till Windows 10

Permalänk

Använder gratis Classic Shell i Windows 8.1. Fungerar bra. Kommer inte att uppdatera till Windows 10.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Skrivet av SweMerlin:

Sjukt att man skall behöva tredjepartsmaterial... MS vet vad användarna vill ha (Inga tiles!) så varför inte ge oss det?

Tala för dig själv, jag tycker tilesen är sjukt användbara. De går ju för övrigt att ta bort om man nu inte gillar dem.

Permalänk
Medlem

@GaMeR2K5:

För att MS (och deras kumpaner) kan besluta att mjuk- och hårdvara som inte är pirated/licenserad är oönskvärd om inte tillverkaren betalar pengar till MS, exempelvis. De får ju en grym påverkan på hela branschen - de blir som gudar.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeehao:

Microsoft VET att folk vill ha tillbaks den gamla startmenyn. Varför kan de inte lägga in en gammal startmeny så att man kan välja om man vill använda sig av en nyare och obekväm startmeny eller den gamla överlägsna startmenyn?

De kan ändra stilen på startmenyn men fortfarande använda sig av samma mall..

Jag håller med dig! Skulle vara trevligt att kunna välja mellan de.

Permalänk
Medlem

Startmenyn i Windows 10 är ju både fullständigt värdelös att använda OCH ful. Helt makalöst. Jag brukar chilla med att döma ut uppdateringar och nya OS bara för att det känns lite ovant, men allt i gränssnittet är ju sämre än Windows 7.

Permalänk
Medlem

win 1o startmeny är den bästa hittils..sluta jiddra goja ...

Permalänk
Medlem

@SweMerlin: om man inte vill ha tiles då stänger man av dom..simpelt eller hur...

Permalänk
Inaktiv

Stardock gör bra grejer, använt start 8 ett bra tag nu!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Claassic shell är snyggare och bättre, men jag kör på Standard jag.. Det viktigaste för mig är att startmenyn inte längre är en helskärm med blip blip lego teletubies-inferno, utan bara en enkel, ren meny nere i ena hörnet som inte tar någon uppmärksamhet i anspråk och gör vad den ska. Finns inget jag direkt har att klaga på i och med ändringen till Windows 10.

Va?? Första gången jag ser dig ge en positiv kommentar till nåt som har med windows att göra? "ironi"

Visa signatur

FD refine S Msi x99s sli plus 5930k@4400mhz NH-D14 Asus GTX 980 Strix SLI 16gb gskill ripjaws ddr4 3ghz Os Samsung 950 pro 512gb NVME Spel samsung 840/850 evo/pro Win 10 Pro Corsair Ax850 Gold Asus PG278Q Rog Swift

Permalänk
Medlem

Köpte Start10 idag, fungerar ypperligt som allt annat som Stardock skapat.. Man kan ställa in startmenyn precis som man vill ha den med ett par enkla klick och sedan kan man glömma bort det. Lätt värt den symboliska prislappen tycker jag

Permalänk
Avstängd

Bara jag som gillade Windows 8 menyn bättre än W10 menyn? Sitter dock på 50 tummare med speldatorn. Tyckte det var praktiskt att bara behöva starta Windows och sedan skriv in första bokstäverna av programmet i startskärmen så kom det upp. Nu i 10:an måsta man göra ett steg till.

Till HTCP är W8 suveränt. Bara starta datorn och ta fram Harmony-fjärren och bläddra fram till Netflix-appen eller KODI, sedan trycka OK. Lite synd bara att det inte gick att bläddra fullständig i Netflix-appen med fjärrkontroll. Ska testa ikväll om detta även går att göra i pekskrämsläget eftersom jag ändå uppgraderade till 10:an för gratis är gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Bara jag som gillade Windows 8 menyn bättre än W10 menyn? Sitter dock på 50 tummare med speldatorn. Tyckte det var praktiskt att bara behöva starta Windows och sedan skriv in första bokstäverna av programmet i startskärmen så kom det upp. Nu i 10:an måsta man göra ett steg till.

Till HTCP är W8 suveränt. Bara starta datorn och ta fram Harmony-fjärren och bläddra fram till Netflix-appen eller KODI, sedan trycka OK. Lite synd bara att det inte gick att bläddra fullständig i Netflix-appen med fjärrkontroll. Ska testa ikväll om detta även går att göra i pekskrämsläget eftersom jag ändå uppgraderade till 10:an för gratis är gott.

Du kan ju söka program genom att skriva ett par bokstäver i Windows 10 också, samt välja att använda fullskärmsstartmenyn om du föredrar den.
Vad är det du menar är annorlunda, ett steg till?

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av nipe:

Du kan ju söka program genom att skriva ett par bokstäver i Windows 10 också, samt välja att använda fullskärmsstartmenyn om du föredrar den.
Vad är det du menar är annorlunda, ett steg till?

Med ett steg till menar jag förstås att man ska klicka på startmenyn/sök. Inget livshotande men ändå ett steg till. Angående att styra fullskärmsstartmenyn (pekläge) men fjärr fungerade det inte lika bra som med 8:an. Metro/modern UI och startmenyn (full eller inte) fungerar inte riktigt på samma sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kskolle:

Med ett steg till menar jag förstås att man ska klicka på startmenyn/sök. Inget livshotande men ändå ett steg till. Angående att styra fullskärmsstartmenyn (pekläge) men fjärr fungerade det inte lika bra som med 8:an. Metro/modern UI och startmenyn (full eller inte) fungerar inte riktigt på samma sätt.

Jo man måste förstås trycka fram startmenyn först. Annars kan du ju lägga genvägar till allt direkt på skrivbordet då kan du "söka" bland dem genom att skriva direkt, men då måste du förstås sätta fokus till skrivbordet först.

Men test att aktivera tablet-mode som du nämnde tidigare så att du kan boota direkt till startskärmen, då borde du ju kunna skriva direkt som tidigare.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv

Som förr itin