Läste jag fel utbildning? - Får inget jobb

Permalänk
Medlem

Läste jag fel utbildning? - Får inget jobb

Har sedan julas varit klar med pluggandet och jag får inget jobb för min utbildning. Jag är helt ointressant för arbetsgivarna. Jag har läst en utbildning med brett kunskapsfält och lite av varje från många olika områden. Utbildningen heter "Arkitektur, visualisering och kommunikation" och som ni hör på namnet är det en blandning av de tre ovanstående. Jag har ingen titel, jag har bara lite kunskaper från tre olika ämnen som är tänkt att sammanflätas. Utbildningen är som en lunch-buffé, du tar lite av olika saker men du äter inte mycket kunskap av något ämne.

Behöver seriös hjälp. Har sökt i ett halvår. Har kommit på en intervju. Blivit uppringd en annan gång där de ställt frågor. Resultat; inget jobb.

Vad ska jag ta mig till? Är 25 år och jobbar på ett lager, vill inte börja plugga igen. Vill jobba med något roligt, med datorer och min utbildning. Motivationen av att jobba på ett lager sjunker för varje dag. Hade jag inte haft utbildning hade jag inte kunnat klaga, men nu har jag det och jag får inget jävla jobb!!!

Läs aldrig min utbildning om ni inte vill förstöra ert liv.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Utöver utbildningen, vars namn är omöjligt att tolka, vad är du duktig på? Vad fick ni lära er på utbildningen? Vilken nivå var den på? Vad vill du jobba med? Vart bor du?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vilken typ av jobb har du sökt? Googlade din utbildning och hittade den på Malmö Högskola där jag också är student(Datateknik Mobil IT) tittade under fliken "arbetsliv" och hittade:http://edu.mah.se/tgavc#Arbetsliv
Matchar dem jobben du har sökt vad högskolan skriver att du kan göra efter avslutad utbildning?

Visa signatur

Dator Chassi: CM Storm TrooperNätagg: XFX 850W Pro SeriesRAM: 16 GB DDR4 Lagring: 12TB Mekaniska diskar
SSD: Crucial BX100 256GB Grafikkort: EVGA GTX 980Ti SLI Processor: Intel Core i7-5820K
Processorkylning: Corsair H80i Moderkort: Gigabyte GA-X99-GAMING 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Utöver utbildningen, vars namn är omöjligt att tolka, vad är du duktig på? Vad fick ni lära er på utbildningen? Vilken nivå var den på? Vad vill du jobba med? Vart bor du?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi fick lära oss att arbeta med datorprogram inom arkitektur. Tex. autocad, photoshop, indesign, 3ds max. Vi fick lära oss att rita egna hus, vi fick lära oss att analysera hus, miljöer och offentliga rum. Vi fick lära oss att skapa visualiseringar i 3d program. Jag har även läst en fristående BIM-kurs, vilket var anledningen till att jag ens kom till min enda arbetsintervjun - för det var inom det området jobbet handlade om.

Jag hade gärna jobbat med visualiseringar men jag vet att det inte finns så många jobb inom det om att man måste vara individuellt skicklig. Därför söker jag främst jobb som cad-ritare och andra dator-relaterade jobb inom området. Jag bor i Malmö men är beredd att flytta var som helst.

Skrivet av Zadrok:

Vilken typ av jobb har du sökt? Googlade din utbildning och hittade den på Malmö Högskola där jag också är student(Datateknik Mobil IT) tittade under fliken "arbetsliv" och hittade:http://edu.mah.se/tgavc#Arbetsliv
Matchar dem jobben du har sökt vad högskolan skriver att du kan göra efter avslutad utbildning?

Lite grann. Arkitektbolag vill ha arkitekter främst. Är det små arkitektkontor är det bara arkitekter som jobbar där. Är det större kontor, har de även lite ingenjörer och sådant också. Men att jag ska arbeta som "samordnare av visuell information på arkitektkontor och stadsbyggnadskontor och att arbeta som projektledare inom bildproduktion på visualiseringsbyråer" känns inte realistiskt. Jag har inte sett någonstans där de sökt en sådan tjänst.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Förstod du att du tog den här risken eller har du blivit lurad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Förstod du att du tog den här risken eller har du blivit lurad?

Både och. Jag förstod att det inte var världens mest glamourösa utbildning men jag trodde att det skulle gå att hitta ett jobb. Det kanske går i slutändan men just nu känns det hopplöst.

Just det. Jag skrev att jag sökt många jobb som CAD-ritare. Problemet ligger i att många av dessa jobben vill de att man ska ha kunskap inom konstruktion och installationer, vilket jag inte har. Detta innebär att jag är körd mot alla andra utbildningar som byggingenjörer och andra linjer där de arbetar mer med autocad vad jag har gjort.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

-Vad gör dina kursare?
-Hur många jobb har du sökt?
-Har du några "skills"?
-Vad för jobb har du sökt?
-Vad vill du jobba med?

Permalänk
Medlem

istället för att säga "Jag kan XX, XX och XX", säg vad dessa innebär istället. Ibland är detta bättre.
T.ex när jag sökt jobb som kräver fysisk styrka och uthållighet brukar jag ta upp att jag under somrarna oftast jobbar i skogen och tar ned ved. Detta innefattar tunga lyft på närmare 80kg/3 meter.

Detta är ju en sidosak så klart. Men det hjälper.
Jag åker alltid och träffar dem personligen också. Då får dem en uppfattning direkt av mig.

Din utbildning är ju lite mer kontorsjobb medans det jag sysslar med är lite mer fysiska saker dock, men det kanske funkar i den miljön också.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Mattecoach

Fokusera på något av det du har läst, gör egna projekt och bli bättre på den just den biten? Arbetsgivare vet att man gillar något om man håller på med det på fritiden.

Alternativt plugga något annat eller en spetsutbildning. Du kanske kan bygga på din utbildning med något kortare, typ KY?

Men ja, det finns många skräputbildningar. Säger inte att din är det, det har jag ingen aning om, men för många utbildningar finns det få jobb i förhållande till antal som blir utbildade. Hur många filmvetare och genusexperter behövs det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

-Vad gör dina kursare?

Vi var inte så många i slutet men EN har fått jobb inom området och han hade kontakter. Ingen annan har fått ett jobb vad jag vet. Alla gör lite olika saker numera.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Både och. Jag förstod att det inte var världens mest glamourösa utbildning men jag trodde att det skulle gå att hitta ett jobb. Det kanske går i slutändan men just nu känns det hopplöst.

Just det. Jag skrev att jag sökt många jobb som CAD-ritare. Problemet ligger i att många av dessa jobben vill de att man ska ha kunskap inom konstruktion och installationer, vilket jag inte har. Detta innebär att jag är körd mot alla andra utbildningar som byggingenjörer och andra linjer där de arbetar mer med autocad vad jag har gjort.

Finns det kanske något mindre du kan göra i utbildningsväg för att öka på värdet av den utbildning du redan har?
Annars vet jag inte vad man gör annat än att försöka jobba så nära målet som möjligt, tills vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Finns det kanske något mindre du kan göra i utbildningsväg för att öka på värdet av den utbildning du redan har?
Annars vet jag inte vad man gör annat än att försöka jobba så nära målet som möjligt, tills vidare.

Jo det kan jag säkert, och det har jag funderat lite på men just nu känns det så avlägset! Jag kan tidigast börja med någon kurs till vår-terminen. Så visst, det är en möjlig väg att gå men jag börjar tröttna på det här lagerjobbet. Måste ju vara kvar där i ett halvår minst innan jag kan börja plugga. Hade velat hitta något jobb nu under hösten, så jag kan komma igång och få erfarenhet!

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Vi var inte så många i slutet men EN har fått jobb inom området och han hade kontakter. Ingen annan har fått ett jobb vad jag vet. Alla gör lite olika saker numera.

Du ber om hjälp men svarar inte på några enkla frågor, t.ex hur många jobb du har sökt. Om du är såhär otydlig när du presenterar dig för en potentiell arbetsgivare så förstår jag att många blir tveksamma.

Har du någon portfolio eller egna projekt som du kan visa upp på dina ansökningar/intervjuer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Fokusera på något av det du har läst, gör egna projekt och bli bättre på den just den biten? Arbetsgivare vet att man gillar något om man håller på med det på fritiden.

Alternativt plugga något annat eller en spetsutbildning. Du kanske kan bygga på din utbildning med något kortare, typ KY?

Vad menar du med KY?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Felet är att du har ingen jobb-erfarenhet det du pluggat till helt enkelt det är darför du inte är intressant för nån arbetsgivare.. vet det känns för jävligt man gått en utbildning och så får man ingenting...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Du ber om hjälp men svarar inte på några enkla frågor, t.ex hur många jobb du har sökt. Om du är såhär otydlig när du presenterar dig för en potentiell arbetsgivare så förstår jag att många blir tveksamma.

Har du någon portfolio eller egna projekt som du kan visa upp på dina ansökningar/intervjuer?

Jo jag har sökt många jobb. Jag är tydlig för arbetsgivarna, jag är ärlig med det jag kan och inte kan och försöker sälja in mig så bra som möjligt.

Ja det har jag, men det tar jag bara fram för vissa jobb jag söker där det är relevant.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Bygg upp en portfölj av grejer du gör hemma på fritiden som du kan visa upp när du söker jobb. Dels lägger du tid på att öva och bli bättre och dels kommer du få något att visa upp.

Lycka till!

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Felet är att du har ingen erfarenhet helt enkelt det är darför du inte är intressant för nån arbetsgivare.. vet det känns för jävligt man gått en utbildning och så får man ingenting...

Du är förmodligen rätt till stor del. Hade jag bara fått in foten någonstans så hade det varit så mycket enklare att söka jobb nr 2.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Har sedan julas varit klar med pluggandet och jag får inget jobb för min utbildning. Jag är helt ointressant för arbetsgivarna. Jag har läst en utbildning med brett kunskapsfält och lite av varje från många olika områden. Utbildningen heter "Arkitektur, visualisering och kommunikation" och som ni hör på namnet är det en blandning av de tre ovanstående. Jag har ingen titel, jag har bara lite kunskaper från tre olika ämnen som är tänkt att sammanflätas. Utbildningen är som en lunch-buffé, du tar lite av olika saker men du äter inte mycket kunskap av något ämne.

Behöver seriös hjälp. Har sökt i ett halvår. Har kommit på en intervju. Blivit uppringd en annan gång där de ställt frågor. Resultat; inget jobb.

Vad ska jag ta mig till? Är 25 år och jobbar på ett lager, vill inte börja plugga igen. Vill jobba med något roligt, med datorer och min utbildning. Motivationen av att jobba på ett lager sjunker för varje dag. Hade jag inte haft utbildning hade jag inte kunnat klaga, men nu har jag det och jag får inget jävla jobb!!!

Läs aldrig min utbildning om ni inte vill förstöra ert liv.

Men hur många jobb har du sökt då?

Min syster har tagit magister examen i Uppsala, Master i USA, extra universitets studier vid sidan om. Fått mer eller mindre varenda stipendiat det går att gå inom hennes område. Dock tog det hundratals ansökningar innan hon till slut fick in foten på ett ställe. Ansökningar där man får lägga ner flera timmar på att skriva specifika texter etc för att ens ha en chans till intervju.

Så ge inte upp hur snabbt som helst.

Permalänk
Inaktiv

För en 10år sedan skulle jag kalla utbildningen för en flumutbildning, men jag kommer bara mer och mer i kontakt med sånt som du jobbar inom fler områden. Så jag upplever att marknaden växer. Men som inom många områden vill företagare ej så gärna ha gröngölingar då de nästan har samma lön som seniorer fast de inget kan.

Mitt råd är att inte högprioritera ditt lagerarbete, studera lite cad på fritiden och vila ut, får du inget cadjobb ja då blir du nog tvungen att vidareutbilda dig. Vidareutbildning behöver ej vara en master utan det går även med KY. Inom programmering som jag sysslar med så kommer allt fler i cad och skitgärna skulle vilja kunna det de lär ut i din utbildning.

Nå jag håller dock med om att denna med fler utbildningar åt det estetiska hållet borde ha stor varningstext om hur tufft det kan vara att få jobb.

Permalänk
Medlem

Vad har du för examen? Kandidat? Kanske kan du ta en master i något som skulle kunna ge dig jobb? Blir ju ett par år till i skolbänken, men kanske chans till ett bra jobb.

Det kanske känns tufft nu, men en utbildning förstör inte någons liv. Ok, du har valt fel - men du kan fokusera på det du kan och är bra på och bygga vidare på det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

-Vad gör dina kursare?
-Hur många jobb har du sökt?
-Har du några "skills"?
-Vad för jobb har du sökt?
-Vad vill du jobba med?

Återigen, hur "många"? 5? 10? 15?

Vad har du för "skills"? Alltså, varför ska någon anställa dig istället för
1) En arkitekt
2) En CAD-ingenjör
som har ett tydligt fokus på sin utbildning.

Du verkar lite ambivalent. Fokusera på EN typ av jobb istället för att söka 15 olika sorters jobb.

Vill du bli caddare? Styr ihop en portfolio med välgjorda projekt.
Sök sedan 100 jobb, minst. Du kommer bli rejectad av de flesta, vilket är jävligt tungt, men det är någonting du får suga upp till. Tänk vad som är värst, att sitta på lagret du hatar eller att under en kort tidsperiod i ditt liv bli avvisad.

Om du får 5-10 intervjuer så är det upp till dig att visa hur jävla hungrig (eller ambivalent?) du egentligen är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Men hur många jobb har du sökt då?

Min syster har tagit magister examen i Uppsala, Master i USA, extra universitets studier vid sidan om. Fått mer eller mindre varenda stipendiat det går att gå inom hennes område. Dock tog det hundratals ansökningar innan hon till slut fick in foten på ett ställe. Ansökningar där man får lägga ner flera timmar på att skriva specifika texter etc för att ens ha en chans till intervju.

Så ge inte upp hur snabbt som helst.

Hundratals jobb finns det inte tillgängligt för min utbildning kan jag lova.

Jag har försökt med spontana ansökan till kommuner och arkitektbolag men det är väldigt svårt att sälja in sig själv men den breda och "flummiga" utbildningen. Vad skulle jag kunna tillföra ett gäng arkitekter med 5 års utbildning?

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Avstängd

Jobb som kräver 3d modellering och liknande borde finnas även om många kanske kräver maskiningenjör eller liknande också.
Själv är jag utbildad elektriker och automationstekniker och jobbar nu som säljare inom denna sektor. Kanske det kan vara en väg om det intresserar dig med försäljning av mjukvaror eller liknande.
Lycka till

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Återigen, hur "många"? 5? 10? 15?

Vad har du för "skills"? Alltså, varför ska någon anställa dig istället för
1) En arkitekt
2) En CAD-ingenjör
som har ett tydligt fokus på sin utbildning.

Du verkar lite ambivalent. Fokusera på EN typ av jobb istället för att söka 15 olika sorters jobb.

Vill du bli caddare? Styr ihop en portfolio med välgjorda projekt.
Sök sedan 100 jobb, minst. Du kommer bli rejectad av de flesta, vilket är jävligt tungt, men det är någonting du får suga upp till. Tänk vad som är värst, att sitta på lagret du hatar eller att under en kort tidsperiod i ditt liv bli avvisad.

Om du får 5-10 intervjuer så är det upp till dig att visa hur jävla hungrig (eller ambivalent?) du egentligen är.

Jag har inte räknat under tiden. Jag kanske har sökt 3-4 jobb i veckan. Ibland mindre. 30,40,50 jobb totalt? Du kan skriva jag ska söka fler jobb, men det finns inte 100 jobb att söka. Jag har kollat kontinuerligt under månaderna om hur många CAD-jobb det dyker upp. Det är fan inte många!

Om ni undrar varför just det är CAD-ritare jag har snöat in mig mycket på är att jag tycker det är kul men även något specifikt yrke. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra annars, det är väldigt svårt att sälja in sig själv på något ospecificerat yrke.

"Alltså, varför ska någon anställa dig istället för"

Bra fråga du! Jag undrar samma sak.

Det är visualiseringsbiten som jag kan sälja in med mitt portfolio men det är inte många som söker visualiserare och dom som är verksamma inom området är extremt duktiga med många års erfarenhet.

Den enda intervjun jag gjorde gick väldigt bra måste jag säga. De fick ett bra intryck av mig, men förmodligen hittade de någon bättre erfaren.

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem

Kontakter är svaret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Hundratals jobb finns det inte tillgängligt för min utbildning kan jag lova.

Jag har försökt med spontana ansökan till kommuner och arkitektbolag men det är väldigt svårt att sälja in sig själv men den breda och "flummiga" utbildningen. Vad skulle jag kunna tillföra ett gäng arkitekter med 5 års utbildning?

Kan tyvärr inte bidra med nån lösning, men tror du är lite på rätt spår i analysen.
Det är i min erfarenhet väldigt få arbetsplatser/tjänster där man söker en bred kompetens.

Ofta är det precis som du säger en viss typ av tjänst som ska tillsättas, t ex en arkitekt, och då vill dom ju ha en arkitekt (och helst med erfarenhet ), inte någon som läst arkitektur som en del av en bred utbildning.

Det bästa tipset jag har, är att hålla med tidigare talare: fokusera på en roll och se till att försöka framställa den delen av utbildningen jäkligt bra.

Edit:
Sen är tyvärr erfarenhet så jäkla viktigt. Kanske inte gäller alla, men överlag tar det några år innan en nyexad student är inne i rutinerna... I börjahar även folk en benägenhet att hoppa jobb som fasen oxå, ofta med inte mer än nått års intervall.
Det är iaf den erfarenhet jag och mina vänner har haft.

Därför så anställer min grupp i stort sett ingen med under 5 års erfarenhet, vi behöver folk som har koll på hur det funkar ute i arbetslivet, och som har hoppat runt nog för att veta vad dom vill göra. Tyvärr är det inget som skolan lär ut.
Sen finns det såklart undantag, men statistiken jag samlat på mina år i arbetslivet är det jag precis bidragit med, 100% av dom med <2 års erfarenhet jag jobbat med har bara inneburit strul.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Kontakter är svaret.

Precis, det gäller att känna folk för att få jobb idag.

Har gått flera utbildningar som ingen av dem lett till något arbete ännu. Skickat oräkneligt antal ansökningar som ingen verkar bry sig om.

Började plugga på komvux idag för att bara vara sysselsatt med något. Tyvärr kommer man ju tillbaka till samma sak i vår och får leva på ekonomiskt bistånd igen.

Man kunde ju önska att de lade ner alla utbildningar som inte leder till jobb, då de är totalt meningslösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolflakes:

Jag har inte räknat under tiden. Jag kanske har sökt 3-4 jobb i veckan. Ibland mindre. 30,40,50 jobb totalt? Du kan skriva jag ska söka fler jobb, men det finns inte 100 jobb att söka. Jag har kollat kontinuerligt under månaderna om hur många CAD-jobb det dyker upp. Det är fan inte många!

Om ni undrar varför just det är CAD-ritare jag har snöat in mig mycket på är att jag tycker det är kul men även något specifikt yrke. Jag vet inte riktigt vad jag kan göra annars, det är väldigt svårt att sälja in sig själv på något ospecificerat yrke.

"Alltså, varför ska någon anställa dig istället för"

Bra fråga du! Jag undrar samma sak.

Det är visualiseringsbiten som jag kan sälja in med mitt portfolio men det är inte många som söker visualiserare och dom som är verksamma inom området är extremt duktiga med många års erfarenhet.

Den enda intervjun jag gjorde gick väldigt bra måste jag säga. De fick ett bra intryck av mig, men förmodligen hittade de någon bättre erfaren.

Alltså, 3-4 jobb i veckan är ju inte speciellt mycket. Knappast ett tecken på att du är hungrig på ett jobb iallafall. gissningsvis har du ett färdigt CV/Personligt brev som du skickar till samtliga? Uppskattar denna tiden till 30min - 1h i vecka.
CAD-jobb är relativt utspridda. SKulle tippa på att du kan hitta massor av cad-jobb i säg sveriges 30-40 största städer.

Om du inte har ett svar på en basic fråga som varför man bör anställa dig, så har du någonting att jobba med.
Fokusera på vad du faktiskt är duktig på!

Kontakta intervjuaren och fråga varför du inte fick jobbet. Du gissar att någon mer erfaren fick jobbet, men det kan lika gärna vara att felet ligger hos dig. Om du inte vet, kommer troligtvis samma sak hända nästa gång.

Om du vill syssla med exv CAD, kontakta CAD-företag och erbjud dig arbeta 1-6 månader obetalt. När du har ett jobb är det betydligt enklare att hitta ett annat. Så även om företaget inte vill anställa dig har du iallafall erfarenhet och är betydligt mer attraktiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lassep1l1s:

Kontakter är svaret.

Och hur bygger man dessa kontakter?