Permalänk
Medlem

Är överklockning min lösning?

Tjena tjena!

Har ett GTX780 och en i7 2600k som jag har varit nöjd med länge. Den gör det den ska i de typer av spel jag spelar.
Fick mig ett ryck och köpte mig en 1080p med 144hz skärm från ASUS. Vilken skillnad.

Dock blev jag lite förvånad att jag inte riktigt kan hålla en jämn FPS i DOTA 2 som jag spelar 80% av tiden vid datorn. Pendlar från 144-70. Börjar misstänka att min processor är lite trött. Vet att den är bra men man kan kräma lite mer ur den. Har aldrig någonsin överklocka något. Kan det vara värt att göra det i mitt fall? Har en standard 1A-kylare till CPUn. Ska jag kolla om det är så att processorn flaskar och hur gör jag det enklast? Eller är det bara grafikkortet som är för klent?

Tack på förhand.

Mvh Andreas

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2

Permalänk

Aldrig själv spelat DOTA men kan itne tänka mig att ett GTX 780 inte skulle vara nog för ett MOBA. Med det sagt kan det vara din processor som flaskhalsar men då kan jag tycka att det borde märkas av på andra spel också.

Har du fler exempel på andra spel som beter sig likadant eller är det bara DOTA??

Permalänk
Medlem

MSI afterburner > monitoring och klicka i att du ska se hur mycket grafikkortet och processorn jobbar kan du testa. När du bockat i en måste du välja "Show in on-screen display"

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Hallå igen!

Tack för infon. Har läst under dagen på olika delar av internätet samt gjort tester ikväll. Provade att först skala av allt eyecandy i W7 och gjorde en drös tester, alla resultat av sämre än med allt eyecandy på. Intressant.

Hur som så har jag kollat GPU usage och CPU usage och tagit ett "snitt" på detta, tagit AVG fps på några spel samt kört Firestrike och Heaven.

Resultat:
Firestrike: 9012p (ser resultat på 14000 när man jämför men ingen aning om detta är sant)
Heaven: 1413p (Extrem HD)

Tomb Raider Benchmark med allt på ultra, AVG 89fps, 50% CPU, 99% GPU usage.
Metro Last Light Benchmark Very Hight med inget extra tjaffs typ: 83fps, 85% GPU samt 80% CPU usage.
Dota 2 (lite svårare att testa så kollade lite matcher mid game) allt maxat: ca. 100fps, 35% GPU samt 75% CPU usage.

Så det känns som i Tomb och Metro är det vad det där, gör jobbet helt ok. Vet att Metro är extremt krävande. Däremot i Dota 2 så verkar CPU få jobba mer än GPUn. Frågan är om det är något att göra åt eller om det är bara att acceptera.

Kan ju tycka att när man får typ samma resultat på Tomb Raider på Ultra som en match i dota i FPS så är det något som är snett.

Tror dock allt funkar som det ska enligt mina tester. Om ni inte tycker mina Heaven+Firestrike-resultat är superlåga.

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel Core i7 6700k - MSI SLI PLUS - EVGA GTX 970 SC ACX - EVGA 750 G2 - Corsair Vengance LPX 8gb DDR4 2666MHz x 2