Permalänk
Medlem

Push/Pull eller push

Tjenare, jag behöver hjälp med att bestämma mig om jag ska köra Push/pull för min radiator eller bara push.
Jag kyler min AMD FX 8350 processor (överclockad till 4.6 Ghz) med en Corsair H100i med uppgraderade Corsair SP120 Quiet Edition fläktar som kör i push. (inifrån chassit)
Den idlar just nu runt 40-55 C och under load är den runt 60-80+C.
Mitt chassi är NZXT Noctis 450 så jag har möjlighet att köra push/pull men frågan är om det kommer att förbättra kylningen något?
Jag har försökt läsa på det innan men det snurrar bara i huvudet och alla har olika åsikter.
Så är det värt att skaffa två nya fläktar eller ska jag nöja mig med vad jag har nu?
Berätta gärna om era åsikter om det.

Permalänk
Medlem

Om vi utgår från det du har som är en H100i så är det INTE värt att köra push/pull. Det brukar man oftast köra på riktigt tjocka radiatorer för att kunna dra igenom luften ordentligt. Dock ger det ingen anmärkbar prestandaskillnad, så det är inte värt i ditt fall.

Jag med mina 60mm radiatorer kör inte det. Tycker du dock att det är snyggt? Kör på! Vissa skaffar det för utseendet med. Men för ren kylprestanda kommer det inte att påverka något!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Gör någon grad eller två:s skillnad..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazy:

Om vi utgår från det du har som är en H100i så är det INTE värt att köra push/pull. Det brukar man oftast köra på riktigt tjocka radiatorer för att kunna dra igenom luften ordentligt. Dock ger det ingen anmärkbar prestandaskillnad, så det är inte värt i ditt fall.

Jag med mina 60mm radiatorer kör inte det. Tycker du dock att det är snyggt? Kör på! Vissa skaffar det för utseendet med. Men för ren kylprestanda kommer det inte att påverka något!

Ok tack, nu när jag har fått ett bra rimligt svar så håller jag nog mig med bara köra en push lösning.
Tack för ditt svar!

Permalänk
Medlem

De du kan tjäna best på är att skaffa ett par fläktar med högt statiskt Lufttryck
på låga varvtal..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

De du kan tjäna best på är att skaffa ett par fläktar med högt statiskt Lufttryck
på låga varvtal..

Nu är ju dock hans fläktar specifikt gjorda för radiatorer. Inga problem alls på en H100i.

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Jag kör då pull med mina Gentle Typhoon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jag kör då pull med mina Gentle Typhoon.

Där snackar vi fläktar!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av bombiee:

Tjenare, jag behöver hjälp med att bestämma mig om jag ska köra Push/pull för min radiator eller bara push.
Jag kyler min AMD FX 8350 processor (överclockad till 4.6 Ghz) med en Corsair H100i med uppgraderade Corsair SP120 Quiet Edition fläktar som kör i push. (inifrån chassit)
Den idlar just nu runt 40-55 C och under load är den runt 60-80+C.
Mitt chassi är NZXT Noctis 450 så jag har möjlighet att köra push/pull men frågan är om det kommer att förbättra kylningen något?
Jag har försökt läsa på det innan men det snurrar bara i huvudet och alla har olika åsikter.
Så är det värt att skaffa två nya fläktar eller ska jag nöja mig med vad jag har nu?
Berätta gärna om era åsikter om det.

Min personliga högst ovetenskapliga erfarenhet är app push pull gör en skillnad på 2-3c vid full belastning.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kör på bara pull med en Gentle Typhoon + Corsair H60. Absolut mest lättstädat och det gör ingen skilldnad alls i temp mot när jag hade två fläktar i Pushpull, däremot är det mycket tystare nu.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kör på bara pull med en Gentle Typhoon + Corsair H60. Absolut mest lättstädat och det gör ingen skilldnad alls i temp mot när jag hade två fläktar i Pushpull, däremot är det mycket tystare nu.

Precis! Som ovanstående nämner så bidrar det till en ökad ljudnivå. I vissa fall stor skillnad, i andra lite mindre. Rekommenderar också starkt att du sätter de i Pull om du har möjlighet!

Visa signatur

NZXT S340 Elite White | Intel i7 7700K @ 5GHz | Asus ROG Strix Z270F | No GPU | Corsair Vengeance RGB 32GB 3000MHz | Seasonic PRIME 1000W Titanium | Samsung 840 Pro 256GB & Samsung 850 EVO 1TB | NZXT Kraken x62 | 32" ASUS ROG PG32UQ & 27" Acer Predator XB271HU

Kolla in min Youtube-kanal "Kingpin Crazy" om du gillar Warzone eller PUBG. Senaste videon hittar du här!

Permalänk
Medlem

Enda anledningen som Linus hittade att köra det ena framför det andra var att med push var det enklare att lossa fläktarna och göra rent radiatorn. Annars spelade det ingen roll vilket sätt man satte fläktarna.

https://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Permalänk
Medlem

Här är hur du bäst kyler en h100:

Visa signatur

AMD Ryzen 1500X @ stock | Sapphire RX 580 Nitro+ 8GB | Asus ROG Strix B350-F Gaming | 2x8GB 3200MHz Corsair | EVGA Supernova G3 550W | Acer XF270HUA 1440P 144MHz Freesync

Permalänk
Medlem

Vad jag läst ger såklart push/pull bäst kylning. Dock är enbart pull att föredra ur städningssynpunkt.

En annan intressant idé är att sätta dubbla fläktar efter varandra i pull. Detta ger ca 45% ökat luftflöde.

Visa signatur

/dev/null