Har du badat och överlevt med Xperia Z? (alla modeller?)

Permalänk
Medlem

Har du badat och överlevt med Xperia Z? (alla modeller?)

Hej

Har kollat runt en del på internet och på detta forum. Dessutom vad Sony själva lovar men hittar inte någon som lyckats bada med sin Sony Xperia Zx telefon. Jag följde beskrivningen hur man ska bada med telefonen z3C, sänkte ner den 20cm i 20 sekunder och sen började skärmen blinka så la den dirket i en påse med silicatorkmedel, blåste ur den med hårfön och sen fortsatt torkning med silica. Den fungerar lite sisådär efteråt.

Min fundering är om man inte ska ta detta till KO, då det verkar vara mer eller mindre omöjligt att inte pajja den i en pool. Även om man följer anvisningarna.

Svara gärna om ni har
1. badat och överlevt med er telefon
2. har badat och den gått sönder
3. inte badat alls för att ni tror den går sönder

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hej

Har kollat runt en del på internet och på detta forum. Dessutom vad Sony själva lovar men hittar inte någon som lyckats bada med sin Sony Xperia Zx telefon. Jag följde beskrivningen hur man ska bada med telefonen z3C, sänkte ner den 20cm i 20 sekunder och sen började skärmen blinka så la den dirket i en påse med silicatorkmedel, blåste ur den med hårfön och sen fortsatt torkning med silica. Den fungerar lite sisådär efteråt.

Min fundering är om man inte ska ta detta till KO, då det verkar vara mer eller mindre omöjligt att inte pajja den i en pool. Även om man följer anvisningarna.

Svara gärna om ni har
1. badat och överlevt med er telefon
2. har badat och den gått sönder
3. inte badat alls för att ni tror den går sönder

Badat i hemmet flertalet gånger
Tvättar mobilen över kran då och då
Badat ute i havet (saltvatten) och filmat under ytan

Z ultra, ägt över 2,5 år utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SolidReactor:

Badat i hemmet flertalet gånger
Tvättar mobilen över kran då och då
Badat ute i havet (saltvatten) och filmat under ytan

Z ultra, ägt över 2,5 år utan problem.

Samma här fast med Xperia Z1

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Frugan både badade och fotade under vattnet (sötvatten) med sin Z3C idag. Än lever den..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk

Z3 har badat i sötvatten, saltvatten och poolvatten fungerar utmärkt än.

Permalänk
Medlem

Z2, sköljd i kranvatten, för att tvätta och för nöjet att filma. Badat i klorerad pool flera gånger. Filmat under ytan. Viss problem med imma på kameralinsen efter att den kommer upp i luften igen, men har nog med temperaturer att göra. Även fått sig stänk av saltvatten utan problem, aldrig nedsänkt i detta dock.
Fungerar utan problem trots sina bad.

Permalänk
Medlem

Notera att det går att trycktesta sin telefon m.h.a. en inbyggd trycksensor. Slipper man bada med den för att kolla om den är tät

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Hej

Har kollat runt en del på internet och på detta forum. Dessutom vad Sony själva lovar men hittar inte någon som lyckats bada med sin Sony Xperia Zx telefon. Jag följde beskrivningen hur man ska bada med telefonen z3C, sänkte ner den 20cm i 20 sekunder och sen började skärmen blinka så la den dirket i en påse med silicatorkmedel, blåste ur den med hårfön och sen fortsatt torkning med silica. Den fungerar lite sisådär efteråt.

Min fundering är om man inte ska ta detta till KO, då det verkar vara mer eller mindre omöjligt att inte pajja den i en pool. Även om man följer anvisningarna.

Svara gärna om ni har
1. badat och överlevt med er telefon
2. har badat och den gått sönder
3. inte badat alls för att ni tror den går sönder

Varför skulle man inte överleva om man råkar bada med sin telefon på sig, förväntas den skicka stötar så man avlider eller?

Lessen kunde bara inte låta bli när jag läste rubriken

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Har filmat under vatten (några sekunder) och även sköljt den under kranen, fungerar än.. (Vibrationen är helt skev, men det beror inte på vatten) Xperia Z1 Compact.

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Filmade en dykning i en pool för en vecka sedan eller så. Första gången luren var i kontakt med vatten. SD-kortet blev skadat, det var fukt i alla portar (som jag såg till var stängda ordentligt innan), mobilen gick ej att starta på flera timmar. När den väl kom igång blinkade skärmen till konstant och skärmen bestod endast av pixlar likt följande bild

Dold text

. Det tog sedan över en vecka med blinkningar och dylikt innan den återgick till det normala, blinkingarna och pixlarna inträffade allt mer sällan ju längre tid det tog. Nu verkar den fungera som vanligt igen (förutom att SD-kortet inte längre går att läsa)

EDIT: Xperia Z3 Compact

Permalänk
Inaktiv

Har badat den, tvättat den, duschat med den, filmat längre tid under vatten den har klarat allt. Z1 Compact.