AMD Radeon R9 390X fördubblar prestandan i DirectX 12

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Detta kan nos snarast härledas till drivrutiner och implementering. Går inte att dra några slutsatser om detta. När DX12 på allvar är här och många speltitlar kör DX12 istället för 11 då har vi förmodligen redan en ny gen gpuer och inte dessa som är med i testet. Så jag ser inte riktigt relevansen i detta. Det intressanta här är egentligen CPU-avlastningen det är där vi har prestanda att hämta.

Svårt att säga, AMD har försprång pga deras råprestanda har alltid varit bättre menas Nvidia har försprång med optimering via nära kontakt med devs, hoppas bara dom inte fortsätter begränsa ännu mer med gameworks som är closed-source och passar maxwell arkitekturen mest.

Edit: Googla bara "Gameworks Kepler" så ser du hur begränsat det är.

Visa signatur

Gpu: EVGA GeForce GTX 1080 TI FE Kraken G10+H110 Psu:Corsair AX760 Mb: Gigabyte Aorus Gaming 7 Cpu: Intel 8700k @5.2GHz @ 1.385V Cpu-kylare:EVGA CLC 280 Chassi:Define R5 Minne:G.Skill Ripjaws V 3600Mhz CL16 SSD:OCZ Arc 240GB HDD: Toshiba 3TB A-600

Permalänk
Medlem

Kan AMD dra nytta av Mantle i DX12? Tänker att de kanske har lagt ner en massa jobb i att utveckla detta som nu börjar visa resultat.

Permalänk
Medlem

Wow ett spel som har optimerats för AMD hårdvara visar bättre resultat med AMD kort än Nvidia kort.

Suprise big not.

Bencha ett spel som stödjer dx12 som är med i Nvidias "The way its meant to be played" + gameworks så ser vi precis raka motsatsen.

Innan vi får något opartiskt sätt att mäta dx12 prestanda på så kommer jag inte bry mig ett dyft om
resultaten.

Visa signatur

5800X3D, ASUS TUF 4080 , 32 GB G.SKILL Tridentz 3600cl16, Gigabyte x570 wifi pro, Samsung 960 EVO 512GB, Corsair SF750, Xtia Xproto-L

Permalänk
Skrivet av Helllodar:

Nvidia har inaktiverat AA för DX12, läs sista sidan. Nvidia kort brukar oftast få jobba mer när det kommer till AA pga lägre bandwidth.

Såg inget om det i texten. Testarna satte ju på och av AA manuellt och fick prestandapåverkan så även om Nvidia inaktiverat det så ska det ändå vara relevant i testet. Annars är det ännu sämre om de får prestandabortfall utan att det aktiveras..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Om allt detta slutar gott så kanske det blir ett fury x eller vad det kan finnas i vår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Nvidia har inaktiverat AA för DX12, läs sista sidan. Nvidia kort brukar oftast få jobba mer när det kommer till AA pga lägre bandwidth.

Ursäkta kan du peka ut exakt var det står att nVidia har inaktiverat AA? Har läst men hittar det inte.
Som jag läste testet så aktiverades MSAA också.

Citat:

the gap between AMD and Nvidia in DX11 doesn’t just shrink in DX12, it vanishes. AMD’s R9 Fury X, which is normally about 7% slower than the GTX 980 Ti, ties it in both 4K and 1080p. Meanwhile, the batch tests show AMD a hair less quick in normal batches, but faster at medium and high batch counts. Let’s enable MSAA and see what happens.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helllodar:

Kanske ska omformulera, dom har inte inaktiverat men det finns en viss "bug", med MSAA i DX12 och Nvidia kort.

Edit:DX12 med "Manuell" AA buggar.

Precis båda korten kör med samma inställningar och presterar nästan lika i DX12
Detta är det första spelet med DX12 så vi kanske skall avvakta lite innan vi drar några förhastade slutsatser.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, the palace instead becomes a circus.”

Permalänk
Medlem

@ronnylov: Om jag är med på banan så gör Mantle vissa saker som DirectX11 gjorde ineffektivt. Dessa arbetssätt har förts över från mantle till DirectX12 vilket gör mantle "onödigt". Jag tror bestämt att Mantle användes som en proof of concept för att kick-starta utvecklingen av DirectX12 och Vulkan åt det hållet dom gick.

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Medlem

@Aleshi: Det tråkiga har ju varit att man blivit hånad och kallad både det ena och andra när man påpekat att man tror AMD kommer få en enorm boost av dx12. Många som får äta upp sina ord nu.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

Imponerande siffror, bra AMD !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Wow ett spel som har optimerats för AMD hårdvara visar bättre resultat med AMD kort än Nvidia kort.

Suprise big not.

Bencha ett spel som stödjer dx12 som är med i Nvidias "The way its meant to be played" + gameworks så ser vi precis raka motsatsen.

Innan vi får något opartiskt sätt att mäta dx12 prestanda på så kommer jag inte bry mig ett dyft om
resultaten.

Båda har haft access till spelet lika länge och Nvidia har varit en del i utvecklingen av spelet.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Givetvis kommer prestandan vara ohygglig i en gameworks-titel för AMD.

Skrivet av Helllodar:

Page 2 "MSAA Bug", och Page 3.

Edit: AA Manuellt är ju det som buggar på dx12 titlar tydligen.

Skrivet av Helllodar:

Kanske ska omformulera, dom har inte inaktiverat men det finns en viss "bug", med MSAA i DX12 och Nvidia kort.

Edit:DX12 med "Manuell" AA buggar.

Det existerar ingen bugg och MSAA fungerar likadant som det gör i DX11 enligt utvecklaren.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Visa signatur

Intel i5 2500k @ 4.5 GHz
Sapphire Radeon R9 290 Tri-X
Nåt annat skit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Haibane:

Wow ett spel som har optimerats för AMD hårdvara visar bättre resultat med AMD kort än Nvidia kort.

Suprise big not.

Bencha ett spel som stödjer dx12 som är med i Nvidias "The way its meant to be played" + gameworks så ser vi precis raka motsatsen.

Innan vi får något opartiskt sätt att mäta dx12 prestanda på så kommer jag inte bry mig ett dyft om
resultaten.

Bara för att Nvidia låser in allt och lägger in idiotiska funktioner vars ända uppgift är att sabba för AMD och egna äldre kort betyder det inte att AMD gör det samma. Nvidia har väldig lång erfarenhet av att vara jävla svin mot konkurrenter och sina egna kunder, tråkigt nog har de närmast religiösa fanatiker som köper deras produkter oberoende av vad de gör och hur bra/dåliga produkter i fråga är.

Permalänk
Medlem

"...spelet är en tidig alfaversion med åtskilliga brister."
Exempelvis att Nvidias kort inte får lika stor procentuell ökning, eller...?

Skämt åsido, det är kul att se lite positiva nyheter om AMD.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Varför går det inte att dra slutsatser?
Detta test visar ju magin med DirectX 12 och vad omstruktureringen av API'et kan påverka prestandan.

Hela testet var ju för att visa skillnaden mellan DirectX 11 och DirectX 12. Inte för att ställa nVidia och AMD mot varandra.

Jag menar slutsatser om hur verkliga DX12 spel kommer att fungera. Du kan såklart dra slutsatser i just det scenariot som de ställt upp i testet, men jag vet inte vad man ska ha för glädje av det. Det kommer komma mer väloptimerade drivrutiner osv längre fram, och förmodligen en ny generation av GPUer som är mycket mer fokusreade på DX12. Det behöver mogna helt enkelt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

To this end, we have made our source code available to Microsoft, Nvidia, AMD and Intel for over a year. We have received a huge amount of feedback. For example, when Nvidia noticed that a specific shader was taking a particularly long time on their hardware, they offered an optimized shader that made things faster which we integrated into our code.

http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haibane:

Wow ett spel som har optimerats för AMD hårdvara visar bättre resultat med AMD kort än Nvidia kort.

Suprise big not.

Bencha ett spel som stödjer dx12 som är med i Nvidias "The way its meant to be played" + gameworks så ser vi precis raka motsatsen.

Innan vi får något opartiskt sätt att mäta dx12 prestanda på så kommer jag inte bry mig ett dyft om
resultaten.

Eller? Hela grejen med TWIMTBP är ju att nVidia optimerar och minskar overhead för sina kort, med DX12 blir det lika litet för båda tillverkarna. Det tråkiga för nVidia är att de redan har låg overhead, så skillnaden blir större för AMD. Det finns mindre flaskhalsar att arbeta på och optimera bort med DX12. nVidia har inte alls lika mycket att vinna på där.

Permalänk
Medlem

@Orici:

Bra utömmande svar

Om jag inte minns fel så gynnas AMDs lite svagare frontend men med stor bredd, har med deras 8 ACE medans nVidia kraftiga frontend som är smal och endast 1 eller 2 ACE får inte samma effekt.

Permalänk
Medlem

Detta kanske är lovande för Xbox One också.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av skruvis:

Behövs mer tester av andra DX12 spel för att dra några större slutsatser, men visst är det intressant!

Vi kan iaf dra slutsatsen att Dx12 kommer att bli helt underbart för oss spelare

Visa signatur

Asus Z97M-plus | i7 4790k @4.8Ghz | Aorus 1080Ti | FD Integra M 750W | Vengence 2x8 GB Ram | FD Define Mini C | Evo 850 500GB | Intel 750 1.2TB | AOC AG271QG

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maysay:

Detta kanske är lovande för Xbox One också.

Kanske det ja.

https://www.reddit.com/r/xboxone/comments/378i1v/directx_12_w...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Båda har haft access till spelet lika länge och Nvidia har varit en del i utvecklingen av spelet.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

Givetvis kommer prestandan vara ohygglig i en gameworks-titel för AMD.

Det existerar ingen bugg och MSAA fungerar likadant som det gör i DX11 enligt utvecklaren.
http://oxidegames.com/2015/08/16/the-birth-of-a-new-api/

De skriver ju också dock "Oxide believes it has identified some of the issues with MSAA and is working to implement workarounds on our code."

I korthet, de har problem med MSAA. Sen att dom inte kallar det för en bugg är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Har sweclockers blivit uppköpta utav AMD nu? I tidigare artiklar har det varit en hel del gråtande om hur mycket positiv kritik Nvidia fått i artiklar och hur negativt inställda artiklarna varit emot AMD, så nu måste det vara ett ombyte i partners.. eller?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baldViking:

Varför går det inte att dra slutsatser?
Detta test visar ju magin med DirectX 12 och vad omstruktureringen av API'et kan påverka prestandan.

Hela testet var ju för att visa skillnaden mellan DirectX 11 och DirectX 12. Inte för att ställa nVidia och AMD mot varandra.

Den enda slutsats jag kunde se i detta test var att AMD's DX11 drivrutin är usel i just detta spel. Var ju i stort sett dött lopp mellan AMD DX12 och Nvidia DX11 & DX12. Att det var stor skillnad mellan AMD DX11 & DX12 har nog mer att göra med just det att DX11 drivrutinen var värdelös och mindre att göra med att DX12 skulle ha varit "magisk".

Permalänk
Medlem

Låter ju bra iaf. Nu gäller det bara att de får ut Win 10 till Xbox & mobilerna. Att de får allt att synka ordentligt, blev lite besviken när de gav upp tidigare med Win 8. Kanske var det bästa att göra.

Visa signatur

OS: Windows 10 | GPU: MSI GeForce GTX 980 Ti (6GB) | MOBO: ASUS X99-A | CPU: i7-5820K | SSD: Samsung 830 256GB | PSU: HX750i 750W Platinum | RAM: Vengeance LPX 32GB DDR4 2133Mhz |

HMD: Oculus Rift (CV1) | Mobiltelefon: Huawei P20 Lite (Android)

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Ser framemot fler DX12 titlar då. Kanske man kan hoppas på att Fallout 4 är DX12?

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Med DX12 försvinner nVidias fördel, och AMDs mycket större råkraft släpps lös. Ett gammalt Hawaii borde därmed komma mycket närmare ett GM200 än innan.

Det där är ju en lite roande formulering, eftersom det som försvinner med DX12, där spelen i princip har direkt access till hårdvaran, är drivrutinskoden. Så i princip betyder det att det är AMD:s egen kod som har hållit tillbaka prestandan. Koden som spelutvecklarna skriver själva är effektivare och snabbare.

Lite.. dåligt betyg, egentligen. Borde inte AMD vara specialister på att skriva kod för sina kort?

Citat:

Det kommer komma mer väloptimerade drivrutiner osv längre fram, och förmodligen en ny generation av GPUer som är mycket mer fokusreade på DX12. Det behöver mogna helt enkelt.

Hela poängen med DX12 är att det faktiskt inte går att göra alls lika mycket i drivrutinerna för att optimera spel.

Permalänk
Medlem

Haha

Visa signatur

Dator 1: Thermaltake Core P5 | Asus z97-Pro Gamer | i7 4770K | A-Data 16GB 1600MHz | Evga 980 Ti Classified | Samsung 840 EVO 250 GB | Seagate 2 TB | Evga Supernova G2 750W | Custom Waterloop
Dator 2: NZXT H230 | Asus Z87-A | i5 4690k | CM 212 EVO | Corsair 8GB 1600MHz | Gigabyte 1660 Ti | Samsung 850 EVO 250 GB | Be Quiet Pure Power 630W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Det hade vart mer intressant att se Fury X vs 980ti/Titan X än ett gammalt Nvidia kort och ett namnbytes kort ifrån Amd.

Ja, det är helt ointressant med de vanligaste entusiast korten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kan vara så att AMD helt enkelt satsade allt på DX12 och därmed led i DX11. Mantle kan helt enkelt ha utvecklats för att råda på lite av skadan att DX12 fortfarande hade lång tid till release i och med att Microsoft vägrar släppa ny DX till "äldre" operativsystem.

Hur som helst har AMD tagit skada av låg DX11-prestanda men det är trevligt att se så mycket högre prestanda i DX12. 390X lär bli riktigt attraktivt i DX12.

Permalänk
Medlem

@cardeci: Tror det är svårt att jämföra utveckling av generella grafikfunktioner kontra skräddarsydda funktioner för en specifik grafikmotor.